Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Üretim ve Operasyon Yönetimi 1: Operasyonun Stratejik Önemi Lojistik ve Tedarik Zinciri Yönetiminde Üst Düzey Yönetim Programı (TMPLSM)

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Üretim ve Operasyon Yönetimi 1: Operasyonun Stratejik Önemi Lojistik ve Tedarik Zinciri Yönetiminde Üst Düzey Yönetim Programı (TMPLSM)"— Sunum transkripti:

1

2

3 Üretim ve Operasyon Yönetimi 1: Operasyonun Stratejik Önemi Lojistik ve Tedarik Zinciri Yönetiminde Üst Düzey Yönetim Programı (TMPLSM)

4 OPERASYON Ürün ve Hizmet Yaratma, Üretme ve Teslim Etme Aktiviteleri Zinciri Operasyonlar süreçlerden oluşur 3

5 4 POM Nedir? Çıktılar: Mallar Hizmetler Girdiler: Ham Maddeler İş Gücü Sermaye Teknoloji Enerji …… POM = üretim süreçlerinin tasarım ve yönetimi Üretim Süreçleri FİRMA

6 Yaptığımız her şeyin arkasında Bir “süreç” vardır Dış Müşteriler için Operasyonel Süreçler İç Süreçler için İdari Süreçler Bazen bu süreçlere biraz dikkat etmek büyük kazançlar ortaya çıkarır

7 Iyi bir baslangıç sorusu: Süreç müsteri için deger artırmak üzerine mi tasarlanmıstır? ? Müşteri için değer Süreç tasarlama ve yönetme Pek çok olay için cevap “Tam Olarak Degil!” 6

8 7 Daha fazla soru? … Müşterilerinizi rakibiniz yerine sizden almaya iten nedir? –Maliyet –Kalite –Hizmet –Esneklik

9 8 Operasyon İçin Tipik Performans Ölçekleri Maliyet (Etkinlik) Birim başı maliyet, İş gücü üretkenliği, Kapasite kullanımı, … Kalite Spepisifikasyonlara uygumnluk, reddedilmeler, yeniden işlemeler, … Hizmet (Bağımlılık) Teslimatın Güvenilirliği, Erişilebilirlik, Öngörülebilirilik, …. Esneklik Teslim hızı, özelleştirme yetkinliği, Min. Sipariş miktarları, … Tabi ki Güvenliğin yanı sıra diğer çevresel ölçekler ve iyi bakım ölçümleri Maliyet (Etkinlik) Birim başı maliyet, İş gücü üretkenliği, Kapasite kullanımı, … Kalite Spepisifikasyonlara uygumnluk, reddedilmeler, yeniden işlemeler, … Hizmet (Bağımlılık) Teslimatın Güvenilirliği, Erişilebilirlik, Öngörülebilirilik, …. Esneklik Teslim hızı, özelleştirme yetkinliği, Min. Sipariş miktarları, … Tabi ki Güvenliğin yanı sıra diğer çevresel ölçekler ve iyi bakım ölçümleri

10 Maliyet Kalite Hizmet Esneklik Müşteri süreçten ne ister? “kabul görebilecek olanlar” ile “sipariş kazananlar” arasındaki farklı tanımla

11 Müşteri için değer Maliyet Kalite Zaman Esneklik Süreç Tasarım ve Yönetimi Her zaman kontrol et, tekrar kontrol et ve “uydur” “siparis kazananlar” ve “kabul görecek olanlar” belirtilmis mi? (güncelleniyor mu? “siparis kazananlar” ı artırmaya mı yoksa kabul görecek olanlar için kabul edilebilirlik seviyelerini karsılamaya mı odaklanılmalıdır? Basit görünür ama kolay değildir!

12 11 Operasyonel Süreçler Farklı Market Segmentlerine Göre Mi Ayarlanmıştır? ? Operasyonel Süreçler İş Yapılan Market Segmentleri

13 Bu süreçlerin ardındaki Yönetimsel Kararlar Operasyonel Süreçler Üretim kapasitelerini bulun Sistemi şekillendir ve geliştir Kaynakları planla ve yerleştir 12

14 13 Kapasiteleri Bulun Ne? Tesisler, ekipman, insanlar Mülkiyet? Dikey entegrasyon Ne kadar? En yoğun zaman için ve normal yükleme için?... Ne zaman? Öncü Talep? Sonraki talep?... Nerede? Merkezi ya da merkezi olmayan?...

15 14 Şekillendir ve Geliştir Oryantasyon? İş Atölyesi, küme, akış Atölyesi İş Organizasyonu? Fonksiyonel, hücresel,… Aşağı ve yukarı doğru bağlantılar? R&D ile uyum? Kilit Performans Göstergeleri?

16 15 Planla & Yerleştir Maliyet etkinliği, kalite, esneklik ve güvenilirlik için… Akışlar, Stoklar, ve sıralar? Siparişler ve Kapasite kullanımı? Sürekli Gelisim?

17 16 Arz ve talepte her zaman değişkenlik vardır Ve bu operasyon yönetimindeki önemli problemlerden biridir

18 17 Bir Sistem olarak İş OPERATIONS ACT FIN MKT OB Operasyon & Lojistik

19 18 Rol: Mal ve Hizmet Üretimi Rol: Talebi araştırmak ve dağıtım zincirini kurmak Organizasyonun Üst Yönetimi OperasyonPazarlama MaliyetlerProgramlarEsneklik Yüksek Kalite Fiyat Teslim Sözü Model Sayısı Tekrar Satışlar BAĞLANTILAR

20 19 Üreticinin Bakış Açısı Malze. İş gücü $$$ GİRDİLER Mallar &Hzmt ÇIKTILAR Operasyon DÖNÜŞÜM SÜREÇLERİ

21 20 Müşterinin Bakış Açısı Sipariş Girişi TALEP Teslim& Hizmet ARZ Lojistik BAĞLANTI SÜREÇLERİ

22 21 Sipariş Girişi Teslim& Hizmt Malze İş Gücü $$$ Mallar & Hzmt Operasyon & Lojistik ÜRETKENLİKÜRETKENLİKÜRETKENLİKÜRETKENLİK Maliyet Kalitesi HİZMET SEVİYESİ Hizmet Esnekliği

23 22 Maliyet Kalite Kalite /Performans Standart ürün Yüksek kalitede ürün

24 23 Wilson Spor Ürünleri Yılda 96 milyon golf topu!! * 2% den 18% e çıkan Pazar payı *Fabrika çapında % 21 oranında üretkenlik Maliyet: Toplam envanter % 67 oranında düşürüldü (6.5‘tan 85’e çıkan envanter geri dönüşleri) *Esneklik: 1 düzineden düzineye çıkan siparişler *Hizmet: % 99.9 zamanında teslim, Normal teslim süresi = 10 gün *Kalite: % 67 oranında azaltılan hurda (kalite maliyetinde 9.5 milyon$) *Sürekli Gelişim, Kuruma bağlılık, TQM, JIT, “En Düşük Toplam Maliyet” ile üretim

25 24 İş Portföyü YÜKSEKDÜŞÜK PAZAR ÇEKİCİLİĞİ GELİŞTİR YA DA GERİ ÇEK YATIRIM YAP / BÜYÜT HARVEST/ DIVEST BAK / KORU REKABETÇİ POZİSYON GÜÇLÜZAYIFGÜÇLÜZAYIF Kazanç havuzu ? Muhtemel Kazanç ?

26 25 Pazarlama / Finansal Çerçeve PAZAR POTANSİYELİ PAZAR PENETRASYONU PAZAR BÜYÜKLÜĞÜ PAZAR PAYI FİYAT MALİYET KAR MARJI SATIŞLAR KAPASİTE YATIRIM KAZANÇLAR R.O.I. I/G D/W M/P H/D iŞ/ ÜRETİM PORTFÖYÜ

27 26 Büyüme Fırsat Matriksi ESKİYENİ PAZARLAR ÜRÜNLERÜRÜNLER YENİYENİ ESKİESKİ Çeşitlendirme Pazar Gelişimi Ürün Geliştirme Performans Gelişimi

28 27 Operasyon Stratejisinin Elemanları 1. İş Gücü 2. Süreç Teknolojisi 3. Kapasite 4. Üretim Planlama Ve Kontrol 5. Tedarik Zinciri 6. Yeni Ürün & Süreç Geliştirme 7. Tesisler 8. Organizasyon 9. Performans Ölçümleri

29

30 29 İş Atölyesinden to Akış Atölyesine Şunlar arasındaki farklılıkları anlamak:  İş Atölyesi  Küme akışı  Hat akışı  Akış Atölyesi Amaç:

31 30 Örnek: Araba Yıkama Sıra 1Sıra 2 Otomatik Yıkama 2.5 dak / araba İç Temizlik 3 dak / araba GİRİŞÇIKIŞ

32 31 Süreç Spektrumu İş Atö Küme Akışı Hat Akışı Akış Atö Karmaşık akış Bağlantısız Hat akışı Montaj Hattı akışı Sürekli akış Benzer gruplar ekipmanlar birlikte İşler farklı hatlarda akar Benzer gruplar ekipmanlar birlikte Kümeler belli bir standardizasyon sağlar. Ekipmanlar parçaların montaj sırasına göre yerleştirilir. İşçi ya da makine bazlı akış. Ekipmanlar süreç sırasına göre yerleştirilir. Pahalı ekipmanlar kullanılır fakat kullanım Oranları yüksektir.

33 32 Süreç Tipleri İş Atö Küme Akışı Hat Akışı Akış Atö Hacim Yüksek Düşük YüksekDüşük Ürün Çeşitliliği

34 33 Job Shop vs Flow Shop İş Atölyesi: Üretim sistemi özelleştirilmiş ürün ve hizmetlerin düşük hacimlerde üretilmesi üzerine tasarlanmıştır. Akış Atölyesi: Üretim sistemleri standartlaşmış ürünlerin yüksek hacimlerde üretilmesi yönünde tasarlanmıştır.

35 34 Job ShopsFlow Shops Ürünler Ekipman Materyal akışları Planlama & Programlama Kapasite Kullanımı Stoklar Hesaplama Bilgi akışı Direk iş gücü Yönetimsel odak Rekabetçi Meydan Okuma Çeşitli Genel kullanım Karışık Karmaşık Dalgalı WIP İş maliyeti Yapılandırılmış Vasıflı Denetim Esneklik, cevap Standart Özel Lineer Basit Yüksek Kayıtsız Süreç maliyeti Basit Az vasıflı Planlama Fiyat, tedarik

36 35 Üretim Süreç Tipleri Proje Kümeleme Süreci Montaj Hattı Sürekli Akış İş Atölyesi Akış Atölyesi Artan Hacim Artan Çeşit

37 36 Ürün Spektrumu Hacim Yüksek Düşük YüksekDüşük Ürün Çeşitliliği Uydular Kıyafet Oto Hafif lambalar Bir cins ürün çeşidi Çok farklı ürünler için kümeler Bir tema üzerine çeşitlilik Standart ürün

38 37 Ürün Yaşam Döngüsü Düşüş Başlangıç Büyüme Olgunlaşma zaman talep

39 38 İş Atölyesi Akış Atölyesi Ürün Süreç Ürün yaşam Döngüsü GirişBüyümeOlgunlaşma X X X Yüksek Özelleştirilmiş Düşük Hacim Yüksek Standardizasyon Yüksek hacim

40 39 Ürün Süreç Matriksi Rekabetçi Modlar İdari Sorumluluklar Araştırma ve iş takibi, İş zemin kontrolü STD geliştirme, Süreç glştrm. Envanter Yntm. Hat dengeleme, Süreç geliştirme Personel yntm. Sermaye artırımı Etkin sürüş Materyal yntm. Özel Tasarım marjı Kalite, Hizmet marjı Std, Tasarımlar erişilebilirlik Dikey, Ölçek ekonomileri maliyet Uydular Kıyafet Oto Light bulbs

41 40 Matriks içi gerilim İş Atölyesi Akış Atölyesi Hacim Ürün Çeşitlilği Yüksek Düşük YüksekDüşük Esneklik Maliyet yeterliliği

42 41 Notlar Her firma bir süreçler bütünüdür. Operasyonel Performans ölçekleri: –Maliyet, esneklik, kalite ve hizmet Süreci tasarlarken, yeterlilik ve esneklik arasında bir değiş tokuşa maruz kalabilirsiniz. Süreçleri rekabet öncelikleriyle eşleştirmek gerekir


"Üretim ve Operasyon Yönetimi 1: Operasyonun Stratejik Önemi Lojistik ve Tedarik Zinciri Yönetiminde Üst Düzey Yönetim Programı (TMPLSM)" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları