Konu: 12 Çiftçiyi Topraklandırma Yasası. İÇİNDEKİLER Yasanın Amacı Kamulaştırma Kamulaştırma Bedeli Toprak Dağıtımı Çiftçiyi Topraklandırma Yasasının.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İşyeri Sağlık ve Güvenlik Birimi Kurma Yükümlülüğü.
Advertisements

 6. Hafta: Faiz Oranları ve Sıcak Para  İktisatta iki farklı «Faiz» tanımı vardır. 1.Sermaye faktörünün üretimden aldığı pay ve 2.Paranın fiyatı.  Bu.
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
AKP’NİN KADIN İSTİHDAM PAKETİ KİME MÜJDE ! ?. İSTİHDAM Bir ülkede çalışabilir nüfus içinde olup ücretli olarak bir işte çalışanların toplamıdır.
Cam Vakıf Türkiye Şişe ve Cam Fabrikaları A.Ş. Ve İştirakleri Sosyal Güvenlik ve Bilimsel Araştırma Vakfı Temsilciler Meclisi Olağan Genel Kurul Toplantısı.
DEZAVANTAJLı ÇOCUKLARDA EĞITIM HAKKı YENI ORHANLı ORTAOKULU – ÖZGÜR KAYA.
KESİN HESAP KANUNU VE ÖZELLİKLERİ
ADIYAMAN FEVZİ ÇAKMAK İLKÖĞRETİM OKULU SUNAY AKIN OYUNCAK KÜTÜPHANESİ.
KARADENİZ HAVZASINDA SINIR ÖTESİ İŞBİRLİĞİ PROGRAMI Proje Bütçesinin Hazırlanması - -- Proje Bütçesinin Hazırlanması -
Sosyal güvenlik Devletin; sosyal sigorta, sosyal yardım ve benzeri araçlarla halkın sosyal durumunu güvence altına almasıdır.
Ulusal Yayınların Stratejik Önemi Prof. Dr. Çetin Erol Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Kardiyoloji AD YÖK Genel Kurul Üyesi.
Konu 16: TOPRAK REFORMU YASASI VE UYGULAMA SONUÇLARI
Türkiye’de Tarım. Türkiye'de Tarım İnsanların toprağı işleyerek ekme ve dikme yoluyla ondan ürün elde etmesi faaliyetine tarım denir.
Konu 7: TARIM HUKUKU KONUSUNDA YURTTAŞLAR YASASI.
KIRSAL KALKINMA EYLEM PLANI ( )
İMAR KOMİSYONU RAPORU ( ). İMAR KOMİSYONU RAPORU ( ) Belediye meclisimizin muhtelif oturumlarında gündeme alınarak komisyonumuza havale.
2016 Dünya Sağlık Günü Diyabeti (şeker hastalığını) Yenelim! Dr Pavel Ursu Dünya Sağlık Örgütü Türkiye Temsilcisi.
VERGİ DENETİM KURULU BAŞKANLIĞI VERGİ MÜFETTİŞ YARDIMCISI OLUNUR ? NASIL.
Bağımsız Denetim ile Vergi Denetimi Arasındaki Geçişler
DEVİR SONRASI SULAMA ŞEBEKELERİNİN PERFORMANSINA GENEL BİR BAKIŞ Prof.Dr. Hasan DEĞİRMENCİ Yrd.Doç.Dr. Çağatay TANRIVERDİAraş.Gör. Gülşah ÜĞLÜ Kahramanmaraş.
RUSYA ENERJİ SEKTÖRÜNDE YATIRIMLAR Kasım 2013 A. Yağmur ÖZDEMİR Genel Md. Yrd. Yatırımlar ve Proje Finansman Zorlu Enerji Elektrik Üretim A.Ş.
CUMHURİYET DÖNEMİ TARIM Savaş Sonrası TÜRKİYE EKONOMİSİ VE AVRUPA BİRLİĞİ.
Temiz su kaynakları azalıyor. Dünyanın üçte biri sularla kaplı olmasına rağmen ancak yüzde iki buçuk kullanılabilir temiz su bulunuyor. temiz su kaynakları.
AİLE HEKİMLİĞİ UYGULAMASINDA KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ ÇALIŞTAYI 15 – 16 KASIM 2011 GRUP 2 İDARİ VE MALİ İŞ VE İŞLEMLER HAKKINDA SORUNLAR.
 Ülkemizdeki nüfusun sayısı ve nüfusla ilgili veriler yapılan nüfus sayımları ile elde edilir. Bu sayımlar sonucunda, toplam nüfus, nüfusun yaş gruplarına.
Türkiyedeki iklim çeşitleri Doğa Sever 10/F Coğrafya Performans.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
Lizbon Antlaşması Sonrası Avrupa Birliği Spor Politikası ve Hukuku
2 SANAYİ ALANININ ŞEHİR MERKEZİNE GÖRE KONUMU 3 Kastamonu Belediye Başkanlığı olarak şehirdeki her iki eski sanayi sitesinin şehir yerleşik alanı içerisinde.
Ankara’ya 10 km uzaklıktaki Çubuk Barajı inşaatı sürerken boru hattının da döşenmesine başlandı. Çubuk Barajı yüzetsel sularını filtre etmek ve kente.
AHMET ARSLAN OSMANLI DEVLETİ’NDE TOPRAK YÖNETİMİ EKONOMİ TOPLUM YAPISI EKONOMİK HAYAT VE HUKUK SORU PROĞRAMI.
Güncel Teşvik Bilgilendirme Sunumu
ÖZEL EĞİTİMDE YÖNETSEL DÜZENLEMELER
Tarım Hukuku 8.
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
TOPRAK ANA.
ENGELSİZ ÜNİVERSİTE FAALİYET RAPORU
Türkiye'deki Yasal Düzenlemeler
MAKRO İKTİSAT EKONOMİNİN ÖLÇÜLMESİ 2: Faiz Haddi ve Ödemeler Dengesi
YATIRIMLARDA DEVLET YARDIMLARI
130 Maddeden oluşmaktadır
COĞRAFİ İŞARET DENETİMİ
PARANIN ZAMAN DEĞERİ.
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
ABD’de engelli bireylere yönelik ilk yasa 1798 yılında çıkarılmış,
SarIyer beledİyesİ gençlİk eğİtİm merkezİ Aİle-eğİtmen buluŞmasI
İŞLETME TÜRLERİ BÖLÜM 3.
Üretim ve Üretim Yönetimi Temel Bilgileri
ÇOCUK KORUMA HİZMETLERİNDE KOORDİNASYON STRATEJİ BELGESİ
YOKLUK VE BUTLAN HUKUKİ İŞLEMLERDE HÜKÜMSÜZLÜK
Sağlık Bilimleri Fakültesi
DÜNYADA ORGANİK TARIM Günümüzden yaklaşık 1,5-2 milyon yıl önce ilk insanların dünya yaşamı içinde yer aldığı sanılmaktadır. Bu zamanda dünyada insan yaşamı.
BANKALARIN ORGANLARI GENEL KURUL
COŞKUNLAR SÜRÜCÜ KURSLARI Trafik ve Çevre Bilgisi
Akademik Bilişim '08 İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Kent Planlarının Nitelikleri ve İlkeleri
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ turizm mevzuatı
Burhan ERAY Mali Müşavir & Bağımsız Denetçi
Tezin Olası Bölümleri.
OSMANLI TARİHİ Osmanlı Ekonomisi.
Tarımsal Meteoroloji Prof. Dr. A. Nejat EVSAHİBİOĞLU
İMAR KOMİSYONU RAPORU ( ).
EGE ÜNİVERSİTESİ HEMŞİRELİK FAKÜLTESİ
İş Hukukunun Kapsamı İSTİSNALAR.
Yatırım Döneminde Uygulanan Vergi İndirimi Artırılacaktır Yatırımcılarımızın 2015 ve 2016 yıllarında gerçekleştirecekleri yatırım harcamaları için,
9- BELEDİYELERDE TEŞKİLİ ZORUNLU GECEKONDU FONU İLE İLGİLİ TÜM İŞLEMLER :
Sunum transkripti:

