Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

POWERPOINT ile ETKİLİ SUNUM

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "POWERPOINT ile ETKİLİ SUNUM"— Sunum transkripti:

1 POWERPOINT ile ETKİLİ SUNUM

2

3 Giriş Sunumlar eğitimin her düzeyinde ve mesleki hayatta önemlidir.
İletişim tüm öğretim faaliyetlerinin temelini oluşturur. Düşünceleriniz ve siz, iletişim kurabilme yeteneğinize göre değerlendirilir.

4 Giriş (devam) Etkili bir sunum; istediğiniz sonucu elde etmenizi,
düşüncelerinizin kabul görmesini sağlar.

5 Giriş (devam) Etkili sunum becerileri
özenle kullanılan bir sözel/yazılı ifade anlamlı beden dili teknolojik görsel-işitsel araçların desteği Ayrıca, sunum sırasında kendinden emin, saygın ve ikna edici biçimde bilgilendirmek, yönlendirmek veya etkilemek önemlidir.

6 Sunuma hazırlanırken sorulması gereken ana sorular şunlardır:
Ne Tür Bilgi? Neden? Kimlere? Nerede? Ne Zaman? Hangi Destek Araçlarla? Nasıl?

7 Sunuma Hazırlık Harcadığınız her dakika sunum esnasında kendini gösterecektir. Hazırlıklar dört farklı aşamadan oluşur: Sunum amacının belirlenmesi, Sunumun planlamasının yapılması, Sunumun yapılacağı yerin ve kullanılacak teknik donanımın tanınması, Dinleyiciler hakkında bilgi sahibi olunması.

8 1. Amacın Belirlenmesi Hedef, dinleyiciyi;
Bilgilendirmek, (Kaç kişi konu ile ilgili bilgi sahibi.) İkna etmek, (Görüşünüzü destekleyen deneyler, istatistiksel analizler ve sunum araçlarınızdaki çeşitlilik.) Eğlendirmek ya da tüm bunların bir bileşimi olabilir. (Konu ile ilgili fıkra, öykü, karikatür vb. kullanılması.)

9 2. Planlamanın Yapılması
Sunumun bir taslağı hazırlayın. Bu taslak konunun dışına çıkmanızı ve sunum içerisinde kaybolmanızı engeller. Taslağın uygun bir kopyası dinleyicilere de verilebilir. Sunum için ayrılan süreyi öğrenin ve buna göre plan yapın. Her slayta ne kadar zaman ayrılacağı bu şekilde belirlenebilir.

10 3. Sunum Yeri ve Donanımı Katılımcıların birbirlerini görebildiği yarı daire oturma şeklini uygulayın. Tüm teknolojik donanımı mutlaka sunum ÖNCESİ kontrol edin. Ekran, projektör ve ses düzenini sunum ÖNCESİ deneyin. Sunum odasının aydınlatma, perde, ısınma ve havalandırma sistemlerini inceleyin. Sunum esnasında kullanacağınız donanım/ içeriğin yedeğini yanınızda bulundurun.

11 4. Dinleyici Dinleyicilerin;
Genel olarak hangi özelliklere sahip olduğunu, İlgi alanlarını, Konu hakkındaki bilgi düzeylerini bilmek çok önemlidir. Dinleme engellerini kontrol edin ve ortadan kaldırın. Konuşan-anlatan olun, yazan-okuyan olmayın.

12 Sunumun Hazırlanması Etkili bir sunum;
Herkesin dikkatini çeken bir “Giriş”, Sunmak istediğiniz bilgiyi net ve basit bir şekilde ifade eden “Gelişme” (içerik), Sunumunuzu özetleyen bir “Sonuç” bölümünden oluşmalıdır. Giriş ve sonuç, gelişmeden daha sonra da oluşturulabilir.

13 Giriş Bölümü Dinleyiciyi ve sunum yapan kişiyi rahatlatmalıdır.
Konuyu belirlemelidir. Konunun önemini belirlemelidir. Sunulacak bilginin dinleyici için değerli olduğunu vurgulamalıdır. Giriş bölümünde sıradan başlangıçlardan kaçınılmalıdır.

14 Gelişme Bölümü İletmek istediğiniz önemli konular ve bunları destekleyen veriler içermelidir. Destekleyici veriler; İfadelerinize inandırıcılık kazandırır, Karmaşık konuları kolay kavramayı sağlar, Dinleyicinin dikkatini belirli bir noktaya toplar. .

15 Gelişme Bölümü En genel destekleyici veri çeşitleri:
İstatistikler (Grafikler, tablolar), Görsel öğeler (Resim, fotoğraf vb.) Örnekler, Öyküler ve alıntılar vb

16 Sonuç Bölümü Sunumunuzda ele alınanları ve mesajınızın önemli noktalarını dinleyiciye hatırlatmalıdır. Önemli konuların kısa bir özetini içermelidir. Giriş ile arasında bağlantı bulunmalıdır. Sunum yapan kişinin iletişim bilgileri mutlaka yer almalıdır. Özür ya da itiraf içermemelidir.

17 Görsel ve İşitsel Araçlar
Sunumunuzu güçlendirir, İyi bir sunumu mükemmel bir sunuma dönüştürür, Sunumunuzdaki önemli noktalara açıklık kazandırır, Dinleyicinin ilgisini çeker ve dikkati üst düzeyde tutmaya yardımcı olur.

18 Sunum Aracı Olarak PowerPoint
Günümüzün en popüler sunum aracıdır. Fotoğraf, grafik, animasyon, ses ve video uygulamalarını destekler, Düşük sistem gereksimi sayesinde yaygın bir kullanım alanına sahiptir. Diğer ofis uygulamaları (Word, Excel) ile veri alışverişi yapabilmektedir. Web tarayıcıları tarafından görüntülenebilmektedir.

19 Anlatımı güçlendirecek görseller
Diyagramlar Tablo / Haritalar İstatistikler/ Ölçümler Resimler Posterler/ Resim kartları Filmlerden kesitler/ müzik Denek nesneler

20 Hazırlık yapmanız gereken konular
Sözel ve bedensel iletişimin kontrolü Duygular ve görüntü/ davranışın kontrolü Katılımcı/ İzleyicilerin canlı/ ilgili tutulması 20

21 Görsel Olmak Dinleyici algılaması

22 Sunucunun Kendini Hazırlaması
Vücut dilinizi oluşturan mimik ve el, kol hareketlerinizi izleyebilmeniz için ayna önünde prova yapın. Provaya zaman ayırıp özen göstermeniz, zayıf olabilecek yönlerinizi geliştirmenize yardımcı olacaktır.

23 Sunucunun Kendini Hazırlaması
Görünüş ve giysinize özen göstermenizin izleyicilerinize saygının göstergesi olduğunu unutmayın. Sunum kartlarınızı, sunum sırasında akıcılığı sağlamak açısından, numaralayın. Sunumda kesintisiz akışı sağlayacak YAZILI PLANINIZI masanıza yapıştırmak için hazırlayın.

24 Hazırlanan Sunumun Etkileşimle İşlevselleşmesi
Planlananların tümünün etkin kullanımı. Artık sahnede dikkat odağı olan sunucunun uygulaması ve benimsemesi gereken yöntemler: Ruh Hali Göz Teması Ses Kullanımı -Duruşlar/ Tekrarlamalar Duru Dil Kullanımı Yumuşak Geçişler/ Vurgular Beden Dili Sunucunun Yeri/ Hareketi/ Katılımcılara Yakınlığı Görsel-İşitsel Araçların İzleyici önünde Kullanımı İzleyici/Katılımcı ile İletişim

25 Sunumlarda Yapılması Gerekenler
Konuşmanızı düzenli ve tutarlı bir şekilde düzenleyin. Konuşmanızı en az üç kez prova edin. Adınızı, soyadınızı ve konumunuzu vererek kendinizi tanıtın.

26 Sunumlarda Yapılması Gerekenler
Sunumunuzun ana hatlarını öğretim üyesi/ uzman kişiye sunum öncesi verin. Dinleyicileriniz ile göz teması içinde bulunun ve beden dilinize dikkat edin.

27 Sunumlarda Yapılması Gerekenler
Her bölümün başlığının yeterince açıklayıcı olmasına dikkat edin. Görsel malzemelerinizle sözlü anlatımınız arasında denge olmasına dikkat edin.

28 Sunumlarda Yapılması Gerekenler
Konuşmanız süresince görsel malzemelerinize işaret edin. Sesinizin vurgularında ve tonlamada önem ve tekrarlama için içeriğe uygun değişiklikler yapın. Zamanınızı iyi kullanın.

29 Sunumlarda Yapılmaması Gerekenler
Kolay okunmayan görsel malzeme kullanmayın. Görsel malzemeyi çok fazla yazılı metinle, resimlerle veya çok farklı renklerle doldurmayın. Görsel malzemeyle ilgili olmayan bir konudan bahsetmeyin.

