Prof. Dr. Ahmet Arıkan Gazi Ü niversitesi Gazi Eğitim Fakültesi OFMAE Bölümü Matematik Eğitimi Anabilim Dalı.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Hazırlayan: Dr. Emine CABI
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 2
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT III. İBE alanında etkileşimi anlamaya çalışan uzmanlar, özellikle şema ve zihinsel modeller üzerinde yoğunlaşırlar.
DİYARBAKIR 2008.
1 “Öğrenci Merkezli Öğretim” Öğretmen Adayları Bakış Açısı ile Ne İfade Ediyor? Dr.Dürdane JACOBS Dr. Fahriye HAYIRSEVER.
Program Tasarım Modelleri
Prof. Dr. İnayet Aydın Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Sevgili 8.sınıf öğrencisi; Kendi yeteneklerin, ilgilerin, değerlerin hakkında bilgi sahibi olmak ve daha doğru lise tercihi yapabilmek için lütfen öncesinde.
XV. ULUSLARARASI SINIF ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİMİ SEMPOZYUMU
Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
OKUL ÖNCESİNDE KAVRAM KARİKATÜRLERİ
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
7.SINIFLAR TEKNOLOJİ TASARIM
Problem Çözme ve Algoritmalar
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Program Tasarım Modelleri
Abant İzzet Baysal Üniversitesi
Hürriyet Anadolu Lisesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
EMPATİK İLETİŞİM 1.
Arş. Gör. Dr. Seyhan ERYILMAZ TOKSOY
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Erdem Danyer 1,2* , N.Gamze YÖRÜK 2
PROBLEM ÇÖZME VE ALGORİTMALAR
Eğitsel Rehberlik.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KAVRAM HARİTALARI.
Meriç ÇETİN Pamukkale Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümü
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
İSTASYON YÖNTEMİ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ÜRETEÇLERİN BAĞLANMASI VE KIRCHOFF KANUNLARI
HAZİRAN DÖNEMİ SEMİNER ÇALIŞMALARI
ÖĞRENME STİLLERİ.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretimde Görsel-İşitsel Araçlar Görsel Materyallerin Katkıları Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - I
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Bilgisayar Bilimi Koşullu Durumlar.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Tezin Olası Bölümleri.
Gelişim ve Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ SUNUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM
Cemalettin Işık, Tuğrul Kar
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
BELLEK.
KİŞİSEL REHBERLİK.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Nitel Araştırmalar.
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
2. HAFTA BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAKLAŞIMLARI
Sunum transkripti:

Prof. Dr. Ahmet Arıkan Gazi Ü niversitesi Gazi Eğitim Fakültesi OFMAE Bölümü Matematik Eğitimi Anabilim Dalı

KAVRAM İ MAJLARI

Fodor, bir şeyi anlamanın o şeyin içinde bulunduğu ortama bağlı olduğunu; Teknik içerikli bir ‘şey’i anlarken mutlaka tanımlara başvurmak gerektiğini ama, Günlük yaşamdan bir ‘şey’ den bahsedildiğinde tanımlara gerek duyulmadan da ne denilmek istendiğinin anlaşılabileceğini belirtmiştir.

Tanımlara baş vurulmadığı takdirde ortaya çıkan sorunlara Tall ve Vinner cevap aramışlardır.

Tall&Vinner (1981) ve Vinner (1983), bir kavramın ismi duyulduğunda ya da görüldüğünde bunun belleğimizi uyardığını belirtmiştir. Belleğimizde bir şeyler çağrışır/uyarılır. Genelde bu kavramın tanımı değildir. Buna Tall&Vinner ‘kavram imajı’’ demektedir. (Bazı kavramları deneyelim)

Kavram imajı, kavram ismi ile hafızamızda birleştirilen sözel olmayan bir şeydir. Tanımın sunumu görsel ise hafızada görsel bir sunum oluşabilir. Görsel sunumlar, zihinsel resimler, deneyimlerle birleştirilen kavram ismi sözel forma dönüştürülebilir.

Bu görsel resimler zihinde ilk oluşan şeyler değil, kavramın tanımı öğrenildikten sonra oluşan şeylerdir.

Örneğin, fonksiyon kelimesi duyulduğunda, “y=f(x)” eşitliği, bir fonksiyonun grafiği, belki de y=x 2, y=sinx, y=lnx, gibi belirgin birkaç fonksiyon türü hafızada canlanabilir.

Kavram imajının kişiye özel bağlantıları vardır, hatta bir kavrama ait imaj çeşitli durumlarda değişebilir (Vinner, 1991). Tall&Vinner’ın 1981 de kullandığı “çağrıştırılmış/uyarılmış kavram imajı” verilen bağlamda hafızanın bir kısmını açıklayabilir.

