Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
AİLE NEDİR?
2
AİLE:Anne,baba ve çocuktan oluşan en küçük sosyal birimdir.
AİLE: Karşılıksız sevginin olduğu, içindeki kişilerin kendisini huzurlu ve mutlu hissettiği,bireylerin birbirlerinden emin olduğu, ne olursa olsun aile bireylerinin sığınabileceği yuvaya biz aile diyoruz .
3
Aile toplumun en küçük birimi dedik
Aile toplumun en küçük birimi dedik.Bir toplumda genel olarak aileler nasılsa toplumda öyle olur.
4
Nasıl Sağlıklı Bir Aile Oluruz?
Sağlıklı aile olabilmek için gerçekleşmesi gereken gereksinimler vardır. Bu gereksinimler ailedeki bütün bireylerle ilgilidir. SİZCE BU GEREKSİNİMLER NELERDİR?
5
SAĞLIKLI BİR AİLE İÇİN ;
AİLENİN TEMEL GEREKSİNİNLERİ
6
AİLENİN TEMEL GEREKSİNİMLERİ
Değerli olma duygusu Güven ortamı Yakınlık ve dayanışma ,duygu paylaşımı Sorumluluk duygusu Zorluklarla mücadele ederek üstesinden gelmeyi öğrenme Takdir ifadeleri Sağlıklı manevi yaşam Mutluluk ve kendini gerçekleştirme.
7
Değerli Olma Duygusu: Aile içindeki etkileşim çocukları ya “ben değerliyim” ya da “değersizim” duygusuna götürür.Bu gereksinim aile içinde karşılanmazsa çocuk her türlü davranışla bu duyguyu elde etmeye çalışır. Peki ne yapmalısınız? Çocuğunuzun varlığından mutlu olduğunuzu,onun sizin için değerli olduğunu sözlerinizle ve davranışlarınızla gösterin.
8
Güven Ortamı: Çocuk aile içinde kendini güvende hissetmelidir.Dışarıdaki tehlikeli olayların aile içine girmeyeceğinden emin olmalıdır.Eğer çocuk aile içinde kendini güvende hissetmezse , dışarıdaki güçlere yönelir. Çocuğunuza dışarıda ne yaşanırsa yaşansın evde emniyette olduğunu hissettirin.
9
Yakınlık–Dayanışma ve Duygu Paylaşımı:
Aile içinde yakınlık, dayanışma ve duygu paylaşımı varsa aile dışında bireyin karşılaştığı stres getirici olumsuz olaylar yıkıcı etkisini pek gösteremez.Birey yaşadığı olumsuz bir durum karşısında dayanışma ve duygu paylaşımına gider ve problemini çözebilir. Bazen seni üzen durumlarla karşılaşabilirsin. Bana her şeyi anlatabilirsin.Kim ne derse desin ben sana inanacağım.Senin beni aldatmayacağına inanıyorum.
10
Sorumluluk Duygusu: Aile içinde sadece anne baba değil herkes sorumluluk almalı ve bu duyguyu yaşamalıdır.Tüm sorumluluğu üzerine alan, çocuğunu sorumluluktan kurtaran anne ve babalar kendi yaşamlarını biçimlendirmekten aciz, sürekli başkalarının yönetiminde olmaya muhtaç bireyler yetiştirirler.Bu tür bir ailede yetişen kişiler yaşamlarında olan olaylardan sürekli başkalarını sorumlu tutarlar. Her yaşta çocuğun yerine getirebileceği sorumluluğu olmalıdır.Sorumluluk kazandırma küçük yaşlarda başlar.2 yaşında oyuncaklarını toplamayan çocuk 17 yaşında da odasını toplamaz.
11
Zorluklarla Mücadele Ederek Onların Üstesinden Gelmeyi Öğrenme:
Çocuğa her şey hazır verilmemelidir.Çocuğun içinde bulunduğu gelişimsel dönem göz önünde bulundurularak çocuk kendi sorunları ile baş başa bırakılmalıdır. Bırakın çocuğunuz hayatın her yönünü görsün.Başarısızlığı,acıyı,hüznü tatsın.
12
Takdir İfadeleri: İnsanların yaptıkları herhangi bir güzel iş için olumlu sözler duymaya ihtiyacı vardır.Yaptıklarının fark edilmesini isterler.Bu istek çocuklarda daha fazladır.Duydukları olumlu bir ifade onların aynı tür güzel davranışları tekrar yapmalarını ve daha güzel şeyler yapmaya çalışmalarını sağlar.
13
Sağlıklı Manevi Yaşam: Sağlıklı manevi yaşam, ailenin çocuğuna verebileceği en önemli kazançtır.Bilerek, anlayarak, hissederek ve yaşayarak inanma.Sağlıklı manevi yaşamı olan bireyler çevreleriyle barışık, olumlu ve psikolojik açıdan güçlü insanlar olurlar. Mutluluk ve Kendini Gerçekleştirme: Aile bir mutluluk ortamı olmalıdır.Mutlu olan kişi yaptığı şeylerden zevk alır.Kendini gerçekleştirme olanağı bulur.Yeteneklerini kullanma cesaretini gösterir.Kendini ispatlar.
14
AİLE İÇİNDE KORUNMASI GEREKEN TEMEL ÖZGÜRLÜKLER
Şimdi ve burada olanı görme ve duyma özgürlüğü Kendi duygularını ve düşüncelerini olduğu gibi ifade edebilme özgürlüğü Kendi arzularına göre bir şeyi isteme ya da reddetme özgürlüğü Olmak istediği yönde gelişerek kendi özünü gerçekleştirme özgürlüğü
15
AİLENİN YAPISI VE ÖZELLİKLERİ
1.ÇEKİRDEK AİLE 2.GENİŞ AİLE 3.ATAERKİL AİLE 4.ANAERKİL AİLE 5.EŞİTLİKÇİ AİLE
16
EŞLERİN BİRBİRLERİYLE İLETİŞİMİ
Aile kurumunun temel görevlerinden biri de, herkesin en verimli biçimde gelişimini sağlamaktır. Bunun için; aile içindeki bireylerin aralarında iletişim kopukluğunun olmaması, herkesin çekinmeden, korkmadan iletişime geçebilmesidir. Birinci şart, önce anne ve babanın arasındaki iletişimin sağlıklı olmasıdır. Aile sorunları gizli saklı kalmayıp, ortaklaşa çözüm yolları aranıyorsa sağlıklı bir aile iletişiminden söz edebiliriz. Eşler birbirleriyle konuşurken, çocuklarına da konuşma fırsatı vermelidir. Böylece çocuk; bu ailenin bir bireyi olduğunu algılar, fikirlerini rahatça ifade edebilir.
17
Ses tonumuzu konuya göre ayarlamayı bilmeliyiz
Ses tonumuzu konuya göre ayarlamayı bilmeliyiz. Ses tonumuzda sevgimiz hissedilmelidir. Ses tonumuzdaki vurgu, çocuğumuza ne yapması ya da ne yapmaması gerektiğini bir parça anlatabilmelidir. Aile fertlerimizi dikkatle dinlemeliyiz. Yüzümüzü onlara yöneltmeli, onlar konuşurken müdahale etmemeliyiz. Bir ailede ne kadar olumlu iletişim varsa aile birbirine o kadar bağlıdır. Bu pozitif olgu, insanlarla olan münasebetlerde ve iş hayatında da etkisini gösterir.
18
Çocuklar neden şikayetçiler
-emir almaktan -dayaktan -kıyaslanmaktan -haksız yere suçlanmaktan -aşağılanmaktan -yemek probleminden -eleştirilmekten -tutarsızlıklardan -kardeşler arası ilişkilerden -çocuğun yerine konuşulmasından
19
-çocuğun yanında kavga edilmesinden
-kötü söz ve hakaretlerden -başkalarının yanında küçük düşürülmekten -anlaşılmamaktan -ilgisizlikten -anne babanın hata yaptığında özür dilememesinden
20
Nasıl Yaklaşmalıyız -yargılamayın -emir vermeyin -açık olun
-örnek olun -çocuğunuzla konuşun -çocuğunuzu dinleyin -kendinizi çocuğunuzun yerine koyarak onun duygularını kabul edin
21
İstediğiniz davranışları nasıl arttırabilirsiniz
a) Överek, b) Gülümseyerek, sarılarak, öperek, c) Sevdiği bir işi yaparak ( Tv' de sevdiği bir programı izlemesine izin vererek, ), d) Küçük bir hediye vererek ,
22
Olumsuz Davranışları Yapmaması İçin
-kendi davranışlarınızla örnek olun -olumlu ve olumsuz davranışları ve sonuçlarını uygun zamanlarda anlatın -iyi alışkanlıklar kazanmasına yardımcı olun
23
Çocuğunuzla Sorun Yaşadığınızda
-sorunun neden kaynaklandığını düşünün -çocuğunuzun duygularını anlamaya çalışın -alternatif davranışlar önerin -kendi duygularınızı ifade edin -yaptığı davranışın sonuçlarını gösterin -yaptığı davranışın sonuçlarını yaşamasına ve sorumluluğunu almasına izin verin
24
CEZALANDIRMAK YERİNE NELER YAPILABİLİR
1. O andaki duygunuzu çocuğun kişiliğine saldırmadan net şekilde anlatın: “ Notlarının düşük olmasına çok üzüldüm.” 2. Kendi beklentinizi ifade edin: “ İkinci dönem notlarının daha yükseleceğini umarım.” 3. Çocuğa kendini affettirme yolu gösterin: “ Derslerine daha fazla zaman ayırarak bunu halledebilirsin.” 4. Çocuğunuza seçme şansı verin: “ Kendin çalışabilirsin ya da sana derslerinde yardımcı olacak birisi olabilir, nasıl istersin?” 5. Problemi çözmek için birlikte çalışın
25
DAYAK DIŞI YOLLARLA DİSİPLİNİ SAĞLAMAK
Çocukla yaşına uygun bir dille konuşarak iyi iletişim kurun.Olaylara çocuğun gözüyle bakıp, kendinizi onun yerine koyabilmeye çalışın. Size çok kabul edilemez görünen bir durum çocuğun gözünde tamamen farklı olabilir.
26
Çocuğa yaşına uygun, kabul edilebilir, kesin ve tutarlı sınırlar çizin, belli kurallar koyun. Bunların aşılmasını istemediğinizi kesin bir dille ifade edin. Çocuk sınırları aştığında ya da kurallara uymadığında sonuçları ile yüzleştirin. Örneğin, yeri kirleten çocuktan orayı temizlemesini, birini inciten çocuktan özür dilemesini isteyin.
27
Çocuğa konuşma ve davranışlarınızla örnek olun
Çocuğa konuşma ve davranışlarınızla örnek olun. “Lütfen, teşekkür ederim” gibi kelimelerin kullanılmasını özendirin. Sabır, nezaket, saygı gibi kavramları anlatarak değil davranışlarınızla öğretin. Çocuğun birden fazla istenmeyen davranışı varsa hepsini bir anda ele almayın, birer birer ilgilenin. Bu davranışın neden sorun yarattığını açıkça anlatın, değiştirdiğinde onu iyi davranışından dolayı kutlayın. Çocuğun olumlu davranışlarını onayladığınızı beden dilinizle de gösterin. Bazen bir küçük gülümseme, sırt sıvazlama ya da bir baş hareketi bir çok söze bedeldir.
28
Fiziksel cezalandırmayla terbiye edildiği düşünülen çocuklar, kaba gücün sorunları çözmek için etkin bir yöntem olduğuna inanarak büyürler ve erişkin yaşlarda kendileri de başka çocukları istismar eden erişkinlere dönüşebilirler, böylece istismar olayları kuşaktan kuşağa sürüp gider.
29
Çocuklara sorunlara çözümler üretme, sorunlarla başa çıkma konusunda destek olun, ancak onların yerine kararlar vermeyin. Bırakın kendi kararlarını verip, davranışlarını kendileri belirlesinler; bu özgüvenleri için çok yararlıdır. Yaşamak, sağlıklı büyümek ve gelişmek, eğitim olanaklarına sahip olmak gibi hakların yanı sıra bu haklarını kullanırken huzurlu ve mutlu olmak, şiddete maruz kalmamakta çocukların en doğal hakkıdır. Bu hakka sahip olmak için onların en büyük yardımcıları ise öğretmenler olacaktır.
30
ÇOCUK İSTİSMARI VE İHMALİ
Anne, baba veya çocuğun bakımı, sağlığı ve korunmasından sorumlu kişilerin giriştiği veya girişmeyi ihmal ettiği eylemler sonucunda çocuğun her türlü fiziksel, ruhsal, cinsel veya sosyal açıdan zarar görmesi, sağlık ve güvenliğinin tehlikeye girmesi olarak tanımlanabilir.
31
İstismar ve ihmal evde veya kurumlarda (kreş, okul, yetiştirme yurtları, iş yerleri, cezaevi, hastane) olabilir.
32
İHMAL Çocuğun bakım ve beslenme gereksinimlerinin yeterince karşılanmaması, gerekli tıbbi müdahalelerin yapılmaması, anne baba olarak çocuğa karşı danışmanlık görevinin yeterince yerine getirilmemesi ve çocuğun tek başına bırakılması ihmal davranışına örnek olarak verilebilir.
33
İSTİSMAR Aktif bir olgu olarak nitelendirilen istismar ise anne, baba ya da bakıcının çocuğa zarar vermesi sonucu ortaya çıkmaktadır. Çocuk istismarı istem dahilinde fiziksel zarar verme, çocuğun kötü beslenmesine yol açma, cinsel istismar, çıkar için kullanma, bundan da öte çocuğun normal fiziksel ve zihinsel gelişimini kısıtlayıcı her türlü faaliyette bulunmayı içermektedir.
34
İhmal ve istismarı birbirinden ayıran en temel nokta istismarın aktif, ihmalin ise pasif bir olgu olmasıdır. Çocuk ihmal ve istismarı, çocuğun normal fiziksel ve zihinsel gelişimini kısıtlayıcı olan fiziksel, duygusal ve cinsel ihmal ve istismarı içermektedir. Ancak bunları birbirinden ayırmak oldukça zordur.
35
ÇOCUK İSTİSMARI VE İHMALİ TİPLERİ
Fiziksel Çocuk İstismarı Cinsel Çocuk İstismarı Duygusal Çocuk İstismarı
36
FİZİKSEL İHMAL VE İSTİSMAR
Çocuk ihmal ve istismarı kapsamlı bir olgu olmasına karşın, çocuğa yönelik istismar kapsamında fiziksel istismar ön plana çıkmaktadır. Yapılan çalışmalarda çocukların %65.72’ sinin anne ya da babası tarafından fiziksel istismar edildikleri belirlenmiştir.
37
İstismar türleri içinde tanımlanması ve belirlenmesi en kolay olan fiziksel istismar ise çocuğun kaza dışı hasar görmesi ya da fiziksel olarak cezalandırılması olarak ifade edilmektedir.
38
Fiziksel istismar vakalarında; kafatasının altında dövülme sonrası oluşan iç kanamalar, sigaradan oluşan yanık izleri, kısmen kapanmış kesikler, çürükler, morarmalar, kırıklar ve buna benzer kazara olmayan yaralanmalar tespit edilmiştir.
39
Şiddetle karşılaşan çocukta çeşitli sakatlıklar ortaya çıkabilir
Şiddetle karşılaşan çocukta çeşitli sakatlıklar ortaya çıkabilir. Kırıklar, beyin kanamaları, iç organ yaralanmaları sonucu ortopedik sakatlıklar, felçler, havale, zeka özrü, çeşitli organ yetersizlikleri gelişebilir.
40
Anne baba yaşının çok genç olması, işsizlik, ekonomik sıkıntılar, aile içi geçimsizlik, alkol ya da uyuşturucu kullanımı, çok çocuklu aile, ana babada ruhsal bozukluk gibi etmenler aile içinde çocuğun şiddete maruz kalmasını arttırır. Bunlara ek olarak zihinsel ya da bedensel özürlü, hiperaktif ya da uyum güçlüğü çeken çocuklar şiddete daha sık maruz kalmaktadır.
41
Fiziksel İstismarın Sonuçları;
Kısa dönemde görülenler: Morluklar, yaralar, kırıklar. Uzun dönemde görülenler: düşük benlik saygısı Saldırganlık Bazen yasal olmayan davranışlar, Öfke ve intikam duyguları Kendine yönelik zara verici davranışlar,Kaygı, korku, Okul sorunları ve başarısızlık, Mutsuzluk ya da depresyonun diğer belirtileri, Madde bağımlılığı, Evden kaçma.,
42
DUYGUSAL İHMAL VE İSTİSMAR
Çocuğun sevilmemesi, ihtiyacı olan duygusal ilgi ve yakınlığın ona gösterilmemesi duygusal ihmal olarak kabul edilmektedir. Duygusal istismar ise tek başına görülebildiği gibi fiziksel ve cinsel istismarla birlikte de görülmektedir.
43
Çocuğu reddetme, tehdit etme, inkar etme, sorularına cevap vermeme, çocuğun yaşıt ve yetişkinlerle ilişkisini kısıtlama, sosyal bozulmasına neden olma, emosyonel istismar olarak kabul edilmektedir.
44
Anne babası tarafından sürekli eleştirilen, aşağılanan, sevgi ve ilgi ihtiyacı yeterince karşılanamayan çocuklar, pasif kişilik özelliklerine sahip, kendine güveni olmayan ve anti sosyal davranışlar gösteren kişiler olarak tanımlanmaktadır.
45
DUYGUSAL İSTİSMAR GÖREN ÇOCUKLARDA PSİKOPATOLOJİ
Negatif davranışlar olarak kabul edilen iştah azlığı, yalan söyleme, çalma, altına kaçırma, düşük benlik saygısı, aşırı bağımlılık, başarı düşüklüğü, Temel becerilerin gelişmemesi,Alkol ya da madde bağımlılığı,İntihar ve ilişki kurama zorluk,Yıkıcı davranışlar,Eziyet etme,büyüme geriliği tanımlanmıştır.
46
CİNSEL İHMAL VE İSTİSMAR
Çocukların cinsel sömürüye karşı korunmaması ve ilgisiz kalınması, cinsel gelişime gereken önemin verilmemesi cinsel ihmal olarak ifade edilmektedir. Cinsel istismar, cinsel doyum için çocuğu kullanmak ya da bir başkasının çocuğu bu amaçla kullanmasına izin vermektir.
47
Çocuğun kendisinden en az 4 yaş büyük bir kişi tarafından cinsel haz alma amacıyla zorla ya da ikna edilerek cinsel etkileşime maruz bırakılmasıdır. Cinselliği kışkırtan konuşmalardan, cinsel organ teşhirciliği, çocuğu cinsel ilişki ya da pornografi malzemesi yapmak, tecavüz ya da enseste kadar değişen eylemler...
48
Ensest: Çocuğun, ailesinin birey ya da bireyleri tarafından cinsel amaçlar uğruna kötüye kullanılmasıdır.
49
CİNSEL İSTİSMAR İLE İLGİLİ YANLIŞ DÜŞÜNCELER
* Çocuklar cinsel istismarı hayal güçlerinin genişliği nedeni ile uydururlar. DOĞRU * Çocuklar bu konuda genellikle yalan söylemezler. İlk kural çocuğa inanmak olmalıdır.
50
YANLIŞ * Olayı provoke eden çocuklar, şirin ve cazip kız çocuklar, evden kaçan çocuklar, ihmal edilmiş çocuklar potansiyel kurbanlardır. DOĞRU * Kurbanlar her sosyo-ekonomik ve her sosyo-kültürel gruptan gelen kız ve erkek çocuklardır.
51
YANLIŞ * Parklar, genel tuvaletler, ıssız sokaklar, karanlık sokaklar, boş inşaat sahaları tehlikeli bölgelerdir. DOĞRU * Olayın olduğu yer genellikle ev, okul, ev ile okul arasındaki yol gibi çocuğun içinde bulunduğu yakın çevredir.
52
YANLIŞ * İstismarcılar genellikle yaşlı ve yabancı erkeklerle sokakta hırpani serserilerdir. DOĞRU * Olguların % 80-95’ inde fail 20 – 45 yaşları arasında kurban tarafından tanınan, evli ve çocuklu erkeklerdir.
53
CİNSEL İSTİSMAR GÖREN ÇOCUKLARDA PSİKOPATOLOJİ
Cinsel istismara uğramış çocuklarda parmak emme, tırnak yeme, enüresis ve enkopresiz gibi semptomlara sık rastlanır. Fobiler ve korkularla birlikte, kabuslarla uyku bozuklukları görülür. Kız çocuklarda erkeklerin yanında güvensizlik ve anksiyete semptomları gözükebilir.
54
Bulantı, kusma, karın ağrıları, baş ağrıları gibi yakınmalar ortaya çıkabilir. Daha büyük çocuklarda, suçluluk hissi ve depresyon görülebilir. Suçluluk hissi, olayın kendisinden değil, aile fertleriyle daha sonra yaşanan olaylardan kaynaklanır.
55
İHMAL VE İSTİSMARDA RİSK FAKTÖRLERİ
Anne – babadan birinde veya her ikisinde özgün kişilik bozuklukları olması Çocuklarından yüksek beklentileri olan aileler (çocuk ana baba isteklerine cevap vermeyi başaramadığında, çocuğu istedikleri gibi davranmaya zorlamak için duygusal ve /veya fiziksel şiddet uygulayabilirler)
56
Sosyo-ekonomik düzey düşüklüğü (kalabalık aileler, işsizlik)
Evlilik ya da işle ilgili ciddi sorunu olan aileler Anne veya baba yoksunluğu
57
Çocuğun Kendsini Suçlamasını Nedenleri;
Cinsel ilişkiye katılmış olma Yardım istememiş olma Kontrol edememiş olma Engelleyememiş olma Belirli düzeyde haz almış olma
58
Yeniden İstismara Uğrama Olasılığı
Araştırmalar, cinsel istismara uğramış bireylerin daha sonra yeniden istismara uğrama olasılıklarının yüksek olduğunu göstermektedir. Bunun Nedenleri; Bireylerin yaşadıkları cinsel davranış o zaman diliminde, kendi davranış repertuarına uymayan bir davranışdır. Yeterlilik duygusunun azalması ve kendini değersiz hissetmesi, Çarasizliğin öğrenilmesi (Khahe ve ark. 1999)
59
Cinsel İstismara Uğramış Çocuk ve Genç;
İstismar edenden, Sorun çıkardıkları için, Kendileri için önemli kişileri kaybetmekten, Farklı Olmaktan KORKARLAR
60
Çocuk ve Genç; Kendilerinde birşeylerin değiştiğini hissettikleri için, Başlarından geçen deneyimde yalnız kaldıkları için, İstismara ilişkin konuşmakta güçlük çektikleri için YALNIZLIĞA YÖNELİRLER
61
Cinsel İstismar Kapsamına Giren Davranışlar;
Sözel olarak cinsel uyarı Çıplaklık Soyunma Pornografik filmler izlemeye zorlama Cinsel organları gösterme, gözetleme Uzayan ve aşırı biçimde yakınlık telkin eder bir biçimde ÖPME, OKŞAMA
62
Çocukların Tepkileri;
Özetle; Aldatılmışlık, Kızgınlık, suçluluk, utanç, Ne olduğuna ilişkin karmaşık duygular, İstirmarcıya ilişkin duyguların karmaşıklığı, Bütün bu olanların ne anlama geldiğni merak etme, Kirlenmişlik hissetme Kaygılı olma Düşük benlik saygısı, İyiymiş gibi görünmek, Anne, baba, kardeşler ve diğer kişilere yönelik öfke, Başına gelenlerden gizlice hoşlandığı için endişe duyma
63
Anne ve Babaların Duyguları
Kızgınlık, suçluluk,öfke, Şok, inanamama Çocuktan uzaklaşma, Çaresizlik, Yas ve aldatılmışlık, İntikam Çocuğa ve diğer çocuklara karşı aşırı koruyucu ve kollayıcı tutumlar, Utanç, Olayın inkarı
64
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
Öğrencilerin okuldaki başarı durumu çeşitli faktörlerden etkilenmektedir. Bu faktörler; - Bireyden, - Aileden, - Okuldan -Çevreden kaynaklanan faktörler olarak sıralanabilir.
65
Öğrenciler üzerinde yapılan çeşitli araştırma ve incelemeler sonucunda okul başarısını etkileyen aileden kaynaklı faktörler sırasıyla aşağıya çıkarılmıştır.
66
1- Ailelerin çocuklarına ev ortamında ders çalışacak gerekli yeri ve yeterli zamanı vermemeleri;
2- Ailelerin çocuklarına okul ve diğer sosyal ilişkilerinde yeterli ilgi ve desteği göstermemeleri; 3- Ailelerin çocukların başarıları konusundaki beklenti düzeylerinin çok yüksek olması;
67
6-Aileler ile çocuklar arasında iletişim kopukluğu olması;
4- Öğrenciler ile ailelerinin beklenti ve ilgilerinin farklı olması; 5-Ailelerin çocukları arasında kıyaslama, ayırım yapması; başkaları ile çocuklarını kıyaslaması; 6-Aileler ile çocuklar arasında iletişim kopukluğu olması;
68
EĞİTİM AİLEDE BAŞLAR Çocukların başarısında okul kadar hatta daha da önemli bir etkiye sahipsiniz. 68
69
Aile ne kadar sağlıklı ve bilinçli ise çocukların başarı düzeyleri o kadar yükseliyor.
Çocuğunuzun ders başarısını etkileyen en önemli etkenlerden birisi aile ortamı ve tutumdur 69
70
Araştırma sonuçları: Ülkemizde yapılan bir araştırma ders başarısı düşük 7-17 yaş grubu çocukların yarısının anne baba ilişkilerinin kötü olduğu, Yarısından fazlasının ise babalarının kendilerine vakit ayıramayacak kadar meşgul oldukları görülmüştür. 70
71
OKUL BAŞARISINDA AİLELERE ÖNERİLER
72
Çocuğunuzun okul hayatına ilgili ve özverili olun.
Öğretmenleri ile dialog halinde olun. Çocuğunuzun özel durumları varsa bunlar hakkında mutlaka öğretmeni bilgilendirin. Bunu yaparken dialog hatalarından kaçının. Dersleri bölerek sınıfa girmek, En basit konularda bile sürekli telefonla aramak vb. 72
73
Ders başarı durumunu Sağlıklı ve devamlı takip edin.
(Çocuğu aşırı ders baskısı altında tutmak, çalışırken kendiniz bağımlı kılmak, ya da tamamen serbest bırakarak aslında hiç ilgilenmemek gibi hatalardan sakının.) “Bizim öğretmenimiz”, “ bizim okulumuz”, “bizim ödevimiz” ifadelerinden kaçının. 73
74
olumsuz eleştirileri onun yanında yapmayın.
Çocuğunuzu okula karşı negatif etkileyecek, okulla,öğretmeniyle ve okumakla ilgili olumsuz eleştirileri onun yanında yapmayın. 74
75
Çocuğunuza uygun bir çalışma ortamı hazırlayın.
Çocuğunuzun evde rahat çalışabilmesi için bir oda yada bir köşeye ihtiyacı vardır. Çalışma ortamında dikkat dağıtıcı şeyler (Televizyon, yoğun ses, müzik gibi) olmamalıdır. Ders çalışılırken kesinlikle bir şey yenilip-içilmemelidir. 75
76
Okulu ve okumayı önemseyin ve derslerine destek olun.
76
77
Çocuğunuzla her konuda olduğu gibi okulla ilgili de sağlıklı iletişim kurun.
Çocuğunuzla her konuda olduğu gibi okulla ilgili de sohbet edin. Konuşmak için fırsatlar oluşturun. ( Farkında olarak ya da olmayarak en çok yaptığımız şey budur çoğunlukla..) 77
78
Bazen sadece dinlemek yeterlidir.
Sağlıklı dinleyin. Anlattıklarını mutlaka dinleyin. Onun seviyesine inerek, göz teması ile ve gerçekten vakit ayırarak dinleyin. ( can kulağı ile…) Bazen sadece dinlemek yeterlidir. 78
79
Çocuğunuzun sınırlarını zorlamayın.
Her çocuğun kapasitesi, yetenekleri, ilgileri, farklıdır. Çocuğunuzdan yapabileceklerinden fazlasını beklemek, onlara eğitim hayatları boyunca verebileceğiniz en büyük zarardır. 79
80
Başkalarıyla kıyaslanan çocuk sevilmediğini düşünür.
Oysa çocuklarımız aileleri tarafından koşulsuz sevilmeye ihtiyaç duyarlar. 80
81
Dayak ve şiddetten kaçının.
Saldırganlık çocukta ciddi olumsuz sonuçlar doğurur. 81
82
Çocuğunuza sürekli ne söylerseniz öyle olma ihtimallerini arttırırsınız.
Bu olumlular için geçerli olsa da daha çok olumsuz sıfatlar için geçerlidir. Çünkü daima ortada bunu destekleyecek bir sebep vardır. 82
83
ÇOCUK NEYİ ÖĞRENİR? EĞER BİR ÇOCUK KINANARAK YAŞARSA SUÇLAMAYI ÖĞRENİR. EĞER BİR ÇOCUK DÜŞMANCA DAVRANIŞLAR İÇİNDE YAŞARSA KAVGA ETMEYİ ÖĞRENİR. EĞER BİR ÇOCUK ALAY EDİLEREK YAŞARSA SIKILGANLIĞI ÖĞRENİR. EĞER BİR ÇOCUK UTANÇ İÇİNDE YAŞARSA SUÇLULUK DUYMAYI ÖĞRENİR. EĞER BİR ÇOCUK DÜŞMANLIKLAR İÇİNDE BÜYÜRSE SALDIRGANLIĞI ÖĞRENİR. 83
84
EĞER BİR ÇOCUK HOŞGÖRÜYLE YAŞARSA SABIRLI OLMAYI ÖĞRENİR.
EĞER BİR ÇOCUK TEŞVİK EDİLEREK YAŞARSA ÖZGÜVENİ ÖĞRENİR. EĞER BİR ÇOCUK DEĞER VERİLEREK YAŞARSA SAYGI DUYMAYI ÖĞRENİR. EĞER BİR ÇOCUK EŞİTLİK ORTAMINDA YAŞARSA ADALETİ ÖĞRENİR. EĞER BİR ÇOCUK GÜVEN DUYGUSU İÇİNDE YAŞARSA İNANMAYI ÖĞRENİR. 84
85
TEŞEKKÜRLER ARZU USLU PSİK. DANIŞMAN VE REHBER ÖĞRETMEN
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.