Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Kaygı Bozuklukları ve Fobiler Psikolog ARMAĞAN PINAR ADANAR (Klinik psikolog/ Aile terapisti) Psikolog Nuran İpek ÇELİKER (stajyer psikolog) www.terapistimizmir.com.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Kaygı Bozuklukları ve Fobiler Psikolog ARMAĞAN PINAR ADANAR (Klinik psikolog/ Aile terapisti) Psikolog Nuran İpek ÇELİKER (stajyer psikolog) www.terapistimizmir.com."— Sunum transkripti:

1 Kaygı Bozuklukları ve Fobiler Psikolog ARMAĞAN PINAR ADANAR (Klinik psikolog/ Aile terapisti) Psikolog Nuran İpek ÇELİKER (stajyer psikolog) İletişim no: Adres: 1431 sok no.1 d:2 Kahramanlar / İzmir

2  Kaygı Nedir? - Kaygı olmalı mıdır?  Kaygı durumunun nedenleri ve belirtileri nelerdir?  Hangi durumları kaygı olarak kabul edebiliriz?  Kaygılı olan çocuğu hangi davranışlarından anlarız? - Kime kaygılı çocuk denir?  Bir uzmandan kaygı bozukluğuyla ilgili ne zaman yardım istenilmelidir? Gibi soruların yanıtlarını bulacaksınız.. BU GÜNKÜ SEMİNERİMİZDE;

3  Kaygı her insanın yaşamının bir döneminde yaşayabileceği yoğun, hoş olmayan nedeni belirsiz bir sıkıntı, gerginlik, endişe halidir.  Anksiyete her zaman olumsuz olarak algılanmamalıdır. Çoğu zaman herhangi bir içsel ya da dışsal tehlike karşısında uyumsal bir rol üstlenerek yaşam kurtarıcı olabilir.  Kişiyi ‘’ Fight or Flight! ’’ yani ‘’ savaş ya da kaç ’’ durumuna hazır hale getirir.

4  Korku; dış dünyadan gelen, nedeni bilinen, kesin ve iç çatışmadan kaynaklanmayan bir tehdite verilen yanıttır.  Kaygı ise; nedeni bilinmeyen, bilinçdışı içsel faktörlerden özellikle içsel çatışmalardan kaynaklanan, belirsiz tehdite verilen yanıttır.  Korku ani gelişir, kaygı daha yavaş ortaya çıkar. KORKU İLE KAYGI AYNI ŞEYLER Mİ?

5 Korku KORKU VE KAYGI Kaygı  Stres/Tehlike/ Tehdit durumunda yaşanan ruhsal deneyim  O anda söz konusu olan olaya özgündür  Evrenseldir, her türde, kültürde görülür  Yaşam için temel savunma tepkilerini düzenler  Savaş/ Kaç tepkisiyle sonuçlanır  Olası bir tehdit beklentisinin bireyde yarattığı “kontrol edilemezlik” duygusu  Gelecek yönelimlidir  Gerilimin bedensel belirtilerini taşır  Belirgin olumsuz duygulanımla karakterizedir

6 Çocuk ve ergenlerde belirli yaşam dönemlerinde ortaya çıkan ve gelişimsel olarak uygun olan kaygı ile tedavi edilmesi gereken kaygıyı birbirinden ayırmak önem taşımaktadır.  Örnek 1; ayrılık kaygısı erken çocukluk döneminde normal bir durum iken, sonradan çocuğun akran ve aile ilişkilerini, okul başarısını etkileyen ve aşırı, süreğen bir ayrılık kaygısı halini alıyorsa bu durumda çocukta ayrılma kaygısı bozukluğunu ele alma zamanı gelmiş demektir.  Örnek 2; Tanışmak istediği bir akranıyla karşılaştığında bir ergenin duyduğu kaygı normaldir; ancak ergen kaygıdan kurtulamayıp sürekli şüphe ve derin düşünceler içinde kalıyorsa patoloji sınırını aşmış demektir. Bir çocuk ne zaman kaygılı olarak ele alınır?

