Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
ÇOCUĞUN OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ETKİSİ
KARAÇULHA İLKÖĞRETİM OKULU Psk.Dan.Rhb.Öğt. GİZEM YILDIZ
2
OKUL Çocuğun kendini tanıması, geliştirmesi, hayata hazırlanması, sağlıklı sosyal ilişkiler kurarak toplumda kendine bir yer edinmesinde okul aileden sonra gelen en etkili kurumdur.
3
ÇOCUK İÇİN OKUL yalnızca bilgi edindiği,
eğitildiği bir yer değil, aynı zamanda kendini tanıdığı, becerilerini geliştirdiği, kişiler arası deneyim kazandığı ve sosyalleştiği bir yerdir.
4
OKUL ORTAMINDA ÇOCUK duygu ve düşüncelerini ifade etmeyi,
başkalarının duygularını anlamayı ve farklı fikirleri hoşgörüyle karşılamayı öğrenir.
5
OKUL BAŞARISI Okul başarısı öğrencinin eğitim aldığı yaş gurubunun ders programında belirlenmiş konularda gösterdiği beceri ve sergilediği ilerlemeye denir.
7
BAŞARININ DEĞERLENDİRİLMESİ
Başarı sadece dersler de değil sosyal uyum, yetenek, spor, sanat, iletişim, kişilik özelliği, tutum, davranış ve temizlik gibi diğer konularda da sahip olduğu özellikleri ile de değerlendirilir.
8
BAŞARISIZLIK KAVRAMI Çocuğun ya da gencin uzun süreli
hemen her dersten, gelişim düzeyinin ve yeteneklerinin altında başarı göstermesi ve bu başarısızlığı bir türlü telafi edememesi durumudur.
9
BAŞARISIZLIK NEDENLERİ
10
Çocuğun okul başarısı onun öğrenme yeteneğini yansıtır.
Bir öğrencinin okul başarısının kaynağı sadece çocuğun yetenek ve zekâsında görülmemelidir.
11
BAŞARISIZLIK NEDENLERİ
Öğrencilerin okuldaki başarı durumu çeşitli faktörlerden etkilenmektedir. Bu faktörler; - Bireyden, - Aileden, - Okuldan -Çevreden kaynaklanan faktörler olarak sıralanabilir.
12
Bireysel Nedenler Bilişsel,fiziksel ve duygusal açıdan yetersizlik,
Kaygının çok düşük yada çok yüksek olması, Motivasyon eksikliği (Çocuğun öğrenmeye karşı isteksizliği ve ilgisizliği) Uygun çalışma ortamının olmaması Yeterli ve düzenli çalışmama, tekrar eksikliği Psikolojik durum (arkadaş ilişkileri, anne-baba ilişkileri, kişilik özellikleri) Düşük benlik saygısı
13
Aileden Kaynaklanan Nedenler
Anne baba arasında sağlıksız iletişim, huzursuz ev ortamı, Gerçekçi olmayan beklentiler, Anne babanın olumsuz model olması, Ailenin okula karşı olumsuz tutumları, Çocuğa sınır koyamama, Uygun çalışma ortamının sağlanamaması, Anne babanın baskıcı tutumları vb.
14
ÇOCUĞUN OKUL BAŞARISINDA
AİLE NELER YAPABİLİR
15
ÇALIŞMA PROGRAMI YAPMASINI SAĞLAYIN
Sürekli ders çalışmasını istemeyin. Bu sadece çalışma zorunluluğunu hatırlatır. Çocukta her hangi bir istek ve gayret oluşturmaz. Bunun yerine ne zaman çalışacağına, ne zaman dinleneceğine ait olan bir program hazırlayın. Yada hazırlanmış böyle bir program varsa beraber takip edin. Sosyal faaliyetlere programda yer vermesini sağlayın.
16
DERSLER DIŞINDA DA KONUŞUN
Çocuğun konsantre olacağı uygun çalışma ortamı hazırlayın. Dikkatini dağıtacak yada aklının sizin bulunduğunuz odada kalmasını sağlayacak ortamlar oluşturmayın. Sadece dersler odaklı konuşma ve iletişim kurmayın. Sosyal, duygusal, güncel meseleler hakkında konuşun.
17
ÇALIŞMA SÜRESİ Çalışma süresi her öğrenciye göre farklılık gösterir. Bazı öğrenciler için 20 dakika, bazıları için dakika gerekebilir. Çocuğunuzu gözlemleyin, ona uygun çalışma süreleri belirleyin. Ancak ders aralarının uzun olmamasına dikkat edin Çocuk ders çalışırken ondan bir şey yapmasını istemeyin.
18
DERSLERİNİ TAKİP EDİN Yatmadan tekrar yapmasını sağlayın. dakikalık gözden geçirme yada okuma yapma öğrenilenlerin kalıcı olmasını sağlar. Kontrollü takip yapın. Sadece ödevlerini yaptın mı, derslerini bitirdin mi? şeklinde soru-cevaplı takip, yüzeysel bir takiptir. Neler anladığını, öğrendiğini soru-cevap şeklinde sorun.
19
DİNLENME SÜRESİ Mümkün oldukça yatmadan önce TV izlemesine müsaade etmeyin. Eve gelir gelmez derse oturtmayın. Uygun bir dinlenme aralığı verin. Sevdiği şeylerle meşgul olmasını sağlayarak okul stresinden uzaklaşması için yardımcı olun.
20
ÇOCUĞUNUZA ZAMAN AYIRIN
Çocuktan uzun zaman sonra eve gelen, çalışma takibini yapamayan, eve geldiğinde ise daha çok ev işleriyle meşgul olan,TV karşısından ayrılmayan anne babaların çocuklarından ciddi bir başarı ve gayret beklemeleri hata olur.
21
ÇOK ÇOCUKLU AİLEDE İki yada çok kardeşli evlerde çocukların çalışma zamanları birbirine uygun olarak ayarlanmalıdır. Biri ders çalışıp, diğeri TV, bilgisayarla meşgul olmamalıdır.
22
ÖĞRENME YÖNTEMİ Onun en iyi nasıl ve hangi yöntemle daha iyi öğrendiğini birlikte tespit edin. Okuyarak, yazarak, dinleyerek, anlatarak mı daha iyi öğreniyor?
23
ÇALIŞMALARI HAKKINDA KONUŞUN
Ders çalışma ve çalışmamanın sonuçları hakkında ona sorular sorarak konuşun. Düzenli tekrar yapmak,derse hazırlıklı gitmek, planlı çalışmak v.b. Konularında çabasını ve sonuçlarını fark etmesini sağlayın.
24
BAŞARI DEĞERLENDİRME Her başarısında ödül vermeyin. Başarı kendi başına ödüldür. TV, bilgisayarı kontrol altına alın. Çocuğun başarısını değerlendirirken arkadaş yada sınıfına göre değil, kendisinin bir önceki durumuyla karşılaştırarak değerlendirin.
25
BAŞARISIZLIK NEDENİ TESPİT EDİN
Bazen çocuk evde düzenli çalışır.Ama istenilen başarıyı elde edemez. Bunun nedeni derste konuyu iyi öğrene memesi yada başka bir sorun olabilir. Çocuğun başarısızlık nedenlerini iyi tespit edin.
26
AİLEDE SEVGİ Ailede, sokakta, okulda her yerde ve her durumda HERŞEYİN başı SEVGİDİR. Çocuklarımızı koşulsuz sevmeliyiz. Davranışlarımızla bu sevgimizi onlara hissettirmeliyiz. ÇÜNKÜ;
27
SEVGİ VE ÇOCUK Aile ortamındaki sevgi ile, çocuk sağlıklı kişilik geliştirir. Aile de sevgi gören çocuklar okul ortamında da sıcak ve uyumlu bir arkadaşlık geliştirirken, sevgisiz büyüyen çocuklar ilişkilerinde düşmanlık ve saldırganlık gösterirler. Çocuğun aile içindeki yeri ve onunla kurulan iletişim biçimi, okul başarısını etkileyen önemli bir faktördür.
28
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA
29
Ders Çalışırken Dikkat Edilmesi Gerekenler
Yeterli ışık alan ve uygun ısıda bir yerde çalışmak, Televizyon, müzik vb. uyarıcılardan uzakta çalışmak, Günlük, haftalık, aylık tekrarlar yapmak, Birbirine benzeyen dersleri arka arkaya çalışmamak,
30
KÜÇÜK ÇOCUKLARA ÖDEV YAPMA ALIŞKANLIĞINI KAZANDIRMA
Ödeve ne zaman başlanılacağına karar vermesini isteyin. Zamanında başlarsa ödüllendirin. İlk beş dakika çocuğumuzun yanında durun. Ödevde kendisinden istenileni anlamada ona yardımcı olun. Yeterli dinlenme araları verdiğinden emin olun.
31
İYİ BİR ÇALIŞMA İÇİN ÖNERİLER
1-Bilinçli çalışma için öncelikle öğrencinin derslere ait bilgi düzeyi belirlenmelidir. 2-Sistemli bir çalışma için günlük çalışma planı yapılmalıdır. 3- Çocuk okuldan eve geldiğinde uygun bir dinlenme süresinden sonra derse başlamalı; bu süre çok uzun yada çok kısa olmamalıdır.
32
Öneriler… 4-Çalışma, öğrencinin kendisini fiziksel ve duygusal olarak en iyi hissettiği zaman dilimlerinde yapılmalıdır. 5- Ders çalışmaya başlanılmadan önce öğrenci dinlenmiş ve bedensel ihtiyaçlarını karşılamış olmalıdır. 6- Derse başlanılmadan önce ders ile ilgili araç ve gereçler temin edilmelidir.
33
Öneriler… 7- Ayrı bir ders çalışma odasının olması önemlidir.
8- Ayrı bir çalışma odası yoksa, ortak kullanılan bir odanın bir köşesi ders çalışma alanı olarak düzenlenebilir. 9- Ders çalışılırken kesinlikle bir şey yenilip-içilmemelidir. 10-Ders çalışma ortamı sessiz, çalışma masası düzenli olmalıdır
34
Öneriler… 10- Çalışma süresi öğrencinin yaş ve sınıf düzeyine göre düzenlenmelidir. 11- Tekrarlar unutmayı engeller ve çalışmadan sonra yapılan etkinlikler bilgilerin hafızada kalmasını sağlar.
35
DERS ÇALIŞMA ALIŞKANLIĞINDA VELİLERE DÜŞEN GÖREVLER
Sorumluluk bilinci kazandırmak, Uygun çalışma ortamı hazırlamak, Çalışma hevesini arttırmak, Çok çalışmak yerine, etkili çalışmasını sağlamak.
37
OKUL BAŞARISINDA AİLELERE ÖNERİLER
38
1- SORUMLULUK DUYGUSUNU ARTIRMAYA ÇALIŞIN
Okul başarısını etkileyen en önemli faktörlerden biri de çocuğun sorumluluk almaya ve başladığı işi bitirmeye alışmasıdır.
39
2- YAŞINA UYGUN YAPABİLECEĞİ GÖREVLER VERİN
40
3- BAŞARILI OLMUŞ KİŞİLERİ ONA SEVDİRİN VE ÖRNEK GÖSTERİN
41
4- KENDİNE GÜVENMESİNİ SAĞLAYIN
42
5- OKUL ARKADAŞLARI İLE İYİ İLİŞKİLER KURMASINI SAĞLAYIN
43
6- ONDAN YAPAMAYACAĞI ŞEYLERİ İSTEMEYİN
44
7-ONA YAŞINDAN VE OLDUĞUNDAN DAHA KÜÇÜKMÜŞ GİBİ DAVRANMAYIN
45
8- ONUNLA BİRLİKTE VAKİT GEÇİRİN, KENDİNİ İFADE ETMESİNİ SAĞLAYIN
46
9- ONUN OKUL BAŞARILARINI UYGUN BİR ŞEKİLDE ÖDÜLLENDİRİN
47
10- ONA HER ZAMAN CESARET VERİN , DESTEKLEYİN
48
11- BAŞARISIZLIKLARI İÇİN KONUŞUN , ONU BAŞARIYA MOTİVE EDİN
49
12- ÖĞRETMENİNİN ONUN HAKKINDAKİ ÖNERİLERİNİ DİKKATE ALIN
50
13- HAYATTA DÜZENLİ VE PROGRAMLI OLMASINA YARDIMCI OLUN
51
14- AİLE İÇİ HUZURU VE SEVGİ ORTAMINI ONUN İÇİN HAZIRLAYIN
52
15- DERS ÇALIŞMA HARİCİ ZAMANLARDA DİNLENMESİNİ SAĞLAYIN
53
16- ONU OKUMAYA TEŞVİK EDİN, OKUMA ALIŞKANLIĞI KAZANMASINA YARDIMCI OLUN
54
17- ONA UYGUN DİKKATİNİ DAĞITMAYACAK BİR DERS ÇALIŞMA ORTAMI HAZIRLAYIN
55
18- DERSLERİNE ENGEL OLABİLECEK İSTEKLERİNİ UYGUN BİR ŞEKİLDE SINIRLAYIN
56
19- DERS İÇİN YETERLİ VAKİT AYIRMASINDA ONA YARDIMCI OLUN
57
20-ONU DERS VE SINAVLAR KONUSUNDA PANİĞE SEVK ETMEYİN
21- HER GÜN DÜZENLİ DERS ÇALIŞMASINI SAĞLAYIN
58
22- UYKU DÜZENİNİN BOZULMAMASINI SAĞLAYIN
59
23- ÖĞÜNLERİNİN DÜZENLİ, GIDA VE BESLENMESİNİN SAĞLIKLI OLMASINA DİKKAT EDİN
60
24- YAŞITLARI VE BAŞKALARI İLE ONU KIYASLAMAYIN
61
25- DERS DIŞINDA HOBİLERİYLE İLGİLENMESİNİ SAĞLAYIN
62
26- ONUN HER ZAMAN İÇİN YANINDA OLDUĞUNUZU DEVAMLI HİSSETTİRİN
63
27- ONUN STRES FAKTÖRLERİNİ HESABA KATIN , PSİKOLOJİK DURUMUNA DİKKAT EDİN
64
28- OKULDA YOLUNDA GİTMEYEN ŞEYLERE KARŞI UYANIK OLUN
65
ÇOCUĞUN ETKİLENDİĞİ ORTAMLAR
Çocuk 3 önemli ortamdan etkilenerek yetişmektedir. Bu ortamlar Aile – Sokak ve Okul’ dur. Çocuğun sağlıklı, başarılı ve mutlu bir birey olabilmesi için bu halkaların hiç birinde problem olmaması gerekir.
66
KATILIMINIZDAN DOLAYI TEŞEKKÜR EDERİZ
KARAÇULHA İLKÖĞRETİM OKULU
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.