Konu: 12 Çiftçiyi Topraklandırma Yasası

İÇİNDEKİLER Yasanın Amacı Kamulaştırma Kamulaştırma Bedeli Toprak Dağıtımı Çiftçiyi Topraklandırma Yasasının Uygulama Sonuçları

Türkiye de gerçek bir toprak reformuna temel olabilecek ilk yasa 1945 yılında yürürlüğe girmiştir.

Bunlar arasında özellikle mübadilleri ve göçmen mültecileri topraklandırmak için çıkarılan yasalar önem kazanmaktadır yılına kadar milyon dönüm toprak dağıtılmıştır. İlk toprak reformu yasası 1935 yılında ele alınmıştır.

Çiftçiyi topraklandırma yasası toprak sorununu ülke çapında ele almakta ve toprak reformunu gerçekleştirebilmek için gerekli kuralları kapsamaktadır.

Çiftçi Topraklandırma Yasası İki Büyük Değişikliğe Uğramıştır İlk değişiklik tarih ve 5618 sayılı yasayla yapılmıştır. İkinci değişiklik ise tarih ve 6603 sayılı yasayla yapılmıştır.

Uygulama Yönetmeliği Hak Sahibi Olma Şartları T.C vatandaşı olmak Mümeyyiz olmak Aile reisi olmak Toprak dağıtılacak yerde ikamet ediyor olmak Bedeni noksanlığı bulunanlar ile 65 yaş üzerinde olanların, çiftçilik yapmaya mani halinin bulunmadığını sağlık kurulu raporu ile belgelemek

Yasanın Amacı Hiç veya yeterince araziye sahip olmayan çiftçilerin geçimlerini sağlamaları ve işgüçlerini değerlendirecek kadar araziye sahip olmalarını sağlamak. Arazi verilenler ile yeterli arazisi olup ta üretim araçları yetersiz olan çiftçilere ana para veya demirbaş sağlaması.

KAMULAŞTIRMA Az gelişmiş ülkelerde toprak reformu sorununun ilk nedeni, tarımsal mülkiyetin dengesiz dağılımıdır.

KAMULAŞTIRMA BEDELİ Toprak reformları yapılırken kamulaştırma bedelleri hesaplanırken vergi matrahına göre, kira gelirine göre vb. bir belirleme yapılmaktadır.

Kamulaştırma bedelinin eşit taksitlerle ve kamulaştırmayı izleyen yıldan başlayarak 20 yılda "Toprak Tahvilleri" adlı hazine tahvilleriyle ödeneceği öngörülmüştü. Her taksitte yıllık %4 faiz yürütülecekti. Peşin ödenecek miktar 1000 liraydı sayılı yasayla maddede yapılan ilk değişiklikte, kamulaştırma bedelinin peşin ödenmesi gereken miktar 1000 liradan 3000 liraya çıkarılmıştır.

TOPRAK DAĞITIMI ÇİFTÇİLERİN SEÇİMİ

Kendisinin ya da ailesinin hiç toprağı olmayıp, başkalarının toprağın da ortakçılık, kiracılık yapanlar. Kendisinin ya da ailesinin toprağı yetmeyen çiftçiler. Tarım ve Veteriner Fakülteleriyle,ilgili okulları veya kursları bitirenlerden toprağı olmayan veya yetmeyenler. Aile dışında kalmayı yeğleyen reşit çocuklar. Göçebeler ve göçmenler ile göçürülenlerden çiftçi olanlar.

VERİLECEK TOPRAĞIN BÜYÜKLÜĞÜ Çiftçiye verilecek toprağın bir asgari işletme büyüklüğünde olması amaçlanmaktadır.

DEVRALMA BEDELİ Dağıtılacak toprak, yapı ve tesislerin karşılığının Maliye ve Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca belirtilecek esaslara göre belirleneceği öngörülmüştür.

