Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanChagatai Mehmed Çağlayan Değiştirilmiş 9 yıl önce
1
Sınav Kaygısı - Önleme Yolları
2
KKaygı – Sınav Kaygısı Nedir? SSınav Kaygısının belirtileri nelerdir? SSınav Kaygısının olası nedenleri nelerdir? BBu nedenler nasıl kontrol edilebilir. İÇERİK :
3
KAYGI NED İ R? : Kaygı kayna ğ ı belirsiz korku ve tedirginlik durumudur ve var olu ş umuzdaki en temel duygulardan biridir. SINAV KAYGISI NEDİR? : - Sınav öncesinde yaşanan, stresin doğurduğu karmaşık, fizyolojik ve duygusal tepkilerdir. - Sınav kaygısı, kaygının özel bir türüdür ve “öteki”lerin bireyi değerlendirme ortamlarında belirginleşir. TEOG sınavı da bu ortamlardan biridir.
4
““““sınav karizmadır” ““““sınav her şeydir” ““““sınav ne kadar iyi olduğunu gösterir” ““““sınav ne kadar aptal olduğunu gösterir” ““““kazanırsan her şeysin, kazanmazsan hiç bir şey”
5
ZZamanı iyi kullanamama SSonuçları tahmin etme SSınava gerçe ğ inden farklı anlamlar yükleme DDaha önce ya ş anmı ş ba ş arısızlıkların tekrarlanabilece ğ i endi ş esi GGerçekçi olmayan dü ş ünce biçimleri AAile ve çevrenin beklentilerinin yüksek olması KKendine güvensizlik KKaramsarlık SINAV KAYGISININ NEDENLERİ ?
6
BBilgisizlik ve hedefin belirsizli ğ i GGerçekçi olmayan hedefler PPlânsızlık ÇÇalı ş ma metotlarını bilmemek DDanı ş ılacak ki ş ilerin olmaması AArkada ş ların olumsuz telkinleri ÖÖ ğ rencinin önünde ba ş arılı bir örnek olmaması
7
ÇÇabuk üzülür ÇÇabuk heyecanlanır. HHep gergin ve tedirgindir. Duygusal ve içlidir. Her ş eyi büyütür, küçük ş eyleri kendine dert eder. SSınavlarda heyecanlanır, sararır, solar, terler. Tırnaklarını yiyebilir, elleriyle oynar, kız ö ğ renciler saçlarıyla oynar. UUykuları düzensizidir. EEle ş tiriye hazırlıksızdır BBe ğ enilmek ister. SINAV KAYGISININ ETKİLERİ (Kaygılı Öğrenci Tipleri)
8
ÖÖÖÖğrenilen bilgiler transfer edilemez OOOOkuduğunu anlama ve düşünceleri organize etmede zorluk yaşanır DDDDikkatte bir azalma olur, dikkat sınavın içeriğine değil sınavın kendisine ve bağlı olarak yaşananlara odaklanır. ZZZZihinsel beceriler zayıflar, bilgilerin hatırlanmasını engeller. EEEEnerji tükenir ve israf edilmiş olur. FFFFiziksel rahatsızlıkların ortaya çıkmasına neden olur. SSSSürekli tedirgin olup, duygusal tepkileri abartılıdır. NNNNedenini bilmediği korkular çeker. AAAAilelerine bağımlıdır. Ailelerinden sürekli destek beklerler. SINAV KAYGISININ ETKİLERİ (Kaygılı Öğrenci Tipleri)
9
KKalp atı ş larında hızlanma HHızlı nefes alıp-verme GGerginlik ve/veya sinirlilik hali TTerleme ve/veya titreme DDilin dama ğ ın kuruması MMide ş ikayetleri BBa ğ ırsak hareketlerinde de ğ i ş me (ishal-kabızlık) SINAV KAYGISININ BELİRTİLERİ
10
T T T Telaş, şaşkınlık, B B B Baş ağrısı H H H Huzursuz uyku, kabus görme K K K Konsantrasyon bozuklukları K K K Kaygı ve korku içeren düşünceler O O O Ortamdan uzaklaşmak isteme Y Y Y Yorgunluk belirtileri.
11
““Sınava hazır de ğ ilim” ““Bu bilgiler çok gereksiz ve saçma” ““Nerede ve ne zaman kullanaca ğ ım ki ?” ““Sınavlar niye yapılıyor, ne gerek var ?” ““Bu bilgiler gelecekte benim i ş ime yaramaz” ““Sınava hazırlanmak için gerekli zamanım yok” ““Ben zaten bu konuları anlamıyorum” ““Biliyorum bu sınavda ba ş arılı olamam” ““Sınav kötü geçecek.” Sürekli Kaygı Taşıyan Öğrenci İfadeleri (Rehberlik Servisi’nde)
12
Daha yüksek kaygı yaşayan öğrenci ifadeleri… AAAAcaba sınavı kazanabilecek miyim ? A A A Arkadaşlarım kazanırda ben kazanamazsam, onların arasında nasıl dolaşırım ? A A A Annem babam yemedi yedirdi, giymedi giydirdi, benim için her şeyi yaptılar. Bütün ümitlerini bana bağladırlar, kazanamazsam onların yüzüne nasıl bakarım. D D D Daha hazır değilim, vakit de çok kısaldı. SSSSınavı düşündükçe ruhum daralıyor, içim sıkılıyor, ne yapabilirim ki ? KKKKafamı toplayamıyorum, okuduklarımı anlayamıyorum. GGGGaliba sınavı kazanamayacağım. ÇÇÇÇalışmak istediğimde bu düşünceler akla geliyor ve çalışamıyorum. NNNNe olacak benim halim ?
13
KAYGI İLE BAŞEDİYORUZ… (Öğrencilere) Kaygıyla başetmede bazı yaklaşımlar : KKendini tanıma yoluyla kaygıyı yenme TTest tekni ğ ini gözden geçirme PPsikolojik-kaygının kontrolü
14
Kendini tanıma : ÖÖncelikle kendinizi tanıyın HHayattan beklediklerinizi sürekli tekrar edin. KKaygı duydu ğ unuz alanları tespit edin. Mesela sınava geç kalma korkusu ta ş ıyan bir ö ğ renci gerekli önlemleri aldı ğ ı zaman geç kalmayaca ğ ını dü ş ünerek bu kaygısını yenebilir. Bilinçaltımız her ş eyi not eder. “Ben ba ş arısızım,” “tembelim”, “heyecanlıyım”, “çok hata yapıyorum”, “sınavdan çok korkuyorum” bu olumsuz dü ş ünceleri aklınızdan geçirmeyin.
15
Kendini tanıma : Ben kazanacağım. Ben başaracağım. Ben korkmuyorum. Ben hazırlıklıyım. Kendinize iyi davranın ve olumlu düşünün. Olumlu düşünün, kendinize değer verin ve kaygıdan uzaklaşın. Kendinize güvenin ve kendinize değer verin.
16
Test tekniği açısından : SSınav kitapçıkları da ğ ıtıldı ğ ında aceleyle kitapçı ğ ı çözme tela ş ına dü ş meyin. EEn iyi oldu ğ unuz bölümden ba ş layabilirsiniz. Ama ş imdiye kadar denemedi ğ iniz taktikler denemeyin. TTurlama Tekni ğ i ile soruları çözün. (Bilmedi ğ iniz ve veya emin olmadı ğ ınız soruları geri dönüp bakmak üzere i ş aret koyun). Belli bir bölümü bitirdikten sonra ya da bütün sınavı bitirdikten sonra…
17
SSadece i ş aretledi ğ iniz soruları yeniden çözmek ve bo ş bırakıp bırakmadı ğ ınızı görmek için geri dönün. SSorulardaki; de ğ ildir, her zaman, hiçbiri, birlikte, en çok, en az gibi vurguları önemseyin, bu vurguların farkında olun. MMatematik ve Fen bölümünde genellikle basit hatalarla soru yanlı ş yapılır. (Örn: eksi,artı veya dört i ş lem hataları). SSınavdan sonra en çok duydu ğ um ş ey, “ ş imdi getirsinler hepsini çözeyim”
18
Psikolojik-kaygının kontrolü açısından : DDo ğ ru Nefes Alma: Açık havada veya havalandırma iyi olan bir odada derin nefes alıp vererek kafanızdan dü ş üncelerinizi bo ş altabilirsiniz. NNefesi alırken karın bastırılmalı a ğ ızdan alınarak burundan veriniz. Akci ğ erler tamamen doldurulmalı,bo ş altılmalı,nefes alı ş veri ş ler kesik kesik,kesintisiz ş eklinde çalı ş ılırsa ses tellerine de faydası olur. Çalı ş maları be ş on kez tekrar ediniz NNefes alırken derin ve yava ş alınız. BBu gev ş eme türünde süre, 10-20 dakika kadardır. Kan vücudumuzun en uç noktasına kadar gider ve vücüdun dinlenmesini sa ğ lar. Pratik yapılarak kolayca uygulanabilir.
19
Ö nce derin nefes çalışması ile rahat bir pozisyon alınır. V ücudun,baş,omuz,sırt,kol,karın,….gibi bölgeler düşünülerek sırayla rahatlatılır. Rahatlıyor şeklinde telkinde bulunabilirsiniz. Derin Solunum: Normal yaşamınızda ne kadar derin solunum yapıp yapmadığınızı kontrol ediniz. Kaygı anında nefes darlığı yaşıyorsanız bu sizin yanlış solunum alışkanlıklarınızdan kaynaklanıyor olabilir. G özlerinizi kapatın,burnunuzdan aldığınız nefesinizi karnınızı şişirmesine sağlayın. K aslarınızı olabildiğince gevşetin,aldığınız nefesi üç beş saniye tuttuktan sonra sessiz ve yavaş olarak dışarı verin. Bunu beş altı defa tekrar edin gevşediğinizi göreceksiniz.
20
Unutmayın ki, Başka insanların vazgeçtiği noktada siz devam etmelisiniz. TÜM ÖĞRENCİLERİMİZE BAŞARILAR DİLERİZ. KORGAN İMAM HATİP ORTA OKULU REHBERLİK SERVİSİ
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.