7 KAYGININ NEDENLERİ

8 Bilişsel Belirtiler  Gerçeklik duygusunda değişmeler  Dikkat Dağınıklığı  Depersonalizasyon derealizasyon  Konsantrasyon güçlüğü  Delirme, ölme korkusu  Bellek sorunları Kaygının Belirtileri Affektif Belirtiler Korku Huzursuzluk Endişe Panik Çaresizlik Davranışsal Belirtiler Donakalma Kaçınma davranışı

9 Kaygı Belirtileri Göğüs ağrısı, göğüste sıkıntı hissi Titreme Çarpıntı hissi Sersemlik hali Baş dönmesi Bayılacakmış gibi hissetme Kaslarda gerginlik hissi Bulantı ya da karın ağrısı Nefes darlığı, Uyuşukluk karıncalanma hissi Baş ağrıları Kolay yorulma

10 Ruhsal Belirtiler Kaygı Belirtileri Gerginlik hissi, Endişe, kaygı hali ve huzursuzluk Panik hissi Kendini rüyada gibi hissetme Çıldırma, delirme korkusu Ölme korkusu Kontrolünü kaybetme korkusu Uyku bozukluğu, Konsantrasyon güçlüğü

11 Bilişsel Bileşenler  Tehdit ve tehlikeye odaklanmak  Tehlikeyi büyüterek başa çıkamayacağını düşünme  Kendisine aşırı odaklanmak  Olumsuz mental imajlar geliştirmek

12 Davranışsal Bileşenler  Durum ve etkinliklerden kaçma/kaçınma  Güvenlik arama, aşırı koruyucu davranışlar, başkalarına yapışma  Alkol, madde ya da ilaca yönelme

13  Yaygın Anksiyete Bozukluğu  Özgül Fobi  Sosyal Fobi  Panik Bozukluk  Obsesif Kompulsif Bozukluk  Posttravmatik Stres Bozukluğu Kaygı Bozuklukları

14 Kontrol edilemez aşırı endişe Okul performansı Yaşıt ilişkileri Kendilerinin ya da aile bireylerinin sağlığı Fakir olma Dünyadaki olaylar Küçük sorunlar Yaygın anksiyete bozukluğu olan çocuklar çok çeşitli olay ve aktiviteler hakkında aşırı endişeli olma eğilimindedirler. Çoğu günler ve günün büyük bir bölümünde (en az altı aydır); Uyku bozukluğu, huzursuzluk, irritabilite, dikkati yoğunlaştırma güçlüğü, yorgunluk, kas gerginliği gibi belirtilerden en az üçünün eşlik etmesi gerekir. (panikten farklı) Yaygın Anksiyete Bozukluğu

15  6 ay ya da daha uzun sürüyorsa,  Yaşandığı günler yaşanmadığı günlerden fazlaysa,  Günün büyük kısmında egemen olan kaygı ve huzursuzluk durumu varsa.  Gelecekteki etkinliklere ilişkin kaygı,  Duyusal uyarılara (ses, ışık, vb.) aşırı duyarlılık,  Belirsizliğe tahammülsüzlük,  Tedirginlik-sıkıntı - gerginlik  İrkilme Ne zaman Yaygın Anksiyete Bozukluğu var deriz?

16 Özgül fobi belirgin, inatçı, aşırı ve anlamsız günlük yaşantıyı bozan korkulardan oluşur. Bu korkular nesnenin görülmesi veya hatırlanmasıyla tekrar tekrar ortaya çıkabilir. Çocuklarda genellikle ağlama, kaçınma, hiddetlenme, donup kalma ya da sarılma şeklinde görülebilir. Fobinin varlığının kabul edilebilmesi için en az 6 ay süreklilik göstermiş olması gerekmektedir. Yaygın görülen korkular;  Hayvanlar, böcekler  Kan ya da enjeksiyon  Yükseklik  Su ya da fırtına  Uçmak/uçak- araba- asansör  Kapalı yer ÖZGÜL FOBİ  Korkulan durumun tehlikesiz olduğu bilinir  Açıklanamaz ve istemli olarak denetlenemez  Uzunca süre kaçınmaya yol açar.  İşlev bozukluğuna yol açar.