TOPRAĞI ALANIN TASARRUF HAKKINA VE İŞLETME YÖNETİMİNE İLİŞKİN SINIRLANDIRMALAR Toprak dağıtılan çiftçi, mülkiyet hakkını ileri sürerek onu dilediği gibi kullanamaz.

Verilen toprak, askerlik ve belgelendirilen uzun hastalık gibi nedenler dışında, ortakçılıkla işletilemez ve kiraya verilemez.

ÇİFTÇİYİ TOPRAKLANDIRMA YASASININ UYGULAMA SONUÇLARI

YASANIN UYGULAMA ALANININ DARLIĞI VE DAĞITIMDA YARARLANILAN ÇİFTÇİ SAYISININ AZLIĞI Bütün bölgeler için en fazla toprak dağıtılan bölge Güneydoğu Anadolu olmuştur.

Yasanın uygulanmasıyla tarımsal yapı üzerinde, özellikle mülkiyet yapısı üzerinde önemli hiçbir değişiklik yapılmamıştır. Çiftçiyi topraklandırma yasası ile özel mülkiyetin kamulaştırılması yoluyla bir toprak reformu uygulamasına gidilmeyip, hazine topraklarının dağıtımı ile getirilmiştir.

VERİLEN TOPRAKLARIN YETERSİZ OLUŞU Dağıtılan toprak miktarı, yasanın öngördüğü biçimde, çiftçilerin aileleri ile birlikte geçimlerini sağlayacak ve iş güçlerini değerlendirecek ölçüde olmamıştır.

BORÇLANDIRMA BEDELİ Çiftçiler bedel açısından çok elverişli fiyatlarla toprak edinmişlerdir.

VERİLEN KREDİLERİN YETERSİZLİĞİ Topraklandırılan çiftçilerin, yeterli üretime geçmeleri ve gerekli geliri sağlamaları için, uygun bir kredi sistemi ile desteklenmelerine yeterli derecede önem verilmemiştir.

MER`A ÖZGÜLENMESİ Mera özgülenmesi özellikle sosyal adaleti sağlayacak yönde herhangi bir düzenleme getirmemiştir.

GÖÇMEN AİLELERİNE TOPRAK DAĞITIMI yılları arasında daha çok Orta- Kuzey Anadolu, Marmara, Ege ve Akdeniz bölgelerine göçmen ailelerin yerleştirildiği görülmektedir.

SONUÇ Ülkemizin birçok köy ve kasabasında dağıtım yapılabilecek hazine arazisi mevcuttur. Bu hazine arazilerinin 3083 sayılı kanun hükümlerine göre dağıtımının yapılması, zaten kısıtlı olan tarım arazilerinin korunması açısından büyük önem arz etmektedir.

Hazine arazilerinin dağıtımı neticesinde hazineye önemli miktarda gelir kazandırılmıştır. Hazine arazilerinin devlet eliyle dağıtımının yapılması, vatandaşların dosya ve adil devlet anlayışına olumlu katkılar sağlayacağı bir gerçektir. Hazine arazilerinden belirli grupların faydalanmasının önüne geçilmiş olacaktır.

3083 sayılı kanunla yapılan dağıtım sonucunda, hazine arazilerin tarımsal amaçlar dışında kullanılamayacak olması, bu arazilerin bir an önce dağıtımının yapılması gerekliliğini öne çıkarmaktadır.

Her şeyden önce ülkede topraksız çiftçi bırakılmamalıdır. Bundan daha önemlisi de bir çiftçi ailesini geçindirebilecek toprağın - hiçbir nedenle ve biçimde - bölünemez hale getirilmesidir. Büyük çiftçi ve çiftlik sahiplerinin işleyebilecekleri toprak genişliği, söz konusu toprağın bulunduğu bölgenin nüfus yoğunluğuna ve toprağın verimine göre sınırlandırılmalıdır."(Mustafa Kemal Atatürk, 1 Kasım 1937 Meclis'i Açış Konuşması)