Sunuyu indir
1
İZMİT REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
SUÇA İTİLEN ÇOCUKLAR OCAK 2016 İZMİT REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
2
SUÇA İTİLEN ÇOCUKLAR Elif YAZICI Psikolojik Danışman
3
‘’Ceza kaldırılabilir; ama suç insanın içinde sonsuza kadar yaşar.’’
Ovidious
4
Suça İtilen Çocuklar Bireyler ahlaki, dini ve hukuki kurallar çerçevesinde toplum düzenini oluşturur ve bu kurallar bütününü çocuklarına aktarırlar.çocuğa verilen bu eğitimin aksaması, yanlış aktarılması yahut verilmemesi gibi nedenlerle çocuk suç sayılabilecek davranışlara yönelip,suç işleyebilir.İşte bu nedenle neyin suç olup neyin suç olmadığının belirlenmesi önem kazanmaktadır.
5
Suça İtilen Çocuklar Suç denilince akla ilk olarak hırsızlık, adam öldürme gibi davranışlar gelse de aslında suç; toplum içinde bireyin yaşam şartlarına yönelmiş her türlü saldırıdır. Bir davranışın suç sayılabilmesi için o davranışın herkes tarafından suç olarak kabul edilmesi gerekir.yani suç topluma zarar veren, tehlike oluşturan eylem ve harekettir ve bu davranışlar toplumda yasalarca belirlenmiştir.
6
Türk Ceza Kanununa göre;
Her birey 18 yaşına kadar çocuk olarak kabul edilir. Fiili işlediği sırada 12 yaşını doldurmamış olan çocukların ceza sorumluluğu yoktur. Fiili işlediği sırada 12 yaşını doldurmuş olup 15 yaşını doldurmamış olanların işlediği fiilin hukukî anlam ve sonuçlarını algılayamaması hâlinde ceza sorumluluğu yoktur. Fiili işlediği sırada 15 yaşını doldurmuş olup 18 yaşını doldurmamış çocukların ceza sorumluluğu var kabul edilmiştir.Çocuklar genel mahkemede yargılanır ve onlara cezanın ancak 3’te1’i uygulanır. Çocuklar hiçbir şekilde insanlık dışı yöntemlerle ya da aşağılanarak cezalandırılamaz. Suça itilen çocuklar, yetişkinler gibi cezalandırılamaz, özel yasalarla yeniden topluma kazandırılırlar.
7
Kitle iletişim araçları
Çocuk Neden Suç İşler? Bireysel Nedenler Çevresel Nedenler Kalıtsal Nedenler aile Biyolojik Etkenler okul Psikolojik Etkenler Sosyal çevre Kitle iletişim araçları
8
Bireysel Nedenler Bireysel nedenler tek başına değil, diğer nedenlerle birleşerek suça dönüşür. Örneğin; bir çocuk herhangi bir fiziksel rahatsızlık geçirmişse, kolunu ya da bacağını kaybetmişse aşağılık kompleksine kapılıp, öfke nedeniyle suça yönelebilir. Diğer bir neden de psikoz, nevroz, kleptomani gibi kişilik bozukluklarıdır. Tedavi edilmeyen kişilik bozukluklarında bireyin suç işlemesi olası bir durumdur. Bireyin düşük zeka düzeyine sahip olması da neden olarak gösterilebilir. Soyut düşünme ve olaylar arasında ilişkiler kurabilme ve kendini eleştirebilme yeteneği olmayan çocuklarda suç işleme olasılığı daha yüksektir.
9
Çevresel nedenler Aile, çocuğun maddi ve manevi ihtiyaçlarının karşılandığı, eğitiminin üstlenildiği en temel birimdir. Ayrıca aile; çocuğun toplumsallaşmasını, gelenek, görenek ve kuralları öğrenmesini sağlayan kurumdur. Ancak çocuk bu ihtiyaçları karşılanmadığı, bu kuralların sağlıklı bir şekilde öğretilmediği ve toplumsallaştırılmadığı durumlarda sorunlar yaşayarak, suç işlemeye meyilli hale gelebilir. Aile içindeki fizikse, cinsel ve duygusal istismar çocukta saldırganlık davranışlarına neden olur. Çocuk model alma ve taklit yoluyla kendisine uygulanılan herhangi bir istismarı aynı şekilde dışarıda uygulama girişiminde bulunabilir.
10
Çevresel Nedenler Çocuk, toplumun kurallarını, disiplini ve sorumluluklarını öğrenmeyi okulda devam eder ve herhangi bir aksaklık nedeniyle çocuğun bunları öğrenememesi çocuk üzerinde olumsuzluklar doğurur. Okul başarısızlığı oluşan çocuk sınıfta bir şey yapamaz, ödevlerini hazırlarken ihmalkar davranır, arkadaşlarıyla iletişim kuramaz, otoriteye karşı çıkar. Böyle durumlarda çocukların okuldan uzaklaştırılması, çocuktaki psikolojik bozuklukları arttırır ve çocuğu suça itebilir.
11
Çevresel Nedenler Çocuk arkadaş grupları içerisinde beğenilmek ve saygı görmek çocuk için önemlidir. Grup içerisinde, grup bireylerinden ayrı düşmemek, mızıkçı, korkak görünmemek için çocuk sigara, alkol ya da madde kullanmaya başlayabilir ve işlenilen suçlara ortak olabilir.
12
SUÇA İTİLEN ÇOCUKLARA YAKLAŞIM
ÖĞRETMENLERE ÖNERİLER Öğrencinizle iletişime geçin ve güven ilişkisi kurun Çocuğu suç işlemeye iten etkenleri (aile, arkadaşlar, çevre) araştırın Çocuğu takibe alıp, okuldan uzaklaşmasını/ayrılmasını engellemeye çalışın Okul ile bağ kurmasını sağlayın Çocuğun etiketlenmesini önleyin Aileyi durumdan haberdar etmeniz gerekirse bunu okul psikolojik danışmanı ile işbirliği kurarak yapın
13
AİLELERE ÖNERİLER Şiddet içerikli herhangi bir davranışı asla normalleştirmeyin. Çocuğunuzla ilgili hedeflerinizi küçük parçalara bölün. Bu süreçte adım adım ilerleyeceğinizi unutmayın. Çocuğunuzun seyrettiği, ilgilendiği alanları bilin ve gerektiğinde müdahale edin. Şiddet ile sorun çözen bir model olmaktan kaçının. Çocuğunuzun şiddet içerikli davranışlarda bulunmasına nelerin yol açtığını gözlemleyin. Sizin kontrolünüz altında onları değiştirmek için adım atın, diğerleri için uzmandan yardım alın. Kimlerle birlikte, nerede olduğundan ve neler yaptığından haberdar olun
14
Çocuğunuz adına onun sorumluluklarını yüklenmeyin.
Arkadaşlarını hiçbir şekilde onaylamasanız bile daha iyi tanımak ve kontrol altında tutmak için ara sıra evinize çağırın. Olumsuz davranışlarını onaylamayın ama çocuğunuzu olduğu gibi kabullenmeye çalışın. Çocuğunuz adına onun sorumluluklarını yüklenmeyin. Olumsuz davranışlarından herhangi bir kazanç (izin veya para gibi) elde etmemesine dikkat etmelisiniz. Çocuklarınızın boş vakitlerini değerlendirebileceği etkinliklere yönlendirin. Suç kapsamına giren bir davranışta bulunduğunu öğrendiğinizde görmezlikten gelmeyin ve hemen yardım alın. Gerekirse içinde bulunduğunuz çevreyi değiştirin.
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.