Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü
NİĞDE ÜNİVERSİTESİ Eğitim Fakültesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Ekran Kartı-Monitörler-Web Kamera Selahattin URHAN Haydar AĞGÖZ Hasan GÜZEL
2
İçindekiler Ekran Kartı Ekran Kartı Nedir ? Ekran Kartı Tarihçesi
Ekran Kartı Bileşenleri Ekran Kartı Çalışma Prensibi Ekran Kartı Yapısı Ekran Kartı Çeşitleri Ekran Kartı Alınırken Dikkat Edilecekler
3
İçindekiler Monitör Monitör Nedir ? Monitör Tarihçesi
Monitör Ekran Modu Monitör Çeşitleri Monitör Yapısı Ve Çalışma Prensibi
4
İçindekiler Webcam Webcam Nedir? Webcam Tarihçesi
Webcam Çalışma Prensibi Webcam Türleri Webcam Kullanım Alanları Webcam Firmaları
5
Ekran Kartı Bilgisayarımızın ekranına baktığımızda gördüğümüz rengarenk resimler, yazılar ve grafiklerdir. Bu şaşırtıcı görsellik ekrandaki milyonlarca noktadan ve bunların birleşerek oluşturduğu şekillerden oluşur. Selahattin URHAN
6
Ekran Kartı Kısaca monitör ile işlemci arasındaki iletişimi sağlayan araçtır. Bazı eklentiler ile ekran kartları video görüntüleme, televizyon yayını yapma, joystick ve ışıklı kalem gibi donanıma ara yüz sağlama ve hatta 1'den çok monitör ile iletişim kurma gibi ek işlevleri üstlenecek şekilde geliştirilebilirler. Selahattin URHAN
7
Ekran Kartı Tarihçesi Ekran kartlarının tarihçesi yazıcıların yerini monitörlerin almaya başladığı 1960'lı yıllara dayanır. İlk IBM bilgisayar video kartı ilk IBM bilgisayarının geliştirilmesiyle 1981 yılında üretilmiştir. Bu kart MDA (Monochrome Display Adapter) cinsiydi ve sadece yazı gösterebiliyordu. Adından da anlaşılacağı üzere tek renk gösterebildiğinden grafikler için uygun değildi. Selahattin URHAN
8
Ekran Kartı Tarihçesi MDA’dan sonra CGA (1981) , HGC (1982) , MCGA (1987) , VGA (Visual Graphic Adapter 1987) gibi birçok ekran kartı birbirini izleyen yıllarda piyasaya çıkmış ve MDA' yı hem renk hem de hafıza açısından geliştirmiştir. Bildiğimiz anlamda en yeni ve teknolojik kartların temelini ATI ve CREATIVE firmaları atmıştır. Ekran kartlarına bir de 3 boyutlu görünüm özelliği eklemişlerdir. Bu temeller üzerine Nvidia tarafından Tnt, Voodooo gibi gelişmiş özellikteki kartlar piyasaya sürülmüştür. Selahattin URHAN
9
Ekran Kartı Tarihçesi Ekran kartı ile işlemcinin iletişimini sağlayan veri yolu PCI , bu kadar hızlı veri alış-verişini destekleyemeyince, Intel, AGP 'yi geliştirmiş.1999'dan 2002'ye kadar ekran kartı piyasasını GeForce serisi ile Nvidia elinde tutmuştur. GeForce ile 32 MB’lık ekran kartı hafızası 128 Mb’e kadar çıkmıştır. 2006'da yılından itibaren ekran kartı devleri GeForce serisi ile Nvidia ve Radeon serisi ile ATI firmaları olmuştur. Selahattin URHAN
