Hafıza, hatırlama ve hipnoz. Hatıranın Doğası Nedir? Hatıra veya anı, daha önceden var olan simgelerden fazlasıyla etkilenir (Echabe & Rovira, 1989),

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ETİK KARAR VERME.
Advertisements

SUNUM.
GENÇLERDE ÖZGÜVEN GELİŞİMİ.
Psikolojik Danışman Ayçin YILMAZ
GELİŞİME ETKİ EDEN FAKTÖRLER
AİLE HEKİMLİĞİNİN TEMEL ÖZELLİKLERİ
İLETİŞİM ENGELLERİ.
AŞI SONRASI İSTENMEYEN ETKİ (ASİE) İZLEME SİSTEMİ
Disosyatif Bozukluklar
Otomatik Düşünce İnsanın duygularını ve davranışlarını belirleyen yaşanılan durumun kendisi değil, o duruma yönelik otomatik düşüncelerdir. Otomatik düşünceler.
ÇALIŞAN MEMNUNİYETİ VE MOTİVASYON
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
BÖLÜM 2. BÖLÜM 2 b) Kısırlık Ve Üreme Teknolojisi Amerikalı çiftlerin yaklaşık yüzde 10 ila 15’i kısırlık sorunlarıyla karşı karşıya kalmakta ve.
Travma nedir? Travma sonrası tepkiler nelerdir?
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
ÖZGÜL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ.
ŞAHİNBEY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Okul Rehberlik Servisi
Araştırma Yoluyla Öğretim Stratejisi
BİLGİ EDİNME İHTİYACI:
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
Bülent Ecevit Üniversitesi
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR (ÖZGÜL ÖĞRENME BOZUKLUKLARI) kaynak:Prof
Çocuk ve Yas.
İNTERNAL DOZİMETRİ.
ÇOCUKLARDA TİKLER İLKNUR NURKAN PSİKOLOJİK DANIŞMAN VE REHBER ÖĞRETMEN
Çocuklarda Travma sonrası stres bozukluğu
1 MESLEK ETIGI MESLEK İ ET İ K Ö ğ r. Grv. MEHMET AL İ ZENG İ N.
BÖLÜM 3 DOĞUM ÖNCESİ GELİŞİM. BÖLÜM 3 DOĞUM ÖNCESİ GELİŞİM.
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
BÖLÜM 11 ORTA ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE FİZİKSEL GELİŞİM.
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
KISIM 1 Bilgi İşleme Teorisi BÖLÜM 5 Bilgiyi Geri Getirme Süreçleri.
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
BÖLÜM 3 Üçüncü Bölüm Konuları DENEY NEDİR? DEĞİŞKENLER DENEYSEL DESENLER PROBLEMDEN DENEYE: İŞİN ÖZÜ VERİ.
BÖLÜM 1 DÜNYAYI KAVRAMAKBİLGİ KAYNAKLARIBİLİMSEL AÇIKLAMANIN DOĞASIPSİKOLOJİ BİLİMİ Birinci Bölüm Konuları.
Psikolojik Hizmetler Klinik Psikolog Barış Gürkaş.
ÇOCUK VE SUÇ.
DANIŞMANLIK Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 191.
Hipnoz ve tarihçesi. HİPNOZ NEDİR? Zekâ, depresyon ve anksiyete gibi birçok psikolojik olguda gibi, hipnoz da öznel deneyime, olduğu katılımcıların anlatımlarına.
Psikanaliz D.Hakan Delibaş.
Hipnoz Hastasının Seçimi Tahir Özakkaş MD.,PhD Psikiyatrist-Psikoterapist Halk sağlığı Bilim Doktoru 2. Ulusal Hipnoz Kongresi Ekim 2005 İst.
BÖLÜM 2 NEREYE VARMAK ÜZEREYİZ: PROBLEM VE PROBLEMİN BÜYÜKLÜĞÜ.
Klinik uygulamalarda hipnoz. TEMEL HİPNOZ KURSU KONULARI (21-33 saat) 1. Hipnoz’un Tanımı 2. Mitler ve Yanlış Anlaşılmalar 3. Hastanın Hazırlanması ve.
ETİKETİK «Neyin doğru ya da yanlış olduğunu ortaya koyan davranışsal kurallar topluluğu ya da ilkeler topluluğudur.» «Herhangi bir eylemin kabul edilebilir.
Psikolojik Danışma Basamakları ve Becerileri
ÇOCUKLARDA ASTIM YÖNETİMİ Yrd. Doç. Dr. Tülay KZULU AYYILDIZ
Araş. Gör. Dr. N. Emel ELVERİCİ ARDIÇ
DİN EĞİTİMİ BİLİMİNİN ARAŞTIRMA METODLARI ve DİLİ
PSİKOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
MALİ DENETİME GİRİŞ.
İnceleme Dairesi Başkanlığı
Yrd. Doç. Dr. Tülay KUZLU AYYILDIZ
Panik Bozuklukların Tedavisi
ANA BABA VE ERGENLİK.
PSİKOLOJİK TESTLER.
Zihnimiz bir bilgisayar gibidir
Öğrenme Nasıl Gerçekleşir?
Adler’in Yaklaşımı Temel Kavramlar Aile bütünlüğü:
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK
Sağlık sosyolojisi Bireyin içinde bulunduğu sosyal, kültürel ve ekonomik yapı ile birlikte sağlık ve hastalık olgularına yüklenen anlamların, hastalığa.
Toplumsal Araştırma.
Araştırma Problemi Nasıl Yazılır?
İKNA SÜRECİ.
Sunum transkripti:

Hafıza, hatırlama ve hipnoz

Hatıranın Doğası Nedir? Hatıra veya anı, daha önceden var olan simgelerden fazlasıyla etkilenir (Echabe & Rovira, 1989), ancak, sonradan gerçekleştirilen yanlış bilgilendirmeler de oldukça etkilidir ve hem çocuklarda hem de yetişkinlerde bazı anı bozukluklarına yol açtığı bilinmektedir. (örn., Ceci, Ross ve Toglia; 1987).

Anılar Değişir mi? Genel olarak anı, yapıcı ve yeniden yapıcı bir oluşumdur. Hatırlanan olay(lar) hakkındaki bilginin ya da o olaya duyulan hislerin değişimine uyum sağlamak için, anının zaman içinde değiştiğine dair sağlam kanıtlar mevcuttur.

Sahte anı Sahte anı olgusu, tamamen süjenin sonradan uygulanan yanlış bilgilendirmeyi kabul etmesine bağlıdır. İşlevsel anlamda, bunun hipnoz ortamında gerçekleştirilebilmesi için, hipnoz uygulandıktan sonra süjenin yanlış bilgilerle telkin edilmesini gerektirir.

Eldeki en tutarlı kanıt, hipnoza yatkınlık derecesinin, sahte anı olgusuyla doğru orantılı olduğudur. Labelle, Laurence, Nadon ve Perry (1990), sahte anı olaylarının çoğunlukla hipnoza yatkın bireyler tarafından bildirildiğini, ve hipnoza az yatkın süjelerde rastlanmadığını belirtmektedir ve benzer bulgular McConkey, Labelle, Bibb ve Bryant (1990) tarafından da tekrarlanmaktadır.

Bunların arasında geçmişe ait ilişkiler (Shor, 1962, 1979), Sosyal ilişki faktörleri (Sarbin & Coe, 1972), Transferans (Gill & Brenman, 1961), ve kaynaşma ile sembiyotik ortaklıklar (Diamond, 1988) sayılabilir.

Özellikle Shor, hipnozu uygulayan kişiyle olan ilişkinin (ya da arkaik bağlılığın), hipnoza verilen tepkiyi belirleyen üç önemli faktörden biri olduğunu belirtmiş, süjenin kişiliğinin temelinin hipnozu uygulayanla kurulan ilişkiye bağlı olduğunu savunmuştur.

Hipnozun klinik geçerliliğini öne süren önemli bir bulgu da; hipnozu uygulayan ve süje arasındaki ilişki azaldıkça, hipnoza yatkın süjelerin hipnozu uygulayanın talimatlarına giderek daha az uyduğudur (Sheenan, 1980). Eğer bu bulgu genelleştirilerek sahte anı testlerine uygulanacak olursa, hipnozu uygulayan ve süje arasındaki ilişki azaldıkça ya da koptukça; sahte anı vakalarına da daha az rastlandığı ortaya çıkacaktır.

Bütün bu paradigmalarca paylaşılan ortak bir görüş; hipnozun doğru bilgiye ulaşmayı garantileyemeyeceğidir. Hipnoz, doğal bir şekilde gerçekleri çarpıtmasa da, kolaylıkla hataya sebebiyet verebilir ve anıdaki bir boşluğu gerçek sanılan uydurma bir değerle kapatmaya yol açabilir.

Hipnoz sonucu daha çok bilgi edinilebilir, ama hipnoz sırasında hangi bilginin doğru olduğunu anlamanın imkanı yoktur. Buna karşın, edinilen bazı ek bilgiler klinik ve adli açıdan yardımcı olabilir.

Anı ve hipnoz ilişkisi üzerine deneysel verilerin ana sonuçları Paradigmaların hiçbirinde güvenilir bir anı gelişiminin sonuçlarına rastlanmamıştır. Anı bozuklukları, sadece hipnoz sonucu ortaya çıkmamaktadır. Ortama bağlı olarak etkileri belirleyen bazı değişkenler bulunmaktadır. Etkilerin şekli, yanlış bilginin test ortamında iletilme şekline bağlıdır. Hipnotik beceri, farklı yöntembilimleri arasında etkili bir konumdadır. Özgüven, çarpıtılmış anıların güvenle bildirildiği örnekler arasında etkilidir. (Kaynak: Sheehan’dan adapte edilmiştir, 1994.)

