UCK 474 UÇAK MOTOR TASARIMI Yrd.Doç.Dr. Onur Tunçer İstanbul Teknik Üniversitesi PERFORMANS ÇEVRİMİ ANALİZİ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ENERJİ, ISI VE İŞ.
Advertisements

Bölüm 5 KONTROL HACİMLERİ İÇİN KÜTLE VE ENERJİ ÇÖZÜMLEMESİ
Bölüm 5 KONTROL HACİMLERİ İÇİN KÜTLE VE ENERJİ ÇÖZÜMLEMESİ
Bölüm 9 GAZ AKIŞKANLI GÜÇ ÇEVRİMLERİ
DOĞRU ÖLÇÜM VE ÖLÇÜM EKİPMANLARI
ISI MADDELERİ ETKİLER.
MOTORLAR-5 HAFTA GERÇEK MOTOR ÇEVRİMİ
Sanayide Enerji Verimliliği Etüdü Çalışmaları
MOTOR PERFORMANSINA ETKİLERİ
Bölüm 8 EKSERJİ: İŞ POTANSİYELİNİN BİR ÖLÇÜSÜ
Bölüm 4 KAPALI SİSTEMLERİN ENERJİ ANALİZİ
Bölüm 7 ENTROPİ.
ÖRNEK FABRİKA RAPORU ENERJİ TASARRUFU ÇALIŞMASI RAPOR FORMATI
BİNA OTOMASYONU VE YANGIN SİSTEMİ BİNAMIZDA TOPLAMDA 1200 OKUYUCU SENSÖRLE KURULMUŞ BİR OTOMASYON VE YANGIN ALGILAMA-SÖNDÜRME SİSTEMİ YARDIR.
The art of Engineering The art of Engineering.
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
BÖLÜM 13 GAZ KARIŞIMLARI.
SIKIŞTIRILABİLİR AKIŞ
Petrolden elde edilen sıvı yakıtların sınırlı rezervlerine rağmen, dünyada otomotiv sektörü hızla gelişmektedir. Bu gelişmeye paralel olarak oto yakıtlarının.
 Abradable hareketli halindeki çok aşınan bölgelerde kullanılan ve ana metali aşınmalardan korumak için kullanılan kompozit malzemedir.  Hareket halindeki.
Diesel Motor Karakteristikleri
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Elektrik Enerjisi Üretimi
Termodinamiğin İkinci Kanunu
Termodinamik. Termodinamiğin 0. ve 1. yasaları. Hess yasası.
BÖLÜM 6 NEWTON’UN YASALARI VE MOMENTUMUN KORUNUMU Doğrusal momentum:
SEİLİNGER ÇEVRİMİ TERMODİNAMİĞİ
Zaman ,ortam, hız, ısı geçişi
SÜPERSONİK NOZUL TASARIMININ TEORİK VE DENEYSEL OLARAK İNCELENMESİ
Kapalı ve Açık Sistemler Arş. Gör. Mehmet Akif EZAN
MADDENİN AYIRT EDİCİ ÖZELLİKLERİ
MOTORLAR-4.HAFTA UYGULAMA
Uçak Piston Motorları.
Dört stroklu diesel motor
Teknik Eğitim SSH Teknik Müdürlük Hakan Aydoğan Son Bakılan Sayfa 1 İçindekiler 01/05 Egzoz gazı türbini Egzoz borusuna Egzoz gazı türbini kompresöre hareket.
SUBAPAÇILIMININ AYARI İLE PERFORMANSIN DÜZENLENMESİ.
GAZ AKIŞKANLI GÜÇ ÇEVRİMLERİ
Bölüm 8 EKSERJİ: İŞ POTANSİYELİNİN BİR ÖLÇÜSÜ
Bölüm 4 KAPALI SİSTEMLERİN ENERJİ ANALİZİ
KAPALI SİSTEMLERİN ENERJİ ANALİZİ
MKM 311 Sistem Dinamiği ve Kontrol
Bölüm 5 KONTROL HACİMLERİ İÇİN KÜTLE VE ENERJİ ÇÖZÜMLEMESİ
KİMYASAL TEPKİMELERİN HIZLARI
MADDENİN AYIRT EDİCİ ÖZELLİKLERİ
UCK 474 UÇAK MOTOR TASARIMI Yrd.Doç.Dr. Onur Tunçer İstanbul Teknik Üniversitesi.
UCK 474 UÇAK MOTOR TASARIMI Yrd.Doç.Dr. Onur Tunçer İstanbul Teknik Üniversitesi PARAMETRİK ÇEVRİM ANALİZİ.
Active Control of Spray Combustion
Entropi tünelinden çıkmanın tek yolu ekserji iksirini içmektir! (A. Midilli)
UCK 474 UÇAK MOTOR TASARIMI Yrd.Doç.Dr. Onur Tunçer İstanbul Teknik Üniversitesi GÖREV ANALİZİ.
Bölüm 9 GAZ AKIŞKANLI GÜÇ ÇEVRİMLERİ
ISI POMPASI HAZIRLAYAN : Birkan KÖK.
BUHAR SIKIŞTIRMALI SOĞUTMA ÇEVRİMİ
Diesel Motor Karakteristikleri
EGZOST GAZLARININ ÇEVREYİ ETKİSİ VE ALINAN ÖNLEMLER SERKAN ÖZKAN
Motorlarda Termodinamik Çevrimler
5) Emme ve Eksoz Sistemleri
4. Soğutma Sistemi.
Isı Pompaları ve Uygulamaları
ENERJİ DÖNÜŞÜM SİSTEMLERİ
Isı Pompaları ve Uygulamaları
GAZ TÜRBİNLERİ TERMODİNAMİĞİ
KONULAR Maddenin Ayrıt Edici Özellikleri Suyun Serüveni.
Isı Pompaları ve Uygulamaları
Bölüm 5 KONTROL HACİMLERİ İÇİN KÜTLE VE ENERJİ ÇÖZÜMLEMESİ
HİDROLİK SUNUM 7 KAVİTASYON.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

