Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
2
2 - ÖLÇME ARAÇLARININ TAŞIMASI GEREKEN NİTELİKLER
4
GİRİŞ Bu bölümde eğitimde kullanılan ölçme araçlarında bulunması gereken bir takım yapısal niteliklerin neler olması gerektiği üzerinde duracağız. Bilindiği gibi eğitimde ölçülmeye çalışılan özelliklerin büyük bir çoğunluğu doğrudan gözlenerek ölçülebilecek özellikler değildir. Örneğin, matematiğe karşı tutum, fizik dersindeki başarı, yetenekler vb. duyu organlarımızla doğrudan gözleyemediğimiz özelliklerdir. Kimsenin yüzüne, ya da gözünün içine bakarak matematik dersindeki başarısını anlamak ya da başka bir ifadeyle başarılı öğrenciyi başarısızdan ayırmak mümkün değildir.
6
ÖLÇMEDE GEÇERLİK Geçerlik Türleri
7
Kapsam Geçerliği
9
Belirtke tablosu hazırlama:
10
İstatistiksel hesaplama: Ölçmek istediğimiz davranış ya da özelliklere yönelik daha önceden hazırlanmış, geçerlik ve güvenirliği ispatlanmış ölçme araçları ile bizim hazırlamış olduğumuz ve kapsam geçerliğini test etmek istediğimiz araç aynı gruba uygulanarak aralarındaki korelasyon istatistiksel olarak hesaplanır (Güler, 2012
11
Görünüş Geçerliği
12
Yapı Geçerliği Ölçüte Dayalı Geçerlik
13
a) Uygunluk geçerliği
14
b) Yordama geçerliği:
15
ÖLÇMEDE HATA Hata Kaynakları
16
(i) Sabit hatalar (ii) Ölçme aracından kaynaklanan hatalar (iii) Ölçülen özellikten kaynaklanan hatalar (iv) Ölçme yapılan ortamdan kaynaklanan hatalar
17
Hata Türleri
18
(i) Sabit hatalar (ii) Sistematik (sistemli) hatalar (iii) Tesadüfi hatalar
19
Ölçmenin Standart Hatası
Ölçme sonuçlarını tek bir değer olarak değil de, bir aralık değer olarak bakmak gerekmektedir.
20
ÖLÇMEDE GÜVENİRLİK
21
Tutarlılık
22
Kararlılık Hatadan arınıklık Duyarlılık
23
GÜVENİRLİK TÜRLERİ VE GÜVENİRLİĞİ TEST ETME YÖNTEMLERİ
24
Tek Uygulamaya Dayalı Yöntemler
Eş Değer Yarılar (İki Yarıya Bölme) Yöntemi
25
Kuder-Richardson KR-20 ve KR-21 Formülleri
Cronbach-Alfa Katsayısı
26
Birden Çok Uygulamaya Dayalı Yöntemler
Test-Tekrar Test Yöntemi
27
Eş Değer (Paralel) Formlar Yöntemi
28
Güvenirliğe Etki Eden Etkenler
Ölçme Aracının Güvenirliği Artırmada Bazı Genel İlkeler
29
(i) Soru sayısını artırmak:
(ii) Soruları açık, net ve anlaşılır olarak hazırlamak: (iii) Soruların öğrenci seviyesine uygun olması: (iv) Öğrencilere yeterli zaman verilmesi: (v) Puanlamanın objektif olması: (vi) Cevaplayıcıların motivasyonu: (vii) Kopyanın engellenmesi:
30
GÜVENİRLİK İLE GEÇERLİK ARASINDAKİ İLİŞKİ
31
ÖLÇMEDE KULLANIŞLILIK
32
ÖZET Doğrudan gözlenebilen özellikleri ölçerken, daha duyarlı ölçümler yaparak daha doğru sonuçlar elde edebilmek için, duyu organlarımızın yetersiz kaldığı durumlarda bir takım araçlara başvuruyorsak, aynı şekilde eğitimdeki doğrudan gözlenemeyen özellikleri ölçerken de çeşitli ölçme araçlarından yararlanıyoruz. Karar alma eğitim kurumlarında en çok rastlanılan olgulardan biridir. Her gün farklı konularda pek çok kararlar alınmaktadır. Konu eğitim olduğu için de, alınan kararlardaki yerindelik ve isabetlilik oldukça önem kazanmakta ve üzerinde önemle durulması gerekmektedir. Karar almak için kullandığımız araçlar, ne derece doğru ve amaca hizmet eden bilgilere ulaşmamızı sağlıyorsa, alacağımız kararların yerindeliği ve isabetliliği de o derece artacaktır.
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.