Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Tüketici Dengesi.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Tüketici Dengesi."— Sunum transkripti:

1 Tüketici Dengesi

2 Neler Öğreneceğiz? Tüketici Dengesi Fayda Analizi
Marjinal Fayda Analizi Toplam Fayda, Marjinal Fayda Azalan Marjinal Fayda Yasası Kayıtsızlık Eğrileri Analizi Kayıtsızlık Eğrileri Marjinal İkame Oranı Bütçe Doğrusu Tüketici Dengesinde Değişmeler

3 Tüketici Dengesi Tüketici, miktarı belli olan ve kısa dönemde değişmeyeceği kabul edilen gelirinden sağlayacağı faydayı maksimize ederek dengeye ulaşmaktadır.

4 Tüketici Dengesi Varsayım:
TÜKETİCİ DENGESİ ANALİZLERİ Marjinal Fayda Analizi Varsayım: Mal ve hizmet tüketiminden elde edilen faydanın ölçülebilir Kayıtsızlık Analizi Varsayımı: fayda sayısal olarak ölçülemez ancak mal ve hizmetlerin faydaları sıralanabilir

5 Marjinal Fayda Analizi
Toplam Fayda(TU): Bir malın tüketilen bütün birimlerinin tüketiciye sağladığı faydalar toplamına denir. Örneğin bir tüketici 3 bardak su tüketmiştir. 1. Bardak Suyun faydası 10 birim 2. Bardak Suyun faydası 7 birim 3. Bardak Suyun faydası 4 birim + Toplam Fayda 21 birim

6 Marjinal Fayda Analizi
Marjinal Fayda(MU): En son tüketilen birimden elde edilen faydanın toplam fayda miktarı üzerinde meydana getirdiği değişme olarak tanımlanır. Toplam Faydada Meydana Gelen Değişme Marjinal Fayda = Tüketilen Miktarda Meydana Gelen Değişme ∆TU MU = ∆Q

7 - 1 2 3 4 5 6 4 7 9 10 4 3 2 1 -1 TU Azalan Marjinal Fayda Yasası
10- 9- 8- 7- 6- 5- 4- 3- 2- 1- Toplam Fayda TU Tüketilen Miktar Toplam Fayda Marjinal Fayda 1 2 3 4 5 6 4 7 9 10 - 4 3 2 1 -1 Tüketilen Miktar 4- 3- 2- 1- 0- -11 Marjinal Fayda Tüketilen Miktarı 6 MU

8 Tüketici Dengesi - Marjinal Fayda Analizi
Tüketici Dengesinin Varsayımları Tüketicinin belli bir dönemde elde edeceği gelir sabittir. Tüketicinin satın alacağı mal ve hizmetlerin fiyatları sabittir. Azalan marjinal fayda yasası geçerlidir.

9 Tüketici Dengesi - Marjinal Fayda Analizi
Tüketici dengesi, tüketicinin satın aldığı her malın marjinal faydasının fiyatına oranının eşit olması halinde gerçekleşecektir. MUa Pa MUb Pb =

10 Kardinal Fayda İlkesi ve Tüketici Dengesi
Birde fazla mal tüketen tüketicinin dengesi: Tüketici hangi maldan ne kadar satın alacağına karar verirken; her mala yaptığı harcamanın son liranın faydası birbirine eşit olacak şekilde hareket eder: ….. = = =

11 Kayıtsızlık Analizi Kayıtsızlık Eğrisi: Tüketiciye aynı fayda seviyesini sağlayan iki farklı mal bileşimlerinin geometrik yeridir. Tüketici X ve Y olmak üzere iki farklı mal tüketmektedir. Tüketici A noktasında 10 birim Y malı, 5 birim X Malı tüketmektedir. B noktasında ise ise 6 birim Y malı, 8 birim X malı tüketmektedir. A ve B noktalarındaki bu mal kombinasyonları tüketiciye aynı fayda seviyesini sağlamaktadır. Bu tip sonsuz sayıda noktanın birleştirilmesi ile kayıtsızlık eğrisi elde edilmektedir. Y Malı A 10 B 6 X Malı 5 8

12 Kayıtsızlık Eğrilerinin Özellikleri
1. Kayıtsızlık Eğrileri, negatif eğimlidir. 2. Kayıtsızlık Eğrileri, orijine göre dış bükeydir. 3.Kayıtsızlık eğrileri, birbirini kesmezler

