Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı
Neden öğrenciyi tanımalıyız… Her birey farklı Neden öğrenciyi tanımalıyız… Her birey farklı.. Yaşantı ve ihtiyaçlar farklı…
Öğrenciyi neden tanımalıyız Öğrencilerin gereksinimlerine göre etkinlik ve değerlendirme yöntemini seçmek. Olumlu deneyimler kazanmalarına ve çok yönlü gelişim göstermelerine yardımcı olmak Öğrencilerin özeliklerine göre onları yönlendirebilmek
Öğrenciyi tanıma ilkeleri Öğrenciyi bütün yönleri ile tanıma Her öğrenciyi tanımak Öğrenciyi tanımada bilgilerin yenilenmesi Edinilen bilgilerin geçerli ve güvenilir olması Farklı kaynaklardan bilgi edinmek
Öğrencinin tanınması gereken yönleri Aile ve çevre yaşantıları Bireyin gelişimi ve sağlık durumu Akademik özgeçmişi ve başarı durumu Genel ve özel yetenekleri İlgi alanları ve boş zaman etkinlikleri Benlik algısı, uyumu ve kişilik özellikleri Bireyin geleceğe yönelik hedefleri ve planları
Öğrenciye ait bilgilerden kimler yararlanır Yöneticiler Öğretmenler Psikolojik danışmanlar Öğrenciler Veliler
Gelişim özellikleri ile öğrencileri tanıma İLK ÇOCUKLUK DÖNEMİ (3-6 YAŞ) El ve göz koordinasyonunun sağlanması Konuşmanın rahat ve anlaşılabilir hale gelmesi Kendi başına yemek yemeyi ve giyinmeyi öğrenme Cinsiyet farklılıklarının öğrenilmesi Aile bireyleri ve akranları ile sosyal ilişkilerin kurulması ÇOCUKLUK DÖNEMİNİN ÖZELLİKLERİ (7-11 YAŞ) Akranlarla olumlu ilişkiler geliştirme Cinsiyet rollerini kazanma Okuma yazma gibi temel akademik becerileri kazanma Değerler ve vicdan anlayışının gelişmesi Kişisel bağımsızlığın kazanılmaya çalışması ERGENLİK DÖNEMİNİN ÖZELLİKLERİ (12-17 YAŞ) Bedensel özelliklerin kabulü Bağımsız ve farklı olma, kendisi ile ilgili kararlar alıp uygulama Cinsiyetine uygun sosyal rolleri benimseme Yaşıtları ile olgun ilişkiler kurabilme Evlilik ve aile hayatına ilişkin düşünce planında hazırlanma Mesleki araştırma ve yönelmeye hazırlanma Değerler ve ahlak sistemi geliştirme Toplumsal sorunlarla ilgili sorumluluk almak isteme
SOSYAL DESTEK SİSTEMİ İLE ÖĞRENCİYİ TANIMA SOSYAL DESTEK: Bireyin çevresinden gördüğü dürüst ve empatik tepki, gördüğü ilgi sevgi güven, saygı takdir edilme, bilgi edinme maddi yardım gibi kişisel sosyal psikolojik ve ekonomi nitelikli her türlü yardım. SOSYAL DESTEK ÇOCUĞU ÇOK YÖNLÜ ETKİLER Duygusal destek Örgüt ve bilgi desteği Sosyal ilişki desteği Maddi yardım desteği
Öğrenciler için en önemli sosyal destek kaynakları Aile desteği Akran desteği Öğretmen desteği
Aile desteği Ailede kötü alışkanlıklar Spora teşvik Geçimsizlik Diğer davranışlar
Anne baba tutumları Otoriter tutum Serbest anne baba tutumu İlgisiz ve kayıtsız anne baba tutumları Dengesiz ve kararsız anne baba tutumları Aşırı koruyucu anne baba tutumları Reddedici anne baba tutumları Mükemmeliyetçi anne baba tutumları Güven verici destekleyici anne baba tutumları
Akran desteği İlk çocukluk dönemi İleri çocukluk dönemi Ergenlik dönemi
Öğretmen desteği Öğretmen öğrenci arasında özel bir bağ olmalı Güven Aşağılamama Eleştirme Öğrencilerin bambaşka aile yaşantıları olabileceğini bilme
Anne baba çocuk ve öğretmen ilişkisi
Öğrenciyi tanımada tekniklerden yararlanma Kendini anlatmaya dayalı teknikler Gözleme dayalı teknikler Standart testler Durumsal testler
ÖNERİLER Öğrenciyi doğru olarak tanımalıyız Farklı ailelerden gelen bireyler farklı özelliklere sahiptir Eğitimde aile katılımının olması gerekmektedir Akran ilişkileri önemlidir. Grup etkinlikleri ve çalışmaları yapılabilir Öğrenciyi tanıma yöntemleri uygulanmalıdır