Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanElcin Akgun Değiştirilmiş 9 yıl önce
1
İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ RİSKLER VE BAŞETME BECERİLERİ
T.C. ANTALYA VALİLİĞİ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ RİSKLER VE BAŞETME BECERİLERİ OKUL PROJESİ VELİ OTURUMU ANTALYA
2
RİSKLER VE BAŞETME BECERİLER OKUL PROJESİ İLKOKUL 4. SINIF ETKİNLİKLERİ
HAFTA OTURUM ETKİNLİK KAZANIMLARI 1 Kendini Tanıma Sınıf Kuralları Oluşturma Kendine uygun kararlar alabilmesi. Sınırlarının farkına varır. 2 Duyguları Tanıma Duyguları İfade Etme Duygularını tanır ve ifade eder. Başkalarının duygularını fark eder, ifade eder. İstendik/İstenmedik Davranışlar İnsan ilişkilerini geliştirici davranışları tanır. Hayır Diyebilme Becerisi Uygun reddetme davranışlarını öğrenir. 3 Alay Etme Alay etme ile baş etme becerilerini öğrenir. Çocuk Hakları İstismar Haklarını öğrenir. Öğrenciler istismar durumlarında kendilerini koruyabilir. 4 Sağlıklı Büyüme Sağlıklı büyüme ve gelişme yollarını öğrenir. Resim Etkinliği Öğrenciler sağlıklı büyümek ve gelişmek için neler yapabileceklerinin resmini çizer.
3
RİSKLER VE BAŞETME BECERİLER OKUL PROJESİ ORTAOKUL 6
RİSKLER VE BAŞETME BECERİLER OKUL PROJESİ ORTAOKUL 6. SINIF ETKİNLİKLERİ HAFTA OTURUM ETKİNLİK KAZANIMLARI 1 Tanışma Sınıf Kuralları Oluşturma Arkadaşlarını ve kendini tanır. Sınırlarının farkına varır. 2 Zamanı Etkili Kullanma Zamanı etkin kullanmayı öğrenir. Sorun Çözme Karşılaştığı sorunlarla baş edebilme becerisi kazanır. Uzlaşma Görüşmesi Uzlaşmayı ve uzlaşmanın faydalarını öğrenir. 3 Hayır Diyebilme Uygun reddetme davranışını öğrenir. Çocuk Hakları Haklarını öğrenir. 4 Benim Geleceğim Sağlıklı büyüme ve gelişme yollarını öğrenir. Slogan / Afiş Etkinliği Öğrenciler sağlıklı büyümek ve gelişmek için neler yapabileceklerinin resmini çizer.
4
RİSKLER VE BAŞETME BECERİLER OKUL PROJESİ 9. SINIF ETKİNLİKLERİ
HAFTA OTURUM ETKİNLİK KAZANIMLARI 1 Tanışma Sınıf Kuralları Oluşturmak Arkadaşlarını ve kendini tanır, arkadaşlarının özelliklerini bilir. Sınırlarının farkına varır. 2 Riskler Özgüven Yaşamdaki risklerin farkına varır. Öğrenciler güçlü yanlarını fark etmelerini sağlar. Sigara, Alkol ve Madde Kullanımı Sigara, alkol ve madde kullanımının yaşamına etkisinin farkına varır. Bağımlılık Yapıcı Diğer Maddeler Bağımlılık yapıcı diğer maddeleri öğrenir. 3 Grup Psikolojisi Grup psikolojisinin yaşantısına olan etkisini kavrar. Medyanın Etkisi Medyanın olumlu ve olumsuz etkisini kavrar 4 Kurallar - Madde Kültürü ve İnanışlar Madde kullanım kültürü ve yanlış inanışların farkına varır. Hayır Diyebilme Kapanış Etkinliği Gerekli durumlarda hayır diyebilme becerisini kullanır. Övgü becerisi kazanır.
5
RİSKLER VE BAŞETME BECERİLERİ OKUL PROJESİ AİLE OTURUMU
Madde bağımlılığı nedir? Bağımlılık yapıcı maddeler nelerdir? Bağımlılık Süreci Bağımlılık Yapan Maddelerin Yarattığı Olumsuz Etkiler Gençlerin Madde Kullandığını Nasıl Anlayabiliriz? Koruyucu önleme faaliyetleri Maddeye başlama nedenleri Risk grubundaki ergenlerin ortak özellikleri Anne-Baba Çocuğun Bağımlılık Yapan Madde Kullandığından Şüpheleniyorsa Koruyucu önleme faaliyetlerinde ailenin rolü Hukuki durum Riskler ve Başetme Becerileri Okul Projesi ANTALYA
6
TEMEL SORU: BİR GENÇ, BİR ÖĞRENCİ NEDEN MADDE KULLANMAYA YÖNELİR?
HABER : 17 yaşındaki lise öğrencisi ölü bulundu. Öğrencinin ölümüne çakmak gazının neden olduğu tahmin ediliyor. TEMEL SORU: BİR GENÇ, BİR ÖĞRENCİ NEDEN MADDE KULLANMAYA YÖNELİR? TEMEL AMAÇ: BU NEDENLERİ BULUP YOK ETMEYE ÇALIŞMAK. Riskler ve Başetme Becerileri Okul Projesi ANTALYA
7
MADDE BAĞIMLILIĞI NEDİR? BAĞIMLILIK RİSKİ HERKES İÇİN EŞİTTİR
Sahte bir iyi oluş hali ortaya çıkaran maddelerin alınması sürecinde ortaya çıkan bedensel, ruhsal ya da sosyal sorunlara karşın madde alımının devam etmesidir. Riskler ve Başetme Becerileri Okul Projesi ANTALYA
8
MADDE BAĞIMLILIĞI NEDİR?
Madde kavramı sadece esrar, eroin gibi uyuşturucuları kapsamaz. Bunların yanında sigara ve alkolü de kapsar. Hatta sigara ve alkol esrar ve eroin gibi uyuşturuculara geçişi sağladığı için bağımlılık sürecinde mücadele edilmesi gereken en önemli maddelerdir. Sigara ve alkol kullanmayanların diğer maddeleri kullanma ihtimalleri çok düşüktür. Riskler ve Başetme Becerileri Okul Projesi ANTALYA
9
BAĞIMLILIK YAPICI MADDELER NELERDİR?
Tütün, Alkol, Kafein, Uçucu maddeler, Kontrollü kullanımı olan ilaçlar Esrar, Bonzai, Eroin, Kokain, Crack, Ecstasy, Captagon, Metamfetamin, Lsd… Çocuklarımızın doktor tavsiyesi dışında bir ilaç almamasına dikkat edelim. Riskler ve Başetme Becerileri Okul Projesi ANTALYA
10
Riskler ve Başetme Becerileri Okul Projesi ANTALYA - 2013
BAĞIMLILIK SÜRECİ-1 Riskler ve Başetme Becerileri Okul Projesi ANTALYA
11
Riskler ve Başetme Becerileri Okul Projesi ANTALYA - 2013
BAĞIMLILIK SÜRECİ-2 Riskler ve Başetme Becerileri Okul Projesi ANTALYA
12
Riskler ve Başetme Becerileri Okul Projesi ANTALYA - 2013
BAĞIMLILIK SÜRECİ-3 Riskler ve Başetme Becerileri Okul Projesi ANTALYA
13
BAĞIMLILIK SÜRECİ “Belki kullanabilirim.” “Korku ve merak.”
“Bir kereden bir şey olmaz.” “Bir daha asla!” “Ben bağımlı olmam.” “İstersem bırakırım.” “Bu meret bırakılmaz ki!” “Bırakmak zorundayım.” “Artık bırakacağım.” “Bıraktım, bir daha başlamam.” Riskler ve Başetme Becerileri Okul Projesi ANTALYA
14
HÜCRESEL ÖĞRENME SONUÇ VE ÇIKARIMLAR
Hücre yapısı ve işlevi, insan türü için özdeştir. Kişinin eğitimi, toplumsal konumu, gelir düzeyi vb. etmenlerin bu özdeşlik üzerinde belirleyici bir etkisi yoktur. Madde kullanan herkes için bağımlı hale gelme riski eşittir. Kullanımı emniyetli bir bağımlılık maddesi yoktur. Hücresel öğrenme süreci herkes için eşdeğer bir seyir özelliği taşır. Madde kullanımının sıklığı ve miktarı artabilir. Riskler ve Başetme Becerileri Okul Projesi ANTALYA
15
BAĞIMLILIK YAPAN MADDELERİN YARATTIĞI
OLUMSUZ ETKİLER Yüksek Tansiyon Kalp krizi geçirme riski Kalp ritim bozukluğu Beyin kanaması Epileptik Nöbetler Halüsinasyon Paranoya Solunum Bozuklukları Nevrotik ve Psikotik Bozukluklar Kanser Riskler ve Başetme Becerileri Okul Projesi ANTALYA
16
GENÇLERİN MADDE KULLANDIĞINI NASIL ANLAYABİLİRİZ?
SOSYAL DEĞİŞİM Arkadaş çevresi değişir. Arkadaşlarını ailesiyle tanıştırmaktan kaçınır. İlaç ve parfüm kullanma davranışı artabilir. Riskler ve Başetme Becerileri Okul Projesi ANTALYA
17
GENÇLERİN MADDE KULLANDIĞINI NASIL ANLAYABİLİRİZ?
DAVRANIŞSAL DEĞİŞİM Yetişkinlerden uzak kalma davranışları artabilir. Okul problemleri artabilir. Para harcama davranışları değişebilir. Riskler ve Başetme Becerileri Okul Projesi ANTALYA
18
GENÇLERİN MADDE KULLANDIĞINI NASIL ANLAYABİLİRİZ?
FİZİKSEL DEĞİŞİM Fiziksel belirtiler madde kullanımının ileri aşamalarında gözlenebildiği için sosyal ve davranışsal değişimlere odaklanmanın daha doğru olduğu söylenebilir. Ani kilo kaybı, Bitkinlik veya aşırı hareketlilik, Gözlerde sürekli kanlanma Gözbebeğinde ani daralma olarak sayılabilir. Riskler ve Başetme Becerileri Okul Projesi ANTALYA
19
Riskler ve Başetme Becerileri Okul Projesi ANTALYA - 2013
Temel amaç: Bireyin madde kullanmasını ve bağımlı hale gelmesini önlemek. Çünkü tedavi süreci çok pahalı ve büyük oranda başarısızlıkla sonuçlanan bir süreçtir. Riskler ve Başetme Becerileri Okul Projesi ANTALYA
20
Önlemek gerekir çünkü; bağımlılık, sadece madde kullanan kişiye zarar vermez.
yıllarında Antalya İlinde hakkında uyuşturucu kullanmak ve bulundurmaktan işlem yapılan 1658 kişinin 781’inin aynı zamanda diğer suçlardan da kaydı olduğu tespit edilmiştir. Hırsızlık 600 % 76,8 Gasp/Yağma 40 % 5,1 Fuhuş 7 % 0,8 Hırsızlık - Gasp/Yağma 119 % 15,2 Hırsızlık - Fuhuş 14 % 1,7 Gasp/Yağma - Fuhuş 2 % 0,2 Hırsızlık - Gasp/Yağma - Fuhuş 3 % 0,3
21
Riskler ve Başetme Becerileri Okul Projesi ANTALYA - 2013
ÖNLEMENİN BİÇİMLERİ ARZI AZALTMAK: Hedef yasal olmayan maddelerin elde edilebilirliğini zorlaştırmak, kişilerin buna ulaşmasını engellemek, maddenin üretilmesini durdurmaktır. Daha çok güvenlik kuvvetlerinin işi olarak görülebilir. TALEBİ AZALTMAK: Bu tür maddelere olan talebin azalması, arzın da kaybolmasına yol açacak ve böylece sorun yok olacaktır. Talebi azaltmak için eğitim programları en önemli yeri işgal etmektedir. Ailelerin ve okulların önleme kapsamındaki görevleri de bu noktada başlamaktadır. Riskler ve Başetme Becerileri Okul Projesi ANTALYA
22
Riskler ve Başetme Becerileri Okul Projesi ANTALYA - 2013
ÖNLEME AŞAMALARI BİRİNCİL ÖNLEME: Burada amaç henüz hiç madde kullanmamış kişilerin madde kullanımını engellemektir. İKİNCİL ÖNLEME : Alkol veya madde kullanan ancak bağımlı hale gelmemiş kişileri erken tanımak, tedavi ve önerilerde bulunmak, bağımlı olmasını önlemektir. ÜÇÜNCÜL ÖNLEME : Bu aşamada amaç madde kullanan kişilerin madde kullanmayı bırakması ve bıraktıktan sonra tekrar bu maddeleri kullanmaya başlanmasının önlenmesidir. Riskler ve Başetme Becerileri Okul Projesi ANTALYA
23
Gençlerin Madde Kullanmaya Başlamasının En Önemli Nedenleri
Önleyebilmek için öncelikle gençlerin maddeye başlama nedenlerini ve risk grubunda yer alan ergenlerin ortak özelliklerini bilmek gerekir. Gençlerin Madde Kullanmaya Başlamasının En Önemli Nedenleri ARKADAŞ ve MERAKTIR. Riskler ve Başetme Becerileri Okul Projesi ANTALYA
24
GENÇLERİN MADDE KULLANMAYA BAŞLAMA NEDENLERİ
Özellikle arkadaş etkeni çok önemlidir. Bir maddeyi tanıtan, özendiren ve teklif eden hemen hemen her zaman yakın arkadaştır. Özellikle esrar ve eroin gibi maddeleri teklif edenler gençlerin yakın çevresinde yer alan kişilerdir. Riskler ve Başetme Becerileri Okul Projesi ANTALYA
25
GENÇLERİN MADDE KULLANMAYA BAŞLAMASININ DİĞER NEDENLERİ;
Aile içi sorunlardan kaçmak Farklı görünmek Önem verdiği bir kişiyi model almak Sorun ve sıkıntıları aşmak Dikkat çekmek Yalnızlık ve boşluk duygusunu bastırmak Cesaretini ve delikanlılığını ispat etmek… Bir gencin hangi nedenle maddeye yöneldiğini belirleyebilirsek, nasıl önleyebileceğimizi de belirlemiş oluruz. Riskler ve Başetme Becerileri Okul Projesi ANTALYA
26
RİSK GRUBUNDA YER ALAN ERGENLERİN
ORTAK ÖZELLİKLERİ Ani tepkiler verme Saldırgan davranışlar gösterme Her şeyi reddetme Aykırı davranışlar gösterme Çabuk heyecanlanma İçedönüklük Fazla itaatkarlık Yaşıtlarından aşırı etkilenme Riskler ve Başetme Becerileri Okul Projesi ANTALYA
27
Riskler ve Başetme Becerileri Okul Projesi ANTALYA - 2013
ANNE BABA ÇOCUĞUN BAĞIMLILIK YAPICI BİR MADDE KULLANDIĞINDAN ŞÜPHELENİYORSA Öncelikle şüphelenilen konuyla ilgili bilgi sahibi olunmalı, Dikkatini çekmeden çocuk ve sosyal çevresi izlenmeli, Bağımlılık yapıcı maddeler hakkında bilgi edinilmelidir. Riskler ve Başetme Becerileri Okul Projesi ANTALYA
28
Riskler ve Başetme Becerileri Okul Projesi ANTALYA - 2013
ANNE BABA ÇOCUĞUN BAĞIMLILIK YAPICI BİR MADDE KULLANDIĞINDAN ŞÜPHELENİYORSA Yargılamadan, eleştirmeden, suçlamadan dinlenilmeli, Duyguların ifade edilmesine yönelik ben dili kullanmaya özen gösterilmeli, Yardım almaya isteklendirilmeli ve yardım alması sağlanmalı, Çocuğun bir günde madde bağımlısı olmadığı gibi bir günde de normale dönmeyeceği unutulmamalıdır. Riskler ve Başetme Becerileri Okul Projesi ANTALYA
29
Riskler ve Başetme Becerileri Okul Projesi ANTALYA - 2013
ANNE BABA ÇOCUĞUN BAĞIMLILIK YAPICI BİR MADDE KULLANDIĞINDAN ŞÜPHELENİYORSA Çocuk bu durumu reddettiğinde, izlemeye devam edilmeli, sonrasında tekrar konuşmak denenmeli, Tekrar izlemeye devam edilmeli ve sonrasında yeniden konuşma denenmeli, Yine ret etme söz konusu olursa profesyonel destek alınmalıdır. Riskler ve Başetme Becerileri Okul Projesi ANTALYA
30
Yaş 25 Konya İlkokul Mezunu Çiftçi SEBEP: Arkadaşlar içerken merak ettim. Meraktan… TAVSİYENİZ: HİÇ KİMSENİN UYUŞTURUCU MADDESİNİ İÇMESİNİ TAVSİYE ETMİYORUM. BANA VERDİĞİ ZARAR MİLLET TOPLUM DIŞLIYOR BİR DE AİLE ORTAMI GİT GİDE BOZULUYOR. ANNE BABA DEĞERİ KAÇIYOR. İNSANLIĞI UNUTUYORUM
31
KORUYUCU ÖNLEME FAALİYETLERİNDE AİLENİN ROLÜ
Doğru Örnek Olmak Riskler ve Başetme Becerileri Okul Projesi ANTALYA
32
KORUYUCU ÖNLEME FAALİYETLERİNDE AİLENİN ROLÜ
Farklı Uğraş Alanları Oluşturmasını Desteklemek Riskler ve Başetme Becerileri Okul Projesi ANTALYA
33
KORUYUCU ÖNLEME FAALİYETLERİNDE AİLENİN ROLÜ
Ona Yerine Getirebileceği Sorumluluklar Vermek Riskler ve Başetme Becerileri Okul Projesi ANTALYA
34
KORUYUCU ÖNLEME FAALİYETLERİNDE AİLENİN ROLÜ
Çocuğa Zaman Ayırmak Riskler ve Başetme Becerileri Okul Projesi ANTALYA
35
KORUYUCU ÖNLEME FAALİYETLERİNDE AİLENİN ROLÜ
Çocuk ve Gençlerin İletişim Kurarken Farklı Davranışları ve Yolları Tercih Ettiklerinin Farkına Varmak Riskler ve Başetme Becerileri Okul Projesi ANTALYA
36
KORUYUCU ÖNLEME FAALİYETLERİNDE AİLENİN ROLÜ
Aşırı Kontrol ve Baskıdan Kaçınmak Riskler ve Başetme Becerileri Okul Projesi ANTALYA
37
KORUYUCU ÖNLEME FAALİYETLERİNDE AİLENİN ROLÜ Sevildiğini Hissettirmek
Riskler ve Başetme Becerileri Okul Projesi ANTALYA
38
KORUYUCU ÖNLEME FAALİYETLERİNDE AİLENİN ROLÜ
Çocuğun/Gencin Arkadaşlarını Tanımak Riskler ve Başetme Becerileri Okul Projesi ANTALYA
39
KORUYUCU ÖNLEME FAALİYETLERİNDE AİLENİN ROLÜ
Baskı Altındayken Davranışları Kontrol Etmek Riskler ve Başetme Becerileri Okul Projesi ANTALYA
40
Riskler ve Başetme Becerileri Okul Projesi ANTALYA - 2013
HUKUKİ DURUM T.C. ANAYASASI GENÇLİĞİN KORUNMASI- Madde 58 TÜRK CEZA KANUNU Madde Riskler ve Başetme Becerileri Okul Projesi ANTALYA
41
ORTAÖĞRETİM KURUMLARI YÖNETMELİĞİ
KINAMA CEZASINI GEREKTİREN DAVRANIŞLAR Madde 164, 1/ç; Tütün ve tütün mamullerini bulundurmak veya içmek, OKULDAN KISA SÜRELİ UZAKLAŞTIRMA CEZASINI GEREKTİREN FİİL VE DAVRANIŞLAR Madde 164 2/k; Sarhoşluk veren zararlı maddeleri bulundurmak veya kullanmak. OKUL DEĞİŞTİRME CEZASINI GEREKTİREN DAVRANIŞLAR Madde 164, 3/i; Bağımlılık yapan zararlı maddeleri bulundurmak veya kullanmak, ÖRGÜN EĞİTİM DIŞINA ÇIKARMA CEZASINI GEREKTİREN DAVRANIŞLAR; Madde 164, 4/d; Bağımlılık yapan zararlı maddelerin ticaretini yapmak, Riskler ve Başetme Becerileri Okul Projesi ANTALYA
42
İLKÖĞRETİM KURUMLARI YÖNETMELİĞİ
KINAMA YAPTIRIMI GEREKTİREN DAVRANIŞLAR Madde 109, b bendi, 6. fıkra; Okulda ya da okul dışında sigara içmek. OKUL DEĞİŞTİRME YAPTIRIMINI GEREKTİREN DAVRANIŞLAR Madde 109, c bendi, 16. fıkra; Başkalarını, alkol veya bağımlılık yapan maddeleri kullanmaya teşvik etmek. Riskler ve Başetme Becerileri Okul Projesi ANTALYA
43
Riskler ve Başetme Becerileri Okul Projesi ANTALYA - 2013
TEŞEKKÜR EDERİZ. Riskler ve Başetme Becerileri Okul Projesi ANTALYA
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.