UCK 474 UÇAK MOTOR TASARIMI Yrd.Doç.Dr. Onur Tunçer İstanbul Teknik Üniversitesi PERFORMANS ÇEVRİMİ ANALİZİ

 Parametrik çevrim analizi motorun tasarım noktasındaki (on-design-point) performansını belirlemek için yapılır.  Performans çevirimi analizi ise motorun tasarım noktası haricindeki tüm çalışma koşullarındaki (off-design-point) performansını belirlemek için kullanılır.  Motor boyutlandırıldıktan ve hava debisi seçildikten sonra motorun uçuş zarfı içerisindeki başarımını belirlemek için kullanılır.  Performans analizi aynı zamanda görev analizi sırasında kullanılan itki azalması (thrust lapse) ve yakıt sarfiyatı modellerinde kullanılan parametrelerin doğruluğunu da test etmek için kullanılır.  Performans çevrimi analizinde bağımsız değişkenler; uçuş koşulları, itki kolunun konumu (throttle setting) ile değişken geometrili lülesi olan uçaklarda lüle açıklığı ayarıdır.

Performans çevrimi analizi için komponent başarımları aşağıdaki iki yoldan birisi ile belirlenmelidir. i.Komponent performansı çalışma koşullarının bir fonksyonu olarak yazılabilir. ii.Komoponent performansı deneysel ölçümler ile elde edilebilir. Bunlardan ikincisi en güvenilir, fakat en zahmetli (aynı zamanda pahalı) çözümdür. Genelde tasarım kağıt üzerindeyken birinci yol, tasarım olgunlaşıp imalat aşamasına yaklaşınca daha kesin veri elde etmek için ikinci yol takip edilir.

KomponentBağımsız Değişken Sabit yahut Bilinen Değer Bağımlı Değişken Motor Hava Alığı Fan Düşük Basınçlı Kompresör Yüksek Basınçlı Kompresör Yanma Odası Soğutma havası mikseri 1 Yüksek Basınçlı Türbin Soğutma havası mikseri 2 Düşük Basınçlı Türbin Mikser Art yakıcı Eksoz Lülesi Toplam Sayı624

Varsayımlar 1.4, 4.5, 6, 16, 6A ve 8 numaralı istasyonlarda akım kesit alanı sabittir. 2.Yüksek basınç türbin girişinde, düşük basınçlı türbin girişinde ve eksoz lülesi boğazında akım boğulması vardır. Düşük “throttle setting” değerleri için eksoz lülesi boğazında akım boğulması ortadan kalkacağı ve bu fan performansını etkileyeceği için, bu durumun göz önüne alınması gereklidir. 3. Komponent verimleri ve toplam basınç oranları tasarım değerlerine göre fazla değişiklik göstermezler. 4. Tahliye havası ve soğutma akımı oranları sabittir. Uçaktaki ekipmanın motordan çektiği güç te sabittir. 5. Hava ve yanma gazları termodinamik denge halinde ideal gaz olarak kabul edilmişlerdir. 7. Lüle çıkış alanının istenilen P0/P9 değerini yakalayabilecek şekilde değiştiği varsayılmıştır. 8. Her istasyonda akım kesit alanı sabittir. Ne var ki lüle boğazı artyakıcı açıldığında mikser çıkışı ve lüle girişinde sabit basıncı sağlamak için alan değiştirir. 9. Difüzördeki toplam basınç oranı ayrı bir denklemden hesaplanır.

Gaz Türbin Motorları İçin İstasyon Numaralaması (ARP 755A’ya göre)

Güç Dağıtımı ile Tahliye ve Türbin Soğutma Akımları Şeması

Kütle Akım Parametresi, Referanslama,

BOYUTSUZ VE DÜZELTİLMİŞ PERFORMANS PARAMETRELERİ Boyutsuz basınç ve sıcaklık, Düzeltilmiş kütle debisi, Düzeltilmiş motor devri,