10
Ekran Kartı Monitörlerle İlgili Temel Kavramlar Piksel kavramı
Monitörlerin kalitesini belirleyen en önemli unsurlardan birisi piksel boyutlarıdır. Piksel (nokta) R-G-B renk hücrelerinin birleşiminden oluşmuş bir yapıdır. İyi bir monitör ekranı, çok sayıda pikselden oluşur. Bu piksellerin nokta aralıkları (dot pitch) ne kadar küçük olursa ve ekranı kaplayan piksel sayısı ne kadar çok olursa o kadar ince ayrıntı ekranda gösterilebilir. Selahattin URHAN
11
Ekran Kartı Monitörlerle İlgili Temel Kavramlar Ekran Çözünürlüğü
Monitörler için diğer bir husus ise ekran çözünürlüğüdür (screen resolution). Ekran çözünürlüğü satır sütun olarak ifade edilmektedir. Örneğin 1024X768 olarak ayarlanmış bir monitörde her satırda 1024, her sütunda ise 768 nokta bulunmaktadır. Toplamda ise 1024x768= nokta bulunur. Bir monitör satılırken maksimum desteklediği ekran çözünürlüğünün bilgisi verilmektedir. Selahattin URHAN
12
Ekran Kartı Monitörlerle İlgili Temel Kavramlar
Tazeleme oranı (Refresh Rate) Monitörlerde çözünürlüğün yanında hız konusundan da bahsetmek gerekir. Buna tazeleme oranı (refresh rate) da denilmektedir. Peki, nedir bu tazeleme oranı. Tazeleme oranı monitörün bir saniyede ekrana getirebileceği görüntü sayısıdır. Buna “Hz” (hertz) denilmektedir. Selahattin URHAN
13
Ekran Kartı Monitörlerle İlgili Temel Kavramlar Monitörlerin Boyutları
Monitörlerin boyutları, Amerikan ölçü birimi “inç- inch” ile ifade edilmektedir. Bir monitörün boyutu sol alt köşesi ile sağ üst köşesinin arasındaki mesafenin ölçülmesi ile bulunmaktadır. CRT monitörler köşeden köşeye plastik kısımları dahil ölçülürken, LCD monitörler sadece görünebilir alanından ölçülerek boyutları belirlenmektedir. Bu nedenle monitörlerin seçilmesinde asıl olanın görünebilir alanının büyüklüğü olduğu unutulmamalıdır. (1 inç = 2,54 cm‟dir) Selahattin URHAN
14
Ekran Kartı Monitörlerle İlgili Temel Kavramlar
Kontrast (zıtlık) oranı Kontrast Fransızca kökenli bir kelime olup Türkçe karşılığı zıtlıktır. Kontrast oranı, bir monitörün en parlak beyazla en koyu siyah arasındaki farktır. Bu fark ne kadar yüksek olursa o kadar iyidir, daha doygun siyahlar, daha parlak beyazlar üretir. İyi bir monitörde boyut, çözünürlük, kontrast, tazeleme hızı ve düşük enerji tüketimi gibi özellikler aranmaktadır. Bütün bu özelliklerin çok iyi olması monitörün fiyatına da doğrudan etki etmektedir. Selahattin URHAN
15
Ekran Kartı Ekran kartı, bilgisayar sisteminin 4 bileşenini kullanır.