17 Bireyin tanımadığı kişiler ya da başkaları tarafından gözlenmesi gibi biri ya da daha fazla sosyal durumda devam eden korkulardır. Sosyal fobili çocuklar aşırı bir şekilde utanç, olumsuz anlaşılma, reddedilme gibi kaygılara odaklanma eğilimindedirler. Bu çocuklar korkulan durumla karşılaştıklarında; artmış kalp atım hızı, terleme, kızarma, sayıklama, mide kasılmaları ve titreme gibi belirtiler gösterebilirler. Sosyal Fobi şu durumlarda ortaya çıkabilir;  Yabancılarla iletişimde bulunma  Topluluk önünde yeme, içme, yazma  Topluluk önünde konuşma - Bir performans sergileme  Konuşmayı başlatma ve sürdürme SOSYAL FOBİ

18  Panik bozukluk çocuk ve ergenlikte yetişkinlerde olduğu gibi;  Yüksek oranda çarpıntı  Titreme/sallanma, bulantı  Nefes darlığı ya da boğuluyor gibi olma duyumları  Karın ağrısı, soğukluk, sıcak basmaları, terleme ve baş dönmesi  Göğüs ağrısı ya da göğüste sıkıntı hissi  En az 1 ay devam eden beklenti endişesi Belirtilerden en az dördünün ya da daha fazlasının birden başladığı, 10 dakika içinde en yüksek düzeyine ulaştığı tekrarlayıcı, beklenmedik panik ataklar, panik bozukluğun göstergeleridir. PANİK BOZUKLUK

19 Çocuk ve ergenlerin bir bölümü kötüye kullanım, şiddet, doğal ya da insan eliyle oluşturulan felaketler, trafik kazaları ve diğer kazalar, şiddetli yanık, kanser gibi tıbbi travmalar, savaş ve göç gibi sorunlarla karşılaşmaktadır. Bu çocukların bazılarında travma sonrası stres bozukluğu görülmektedir. 1- Travma 2- Tekrarlama belirtileri 3- Kaçınma belirtileri 4- Aşırı uyarılmışlık belirtileri 5- Süre ölçütü Çocuk ve Ergenlerde Travma sonrası stres bozukluğu

20  Travmadan sonraki 1 ay içinde başlama  2 gün ila 4 hafta devam etme  En az üç disosiyatif belirtinin eşlik etmesi (şok, şaşkınlık, amnezi, füg, depersonalizasyon vb. ) Akut Stres Bozukluğu

21 Yineleyici ve ısrarlı Obsesyonlar Zorlayıcı düşünce, impuls ve imajlar Kompulsiyonlar Yineleyici törensel davranış veya zihinsel eylemler  Belirtiler belirgin stres ve bozukluğa yol açar  Günde 1 saatten fazla zaman alır Obsesif Kompulsif Bozukluk

22 OKB Belirtileri ObsesyonlarKompulsiyonlar Kirlenme, mikrop kapma, hastalanma korkusu Kendine ve başkalarına zarar verme korkusu Simetri ihtiyacı Kurma ve biriktirme ihtiyacı Aşırı ahlaki ve dini ilgiler Yıkama, temizleme Kontrol etme Doğrulanma ihtiyacı Tekrarlayıcı davranışlar Düzeltme veya düzenleme

23 Teşekkür Ederiz


"Kaygı Bozuklukları ve Fobiler Psikolog ARMAĞAN PINAR ADANAR (Klinik psikolog/ Aile terapisti) Psikolog Nuran İpek ÇELİKER (stajyer psikolog) www.terapistimizmir.com." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları