Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
Akran Örselemesi Doç. Dr. Osman Sabuncuoğlu
Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu
2
Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu
Zorba (2011) Yönetmen: Lee Hirsch Akran örselemesi üzerine belgesel bir çalışma. Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu
3
Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu
4
Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu
Tanım Türkçe'ye akran örselemesi, veya akran zorbalığı olarak çevirebileceğimiz "bullying" görüngüsü toplumsal yaşantının sürdürüldüğü her ortamda kendini gösteren önemli bir sorundur. Genel olarak zorbalık, saldırganlık yoluyla kişilerarası güçlülüğün vurgulanmasıdır. Akran örselemesi, hedef olanda ruhsal sıkıntıya yol açan, kötü niyetle gerçekleştirilen, olumsuz ve yineleyici fiziksel ve/veya sözel eylem olarak tanımlanmaktadır. Süreğen zorbalık eylemleri güç dengesizliğini kalıcılaştırır ve hedef olanları daha da savunmasız duruma getirir. Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu
5
Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu
Tanım Çocuk ve ergenlerin bir arada bulundukları okul ortamlarında yaşanan örseleyici eylemler gelişimsel süreci olumsuz etkilemeleri nedeniyle son 20 yıldır ilgi odağıdır. Çocuklar arasında erken yaşlarda doğrudan agresyon yaygın iken ergenlik yıllarıyla birlikte dolaylı agresyon öne çıkmaya başlar. Erkek çocuklar daha çok gözdağı verme ve fiziksel örseleme gibi doğrudan eylemleri yeğlerken, kız çocuklar daha çok dışlama ve dedikodu yayma biçiminde dolaylı yöntemleri kullanmaktadır. Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu
6
Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu
*Her bir zorbalık davranışı 1 dakikadan az sürer. *Ortalama oran: %30 *6-8 sınıf döneminde peak… *Öğretmenler olayların 1/25’inin farkna varır ve müdahele eder. Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu
7
Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu
8
Akran Örselemesi DOĞRUDANYüz Yüze Sözel
Aşağılama, küçük düşürme, alay-sataşma, taciz Fiziksel İtip-kakma, vurma, saldırı Psikolojik Gözleri döndürme, kötü bakışlar, tehdit savurma, şantaj Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu
9
Akran Örselemesi DOLAYLI Birinin arkasından Dışlama
Yalnız bırakıp gitme, kaçınma İlişkisel agresyon İnsanlara kurbanla arkadaş olmamalarını telkin etme Dedikodu İnsanların kurban hakkında düşüncelerin düşürmeye çalışmak Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu
10
Yeni Gündemlerden: Siber-zorbalık!
Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu
11
Saldırganın ve Kurbanın Özellikleri
Saldırgan: Yüksek kendilik saygısı, populer, başka suç olayları ve madde kullanımıyla ilişkili Edilgen Kurban: Sessiz, kaygılı, güvensiz; yaş ilerleyince edilgen konum atılır ancak kalıcı belirtiler yıllarca devam eder. Kıskırtıcı Kurban: Tepkisel, sarsak; karşılık verir, etkili olmaz, dikkat ve hareketlilik belirtileri olabilir. Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu
12
Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu
The Bullying Circle Bully Starts the bullying and takes an active part Defender of the Victim Dislikes the bullying and helps or tries to help the victim Follower/Henchman Takes an active part, but does not start the bullying V Possible Defender Dislikes the bullying and thinks he ought to help but doesn’t Supporter Supports the bullying but does not take an active part Passive Supporter (Possible Bully) Likes the bullying but does not display open support Disengaged Onlooker Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu
13
Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu
Risk altında çocuklar Özürlüler Kültürel, dinsel, etnik azınlık mensupları Cinsel azınlık mensupları (homophobic bullying) Sınıfa sonradan dahil olanlar Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu
14
Akran Örselemesinin Psikiyatrik Sonuçları
İçselleştirme, psikosomatik belirtiler Depresyon Hayattan zevk alamama Düşük kendilik saygısı Özkıyım riski! TSSB belirtileri Okul başarısında düşme Okuldan kaçma, Okul fobisi Bulgular çocuk istismarı sonuçları ile paralel Saldırganlarda psikiyatrik belirtiler Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu
15
Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu
Okul tarayanların %71’inde AÖ öyküsü var. Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu
16
Kolombiya Okul Kurşunlaması (1999)
Okulda uzun süre örselenen 2 genç, 12 öğrenci-1 öğretmeni öldürüp, pek çoğunu yaraladılar. Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu
17
Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu
18
Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu
Önlemler Güvenli bir okul ortamı yaratmak Zorbalık karşıtı eğitim, kampanya ve programlar Okul çalışanları, öğrenciler ve veliler için farkındalığı artırma Müfredata dahil etme Bildirimi kolaylaştırma Eşduyumu, birbirine saygıyı artırıcı çalışmalar Aile desteğinin derecesi. Çevrimiçi örseleme için önlemler Belirti gösteren çocuklara ruh sağlığı desteği Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu
19
Teşekkürler…
20
Doç.Dr. Osman Sabuncuoğlu: Klinik Hizmetler İçin
Marmara Ün Vakfı / Çiftehavuzlar: KimPsikoloji / Üsküdar: Doç. Dr. Osman Sabuncuoglu
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.