30 Sunumlarda Yapılmaması Gerekenler
Dinleyicilere sırtınızı dönmeyin. Çok hızlı, çok yavaş, ya da okuma biçiminde monoton bir şekilde konuşmayın. Sunum boyunca kartlar üzerindeki notlarınızdan okumayın. Yansıtılan slaytta yazılı olan metindeki cümlelerin tıpa tıp aynısını konuşmanızda kullanmayın.

31 İyi bir sunum için... Bilin: Sunum ne zaman Sunum nerede
Sunum ne tür bir konu hakkında Sunuma kimler katılacak ve kaç kişiler Sunum neden isteniyor

32 İyi bir sunum için... Kullanın: Kişisel anektodlar İstatistikler
Gerçekler (varsayımlar değil) Alıntılar (basma kalıp laflar değil) Tarihsel öyküler Örneklemeler Gösteriler (demolar - kısa ve öz) Komiklikler Renkli dil Görsel materyal Hediyeler ve ödüller

33 İyi bir sunum için... Prova yapın, çok prova yapın
Gülümseyin, gülümsetin Güçlü başlayın başlayın, olumlu bitirin

34 Slayt Hazırlama Teknikleri
Font (yazı tipi) büyüklüğünüzü dikkatli bir şekilde seçin. Microsoft Powerpoint font (yazı tipi) büyüklüklerini aşağıdaki gibi seçmenizi tavsiye etmektedir. Başlıklar için 44 font (Yazı Tipi) Alt başlıklar veya altbaşlık kullanılmıyorsa metin için 32 font (Yazı Tipi) Alt başlık kullanılıyorsa metin için 28 font (Yazı Tipi). Zemin rengi koyu, yazılar açık veya tam tersi olmalıdır Sıra önemli olmadıkça, numaralı liste olmamalıdır Her slayt tek konu içermelidir 666 kuralı uygulanmalıdır. her slaytta en fazla altı satır, her satırda en fazla altı kelime olmalı, altı slayttan sonra mutlaka grafik veya resim içermelidir

35 Slayt Hazırlama Teknikleri
Font (yazı tipi) büyüklüğünüzü dikkatli bir şekilde seçin. Microsoft Powerpoint font (yazı tipi) büyüklüklerini aşağıdaki gibi seçmenizi tavsiye etmektedir. Başlıklar için 44 font (Yazı Tipi) Alt başlıklar veya altbaşlık kullanılmıyorsa metin için 32 font (Yazı Tipi) Alt başlık kullanılıyorsa metin için 28 font (Yazı Tipi). Zemin rengi koyu, yazılar açık veya tam tersi olmalıdır Sıra önemli olmadıkça, numaralı liste olmamalıdır Her slayt tek konu içermelidir 666 kuralı uygulanmalıdır. her slaytta en fazla altı satır, her satırda en fazla altı kelime olmalı, altı slayttan sonra mutlaka grafik veya resim içermelidir Yazım ve dilbilgisi hatası olmamalıdır Geriye dönmek gerekirse aynı slayt tekrar konmalıdır Slaytlara numara konmalıdır. Her bölümün başlığının yeterince açıklayıcı olmasına dikkat edin. Kolay okunmayan görsel malzeme kullanmayın. Görsel malzemeyi çok fazla yazılı metinle, resimlerle veya çok farklı renklerle doldurmayın.

36 Zemin rengi koyu, yazılar açık veya tam tersi olmalıdır
Kuşlar Neden Göç Eder? Zemin rengi koyu, yazılar açık veya tam tersi olmalıdır Sıra önemli olmadıkça, numaralı liste olmamalıdır Her slayt tek konu içermelidir 666 kuralı uygulanmalıdır. her slaytta en fazla altı satır, her satırda en fazla altı kelime olmalı, altı slayttan sonra mutlaka grafik veya resim içermelidir

37 İçerik Slayt Hazırlama Teknikleri Sunumun Dinleyicilere Aktarımı

38 Slayt Hazırlama Teknikleri
El yazısı yerine basılı metin kullanılmalıdır HARFLERİN TÜMÜ BÜYÜK veya italik yazı karakterinde olmamalıdır Vurgulanması istenen noktalar için italik, alt çizgi, farklı renk, yanıp sönme vb. dikkat çekici özelliklere yer verilmelidir. Tüm slaytlarda aynı yazı karakteri kullanılmalıdır

39 Eşit olmayan insanlara eşit davranmaktan daha büyük eşitsizlik olamaz.
Thomas Jeferson Eşit olmayan insanlara eşit davranmaktan daha büyük eşitsizlik olamaz Thomas Jeferson EŞİT OLMAYAN İNSANLARA EŞİT DAVRANMAKTAN DAHA BÜYÜK EŞİTSİZLİK OLAMAZ. THOMAS JEFERSON

40 Satırlar çok sıkışık olduğunda metnin okunması güçleşir.
Satırlar çok seyrek olduğunda metinde kopukluk duygusu verir. Satır aralıkları ortalama harf yüksekliğinin 1½ si kadar olduğunda metin çok okunaklı olur. Satırlar çok sıkışık olduğunda metnin okunması güçleşir. Satırlar çok seyrek olduğunda metinde kopukluk duygusu verir.

41 Satırlar çok sıkışık olduğunda metnin okunması güçleşir.
Satırlar çok seyrek olduğunda metinde kopukluk duygusu verir. Satır aralıkları ortalama harf yüksekliğinin 1½ si kadar olduğunda metin çok okunaklı olur.

42 Slayt Hazırlama Teknikleri
Yazı Tipi (font) büyüklüğünüzü dikkatli bir şekilde seçilmelidir.

43 Microsoft’a göre Powerpoint yazı tipi büyüklükleri
Başlıklar için 44 Alt başlıklar veya alt başlık kullanılmıyorsa metin için 32 Alt başlık kullanılıyorsa metin için 28 Microsoft’a göre Powerpoint yazı tipi büyüklükleri

44 Slayt Hazırlama Teknikleri
Paragraflar, ekranda kolaylıkla görülebilecek ve okunabilecek bir biçimde yer almış olmalıdır. Cümlelerin, anlamlı bir biçimde mümkün olduğunca kısa tutulmuş olmasına özen gösterilmelidir. Anlamı bozmaması için, kelimeler satır sonlarında bölün- memelidir. Paragraflar bölünmeden aynı ekranda bitirilmelidir. Bir slaytta beş ile sekiz satır arasında yazı olmalıdır. ?

45 Slayt Hazırlama Teknikleri
Aynı ekranda, çok sayıda dikkat çekici özelliklerin kullanılmasından kaçınılmalıdır. Her sayfada, sayfanın içeriği ile uyumlu başlık kullanılmalıdır.

46 Slayt Hazırlama Teknikleri
Hedef kitleye uygun tasarım seçilmeli Zemin rengi koyu, yazılar açık veya tam tersi olmalı Grafikler basit ve anlaşılır olmalıdır, olabildiğince üç renkten fazla kullanılmamalı Kolay okunmayan görsel malzeme kullanılmamalı Görsel malzeme çok fazla yazılı metinle, resimlerle veya çok farklı renklerle doldurulmamalıdır

47 Slayt Hazırlama Teknikleri
Sıra önemli olmadıkça, numaralı liste olmamalı elma armut vb. Yazım ve dilbilgisi hattası olmmlı Geriye dönmek gerekirse aynı slayt tekrar konmalı Slaytlara numara verilmeli Ekranda, öncelikle görülmesi gereken ifadeler göze çarpmalı

48 Slayt Hazırlama Teknikleri
Slaytları oynatırken, geçişlerin çok fazla dikkat dağıtıcı ve tutarsız olmamasına dikkat edilmelidir.

49 Slayt Hazırlama Teknikleri
Ekrandaki elemanların hareketi, göz hareketlerine uygun olmalı ve gözü yormamalı Bir ekranda, dört farklı renkten fazla renk kullanılmamasına dikkat edilmeli Sunum özel efektler, sesler, değişik fontlar, göz alıcı renkler veya resimleri çok fazla kullanarak düzenlenmemeli

50 Görsel materyaller, dinleyici kitlesinin mesajınızı anlamasına yardım etmeli

51 Görsel materyaller bir öğeyi vurgulamak, duygusal tepkiler yaratmak için kullanılmalı

52 Slayt Hazırlama Teknikleri
Verilen bir metnin gerektirdiği grafik ya da resim, metinle birlikte aynı ekranda yer almış olmalı Kullanılan resim ya da grafikler gereksiz ayrıntılardan arındırılmalı

53 Slayt Hazırlama Teknikleri
Gerektiğinde konuların anlatılmasında canlandırılmış resim (animasyon) kullanılmalı Görsel materyaller sayfada rasgele dağıtılmamalıdır.

54 TUŞ KULLANIMI Mouse yerine klavye kullanırken;
slaytları ilerletmek için N , geriye döndürmek için P tuşlarını ekranı karartmak için B tuşu, tekrar ekrana geri dönmek için W tuşu, slaytlarınıza devam etmek için boşluk tuşunu kullanabilirsiniz.

55 RENK KULLANIMI Basitlik ve tutarlılık esastır.
Slaytlardaki ifadeler, her mesafeden okunabilmeli. Zemin rengi, ancak anlatılan konuya açıklık getirmek istenildiğinde kullanılmalı. Verilmek istenilen mesajlara uygun renkler seçilmeli.

56 RENKLER HAKKINDA DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER
Turuncu Siyah Mor Kahverengi Sarı Mavi Yeşil Kırmızı

57 TURUNCU Sıcak bir renktir hayranlık verici, canlı ve samimidir.
Sayfanın göz alıcı ve dikkat çekici olması için turuncu kullanılabilir. Zemin rengi olma açısından zayıftır. Mavi ile kullanmaktan kaçınılmalıdır.

58 SİYAH Mali veriler sunmak için kullanılabilir
Gücü ve tutkuyu temsil eder Genellikle, keder, ağır ve depresyon rengidir Fakat doğru bağlamda kullanılırsa, sofistike ve gizemli olabilir Çalışmalar, siyah artalan üzerinde on-line okumanın zorluğunu ortaya koymaktadır. Baskın renk olarak siyah kullanımı bir çocuk sitesi için en kötü seçim olabilirken; bir sanat galerisi sitesi için mükemmel bir seçim olabilir.

59 MAVİ Sakinlik, güvenirlik simgesidir.
Araplar, mavinin kan akışını yavaşlattığına inanılır, nazar boncuğu bu yüzden mavidir. Batıda intiharları azaltmak için köprü ayaklarını maviye boyarlar. Duvarları mavi olan okullarda çocukların daha az yaramazlık yaptığı saptanmıştır. Çok popüler bir zemin rengidir. Fakat turuncu ile maviyi birlikte kullanırken dikkatli olmak gerekmektedir.

60 YEŞİL Geri besleme(Feedback) isteniyorsa kullanılabilir
Güven veren renktir, sadakat ve zekayı simgeler bankaların logolarında hakim renktir. Yaratıcılığı körükler büyük lokanta mutfaklarında yeşil tercih edilir. Rahatlatıcı, sakinleştirici ve şifa vericidir Denge ve dayanıklılığın simgesidir

61 KIRMIZI Şiddetli ve güçlü her şeyi temsil eden tüm renklerin en sıcağıdır Bir grubu motive etmek için kullanılabilir Kırmızı ve yeşil bir arada kullanılmamalıdır. (Renk Körleri) Mavi ve mor ile uyum sağlamaz Kırmızı, iş hayatında başarısızlığı, finans sektöründe kaybı temsil eder. Her zaman bir uyarı olarak algılanır İştah açar Kan akışını hızlandırır

62 MOR Asaleti simgeler. Bilgelik, lüks ve gücün simgesidir
Nevrotik duyguları açığa çıkardığından, insanları bilinç altının korkuttuğu saptanmıştır Ekranda gözü oldukça fazla yorar

63 KAHVERENGİ İnsanın hareketlerini hızlandırır
Kansas Üniversitesi, Sanat Fakültesi'nde bir deney için bilgisayar yardımıyla duvarların rengi değiştirilebilir hale getirilmiş. Fon kahverengiye döndüğünde insanlar daha hızlı hareket etmişler Bu yüzden fastfood restoranları iç mekanda kahverengi kullanılmaktadır

64 SARI İyimserliği temsil eder
Geçiciliğin ve dikkat çekiciliğin sembolüdür Bu yüzden dünyada taksiler sarıdır, geçici olduğu bilinsin ve dikkat çeksin diye Araba kiralama şirketleri de sarıyı kullanır Sarı rengi bu özelliğinden dolayı bankalar kullanmak istemez Zıt renkler ile kullanıldığında okunabilirliği kolay olan iyi bir zemin rengidir

65 Sunumun Dinleyicilere Aktarılması
Ruh Hali Göz Teması Ses Kullanımı -Duruşlar/ Tekrarlamalar Duru Dil Kullanımı Yumuşak Geçişler/ Vurgular Beden Dili Sunucunun Yeri/ Hareketi/ Katılımcılara Yakınlığı Görsel-İşitsel Araçların İzleyici önünde Kullanımı İzleyici/Katılımcı ile İletişim

66 Sunumun Dinleyicilere Aktarılması
Zamanınızı iyi kullanın. Dinleyicilere sırtınızı dönmeyin. Çok hızlı, çok yavaş, ya da okuma biçiminde monoton bir şekilde konuşmayın. Sunum boyunca kartlar üzerindeki notlarınızdan okumayın. Yansıtılan slaytta yazılı olan metindeki cümlelerin tıpa tıp aynısını konuşmanızda kullanmayın.


"POWERPOINT ile ETKİLİ SUNUM" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları