Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanMehmet Mutlu Değiştirilmiş 9 yıl önce
1
VİZYON MİSYON Fırsatlar Tehditler Üstünlükler Zayıflıklar
1) Dış Çevre Analizi Uzak Çevre (PEST) Yakın Çevre (5 GÜÇ) Pazar Potansiyeli 2) İç Çevre Analizi Vizyon, Misyon, Değerler Değer Zinciri Temel Yetkinlikler 7 S 3) Stratejik Alternatifleri Hangi Temelde Hangi Yönde Nasıl VİZYON MİSYON Fırsatlar Tehditler Üstünlükler Zayıflıklar
2
Endüstri Çevresi Porter’in Beş Güç Modeli
İkame ürünler Rekabet Tedarikçilerin pazarlık gücü Müşterilerin pazarlık gücü Muhtemel rakiplerin giriş tehdidi
3
SWOT ANALİZİ 2 (YAKIN/SEKTÖREL ÇEVRE)
Çevresel Değişikliklerden Doğacağı Beklenen Fırsat ve Tehditlerin Belirlenmesi Faktörler FIRSATLAR Nedenleri TEHDİTLER Rakipler Müşteriler Tedarikçiler İkame Mal Üreticileri Potansiyel Rakipler (Giriş Engelleri)
4
Endüstri Güçleri: Rekabet
Bir takım rekabet faktörlerine dayanarak karlılığımızı azaltırlar. Geliştirilecek strateji ile karlılık üzerindeki baskı azaltılabilir Firmalar rekabeti şu faktörlere dayandırırlar… Fiyat Kalite Performans özellikleri Müşteri hizmetleri Garantiler Reklam-tanıtım Satış ağının genişliği Yeni ürün geliştirme Marka sadakati Rekabet aynı zamanda rakiplerin sayılarına ve güçlerine bağlıdır Rakiplerle nasıl mücadele etmeli? Amaç urun satmak mi?
5
Bir Rakip Analizinin Bileşenleri
Rakibi ne harekete geçirir Gelecekteki Hedefler Tüm yönetim seviyelerinde ve birden fazla boyutta Rakip ne yapıyor ve ne yapabilir Mevcut Strateji Şirket şu anda nasıl rekabet ediyor Rakibin karşılık verme Profili Rakip mevcut konumundan memnun mu? Rakip hangi olası hamleleri veya stratejik değişiklikleri yapacak Rakip nerede savunmasız Rakibin en büyük ve en etkili misillemesine yol açacak olan nedir? Varsayımlar Kendisi ve sektör hakkında Yetenekler Güçlü ve zayıf yanları
6
Endüstri Güçleri: Muhtemel Rakipler
Endüstriye giriş ne denli zor? Ölçek ekonomisi (Türk otomotiv sektörü) Ürün farklılaştırma (Maraş dondurma) Sermaye ihtiyacı (Boeing) Öğrenme eğrisi etkisi Dağıtım kanallarına ulaşım (Cola Turka) Hükümet politikaları, stratejik endüstriler var mı? Ana hammadde üzerinde kontrol (Cargill, mısır) Gerekli teknolojiye ulaşamama… Yeni girişler nasıl engellenir?
7
Endüstri Güçleri: İkame Mallar
İkame ürünler müşterilerin başka bir endüstrideki firmanın ürettiği ürüne geçme riski anlamına gelir Örnekler Gözlük-Lens Şeker-Yapay tatlandırıcı Plastik-Cam-Metal Gazete-TV-İnternet Havayolu-karayolu Turksat-Turktelekom İkame mal tehlikesiyle nasıl basa çıkmalı?
8
Endüstri Güçleri: Tedarikçiler
Tedarikçilerden en pahalı girdiyi en ucuza satın almak isteriz. Onlarda pahalıya satmak isterler. Şu durumlarda tedarikçiler güçlüdür: Sattıkları ürün-maddenin üretim için çok önemli bir parça olması durumunda Alıcıların başka bir tedarikçiye geçmelerinin yüksek maliyet getirmesi durumunda İyi bir itibarları ve artan talep olduğu zaman Endüstrideki firmaların ürettiklerinden daha ucuz bir parça ürettikleri zaman Sattıkları ürünün ikamesi olmadığı zaman Alıcı firma önemli bir müşteri olmadığı zaman Tedarikçilerin pazarlık gücünü nasıl kırmalı?
9
Endüstri Güçleri: Alıcılar
Karlılığı artırmanın yolu en ucuz ürettiğimiz malı en pahalıya satmaktır. Müşterilerde en kaliteyi en ucuza almak isterler. Talep esnekliği düşükse kar yüksek, talep esnekliği yüksekse kar düşüktür. Şu durumlarda alıcılar güçlüdür: Büyük ve endüstrinin girdilerinin önemli kısmını satın aldıkları zaman Yüksek miktarda satın aldıkları zaman Geriye doğru bütünleştikleri zaman (Pınar-Besi Çiftliği) Endüstri ürünleri standart ise Başka bir ürün veya ikame ürüne geçmelerinin maliyeti ucuz olduğunda Bir çok satıcıdan satın alma imkanı olduğunda İlaç sektörü-Otomobil sektörü! Hangisinin talep esnekliği düşüktür?
10
Temel Ürün ve Markalarda “Sadakat” Analizi
Yüksek Sadakat Kategoriler Sadakat Normu Lider Sadakar Oranı% Hazır Kahve 82 Nescafe Bira 75 Efes Pilsen Banyo Sabunu 58 Hacı Şakir 66 Zetinyağı 54 Tariş 62 Deodorant 51 Akat 60 Diş Macunu 48 İpana 57 Normal Sadakat Mısırözü Yağı 43 Bizim 47 Yumuşatıcı 42 Vernel El Sabunu 37 Duru 49 Ayçiçek Yağı 36 Biryağ 46 Pet Şişe Su Kardelen Çamaşır M. Deterjanı 34 Alo 41 Kase Margerin 31 Becel Türk Kahvesi 30 K.Kahveci M.Efendi Gazlı Meşrubat 29 Coco-Cola 50 Düşük Sadakat Çay 26 Çaykur Kamelya 33 Paket Margarin Birma Makarna 21 Nuh’un Ankara UHT Süt 15 Pınar 18
11
Beş Güç Değerlendirmesinin Stratejik Yorumu
Şu durumlarda endüstri iyi bir kar getirmeyeceğinden çekici değildir: Güçlü bir rekabet Giriş engelleri düşükse, muhtemel rakipler fazla İkame ürünlerin rekabeti yüksekse Tedarikçilerin ve alıcıların pazarlık güşleri yüksekse
12
Beş Güç Değerlendirmesinin Stratejik Yorumu
Şu durumlarda endüstri kar elde etme bakımında idealdir: Rekabet ılımlıysa Giriş engelleri yüksek ve muhtemel rakiplerin giriş riski yoksa İkame ürünler az veya yoksa Tedarikçi ve alıcılar zayıf konumda ise
13
RAKİPLER HAKKINDA SORULAR
Birinci Kademe Soruları Şu anki rakiplerimiz kimlerdir? Müşteriler niçin onları bize tercih etmektedir? İş ve ilişki kurmanın kuralları değişmekte midir? Değişiyorsa, bunları sürükleyen güç nedir? Bu değişimleri nasıl kendi lehimize çeviririz? İkinci Kademe Soruları Gelecekte rekabetin temeli ne olacaktır?Sürekli yenilik yapma mı, kütlesel sipariş (mass customization) modeli mi? Rekabet nasıl bir şeye benzeyecektir? Sektörümüz en çok bizim avantajımıza olacak biçimde gelişmesini sağlamak için ne yapmalıyız?
14
ŞİRKETE AİT SORULAR Birinci Kademe Soruları
Eğer şu anki müşterilerimiz şirketimizi bizim için yeniden tasarlayacak olsalardı, bizi neye dönüştürürlerdi? En son teknolojik yenilikleri nasıl kendimize kullanabiliriz? Anahtar müşteri, tedarikçi ve ticari partnerlerimizle ilişkilerimizi nasıl kuvvetlendirebiliriz? İkinci Kademe Soruları Ayakta kalabilmek için hangi stratejik yeteneklerimizi geliştirmeliyiz? Piyasaya hakim olabilmek için, bu yetenekleri nasıl geliştirebiliriz? Ne tür ittifaklar içinde olmalıyız? Tipik bir işgören profili nasıl olacaktır? İşyerinde mi, evinde mi çalışıyor olacaktır?İşletmeye ayırdığı vakit ve çabanın karşılığında nasıl bir ödül bekleyecektir?
15
MÜŞTERİ İLİŞKİN SORULAR
Birinci Kademe Soruları Şu anki müşterilerimiz kimlerdir? Niçin rakiplimizden değil de bizden mal/hizmet almaktadırlar? Müşterilerimizin ihtiyaçları değişiyor mu? Değişiyorsa, değişimi sürükleyen güç nedir? Bu değişimleri nasıl kendi lehimize çeviririz? İkinci Kademe Soruları Şu anda hizmet vermekte olduğumuz müşterilerle gelecekte de hizmet etmemiz muhtemel midir? Değişse, yarının müşterileri hangi bakımlardan farklı olacaktır? Yarının müşterilerine hangi kanallarla ulaşacağız? Sanayiler arası hatlar gelecekte nasıl çizilecek?
16
Gelir Zaman Başlangıç Dönemi Büyüme Olgunluk Gerileme Sektörel Karı
Satış Gelir Zaman
17
Strateji,Rekabet ve Performansa İlişkin Ürün Ömrü Kurumlarının Öngörüleri
Piyasaya Sürme Büyüme Olgunlaşma Gerileme Alıcılar & Alıcı Davranışları -Yüksek gelir düzeyli alıcı -Alıcı ataleti -Alıcıların ürünü denemeye ikna edilmesi gerekir -Alıcı grubun genişletilmesi -Talepte artis -Tüketici kararsız, kaliteyi kabul edecektir -Kitlesel pazarlama -Doyma noktası -Markalar arasında seçim yapmak kuraldır Müşteriler ürünün bilinçli alıcılarıdır Ürünler Ürün Değişimi -Düşük kalite -Pek çok farklı ürün çeşidi; standart yok -Sık tasarım değişiklikleri -Temel ürün tasarımları -Ürünler teknik ve performans olarak farklılaştırılmıştır -Rekabetçi ürün iyileştirmeleri -İyi kalite -Üstün kalite -Az ürün farklılaştırması -Standartlaştırma -Yavaş ürün değişimi-daha az yıllık model değişikliği -Atil kapasite Pazarlama -Çok yüksek reklam/satış -Yüksek fiyat stratejisi -Yüksek pazarlama maliyetleri -Fazla reklam, fakat piyasaya sürmeye kıyasla daha düşük satış hacmi yüzdesi -Ahlaki uyuşturucuların çok fazla özendirilmesi -Pazarın kesimlere bölünmesi -Ürün ömrünün uzatılması çabaları -ürün yelpazesinin genişletilmesi -Daha yaygın servis -Reklam rekabeti -Ambalaj önemlidir Düşük return on sales
18
Zamanınız İçin Teşekkür Ederim.
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.