Hatırlanan Anılara Kanıt Herhangi bir olay hakkında hatırlananlar, o olayın nasıl gözlemlendiğine, hatırlama süreci içinde yaşananlara ve olayın gözlemlendiği anla hatırlanmaya çalışılan an arasında gerçekleşen diğer olaylara bağlıdır.

Bu yüzden anıların değişebileceği, silinebileceği ve kodlama, saklama, geri çağrılma süreçleri arasında yaşanan olaylar tarafından tekrar yaratılabileceği akıldan çıkarılmamalıdır.

Kanıtlar, daha çok terapide uygulanan bazı prosedürlerin hemen ardından bildirilen bazı anıların doğru, yanlış, uydurma ya da hepsinin karışımı olabileceği yönündedir. İnanç çoğu kez sağlam olsa da, gerçeğin bir göstergesi sayılamamakta, hatırlanan ayrıntılar da anıların gerçekliğine işaret etmemektedir.

Son zamanlarda karşılaşılan bazı tanıklıklar göstermektedir ki, ensest ya da tecavüze dair herhangi bir anı olmaksızın terapiye giren bazı kişiler, terapi sırasında birden bu tip olayları ayrıntılı bir şekilde hatırlamaktadır. Birçok kişi, aniden hatırladıkları bu anıların doğruluğuna inanarak, mahkemeye başvurmaktadır.

Tekrar hatırlanan anıların geçerliliği hakkında ciddi şüpheler vardır (bkz. Loftus ve meslektaşları & Ketcham, 1994). Bunların bazıları, psikolojik bir savunma mekanizması olarak bilinçaltına itmenin geçerliliğini sorgulamaktadır; çok sayıda kanıt da hatırlanan anı gerçekten yaşanmamış olsa da bazı insanların geçmiş olaylara ilişkin anılarına çok güvendiğini göstermektedir.

Duygusal olaylar temel alınarak gerçekleşen anımsamalar çoğunlukla yanlıştır ( Neisser & Harsch, 1992, ayrıca Neisser 1993). Kişisel olarak önemli bulunan olaylara dair anılar, çoğunlukla hatırlandıkları biçimlerden farklı yaşanmışlardır ve bu sebeple yanıltıcı bir özellik taşırlar. Çok uzun süre önce yaşanmış olaylar, özellikle erken çocukluk anıları da böyledir.

İlave olarak, travmatik olaylara maruz kalmış birçok kişi, bunları bastırmak yerine hatırlayarak yaşadıkları hakkında asılsız raporlar vermektedir. O halde, travma altındaki insanlar için, yeterince uğraşılırsa, çağırılabilecek anıları tamamen engellenmiş anılardan ayıran şey nedir?

Şüphesiz terapi bazı anıların hatırlanmasını kolaylaştırır, ama aynı zamanda neyin hatırlanmasının istendiği konusunda da belirli telkinlerde bulunur. Diğer birçok teknik gibi, terapi de ciddi anı bozukluklarına yol açabileceği gibi, aynı zamanda gerçek anıların hatırlanmasını da sağlar. Temel problem, terapi sırasındaki sözlü bildirilerin doğruluğuna dair elimizde hiçbir garanti olmamasıdır.

Sonuç Hipnoz altındaki insanlar, genel olarak verdikleri detaylı bilgileri tartabilecek durumda olmazlar (Kihlstrom, 1985) ve bu da adli ve klinik vakalarda hipnoz kullanımı konusunda bazı çekincelere yol açar. Dahası, hipnoz uygulayanın ve uygulananın inançları, süjenin tepkilerini etkileyebilmektedir. Hipnoz hatırlanan materyalin miktarında bir artış sağlasa da, bunların güvenilirliğinden emin olmak mümkün değildir. Aslına bakılırsa, hatırlanan materyalin doğruluğu çok nadir rastlanan bir durumdur (bkz. Crawford & Allen, 1983; McConkey & Kinoshita, 1988; Stager & Lundy, 1985).

Herhangi bir anıyı hatırlamaya çalışan bir kişiye hipnoz uygulamanın birçok muhtemel zorluğu vardır. Laboratuar sonuçları da göstermektedir ki; hipnoza yatkınlık oldukça önemli bir değişkendir, talimatlar oldukça belirleyicidir ve yalan ihtimali her zaman mevcuttur.

Hatırlanan anılar çoğu kez spontane bir şekilde bildirilir ve ortaya çıktıkları şartlarda bazı tedavi unsurları da geçerli olmaktadır. Bu anılar doğru, yanlış ya da ikisinin karışımı olabilmektedir ve bunları bildirirken hastanın kendisine güveninin tam olması, bu anıların doğru olduğunu kanıtlamamaktadır.