Kavram imajı ile kavramın edinildiğini düşünülmektedir. Sezgisel olarak bilinir ki kavramın tanımı kavramın anlaşılmasını garantilemez. Anlamak, kavram imajına sahip olmakla gerçekleşir. Bilmek ise tanımın yeri geldiğinde uygulamasını yapabilmektir (Vinner, 1991).

Tanımlar kavram imajına yardımcı olur. İmaj oluştuğunda kavram istenilen duruma gelir (Vinner, 1991).

Teknik içerikli bir durumda tanımların önemli bir rolü vardır. Tanımlar, kavram imajının şekillenmesine yardım ettiği gibi bilişsel bilgiye sahip olmada da yardımcı olur. Kavram tanımı, kavram imajının kişiyi yanıltabilme ihtimalinden kişiyi korur (Vinner, 1991).

Vinner (1983)te 2 tip ‘hücre’den bahsetmiştir (bu hücrelerle biyolojik anlamda bir şey kastedilmemiştir). Bu hücrelerden biri “kavram tanımı” diğeri de “kavram imajı” hücresidir.

KAVRAM TANIMI KAVRAM İMAJI

Bu iki hücre arasında belli bir ilişki olmasına rağmen, bu ikisi bağımsız olarak şekillendirilmiştir

Öğrenciye bazı kavramlar hakkındaki fikirleri sorulup, öğrencinin bu kavramı önce hangi hücreye başvurarak yapılandırdığını tespit etmeye çalışmıştır.

Öğrenciye belli bir matematiksel iş verildiğinde, o iş içinde geçen tanımlarla ilgili olarak öğrenci bazen kavram tanımına başvurur ve işi sonuçlandırır; Bazen öğrencinin bilişsel sistemi sadece kavram imajına başvurur ve bazen de her ikisini de kullanır

Bu durumda bu iki hücre arasında etkileşimler olur, yani öğrenci ilk kavram tanımı sonra imajına ya da ilk kavram imajı sonra kavram tanımına başvurarak sonuca ulaşır.

Bilişsel sistemin işleyişinin farklı yolları vardır.

Birçok öğretmen kavram biçimlenmesinin aşağıdaki şekildeki gibi tek yönlü bir süreç olduğunu düşünür, yani, kavram tanımıyla kavram imajının şekilleneceğini ve kontrol edilebileceğini düşünürler.

KAVRAM TANIMI KAVRAM İMAJI

Öğrenciden bilişsel bir görev istenildiğinde bu iki hücrenin etkileşimde bulunduğu kabul edilir. Aşağıdaki şekildeki oklar bilişsel sistemde gerçekleşebilecek durumları göstermektedir:

KAVRAM TANIMI KAVRAM İMAJI Girdi Bilişsel Görev (Belirleme, inşa) Çıktı Entellektüüel davranış (cevap)

KAVRAM TANIMI KAVRAM İMAJI Girdi Çıktı Tamamen Formal Dedüksiyon

KAVRAM TANIMI KAVRAM İMAJI Girdi Çıktı Sezgisel Düşünceyi İzleyen dedüksiyon

KAVRAM TANIMI KAVRAM İMAJI Sezgisel cevap

Uygulamaya yönelik bir modelde görülecektir ki öğrenci kavram imajına başvurur ve sonuca ulaşır. Özellikle gerçek hayattaki problemlerde bu süreç işe yarar, kavram tanımına başvurmak gerekmez.

Teknik içerikli problemler insanı kavram tanımını kullanmaya teşvik eder (Vinner, 1991).

Öğrenciler teknik içerikli olaylarda hala günlük düşünce alışkanlıklarını devam ettirmektedirler.

Bir kişinin kavram tanımını öğrenmenin yolu direkt olarak soru sormaktır çünkü, tanımlar sözel ve açıktır (Fonksiyon nedir?,...gibi). Diğer yönden, bir kişinin kavram imajını öğrenmenin yolu dolaylı olarak soru sormaktır çünkü, kavram imajı sözsüz ve kapalıdır (Vinner, 1983).

Araştırma sonuçlarında görülmüştür ki, formal tanım ile tipik örnekler arasında uyuşmazlık yanlış bir kavram imajı oluşmasına neden olabiliyor. Bu bulgular birçok öğrencinin formal tanımları kullanmadığını ortaya koymuştur (Vinner, 1991).

Tanımları kullanarak sonuca varan öğrencilerin cevaplarının doğruluğu ile tanımlara hakim olmayan öğrencilerin sonuçlarının doğruluğu arasında önemli farklılıkların var olduğu fark edilmiştir.

BAZI EKLER

Gerçek Hayat Modellemeleri Manipülatif Modellemeleri Teknoloji Yoluyla Modelleme,