Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanGonca Zengin Değiştirilmiş 7 yıl önce
1
SOSYAL PS İ KOLOJ İ ARAŞTIRMALARINDA YÖNTEM VE ÖRNEKLER BÖLÜM 2 1
2
Sosyal psikologların araştırmalarına konu olan problem ve konular Kişinin içinde bulundu ğ u durumu algılaması Kişiler arası ilişkiler Toplum içinde kişi ya da grup davranışı Bir davranışın di ğ er kişi ya da gruplara etkisi Tutum ve de ğ erlerle davranış arasındaki karşılıklı ilişkiler 2
3
Sosyal psikologların araştırmalarına konu olan problem ve konular KISACA, TOPLUM-GRUP-B İ REY düzeyindeki olayların karşılıklı etki durumu 3
4
Sosyal psikolojinin günümüzdeki çalışma alanına çeşitli örnekler İ nsanlar niçin çocuk sahibi olmak ister? Kişilerin hangi durumlarda birbirlerine yardım etti ğ ini hangi durumlarda etmedi ğ ini ortaya çıkarmak Sosyal de ğ işme olgusu 4
5
Klasik sosyal psikoloji konuları Sosyal biliş Sosyal güdülenme Sosyalleşme süreci Dil ve bilişsel faaliyetler Tutumlar De ğ er hükümleri Kişiler arası algı ve etki Grup süreci ve dinami ğ i Liderlik Benlik Sosyal çevre ve kültür Sosyal kimlik 5
6
Sosyal bilimciler ile Edebiyatçılar, Filozoflar Karşılaştırması İ nsan davranışını incelemiş ve Toplum ve insanı anlayabilmiş Bilimsel yaklaşım ORTAK YÖNLER İ :FARKLI YÖNLER İ : 6
7
Bilimsel Yöntemin Mantı ğ ı ve Özellikleri Döngüsel olması Tümevarım (Gözlemi yapılan olgulara uygun bir kuramın geliştirilmesi) Tümdengelim (ortaya koyulan kuramın çıkarsamalarının oluşturulması) Sınama-sa ğ lama (olgular düzeyine dönüş ve hipotez sınaması) 7
8
Bilimsel Araştırmanın Amaçları Olayların betimlenmesi Olaylar arasındaki ilişkileri bulup çıkarma Olayları anlama ve açıklama Olayların önceden tahmini Olayların kontrolü 8
9
Bilimsel Araştırmanın Amaçları Olayların betimlenmesi Düzene koyma, sınıflama 9
10
Bilimsel Araştırmanın Amaçları Olaylar arasındaki ilişkileri bulup çıkarma Korelasyonlar yardımıyla olayların birbirleriyle olan ilişkisi incelenir. Bu ilişki neden-sonuç ilişkisi de ğ ildir. 10
11
Bilimsel Araştırmanın Amaçları Olayları anlama ve açıklama Amaç nedensel ilişkilere varmak 11
12
Bilimsel Araştırmanın Amaçları Olayların önceden tahmini 12
13
Bilimsel Araştırmanın Amaçları Olayların kontrolü 13
14
Sosyal Psikolojinin Temel Yöntemleri 14 Araştırma yöntemi ve araştırma tekni ğ i farkı ARAŞTIRMA YÖNTEM İ : araştırmanın amacını gerçekleştirebilmek için kullandı ğ ı genel yaklaşım ARAŞTIRMA TEKN İĞİ : araştırma yönteminin gerçekleştirilebilmesi için kullanılan bilgi toplama aracıdır. Bir YÖNTEM çerçevesinde bir ya da daha fazla veri toplama TEKN İĞİ kullanılabilir.
15
Sosyal Psikolojinin Temel Yöntemleri 15 İ nsan davranışını çalışmak için DÖRT genel veri toplama tekni ğ i kullanılabilir: Hazır bilgiden yararlanmak (istatistikler ve gazete haberleri gibi) İ nsanlara soru sormak İ nsan davranışını gözlemlemek Deney yapmak
16
Sosyal Psikolojinin Temel Yöntemleri 16 Sosyal psikolojik araştırmaların yöntemlerini ALTI grupta toplayabiliriz: Laboratuvar deneyi Alan deneyi Do ğ al deney Alan araştırması Survey (tarama) Arşiv araştırması
17
1. LABORATUVAR DENEY İ 17 Yüksel kontrol düzeyi ve kesinlik Araştırmacı 1. Araştırmayı eldeki hipoteze ve araştırma amacına göre detaylı olarak tasarlar. 2. Ba ğ ımsız de ğ işkenleri sistemli bir şekilde de ğ iştirir (de ğ işimler). 3. Bu de ğ işkenler dışında sonucu etkileyecek de ğ işkenleri kontrol eder.
18
1. LABORATUVAR DENEY İ 18 Bu yöntemin amacı: Gerçek hayatı laboratuvarda yaratmak ya da taklit etmek de ğ ildir. Olaya etki eden etkenleri belirlemek: Bunu da bazı etkenleri sistematik olarak de ğ iştirerek Bazılarını ise kontrol ederek de ğ işmez hale getirerek Çeşitli etkileri en saf olarak ortaya koyarak
19
1. LABORATUVAR DENEY İ 19 Laboratuvar deneylerinde dikkat edilmesi gereken noktalar: Deneklerin deneyin farklı durumlarına rastlantısal şekilde da ğ ıtılması (rastlantısal da ğ ılım) Yazı tura ya da rastlantısal sayılar çizelgesi Deneyin deneysel gerçekli ğ e sahip olması gereklili ğ i
20
1. LABORATUVAR DENEY İ 20 Laboratuvar deneylerinde deneklerle ilgili dikkat edilmesi gereken noktalar: Olası deneklere deneyin içeri ğ i anlatabilece ğ i kadar anlatılmalı ve deneye katılmayı kabul edip etmedikleri sınanmalı Deneklere karşı olunabilece ğ i kadar dürüst olunmalı. Deneyin amacını gizleme yoluna gerekti ğ i zaman başvurulmalı Deneklerin deneyi yarıda bırakma hakları olmalı, bunun için olumsuz bir yaptırım söz konusu olmamalı Denekler hem fizyolojik hem de psikolojik zarara u ğ ratılmamalı Deneklerle ilgili kişisel ya da deney esnasında alınan bilgilerin gizli tutulaca ğ ı deneklere açıklanmalı Deney sona erdi ğ inde, deneklere deney hakkında bilgi verilmeli, varsa soruları cevaplandırılmalı, varsa olumsuz duyguları giderilmeli Deneklerin araştırma ve araştırmacı için de ğ erli olduklarına inanmaları sa ğ lanmalı
21
1. LABORATUVAR DENEY İ 21 Laboratuvar deneylerinin AVANTAJLARI Olaylar arasında nedensel ilişkiler kurmak ve hipotez sınaması yapmak Etkili kontrol içermesi Analitik kesinlik yani sayısal, istatistiksel işlemlerin kesinli ğ ine sahip olması
22
1. LABORATUVAR DENEY İ 22 Laboratuvar deneylerinin SAKINCALARI Deneklerin beklentileri, önyargıları, geçmiş deneyimleri ve kişilik özellikleri gibi şeylerin de sonucu etkilemesinin söz konusu olması Tek çözüm: RASTLANTISAL DA Ğ ILIM Deneklerin araştırmanın asıl amacına yönelik do ğ ru ya da yanlış fikirleri davranışlarını etkilemesi Yapay bir ortam yaratılması Her olayın ya da durumun ya da davranışın laboratuvar ortamından çalışılamaması Önemli etik problem: Deneklerin araştırmanın amacına yönelik davranmamaları için kandırılmaları
23
2. ALAN DENEY İ 23 Deney yönteminin alana uygulanması Alan, okul, ev, fabrika olabilir Laboratuvar deneyinin gerçek hayata çıkarılması Katılımcılar genelde denek olduklarının farkında de ğ ildir, böylece davranışları, tepkileri daha kendili ğ inde, daha gerçe ğ e yakındır. Ba ğ ımsız de ğ işkenin sistemli olarak de ğ işimlenmesi ya da ayarlanması söz konusu Ba ğ ımlı de ğ işkene etki edebilecek di ğ er etkenlerin kontrolü ÖRNEK: Ka ğ ıtçıbaşı, Bekman ve Sunar (1988): “Erken Destek Projesi”
24
2. ALAN DENEY İ 24 Alan deneyinin AVANTAJLARI Olaylar arası nedensel ilişki kurulması, hipotez sınanması, Di ğ er de ğ işkenlerin kontrol edilmesi mümkün olabilir Bulguların gerçek hayata uygulanması söz konusu, GENELLEMELER yapılması Sosyal de ğ işme, sosyal etkileme, propaganda gibi laboratuvar ortamında incelenmesi zor olan karmaşık konuların çalışılması söz konusu
25
2. ALAN DENEY İ 25 Alan deneyinin SAKINCALARI Kesin ve net neden sonuç ilişkisi kurmak güç Alan ortamında her türlü kontrolü yapmak zor olabiliyor Alanda çeşitli etkenlerin ayarlanması katılımcıların tepkisine yol açabilir ve bu da incelenen davranışı etkileyebilir. ÇÖZÜM: iyi bir araştırma tasarımı Katılımcıların araştırmanın amacını ö ğ renerek davranışlarını de ğ iştirmemeleri için kandırılmaları gerekebilir.
26
3. DO Ğ AL DENEY 26 Araştırmacı kendi ğ ilinden olan bir de ğ işmenin (BA Ğ IMSIZ DE Ğİ ŞKEN) sonucunu (BA Ğ IMLI DE Ğİ ŞKEN) inceler. Do ğ al de ğ işme ya da olgu BA Ğ IMSIZ DE Ğİ ŞKEN olarak kullanılır. Deneklerin deney ya da kontrol grubuna da ğ ılımı rastlantısal de ğ ildir. Yarı-deneysel ya da deneyimsi çalışmalar da denir (quasi-experimental) ÖRNEK: Ka ğ ıtçıbaşı (1975): dış ülke yaşama tecrübesi
27
3. DO Ğ AL DENEY 27 Do ğ al Deneyin AVANTAJLARI Nedensel ilişki kurabilme, hipotez sınama, istatistiksel analize uygun sayısal çalışma Olay ve etkiler üzerinde bir dereceye kadar kontrol kurabilmesi Araştırmacı olayın sürecini etkilemez, olay kendili ğ inde oluşur. Laboratuvar deneyinde oluşturulamayacak olgular incelenebilir: kişilerin tutum ve davranışlarında sürekli etkileri olan önemli de ğ işkenler incelenebilir
28
3. DO Ğ AL DENEY 28 Do ğ al Deneyin SAKINCALARI Önemli olayların önceden bilinmemesi: araştırmaya yeterli plan, ön çalışma ve ön ölçmeler olmadan girilmesi Kendili ğ inde olan olaylar çalışılmasıyla sınırlıdır: olayın de ğ işik şekillerinin ya da alternatiflerinin etkisi çalışılamaz. Rastlantısal da ğ ılım yoktur: nedensel çıkarımları azaltır. Araştırmacının çalıştı ğ ı gruba katılımı söz konusu olabilir: yanlılık söz konusu
29
4. ALAN ARAŞTIRMASI 29 Sosyal olayları derinlemesine inceler. Amaç, gözlem yapılan olayın sürecini anlamaktır. En çok kullanılan veri toplama tekni ğ i: DAVRANIŞ GÖZLEM İ Di ğ er teknikler ise: Hazır bilgiden faydalanma Soru sorma Araştırmacı çalıştı ğ ı grup ya da toplum içinde yaşar, olaylara katılan bir GÖZLEMC İ olur. ANCAK olaylara etki etmemek için çaba gösterir. ÖRNEK: Hall ve Vecia (1990) gözlem tekni ğ i kullanılarak yaptı ğ ı çalışma Gözlenen davranış S İ STEMAT İ K olarak kodlanmalı Güvenilir bulgu sa ğ lar Farklı gözlemciler aynı davranışı aynı şekilde kodlamış olur (kodlayıcılar arası güvenirlik)
30
4. ALAN ARAŞTIRMASI 30 Alan araştırmasının AVANTAJLARI Derinlemesine zengin bilgi sa ğ laması Toplumu tanıyıp, anlamayı sa ğ laması Gerçek hayata uygulanabilen hipotezlerin geliştirilmesi Toplumu tüm yanlarıyla ele almayı sa ğ laması
31
4. ALAN ARAŞTIRMASI 31 Alan araştırmasının SAKINCALARI Hipotez sınaması sa ğ lamaz, betimleyici özelli ğ e sahiptir. Bulguları sayısallaştırmak pek mümkün de ğ ildir. Olaylar arasındaki neden-sonuç ilişkisini de ğ il, korelasyonu ortaya koyar. Gözlemcinin çalıştı ğ ı toplum içinde olması bir yanlılık getirir. Gözleniyor olmak katılımcıların davranışlarında yanlılık yaratabilir.