13 Farksızlık Haritası U5 U4 U2 I3 U1 Y malı tüketimi X Malı tüketimi

14 Marjinal İkame Oranı(MRS)
30 a DY = 4 MRS = Y/X= 4 26 b MRS = Y/X DX = 1 Y Malı Tüketimi 6 7 X Malı Tüketimi

15 Marjinal İkame Oranı(MRS)
30 a MRS = Y/X= 4 DY = 4 26 b MRS = Y/X DX = 1 Y Malı Tüketimi MRS = Y/X= 4 c DY = 1 d 13 14 9 DX = 1 6 7 X Malı Tüketimi

16 Marjinal İkame Oranı(MRS)
Y Y0 A MRS = Y/X DY Y1 C B DX Marjinal ikame oranı, bir maldan 1 birim daha fazla tüketebilmek için diğer maldan ne kadar vazgeçilmesi gerektiğini gösteren orandır. X X0 X1

17 Bütçe Doğrusu Tüketicinin, gelirinin (R) tamamını, ihtiyacını giderecek olan X ve Y malları için harcadığını varsayalım. Bu durumda: R= QxPx + QYPY denklemini yazabiliriz. Bu denklemi geometrik ortama aktardığımızda yandaki şekli elde ederiz. Bütçe doğrusu, X ve Y mallarının, fiyatları sabit iken, tüketicinin belli bir gelir ( R ) ile bu mallardan satın alabileceği miktarları gösteren noktaların geometrik yeridir. Y R/PY A B R/PX X

18 Tüketici Dengesi - Kayıtsızlık Analizi
Bütçe doğrusunun ( AB) kayıtsızlık eğrilerinin herhangi birine (F1) teğet olduğu noktada (E) tüketici dengesi sağlanmaktadır. E noktası, tüketicinin sınırlı bütçe imkanları ile ulaşabileceği en yüksek tatmin düzeyini veren mal bileşimini temsil eder. A E Yo F1 Xo B

19 Gelirdeki Değişmenin Tüketim Miktarına Etkisi
Tüketicinin geliri değiştikçe oluşan yeni denge noktalarını birleştiren eğriye gelir-tüketim eğrisi denir. Y Malı Tüketimi Gelir Tüketim Eğrisi I4 I3 I2 B1 B2 B3 B4 I1 O X Malı Tüketimi

20 Fiyattaki Değişmenin Tüketim Miktarına Etkisi
B4 Y malının fiyatı düştükçe oluşan yeni denge noktalarını birleştiren eğriye fiyat-tüketim eğrisi denir. B3 Y Malı Tüketimi B2 Fiyat Tüketim Eğrisi B1 I4 I3 I2 I1 O X Malı Tüketimi

21 Örnek MİKTAR (Q) 1 2 3 4 A malının Marjinal Faydası (MUa) 12 9 6
B malının Marjinal Faydası (MUb) 10 8 A malının Fiyatı: 3 TL B malının Fiyatı: 2 TL Tüketici Geliri : 12 TL Tüketici hangi üründen ne kadar tüketmelidir?

22 Örnek MİKTAR (Q) 1 2 3 4 A malının Marjinal Faydası (MUa) 12 9 6
B malının Marjinal Faydası (MUb) 10 8 MİKTAR (Q) 1 2 3 4 A malının Marjinal Faydası ve fiyatı oranı (MUa/Pa) 12/3 9/3 6/3 3/3 B malının Marjinal Faydası ve fiyatı oranı (MUb/Pb) 10/2 8/2 6/2 4/2 MİKTAR (Q) 1 2 3 4 A malının Marjinal Faydası ve fiyatı oranı (MUa/Pa) B malının Marjinal Faydası ve fiyatı oranı (MUb/Pb) 5

23 Örnek 5 MİKTAR (Q) 1 2 3 4 (MUa/Pa) (MUb/Pb) A Malı Tüketimi
A malının Marjinal Faydası ve fiyatı oranı (MUa/Pa) (MUb/Pb) 5 A Malı Tüketimi B Malı Tüketimi Toplam Harcama 4 Birim Fayda 1*3TL= 3 TL 2* 2TL= 4TL 7 TL 3 Birim Fayda 2*3TL= 6 TL 3* 2TL= 6TL 12 TL 2 Birim Fayda 3*3TL= 9 TL 4* 2TL= 8TL 17 TL

24 Örnek 5 MİKTAR (Q) 1 2 3 4 A malının Marjinal Faydası (MUa) 12 9 6
B malının Marjinal Faydası (MUb) 10 8 MİKTAR (Q) 1 2 3 4 A malının Marjinal Faydası ve fiyatı oranı (MUa/Pa) B malının Marjinal Faydası ve fiyatı oranı (MUb/Pb) 5 A Malı Tüketimi F. B Malı Tüketimi F. Toplam Fayda 4 Birim Fayda 12 10+8 20 3 Birim Fayda 12+9 10+8+6 45 2 Birim Fayda 12+9+6 55


"Tüketici Dengesi." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları