Zeka. Zekanın ne olduğu ve nasıl tanımlanacağı yüzyıllardır insanoğlunu meşgul etmiş olan bir konudur. Zeka, öğrenme gücü ya da yeni durumlar karşısında.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Zeka. Zekanın ne olduğu ve nasıl tanımlanacağı yüzyıllardır insanoğlunu meşgul etmiş olan bir konudur. Zeka, öğrenme gücü ya da yeni durumlar karşısında."— Sunum transkripti:

1 Zeka

2 Zekanın ne olduğu ve nasıl tanımlanacağı yüzyıllardır insanoğlunu meşgul etmiş olan bir konudur. Zeka, öğrenme gücü ya da yeni durumlar karşısında çevreye uyum sağlayabilme gücü olarak tanımlanmaktadır.

3 Günlük yaşamda başarılı olan, çok konuşan ya da popüler kişilerin zeki olduğuna ilişkin görüşlere rastlanabilmektedir. Aslında zeka tek bir faktörler açıklanamayacak kadar karmaşık bir yapıdır.

4 Eğitimciler ve psikologlar arasında genel olarak zekanın tek boyutlu bir yapı değil, sözel, sayısal, görsel ve mekanik becerilerin bir bileşeni olduğu görüşü yaygındır. Örneğin çoklu zeka kuramı zekanın 9 farklı boyutundan bahsetmektedir.

5 Bu sebeple zekanın ölçülmesi amacıyla hazırlanan testler sayısal, sözel gibi farklı bölümlerden oluşmaktadır.

6 Aslında zekanın ölçülmesiyle ilgili geliştirilen ölçme araçları oldukça tartışmalıdır. Bu araçlarla ölçülen yapının ne olduğu konusunda fikir birliği bulunmamaktadır.

7 Belki de zekanın tanımlanmasında yaşanan güçlüklerden dolayı günümüz araştırmacıları zekadan çok beceriler üzerinde durmaktadır.

8 Zekanın ölçülmesiyle ilgili yaygın olarak bilinen bir ölçüt zeka bölümüdür (IQ). Zeka bölümü, zeka testinde belirlenen bilişsel yaşın takvim yaşına bölünüp yüz ile çarpılmasıyla hesaplanmaktadır.

9 Zeka bölümüne göre yapılan sınıflandırma şu şekildedir: Ağır derecede zeka geriliği (0 – 35) Orta derecede zeka geriliği (36-55) Hafif derecede zeka geriliği (56-75) Donuk zeka (76-85) Normal zeka (86-110) Üstün zeka (111-130) Çok üstün zeka (131-200)

10 Ağır derecede zeka geriliği (0 – 35) Zeka bölümü bu düzeyde olan bireyler ağır zihinsel engelli olarak kabul edilirler. Zeka yaşları 0-3 yaş arasındadır. Yaşamlarını sürdürebilmeleri için sürekli bakıma ihtiyaç duyarlar. Zihinsel engellilerin %5’ini oluştururlar.

11 Orta derecede zeka geriliği (36-55) Bu gruptaki bireyler zihinsel engellilerin %20’sini oluşturmaktadır. Günlük hayatlarını sürdürebilecek bazı becerileri öğrenebilseler de yardıma ihtiyaç duyarlar.

12 Hafif derecede zeka geriliği (56-75) Zeka bölümü bu düzeyde olan bireyler zihinsel engellilerin yaklaşıl %75’ini oluşturmaktadır. Özel sınıflarda özel programla sayesinde okuma yazma öğrenebilir ve bir mesleği icra edebilecek becerileri kazanabilirler.

13 Donuk zeka (76-85) Bu gruptaki bireyler ağır da olsa okullarda sürdürülmekte olan programları izleyebilirler.

14 Normal zeka (86-110) İlk ve ortaöğretimdeki bireylerin üçte ikisi bu gruptadır. Ders programları genellikle bu grubun özellikleri dikkate alınarak hazırlanır.

15 Üstün zeka (111-130) Bu zeka bölümüne sahip olan bireyler üstün zekalı olarak kabul edilirler. Üniversite öğrenimlerini rahatlıkla sürdürebilirler.

16 Çok üstün zeka (131-200) Bu gruptaki bireyler çok üstün zekalı olarak kabul edilirler. Yaşıtlarına göre daha hızlı öğrenirler, öğrenmeye çok isteklidirler. Belirli alanlarda yaşıtlarının çok ilerisindedirler.

17 Kaynaklar Selçuk, Z. (2014). Eğitim Psikolojisi. Nobel: Ankara.


"Zeka. Zekanın ne olduğu ve nasıl tanımlanacağı yüzyıllardır insanoğlunu meşgul etmiş olan bir konudur. Zeka, öğrenme gücü ya da yeni durumlar karşısında." indir ppt
Google Reklamları