32
5. SURVEY (TARAMA) 32 Belirli özelliklere sahip bir nüfusun belirli sorulara nasıl cevap verdi ğ i çalışma konusudur. Hedef çok sayıda kişiye ulaşmaktır. Yazılı ya da sözlü mülakat şeklinde anketler kullanılır. ÖRNEK:Ka ğ ıtçıbaşı (1972), İ zmirli lise ö ğ rencileriyle yapılan çalışma Seçilen örneklemin, genellemeler yapılması istenen nüfusu gerçekten temsil etmesi istenir.
33
5. SURVEY (TARAMA) 33 Surveyin AVANTAJLARI Sayısal (niceliksel) çalışma olana ğ ı sa ğ lar. Ölçekler birçok konuyu kapsayabilir. İ yi bir örnekleme tekni ğ iyle, araştırma bulgularından genellemeler yapma olana ğ ı söz konusudur. Yazılı anket sayesinde katılımcılardan az bir zaman dilimi içinde çok bilgi elde edilebilir.
34
5. SURVEY (TARAMA) 34 Surveyin SAKINCALARI Genelleme yapılmak istenen nüfus çok büyük oldu ğ u için, örnekleme bir sorun olmaktadır. Büyük örneklemelerde, anketler mülakat şeklinde uygulanıyorsa, çok fazla paraya ve zamana ihtiyaç duyulmaktadır. Geniş kapsamlı fakat derinlemesine olmayan bilgi sa ğ lar. Katılımcıların bilinçli olarak verdiklere cevaplara ba ğ lı kalınır ve katılımcılar çok çeşitli nedenlerle yanlı cevaplar verebilir.
35
6. ARŞ İ V ARAŞTIRMASI 35 Az kullanılan bir yöntemdir. Arşiv kelimesi “hazır bilgi” anlamında kullanılmaktadır. İ statistikler, kişisel dokümanlar, gazete haberleri, halk hikayeleri, romanlar, anılar Türkiye’de özellikle istatistiklerden yararlanma yoluna gidilmektedir. ÖRNEK: Donley ve Winter (1970) çalışması
36
6. ARŞ İ V ARAŞTIRMASI 36 Arşiv araştırmasının AVANTAJLARI Araştırılan konuyu etkilemeyen, katılımcıların tepkisini çekmeyen bir yöntemdir. Zaman içindeki çeşitli de ğ işme, gelişme ve akımlar incelenebilir. Geçmiş olayları incelemek için iyi bir yöntemdir. Betimleyici olmakla birlikte hipotez sınaması da yapabilir, ANCAK nedensellik ilişkisi kurması biraz zordur.
37
6. ARŞ İ V ARAŞTIRMASI 37 Arşiv araştırmasının SAKINCALARI Gerekli bilgiyi bulup çıkarmak zor olabilir. Araştırmacı elinde olanla yetinmek zorundadır. İ çerik analizi zor ve zaman alıcıdır. Genellemeler yapabilmek için araştırmacının hangi bilgiyi alaca ğ ını bilmesi ve bilginin geneli temsil eder nitelikte olması gerekmektedir.
38
ARAŞTIRMA SÜREC İ 38 1. Araştırma konusu belirlemek 1. Cevaplamak istedi ğ imiz bir soru bulmak 2. İ lgili konuda varolan yazını (literatürü) incelemek 1. Konuyla ilgili daha önce yapılanları bulmak 3. Hipotez oluşturmak 1. Araştırma sorusuyla ilgili beklentilerimizi ortaya koymak 4. Uygun bir araştırma tekni ğ i seçmek 1. Hipoteze uygun tekni ğ i seçmek 5. Veri toplamak 6. Elde edilen verileri analiz etmek (verinin niteli ğ ine ve hangi soruyu cevaplandırmak istemesine ba ğ lı olarak seçilir) 1. Betimsel istatistik: katılımcıların davranış ve özelliklerini özetler: ortalama, frekans, medyan, mod gibi 2. Çıkarımsal istatistik: gruptan elde edilen veriyle örneklemin alındı ğ ı gruba çıkarım yapmayı hedefler: birçok istatistiksel analizi içerir. 7. Analiz sonuçlarını rapor haline getirmek
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.