1. Anakart : Ekran kartına veri transferi için bağlantı ve enerji sağlar. 2. Mikroişlemci : Yapılacak işleme karar verir. 3. Bellek : Ekran kartına gönderilecek verileri geçici olarak tutar. 4. Monitör : Ekran kartından gelen verileri görüntüler. Hasan GÜZEL
16
Ekran Kartı Çalışma Prensibi
İşlemci, bilgileri ekran kartına kendi hafızasında depolaması için gönderir. Bu bilgiler önceki ve bir sonraki ekran görüntüsünün bilgileridir ve hafızada işlenmek için saklanır. Sonra geometrik bilgiler ve komutlar Pre-T&L ön belleğine gönderilir. Burada köşe gölgelendirme (vertex shading )adı verilen işlem uygulanır. Bu işlem sayesinde ön belleğe gönderilen bilgiler kullanılarak, şeklin gerçeklik ve boyut kazanması sağlanır. Hasan GÜZEL
17
Ekran Kartı Çalışma Prensibi
Mesela bir vadiyi gölgelendirme, bir dağın tepesinin kıvrımlarını oluşturma, deniz dalgası yaratma ve bir yüzeyi pürüzlendirme “vertex shading” ile yapılır. İşlenmiş bilgi post- T&L önbelleğinde saklanır. Üçgen oluşturma ve pikselleştirme (triangle setup and rasterization) operasyonları da gerçekleştirildikten sonra bilgi bir veri yolu aracılığıyla RAMDAC 'a gönderilir. Dijital sinyaller burada ekranın görüntüleyebileceği analog sinyallere dönüştürülür ve sonuç ekrana bir kablo aracılığıyla gönderilir. Hasan GÜZEL
18
Ekran Kartı
19
Ekran Kartı Ekran Kartının Yapısı
1. Grafik İşlemcisi (GPU) Grafik işlemcisi görüntü hesaplamalarını ve görüntü işlemlerini ekran kartında gerçekleştiren bir yongadır. Günümüz ekran kartlarındaki grafik işlemciler, işlemciye yük bindirmeden görüntü işlemleri çok başarılı bir şekilde gerçekleştirmektedir. Grafik işlemcileri GPU (Graphics Processing Unit – Grafik İşlemci Birimi) adıyla adlandırılmaktadır. Hasan GÜZEL
20
Ekran Kartı Grafik İşlemcisi (GPU)
21
Ekran Kartı Ekran Kartının Yapısı
2. Görüntü Belleği (Video RAM) Görüntü ile ilgili hesaplamaların tutulduğu bellektir. Bilgisayar sistemindeki ana bellek gibi çalışır. Görüntü belleği bilgileri grafik işlemcisinden alır ve bunları saklar. Görüntü belleğinin büyüklüğü ekran kartının performansıyla doğru orantılıdır. Yüksek çözünürlükle kaliteli görüntü alabilmek için görüntü belleği kapasitesinin büyük olması gerekir. Hasan GÜZEL
22
Ekran Kartı Ekran Kartının Yapısı
3. Dijital Analog Çevirici (RAMDAC ) Ekran kartının görüntü belleğindeki dijital (sayısal) verileri monitörde görüntülenecek analog sinyallere dönüştürerek ekran kartının monitör çıkışına gönderir. Hasan GÜZEL
23
Ekran Kartı Ekran Kartının Yapısı
RAMDAC ekran kartı görüntü belleğini saniye belirli sayıda tarayıp verileri alıp analog sinyallere dönüştürüp monitöre aktarır. RAMDAC’in verileri dönüştürme ve aktarma hızı, ekran tazelenme hızını belirler. Bu hız Hz cinsinden ölçülür. Örneğin monitörün ekran tazeleme hızı 75 Hz olarak ayarlanmışsa görüntü saniyede 75 defa yenilenir. Hasan GÜZEL
24
Ekran Kartı Ekran Kartının Yapısı
4. Video BIOS Video BIOS, ekran kartı içindeki tüm veri akışını düzenler ve ekran kartı bileşenleri arasındaki koordinasyonu sağlar. Bu işlemleri yapabilmesi için için video bios içinde bir yazılım vardır. Hasan GÜZEL
25
Ekran Kartı Ekran Kartı Çıkış Bağlantıları
Ekran kartı çıkışlarına göre çoklu monitör kullanımı mümkündür. Çıkış portuna göre LCD,CRT ,HDMI ve TV çıkışları aynı anda kullanılabilir. Bunun için işletim sisteminde bulunan çoklu monitör ayarlarının yapılması gerekir. Haydar AĞGÖZ
26
Ekran Kartı VGA-OUT: CRT monitörlerin ve projeksiyon aygıtlarının bağlandığı ve bu aygıtlara görüntü aktarıldığı çıkış portudur. DVI-OUT: Dijital cihazlara ve LCD ekranlara görüntü aktaran çıkış portudur. VİDEO-IN/OUT: Televizyon, video, VCD player, DVD gibi aygıtlardan görüntü alan veya aktaran porttur. HDMI: Yüksek çözünürlükte görüntü ve ses aktarımı için kullanılır. Component ve Composite: Bu Bağlantılar HDMI bağlantının çıkmasıyla birlikte tarihe karıştılar. VGA gibi analog sinyal gönderdikleri için RAMDAC’a ihtiyaç duymaktadır. Haydar AĞGÖZ
27
Ekran Kartı Z-Buffer (Tampon Bellek)
İki boyutlu görüntülerde yatay (x) ve düşey (y) olmak üzere iki boyut vardır. 3 boyutlu görüntülerde ise derinlik (z) boyutu da mevcuttur. Z-Buffer belleği üç boyutlu ortamdaki nesnelerin görüntülenmesi için kullanılır. Derinlik boyutu (z) bilgisi bu bellekte saklanır. Ekran kartı, üç boyutlu görüntüler oluşturabilmek için bu tampon belleği kullanır. Z-Buffer tampon bellek 3D (üç boyutlu) desteği olan ekran kartlarında bulunmaktadır. 3D ekran kartlarında donanımı en üst seviyede kullanmak için kullanılan arayüz API(Application Programming Interface) dir. Haydar AĞGÖZ
28
Ekran Kartı V-Sync Monitörün tazeleme hızını tespit edip, monitörün tazeleme hızına göre görüntüyü monitöre gönderir. Ekran kartı, monitöre belirli bir zamanda monitörün gösterebileceğinden daha fazla kare (bildiğiniz gibi görüntüler kare kare hesaplanıp sırayla monitöre gönderiliyor) gönderirse ekranda kırılmalar olur. Bu kırılmalar da hassas bir gözü çoğu zaman rahatsız eder. Görüntüdeki bu kırılmalara "tearing" denir. İşte bu kırılmaları engellemek için V-Sync kullanılır ve oyunlarda saniyede gösterilecek kare sayısının monitörün tazeleme hızını geçmemesi sağlanır. Haydar AĞGÖZ
29
Ekran Kartı Video Codec
Video görüntüleri sıkıştırılmış formattadır. Bu görüntüler monitorde görüntülenebilmesi için Hardisk, CD-ROM veya DVD-ROM’dan okunup ekrana gönderilmeden hemen once çözülür. Ekran kartlarında video codec birimi sıkıştırılmış görüntüleri çözerek CPU’ nun yükünü azaltır. Haydar AĞGÖZ
30
Ekran Kartı Ekran Kartı Çeşitleri
Ekran kartları veri yolu standartına ve fiziksel yapısına göre çeşitlilik göstermektedir. Veriyolu Standardına Göre Ekran kartları ISA, PCI, AGP ve PCI Express veriyollarına takılmaktadır. Haydar AĞGÖZ
31
Ekran Kartı Veriyolu Standardına Göre
ISA: Eski bir slottur ve 8-16 bit veriyoluna sahiptir. Bant genişliği çok düşük olduğundan günümüz anakartlarında kullanılmamaktadır. PCI: Bu veriyolu 64 bitlik olup 1993 yılında geliştirilmiştir ve tak-çalıştır desteklidir. Genelde güney köprüsü tarafından kontrol edilir. Güncel ekran kartları için yeterli değildir. Haydar AĞGÖZ
32
Ekran Kartı
33
Ekran Kartı Veriyolu Standardına Göre
AGP: Hızlandırılmış grafik portu anlamına gelen, sadece ekran kartları için kullanılan bir veri yoludur. AGP veriyolu ekran kartı üzerindeki görüntü belleği yetersiz olduğu zaman sistem belleğini kullanılmaktadır. AGP portları PCI gibi 32 bit genişliğindedir. Kuzey köprüsü tarafından kontrol edilmektedir ve kendine özel bir veri yolu vardır. Haydar AĞGÖZ
34
Ekran Kartı
35
Ekran Kartı Veriyolu Standardına Göre
PCI Express: PCI Express ekran kartları AGP ve PCI ekran kartlarına göre daha büyük bant genişliğine sahiptir. PCI-e olarak kısa isimlendirilir. PCI-e çift yönlü veri aktarımı yapar. PCI-e x1, PCI-e x2, PCI-e x4, PCI-e x8, PCI-e x16 ve PCI-e x32 olarak üretilen ekran kartlarının bant genişlikleri 1, 2, 4, 8, 16, 32’nin katları şeklinde artar. Ekran kartları için en çok terçih edilen PCI-e x16 ve PCI-e x32 slotlarıdır. Selahattin URHAN
36
Ekran Kartı
37
Ekran Kartı
38
Ekran Kartı Fiziksel Yapısına Göre
Fiziksel yapısına göre ekran kartları, anakart üzerine entegre (onboard) ve anakart üzerinde bulunan genişleme yuvasına takılan olarak iki grupta incelenir. Selahattin URHAN
39
Ekran Kartı Anakart üzerinde entegre olan (onboard) ekran kartı
Anakart üzerinde monte edilmiş olan ekran kartlarının dışarıda sadece bir çıkış portu bulunmaktadır. Bu çıkış portu sayesinde ekran kartının anakart üzerinde (onboard) olduğu anlaşılmaktadır. Bu ekran kartları bilgisayarın RAM belleğini kullanır. Ekran kartına ayrılacak RAM kapasitesi BIOS üzerinden ayarlanır. Bu kartlar düşük hızlıdır ve bilgisayarın çalışma hızınıda düşürür. Selahattin URHAN
40
Ekran Kartı
41
Ekran Kartı Anakartın genişleme yuvasına takılı olan ekran kartı
Genişleme yuvalarına dikey biçimde takılan donanım kartıdır. Anakart üzerine entegre edilen onboard ekran kartlarına göre daha hızlı ve performansı yüksek ekran kartlarıdır. Selahattin URHAN
42
Ekran Kartı Harici Ekran Kartı
43
Ekran Kartı Bir ekran kartı alırken dikkat edilmesi gerekenler ;
Video bellek miktarı görüntü performansı doğrudan etkiler. Yapılacak işe göre belleğin miktarı uygun miktarda olmalıdır. Bellek miktarının fazla olması görüntü performansını artırır. Yüksek hızlı grafik işlemcisi verilerin ekranda daha kaliteli görüntülenmesini sağlar. Ekran kartının tazeleme hızının büyüklüğü görüntü kalitesi ile doğru orantılıdır. Ekran kartındaki grafik işlemcisinin üzerindeki soğutucunun iyi çalışması ve soğutması ekran kartının performansını artırır. Selahattin URHAN
44
Ekran Kartı Selahattin URHAN
45
MONİTÖR Monitör, görüntü sergilemek için kullanılan elektronik ya da elektro-mekanik aygıtların genel adıdır. Monitör, başta televizyon ve bilgisayar olmak üzere birçok elektronik cihazın en önemli çıktı aygıtıdır. Monitörle bilgisayar arasındaki iletişimi ekran kartı sağlar. Yani, monitörden çıkan veri kablosu bilgisayar kasasında ekran kartına bağlanır. Monitörlerin boyutları inç ölçü cinsinden belirlenir. Selahattin URHAN
46
MONİTÖR Monitörün Tarihçesi
70' li yıllarda yeşil monitörlerle başlayan monitör tarihçesi IBM' in 1981 yılında ortaya attığı CGA (Color Graphics Adapter) standardıyla yeni bir boyut kazandı. CGA monitörler 320x200 ekran çözünürlüğü 4 renk derinliğiyle destekliyordu. Bunu 1984 yılında ortaya çıkan EGA (Enhanced Graphics Adapter) standardı izledi. EGA; 640x480 piksellik çözünürlüğü 16 renk altında destekliyordu ki bu o zaman için oldukça önemli bir gelişmeydi. Selahattin URHAN
47
MONİTÖR Monitörün Tarihçesi
1987 yılında ise 640x480 piksel destekli VGA standardının gündeme gelmesi, PC 'ler de grafik konusunda oldukça önemli gelişmelere imza atılmasını sağladı. Akabinde ise günümüzde sık sık adını duyduğumuz milyon rengi 800x600 piksel altında destekleyen SVGA standardı ortaya çıktı. Daha sonra ortaya çıkan XGA (1024x768), SXGA (1280x1024) ve UXGA (1600x 1200) gibi standartlarla günümüze kadar gelindi. Selahattin URHAN
48
MONİTÖR Ekran Modları Bilgisayar kullanılırken monitörlerde iki tür ekran moduyla karşılaşılır. Bu ekran modları Text modu ve Grafik modudur. Text modu Text modunda ekran 25 satır ve 80 sütundan oluşur. Yani her satıra en fazla 80 karakter yazılabilir. DOS işletim sistemi text modda çalışan bir işletim sistemidir. Hasan GÜZEL
49
MONİTÖR Grafik Modu Grafik modu, Microsoft Windows işletim sisteminin çalıştığı ortamdır. Monitör ekranı pixellerden (noktalardan) oluşur. Pixel sayısı ne kadar fazla ise netlik o kadar artar. Nokta sayısı yoğunluğuna çözünürlük denir. Çözünürlük azaldıkça netlik azalır ve görüntü bozulur. Hasan GÜZEL
50
MONİTÖR MONİTÖR ÇEŞİTLERİ CRT MONİTÖR LCD MONİTÖR PLAZMA MONİTÖR
Hasan GÜZEL
51
MONİTÖR CRT (Katot Işın Tüp) Monitörler
Katot Işınlı Tüp (CRT, Cathode Ray Tube), Alman bilim adamı Ferdinand Braun tarafından 1897 yılında bulunmuştur. Fakat 1940`da ilk televizyon yapılana kadar kullanılamamıştır. CRT monitörler, modern monitörlerde kullanılan modifikasyonlar ve gelişmiş resim kalitesini yansıtan monitörlerle aynı temel prensibe dayanır. Hasan GÜZEL
52
CRT MONİTÖR VE İÇ GÖRÜNÜM
53
MONİTÖR CRT Monitörün Özellikleri ve Çalışma Prensibi
Adından da anlaşıldığı gibi CRT monitör büyük bir katot ışınlı tüp içerir. Bu hava sızdırmayan bir vakum tüpüdür. Bu tüpün bir tarafı üç elektron tabancası içeren küçük bir 8 silindirdir. Tüpün daha şişman ve geniş olan diğer tarafı ise yüzeyinde görüntülerin oluştuğu fosfor ekranıdır. CRT monitörlerde görüntü, tüplerinde bulunan elektron tabancasından çıkan elektron huzmesi ile oluşturulmaktadır. Hasan GÜZEL
54
MONİTÖR
55
MONİTÖR LCD (Likit Kristal Ekran) Monitörler
LCD (Liquid Crystal Display) monitörler uzun yıllardır kullanılan bir sistemdir. ilk olarak hesap makineleri, dijital saatler, endüstriyel makinelerin çeşitli dijital göstergeleri ve sonradan cep telefonları gibi cihazlarda kullanılmışlardır. 90‟lı yılların sonlarına doğru bilgisayar monitörlerinde LCD teknolojisi kullanılmaya başlanmış ve artık günümüzde CRT monitörlerin yerlerini almıştır. LCD ekranlar SVGA (Super Visual Graphic Adapter) arayüzü kullandıklarında iki çevrime uğrayarak iki kat fazla veri kaybı olur. Hasan GÜZEL
56
MONİTÖR LCD Monitörler
57
MONİTÖR LCD Monitörün Yapısı ve Çalışma Prensibi
LCD (Liquid Crystal Display) monitörlerin adından da anlaşılacağı gibi yapısında sıvı kristaller kullanılmıştır. Bu kristalize yapı ne sıvı ne de katı durumundadır. Sıvı kristaller sıcaklık değişimlerine çok duyarlıdır. LCD ekran, plastik bir tabaka içindeki sıvı kristalin ışığı yansıtması ilkesi ile çalışır. LCD ekranlarda kullanılan sıvı kristaller, gerilim uygulandığında düz biçimde sıralanır. Hasan GÜZEL
58
MONİTÖR LCD Monitörün Yapısı ve Çalışma Prensibi
LCD panellerinde iki kat polarize cam arasında yer alan yüzbinlerce likit kristal hücreden oluşur. LCD monitörlerin her bir pikselinde sıvı kristal madde bulunmaktadır. Her pikselde 3 adet renk hücresi (RGB-alt piksel) bulunur. Üç alt pikselin bir araya gelmesiyle oluşan piksellerin LCD panele dizilişleri delta, mozaik ve şerit olmak üzere 3 farklı Şekilde yapılmaktadır. Hasan GÜZEL
59
LCD ekranda alt piksel görüntüleri ve renklerin gösterimi
MONİTÖR LCD ekranda alt piksel görüntüleri ve renklerin gösterimi Haydar AĞGÖZ
60
MONİTÖR LCD panellerin çalışma prensibi 4 temel özellik üzerine kuruludur: Işık polarize edilir. Sıvı kristaller polarize edilmiş ışığı geçirebilme özelliğine sahiptir. Sıvı kristallerin molekül dizilimleri elektrik akımı ile değiştirilebilir. Elektrik akımını iletecek şeffaf maddeler mevcuttur. Haydar AĞGÖZ
61
MONİTÖR Plazma Monitörler
Görüntüleme aygıtıdır. Bu monitörler bilgisayarlarda kullanılmaktan ziyade televizyon sistemleri için tasarlanmıştır. CRT ve LCD monitörlere göre fiyatı biraz daha yüksek olan bu monitörler, kişisel kullanım için uygun değildir. Plazma monitörler, ev sinema sistemleri ve organizasyonlar için sunu gösterimine yönelik üretilmektedir. Çözünürlük, parlaklık ve kontrast ve boyut oranlarına göre kalitesi belirlenen plazma monitörlerin, parlak resim görüntüsüyle ve pastel renklerin daha iyi gösterilmesinden dolayı diğer görüntüleme aygıtlarından rahatlıkla ayrılabilmektedir. Haydar AĞGÖZ
62
MONİTÖR Plazma Monitörler
Aynı boyuttaki plazma ve LCD monitörleri ilk bakışta birbirinden ayırabilmenin en kolay yolu, LCD monitörlerin panel yüzeyinin mat, Plazma monitörlerin yüzeyinin ise parlak olmasıdır. Bu yüzden gündüz televizyon seyrederken plazma monitörler yansıma yapmaktadır. Bunun çözümü seyredilen ortamı olabildiğince karartmaktır. Haydar AĞGÖZ
63
MONİTÖR 103 inçlik (262 ekran) plazma monitör
64
MONİTÖR Plazma Monitörün Özellikleri ve Çalışma Prensibi
Plazma monitörler LCD monitörlerde olduğu gibi piksellerden ve R-G-B hücrelerinden (alt piksellerinde) oluşmaktadır. Yalnız hücrelerde likit kristal yapı yerine plazma ortam kullanılmaktadır. "Plazma" terimi, iyonlaşmış gaz halini ifade etmektedir. İyonlaşmış durumdaki gaz, pozitif yüklü protonlar ve negatif yüklü elektronlar içermektedir. Haydar AĞGÖZ
65
Plazma hücresi (Piksel)
MONİTÖR Plazma hücresi (Piksel)
66
MONİTÖR Haydar AĞGÖZ
67
WEBCAM Bilgisayarın önemli parçalarından birisi olan Web cam, bilgisayarda görüntülü şekilde sohbet etmemizi sağlayan bilgisayar bileşenlerinden birisidir. Yani görerek konuşmayı sağlayan bir donanımdır. Web cam kablo yardımıyla bilgisayar kasasına takılır. Web Kamera olarak da isimlendirilen bu bilgisayar bileşeni teknolojinin gelişmesiyle artık kablosuzda kullanılabiliyor. Bilindiği gibi dizüstü veya laptoplarda zaten kamera mevcut. Masaüstü bilgisayar için sonradan takılan bir donanımdır. Haydar AĞGÖZ
68
WEBCAM Webcam örnekleri
69
WEBCAM Webcam tarihçe Web kamera veya kısaltılmışı Web cam, bilgisayarlara USB girişleri üzerinden bağlanan video aygıtı. İlk kez 1991 yılında Cambridge Üniversitesi Bilgisayar Bilimleri Bölümünde geliştirilmiştir. Bu kamera 22 Ağustos 2001 tarihine kadar açık bırakıldı ve bu tarihten sonra kapatıldı. Kamera tarafından çekilen son görüntü hala kendi ana sayfasından ulaşılabilir durumdadır. Haydar AĞGÖZ
70
WEBCAM Çalışma prensibi
Çalışma ilkesi olarak sayısal fotoğraf makineleri ve video kaydedicilere benzerlik gösterir. Işık basit bir optik düzenekten geçtikten sonra CCD ya da CMOS ışık algılayıcı üzerine düşürülür. Cihaz içerisinde ya da bilgisayarda gerekli formatlarda işlenen görüntü program ara yüzü ile kullanıcıya ulaşır. Haydar AĞGÖZ
71
Webcam mercek ve CCD sensörü
Selahattin URHAN
72
WEBCAM Webcam kablolu-kablosuz ve ışıklı-ışıksız modelleri
73
WEBCAM Web cam türleri 1. Dahili web cam 2. Harici web cam
Selahattin URHAN
74
WEBCAM Dahili web cam Genellikle notebook, minibook , netbook gibi taşınabilir bilgisayarlarda monitörün üzerinde dahili olarak bulunan web cam türüdür. Herhangi bir bağlantı yapmanız gerekmez. Sürücüsünü yüklemeniz yeterlidir. Selahattin URHAN
75
WEBCAM Harici web cam Genellikle masaüstü bilgisayarlara sonradan usb portu aracılığıyla bilgisayara görüntü kaydetme, görüntü iletme yeteneği kazandırmak amacıyla kullanılan web cam türüdür. Dışarıdan satın alınarak bilgisayara kullanıcı tarafından takılır ve çalıştırılabilmesi için sürücüsünün yüklenmesi şarttır. Selahattin URHAN
76
WEBCAM Harici web cam Çalışma ilkesi olarak sayısal fotoğraf makineleri ve video kaydedicilere benzerlik gösterir. Işık basit bir optik düzenekten geçtikten sonra CCD ya da CMOS ışık algılayıcı üzerine düşürülür. Cihaz içerisinde ya da bilgisayarda gerekli formatlarda işlenen görüntü program ara yüzü ile kullanıcıya ulaşır. Selahattin URHAN
77
WEBCAM Web cam ne için kullanılır? Video konferans gerçekleştirmek
Görüntülü sohbet gerçekleştirmek Videolu arama Güvenlik ve gözetim Bilgisayarlar görme Video yayını Video kaydı gerçekleştirmek için kullanılır. Selahattin URHAN
78
WEBCAM Web cam üretici markaları LG A4 Tech LOGITECH INCA FLASH
Microsoft Goldmaster ORITE Samsung Selahattin URHAN
79
WEBCAM Selahattin URHAN
80
KAYNAKÇA https://tr.wikipedia.org/wiki/Ekran_kart%C4%B1
kartlarinin-kisa-tarihi_2982_6.html cesitleri/
81
Bizi dinlediğiniz için teşekkür ederiz…
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.