Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanAkin Tunc Değiştirilmiş 9 yıl önce
1
Zeka
2
Zekanın ne olduğu ve nasıl tanımlanacağı yüzyıllardır insanoğlunu meşgul etmiş olan bir konudur. Zeka, öğrenme gücü ya da yeni durumlar karşısında çevreye uyum sağlayabilme gücü olarak tanımlanmaktadır.
3
Günlük yaşamda başarılı olan, çok konuşan ya da popüler kişilerin zeki olduğuna ilişkin görüşlere rastlanabilmektedir. Aslında zeka tek bir faktörler açıklanamayacak kadar karmaşık bir yapıdır.
4
Eğitimciler ve psikologlar arasında genel olarak zekanın tek boyutlu bir yapı değil, sözel, sayısal, görsel ve mekanik becerilerin bir bileşeni olduğu görüşü yaygındır. Örneğin çoklu zeka kuramı zekanın 9 farklı boyutundan bahsetmektedir.
5
Bu sebeple zekanın ölçülmesi amacıyla hazırlanan testler sayısal, sözel gibi farklı bölümlerden oluşmaktadır.
6
Aslında zekanın ölçülmesiyle ilgili geliştirilen ölçme araçları oldukça tartışmalıdır. Bu araçlarla ölçülen yapının ne olduğu konusunda fikir birliği bulunmamaktadır.
7
Belki de zekanın tanımlanmasında yaşanan güçlüklerden dolayı günümüz araştırmacıları zekadan çok beceriler üzerinde durmaktadır.
8
Zekanın ölçülmesiyle ilgili yaygın olarak bilinen bir ölçüt zeka bölümüdür (IQ). Zeka bölümü, zeka testinde belirlenen bilişsel yaşın takvim yaşına bölünüp yüz ile çarpılmasıyla hesaplanmaktadır.
9
Zeka bölümüne göre yapılan sınıflandırma şu şekildedir: Ağır derecede zeka geriliği (0 – 35) Orta derecede zeka geriliği (36-55) Hafif derecede zeka geriliği (56-75) Donuk zeka (76-85) Normal zeka (86-110) Üstün zeka (111-130) Çok üstün zeka (131-200)
10
Ağır derecede zeka geriliği (0 – 35) Zeka bölümü bu düzeyde olan bireyler ağır zihinsel engelli olarak kabul edilirler. Zeka yaşları 0-3 yaş arasındadır. Yaşamlarını sürdürebilmeleri için sürekli bakıma ihtiyaç duyarlar. Zihinsel engellilerin %5’ini oluştururlar.
11
Orta derecede zeka geriliği (36-55) Bu gruptaki bireyler zihinsel engellilerin %20’sini oluşturmaktadır. Günlük hayatlarını sürdürebilecek bazı becerileri öğrenebilseler de yardıma ihtiyaç duyarlar.
12
Hafif derecede zeka geriliği (56-75) Zeka bölümü bu düzeyde olan bireyler zihinsel engellilerin yaklaşıl %75’ini oluşturmaktadır. Özel sınıflarda özel programla sayesinde okuma yazma öğrenebilir ve bir mesleği icra edebilecek becerileri kazanabilirler.
13
Donuk zeka (76-85) Bu gruptaki bireyler ağır da olsa okullarda sürdürülmekte olan programları izleyebilirler.
14
Normal zeka (86-110) İlk ve ortaöğretimdeki bireylerin üçte ikisi bu gruptadır. Ders programları genellikle bu grubun özellikleri dikkate alınarak hazırlanır.
15
Üstün zeka (111-130) Bu zeka bölümüne sahip olan bireyler üstün zekalı olarak kabul edilirler. Üniversite öğrenimlerini rahatlıkla sürdürebilirler.
16
Çok üstün zeka (131-200) Bu gruptaki bireyler çok üstün zekalı olarak kabul edilirler. Yaşıtlarına göre daha hızlı öğrenirler, öğrenmeye çok isteklidirler. Belirli alanlarda yaşıtlarının çok ilerisindedirler.
17
Kaynaklar Selçuk, Z. (2014). Eğitim Psikolojisi. Nobel: Ankara.
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.