Tecrübeye Dayalı Öğrenme (Experiential learning: AMEE guide No. 63) Tıp Eğitimi Seminerleri Zekeriya AKTÜRK Prof. Dr. / 221.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
AKILCI İLAÇ KULLANIMI OTURUMLARI İÇİN ÖRNEK SUNUM
Advertisements

Dün Bugün Gelecek Ulusal Tıp Eğitimi Kongresi 2010, Aydın.
İŞBİRLİKÇİ ÖĞRENME.
Kelime Uygulama Sunumu - 11 Bu sunumdaki kelimeler… To assign To assist To associate To assume To assure.
Son Sınıf Tıp Öğrencileri & Yaşam Boyu Öğrenme Murt, Çekmecelioğlu, Önal, Yavuz
Öğrenen Kişi ve Bağlam Analizi
İşletmelerde Beceri Eğititimi (İBE) Koordinasyonu Geliştirilmiş Model
AKILCI İLAÇ KULLANIMI OTURUMLARI İÇİN ÖRNEK SUNUM
Açık ve Uzaktan Öğretimde Öğrenme Kuramları ve Nasıl Öğretmeliyiz?
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
MOTİVASYON.
 Erasmus+ Programı, Avrupa Birliği tarafından eğitim ve gençlik alanında yılları arasında uygu-lanmış olan Hayatboyu Öğrenme ve Gençlik Programlarının.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİNE TARİHSEL BAKIŞ
Avrupa Tıp Müfredatlarında Erken Klinik Temas Dr. Okay BAŞAK.
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
Erişkinler Nasıl Öğrenir? -Öğrenme Teorileri- Zekeriya Aktürk
Çok Kültürlü Bir Bakış Açısına Göre Çocuklar
Öğrenme Kuramları ve Nasıl Öğretmeliyiz?
Modül 1: Erişkin Eğitimi ve Yöntemleri
1 T.C. Yükseköğretim Kurulu DİPLOMA EKİ PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI (KAZANIMLARI) DİPLOMA EKİ EĞİTİM SEMİNERİ Dönemi Bologna Sürecinin Türkiye’de.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
A-hekim.tv Survey via web site. 2 Contribution of a-hekim.tv %88 of the total physicians declared that a-hekim.tv helps to improve their scientific knowledge.
Pratik (Powerpoint Sunusu Hazırlama) Doç. Dr. Zekeriya Aktürk
Öğrenme -Öğretme Modelleri
Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Farmakoloji Anabilim Dalı Stratejik Planı Misyon
Öğretim İlke ve Yöntemleri
Bu proje Avrupa Birliği ve Türkiye Cumhuriyeti tarafından finanse edilmektedir. Mesleki ve Teknik Eğitimin Kalitesinin Geliştirilmesi Projesi Improving.
The Green Mile (YEŞİL YOL).
Kapsamlı Sağlık Bakımı
Öğretmenin öğrenme üzerindeki etkisi Pek çok deneysel çalışma, öğretmenin öğrenci başarısı üzerinde büyük bir etkiye sahip olduğunu göstermektedir.(Bkz.
DİNÎ GELİŞİM VE TEORİLERİ
25.1 GİRİŞ Bu ünite, alanında bir lider olan Lewin’in değişim teorisini sunarak başlayacaktır. Bölüm 25.3 ve 25.4, davranış değişikliği üzerine.
BÖLÜM 10 ERKEN ÇOCUKLUKTA DUYGUSAL ve SOSYAL GELİŞİM.
BÖLÜM 5 Birey, Toplum ve Başkaları: Sosyal Beceriler.
What matters is LEARNING, not EDUCATION (enrolment, retention, completion) Fenandes, Brazil.
This project has been funded with support from the European Commission UK01-KA This publication [communication] reflects the views only.
BÖLÜM 1 Sosyal Bilgiler Nedir?. BÖLÜM 1 Sosyal Bilgiler Nedir?
BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler. BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler.
/ 231 Sağlık Hizmetinin Sürekliliği Şifa Üniversitesi Tıp Fakültesi Prof. Dr. Zekeriya Aktürk
Learning to learn network for low skilled senior learners ÖĞRENCİ Mİ? EVET, O BENİM! Learning to Learn Training Öğrendiklerinizin aktif bir seçicisi olmak.
Lev Vygotsky.
Yaparak yaşayarak öğrenme. Motivasyon ve yöneltme Learning to Learn Training Öğrenmede yetişkinleri ne güdüler? Developed with the support of the EU Leonardo.
/ 181 Zekeriya Aktürk, Prof. Dr. Şifa Üniversitesi Tıp Fakültesi, Aile Hekimliği AD , İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Asistan ve Öğretim Üyesi.
AKRAN EĞİTİMİ Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 181.
Simüle Hasta ile Eğitim
Learning to learn network for low skilled senior learners ÖĞRENCİ Mİ? EVET, O BENİM! Learning to Learn Training Gölgede kalmış yeterliliklerinizin farkında.
KLİNİK BECERİ EĞİTİMİ Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri
Learning to learn network for low skilled senior learners Hayat Boyu Öğrenme Toplumu Learning to Learn Training Bir Fırsat Olarak Öğrenme Developed with.
Klinik Yetiştiricilik ve COACH’luk Modeli Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 221.
KÜÇÜK GRUP EĞİTİMİ Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 151.
TIP EĞİTİMİNDE YENİLİKLER Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 231.
TOPLUM İÇERİSİNDE TIP EĞİTİMİ (Topluma Dayalı Tıp Eğitimi – TDTE) Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 171.
Standardize / Simüle Hasta Temelli Tıp Eğitimi Doç. Dr. Muharrem Ak Zirve Üniversitesi Emine-Bahaeddin Nakıbo ğ lu Tıp Fakültesi 1.
Learning to learn network for low skilled senior learners Hayat Boyu Öğrenme Toplumu Learning to Learn Training Ne kazanıyoruz? Developed with the support.
Doç.Dr. Muharrem AK Zirve Üniversitesi Tıp E ğ itimi Aile Hekimli ğ i AD Profesyonalizm.
Learning to learn network for low skilled senior learners ÖĞRENME KABİLİYETİMİ VE YAKLAŞIMIMI BİLME Öğrenmeyi öğrenme Her yerde ve her zaman kendi stilimle.
DISCUSSION
Students social life and join the social clubs. BARIŞ KILIÇ - EGE DÖVENCİ IŞIK ÜNİVERSİTESİ
Özel Körfez Marmara Hastanesi
Sosyo-Kültürel Kuram Dr. Sadiye KELEŞ.
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
Gençlerle Grup Çalışması
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMI VE TEMEL ÖZELLİKLERİ. AMAÇ Bu oturum sonunda katılımcıların; Aile Hekimi ve Aile Hekimliğinin tanımını yaparak bugünkü durumunu.
SOSYO-KÜLTÜREL YAKLAŞIM
JİNEKOLOJİK ONKOLOJİDE AKILCI
Kültürel Tarihsel Kuram
Prof. Dr. Aysel KÖKSAL AKYOL
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
People with an entrepreneurial mindset are always brave.
Sunum transkripti:

Tecrübeye Dayalı Öğrenme (Experiential learning: AMEE guide No. 63) Tıp Eğitimi Seminerleri Zekeriya AKTÜRK Prof. Dr. / 221

2

Başlıklar Önemli Noktalar Giriş Bölüm 1: Teori – Teorisyenler: John Dewey, Kurt Lewin, Jean Piaget, Malcolm Knowles, David Kolb, Lev Vygotsky – Sosyo kültürel açıdan Bölüm 2: Pratikten örnekler – Stajlarda öğrenme – Asistanlıkta öğrenme / 223

Önemli Noktalar Tecrübeye dayalı öğrenme teorisyenlerinin çoğunun çalışması yapılandırmacı felsefelerle ilişkilidir. Sosyo-kültürel öğrenme teorileri bireysel ve iş yerlerindeki kollekif etkileşimlere önem verir. Tecrübeye dayalı öğrenme girişiminde bağlam ve katılımı fırsatları göz önünde bulundurulmalıdır. Eğiticiler ideal koşullardaki teorik konseptlerle pratik tecrübelerin aynı olmayacağının farkında olmalıdır. / 224

Giriş İnsan tecrübeyle öğrenir. Bu rehberde tecrübeden kasıt klinik tecrübedir. Kadavra diseksiyonu, PDÖ oturumu gibi etkinlikler de tecrübedir ama bunlar daha çok bilişsel teorilerle ilgilidir. Öğrenme ortamla da ilgilidir. Tecrübeye dayalı öğrenme için ekip çalışmasını elzem buluyoruz. / 225

Rehberin Amacı Tecrübeye dayalı öğrenmenin tarihsel gelişimini, güncel bilginin durumunu ve araştırmaların nereye odaklanması gerektiğini tartışmak, Sosyal öğrenme teorilerinin tecrübeye dayalı öğrenmeye nasıl uygulanacağını açıklamak, Bu teorileri uygulamanın tecrübeye dayalı öğrenmenin yapılanması ve sunulmasına üç aşamada (erken tıp eğitimi, mezuniyet öncesi eğitim ve mezuniyet sonrası eğitim) nasıl katkıda bulunduğunu göstermek. / 226

Bölüm 1: Teori Tecrübeye dayalı öğrenmenin arkasındaki teori “yapılandırmacı” öğrenme teorisidir. Tecrübeye dayalı öğrenme daha çok Kolb (1984) ile anılır. Kişi dış dünyadan tecrübeleri kendi dünyasına, düşünce ve duygularına aktarır; bu tecrübeleri yorumlar, kişisel anlam verir ve yorumlamaları neticesinde yeni aksiyonlar planlar. / 227

Teorisyenler John Dewey „Experience and Education“ (1938) – the role of teachers was not to transfer knowledge and truths, but to guide and assist learners who were actively working through meaningful experiences. Kurt Lewin (1890–1947) – Nazi Almaya’sından ABD’ye kaçtı. – Liderlik stilleri ve kollaboratif akran öğrenmesi çalışmaları ve „t-groups” ile bilinir. / 228

Jean Piaget (1896–1980) – İsviçre’de doğdu. – Kognitif gelişim süreçlerine ve zekaya odaklanmıştır. – “Assimilation refers to the organisation of experiences into increasingly complex schemata for future use, and accommodation refers to the modification of these schemata in the light of new experiences” Malcolm Knowles (1913–1997) Erişkinler en iyi nasıl öğrenir?: – they can collaborate in partnerships with teachers; – they are able to draw on prior life experience, which helps identify personal learning needs; – learning is relevant to their current lives; – learning is problem-centred rather than subject-centred, and; – internal motivation drives them to learn autonomously / 229

David Kolb (1939–) – “Experiential Learning: Experience as the source of learning and development“ kitabında öğrenmeyi „Tecrübenin dönüştürülmesi ile bilgi üretilmesi“ olarak tanımlamaktadır. / 2210

Pratiğe Uyarlama: Bilişsel Perspektif Stajdaki öğrencileri düşünün. Davranışçı teorilere göre öğrenciler ÖĞRETİLENİ öğrenmeli. Dewey dikkatleri öğrencinin tecrübelerinden öğrenmesine çekti. Öğrencilerin öğrenmesi zekalarıyla sınırlıdır diyebiliriz. Piaget dikkatleri tecrübeye çekti. Piaget çocuklara odaklı iken Knowles erişkin öğrencinin stajlardan kendi sorumlu olduğunu belirtti. Schön olsaydı dikkatimizi hastalarla etkileşmeye, sınırları bulmaya ve yansıtmaya yönlendirirdi. / 2211

Sosyo Kültürel Açıdan Sosyokültürel teoriler Marksist teoriye dayanır. Bu nedenle Rusya’dan kaynaklanmaları normal. Sosyokültürel teoriler tecrübeyi ve öğrenme sonuçlarını kişinin kafasında olup bitenden öte sosyal çevrede yerleşik görürler. Vygotsky bu geleneğin babası kabul edilebilir. / 2212

Lev Vygotsky (1896–1934) Tıp ve hukuk okumuş Rus psikologdur. Vygotsky öğrenmeyi bireysel olmaktan çok sosyal ve kültürel bir olay olarak görür. Komunist partinin gözünden düşmüş ve veremden ölmüştür. “zone of proximal development” konseptini geliştirmiştir. / 2213

/ 2214

Bölüm 2: Pratikten örnekler Teoriler ancak ideal koşullarda gerçekleşir. Erken tecrübe: – Tıbba başladıktan staja kadar geçen süre – Erken klinik tecrübe hem eğitim politikaları, hem de pedagojik trendler tarafından önerilmektedir. – 1. sınıf öğrencisinin ameliyathaneye alınması ve isminin sorulması sosyokültürel öğrenme teorisine göre eğitimine önemli bir katkıda bulunabilir ve kendisini hekim hissetmesine, hatta gelecekte cerrah olmasına sebep olabilir. / 2215

Stajlarda öğrenme Erken klinik tecrübeye önem veren fakültelerde bile tam klinik eğitime geçiş eğitimin yarısından sonra olmaktadır. Öğrenciler EĞİTİLME beklentisi ile gelmekte ama tecrübe ve öz-yönelimli eğitim gerektiren bir ortamla karşılaşmaktadırlar. Öğrencinin sadece gözlem yapmak yerine uzmandan önce hastayla görüşmesi ve muayene etmesi kendisine çok daha fazla tecrübe kazandıracaktır. / 2216

/ 2217

Asistanlıkta Öğrenme Asistanlıkta neredeyse tamamen işe dayalı bir öğrenme vardır (on-the-job) Önce gözetim altındaki eğitimde gözetim giderek azaltılır. Eğitimin çoğu informaldir. Eğitim bakışıyla informal eğitim yapılandırılmamış, plansız ve fırsatçı yapıdadır. / 2218

/ 2219

İş yerinde öğrenmeye etki eden faktörler (Stok- Koch et al. 2007). – Disiplinlerarası toplantılar – Iyi bir iş ortamı – Kütüphane/internet – Sosyal entegrasyon hissi Boynunda bir stetoskopla dolaşmak genç hekim için nasıl bir meslek kültürü ise, göz asistanın slit lamp muayenesi de bir kültürel artefakttır. / 2220

/ 2221

ÖZET Yeni bir tıp öğrencisinden stajyere ve asistanlığa giden yol giderek artan miktarda tecrübeye dayalı öğrenmeye dayanır. Burada sunulan teoriler tıp eğitimi yelpazesine kavramsal bir çerçeve sağlamaktadır. Bu alanı geliştirmek için pratikteki öğrenci tecrübelerinin karşılaştırılması faydalı olabilir. / 2222