Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü MOTOR KONSTRÜKSİYONU-7.HAFTA Yrd.Doç.Dr. Alp Tekin ERGENÇ.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü MOTOR KONSTRÜKSİYONU-7.HAFTA Yrd.Doç.Dr. Alp Tekin ERGENÇ."— Sunum transkripti:

1 Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü MOTOR KONSTRÜKSİYONU-7.HAFTA Yrd.Doç.Dr. Alp Tekin ERGENÇ

2 Piston Hesabı Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü ÖRNEK: OTTO MOTORU D=78mm S=78mm Çevrim hesabında bulunan değer P za = 6,195 Mpa Çevrim hesabında bulunan değer n= otto motorunda n t ( tork devri), diesel motorunda n N güç devri n= n t =3200 rpm (alınmış ve hesaplar ona göre yapılmıştı) Fp= piston yüzey alanı=π.D 2 /4= 47,76cm 2 N max = Maksimum etki eden kuvvet N = P*tanβ P= p.Fp P=Pg+Pj ( Gaz kuvvetleri+dönen kütlelerin kuvvetleri) *syf 143 Nmax= 0,0044 MN, φ=370 0

3 Piston Hesabı Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü m p piston grubu ağırlığı prototip veya çizimden syf 140 mp=0,478kg n idmax =max boşta çalışma devri= 6000 rpm λ=Biyel oranı = R/L cr = 0,285 δ = piston üst yüzeyi et kalınlığı (0.05-0.1)xD (otto motoru) syf 227 δ =7,5 mm H= piston yüksekliği (0.8-1.3)xD (otto motoru) syf 227 H= 88 mm h s = piston etek boyu= (0.6-0.8)xD (otto motoru) syf 227 h s =58 mm t= segman radyal kalınlığı = (0.04-0.045)xD (otto motoru) t= 3,5 mm

4 Piston Hesabı Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

5 Piston Hesabı Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü  t= segman boşluğu= (0.7-0.95) (otto motoru) = 0,8 s=piston yan duvar kalınlığı = (0.05-0.1)*D (otto motoru) = 5 mm h l = üst segman altındaki alan yüksekliği = (0.03-0.05)*D (otto motoru) h l =3,5 mm n’ o = piston üzerindeki yağ deliği sayısı =10 d o = piston üzerindeki yağ deliği çapı=1 mm α p =piston lineer genleşme katsayısı α cyl =silindir lineer genleşme katsayısı α p = α sil = 22x10 -6 1/K (alüminyum) α p = α sil =11x10 -6 1/K (dökme demir)

6 Piston Hesabı Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü  b =M b /W b =p za.( r i /δ) 2 = Piston kafası eğil. geril. = 6.195(29.7/7,5) 2 =97.1 Mpa M b =(1/3)p zmax.ri 3 (eğilme momenti), Wb=(1/3).ri.δ 2 (eğilmeye karşı dayanım ) r i =[D/2-(s+t+  t)]= piston kafası iç yarıçapı mm **Piston kafası X-X kesitinde yağ deliklerinden dolayı zayıflama gösterebilir, dolayısıyla bu kesit basma veya çekmeye karşı kontrol edilir.  com =Pza./F x-x (x-x kesitindeki basma gerilmesi) Pza= p za.F p =6.195x47.76x10 -4 =0.0296 MN F x-x =(π/4)(d 2 g-d 2 i)-n’ o F’=[(3.14/4)(69,4 2 -59,4 2 )-10x5)10 -6 =0,00096m2 d g = D-2(t+  t)=78-2(3.5+0.8)=69,4mm F’= (d g -d i )d o /2 =(69,4-59,4)*1/2=5 mm 2 ( d o yağ deliği çapı)

7 Piston Hesabı Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü  com =0,0296/0,00096=30.8 Mpa  com 30-40 MPa-Al. 60-80 MPa DD Boşta maksimum açısal hız; ω idmax =π.n idmax /30 = 3.14x6000/30= 628 rad/s m x-x = pistonun yağ delik kesitinden üstte kalan kısmının ağırlığı m x-x = (0.4-0.6)m p = 0.5*0.478=0.239 kg Maksimum çekme (kopma) kuvveti Pj=m x-x. R. ω 2 idmax (1+λ) =0.239x0.039x628 2 (1+0.285)10 -6 = 0.047MN Çekme (kopma) Gerilmesi  r = Pj/Fx-x = 0.047/0.00096 = 4,9 Mpa

8 Piston Hesabı Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü  n üst Segman oturma alanındaki gerilme: *Piston üzerinde en üst segman oturma yüzeyi kesme ve eğilme gerilmesine göre kontrol edilir. Kesme Gerilmesi .p za.D/h l =0.0314*6.195*78/3.5=4.34 MPa Eğilme Gerilmesi  b =0.0045.p za.(D/h l ) 2 =0.0045x6.195(78/3.5) 2 =13.88 MPa Toplam Bileşik Gerilme     b     13.88 2 + 4*4.34 2 =16.4 Mpa

9 Piston Hesabı Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü Pistonun yan yüzlerine gelen maksimum özgül basınç q 1 = N max /(hsD)=0,97 Mpa q 2 =N max /(HD)=0,64 Mpa N P S Piston kafası ve etek çapları D c =D-  c=78-0,55 = 77,45 mm  c = (0.006-0.008)D otto motoru Ds=D-  s=78-0,156 = 77,844 mm Ds = (0.001-0.002)D otto motoru

10 Piston Hesabı Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü Sıcak şartta çap boşluğu  ’c=D[1+  cyl (T cyl -To)]-Do[1+  p (Tc-To)]=0,116 mm   ’s=D[1+  cyl(Tcyl-To)]-Ds[1+  p(Ts-To)]=0,035 mm  ’c = (0.002-0.0025)D otto motoru  ’s = (0.0005-0.0015)D otto motoru Tcyl=383 K, Tc=593K, Ts=413K


"Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü MOTOR KONSTRÜKSİYONU-7.HAFTA Yrd.Doç.Dr. Alp Tekin ERGENÇ." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları