Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

DİJİTAL BİLGİ TRANSFERİ Eğitimcilerin Eğitimi TÜSSİDE-2009 PROF. DR. İRFAN ŞİAP FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİ ADIYAMAN ÜNİVERSİTESİ HAZİRAN.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "DİJİTAL BİLGİ TRANSFERİ Eğitimcilerin Eğitimi TÜSSİDE-2009 PROF. DR. İRFAN ŞİAP FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİ ADIYAMAN ÜNİVERSİTESİ HAZİRAN."— Sunum transkripti:

1 DİJİTAL BİLGİ TRANSFERİ Eğitimcilerin Eğitimi TÜSSİDE-2009 PROF. DR. İRFAN ŞİAP isiap@adiyaman.edu.tr FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİ ADIYAMAN ÜNİVERSİTESİ HAZİRAN 2009

2 2 KODLAMA TEORİSİ Hata düzelten kodlar Şifreleme (Kriptografya)

3 3 ÖRNEKLERLE KODLAR: Örnek 1: International Standard Book Number (ISBN) 9-758-64403-3

4 4 Genel olarak: ISBN No: ISBN kodlaması bir hata tespit edebilir!

5 5 Örnek 2: Tekrar Kodu: OKEY OOOKKKEEEYYY BİLGİ TRANSFER ŞEMASI 1011 1011010 1010010 1011010 1011

6 6 Ali, Oya’ın güvenli bir şekilde geçebileceği güzergah yönünü aşağıdaki gibi verir: KKBKKBBGGBBKKKKBBKKKBKKBBGGBBKKKKBBK C1 = {00, 01, 10, 11} 000001000001011111010100000000010100 {K, B, G, D} C2 = {000, 011, 101, 110} C3 = {00000, 01101, 10110, 11011} 1 hata tespit edilebilir. 1 hata düzeltebilir. Örnek 3:

7 7 Örnek 4: "KODLAMA" Haberleşme-Depolama Kanalın Özellikleri: hatalı sembol ulaşma olasılığı hatasız sembol ulaşma olasılığı. Kodlamadan önce: doğru bilginin ulaşma olasılığı:

8 8 Kodlamadan sonra: ( 5 kez tekrar kodu ile) “KKKKKOOOOODDDDDLLLLLA AAAAMMMMMAAAAA” doğru harfi dekodlama olasılığı doğru bilginin ulaşma olasılığı! (Tekrarlı) Kodlama yapmadan önce doğru bilgi ulaşma olasılığı: Kodlamadan sonra ise;

9 9 Örnek 5: (CD-KİTAP, Jack H. Van Lint,98) abcçdefgğhıijkl 0123456789 101112131415 Modüler (Kalan Sınıflar) Sayılar Eşleme : Alfabe mnoöprsştuüvyz. 161718192021222324252627282930 Ali okula gitti. 01151200181425150100081224241230

10 10 Mesaj Kodlanmış Mesaj Kodlama metodu:

11 11 ELMA(6,15,16,1) Z Ü

12 12 Örnek: ELMAÜZELMA (6,15,16,1) (26,29,6,15,16,1)

13 13 Bu kodlamanın kullanıldığı bir kitabı inceleyelim: BRANMABRANMA022101171601 KONTROL: (En fazla bir hata meydana gelebilme varsayımı altında) HATA VAR!!! Sembollerden birinin değeri 27 artmıştır,

14 14 Hata i=3 te meydana gelmiştir. DÜZELTİLMİŞ HALİ: BRANMA ARMA

15 15 Bu Kodlamanın Bir Kitap Üzerindeki Etkileri: KİTAP : 200 SAYFA SAYFA: 3000 KARAKTER YAZICININ KÜÇÜK HARF YANLIŞ YAZMA OLASILIĞI: % 0,02 YAZICININ DİĞER SEMBOLLERDE HATA YAPMA OLASIĞI: % 0,01. KODLAMA ÖNCESİ: SAYFA BAŞINA YAKLAŞIK 3 HATA, TOPLAM HATA: 600!

16 16 YUKARIDAKİ KODLAMA METODU İLE: HIZ: 4/6 HER SAYFADA 4500 (1,5 kat) ADET SEMBOL YAZICININ KÜÇÜK HARF YANLIŞ YAZMA OLASILIĞI: % 0,02 6 UZUNLUĞUNDAKİ BİR SÖZCÜKTEN 1 DEN FAZLA HATA İÇERME OLASILIĞI:

17 17 BİR SAYFADA 6 UZUNLUĞUNDA 4500/6=750 SÖZ VAR. KİTAPTA 6 UZUNLUĞUNDA 200*750=150 000 SÖZ VAR. 150000*0.00006=9 (HATA BÜTÜN KİTAPTA!) CD lerde benzer teknik kullanılmaktadır. Ancak daha karmaşık! 1sn lik müzik yaklaşık: 4 321 800 bit 1 CD dijital formda yaklaşık: 5 km bit!

18 18 TEŞEKKÜR TÜBİTAK-BİDEB Prof. Dr. Mehmet AY-Çalıştay Başkanı Katılımcı-Değerli Öğretmenler TÜSSİDE


"DİJİTAL BİLGİ TRANSFERİ Eğitimcilerin Eğitimi TÜSSİDE-2009 PROF. DR. İRFAN ŞİAP FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİ ADIYAMAN ÜNİVERSİTESİ HAZİRAN." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları