Sunuyu indir
1
Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla
MAUN SURESİ
2
اَرَاَيْتَ الَّذٖى يُكَذِّبُ بِالدّٖينِ ﴿١
MAUN SURESİ اَرَاَيْتَ الَّذٖى يُكَذِّبُ بِالدّٖينِ ﴿١ 1 Dini (Allah’a karşı borçluluk sorumluluğunu – Ahirette yargılanmayı) Yalanlayanı görüyorsun, değil mi? فَذٰلِكَ الَّذٖى يَدُعُّ الْيَتٖيمَ ﴿٢ 2 İşte böyle biridir; yetimi itip kakan, وَلَا يَحُضُّ عَلٰى طَعَامِ الْمِسْكٖينِ ﴿٣ 3 Ve yoksulu doyurmaya gayret etmeyen (ön ayak olmayan).
3
فَوَيْلٌ لِلْمُصَلّٖينَ ﴿٤
MAUN SURESİ فَوَيْلٌ لِلْمُصَلّٖينَ ﴿٤ 4 İş bu yüzden, yazıklar olsun (böyle olup da) ibadet edenlere! اَلَّذٖينَ هُمْ عَنْ صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ ﴿٥ 5 Bu gibiler, (yaptıklarını sandıkları) ibadetin amacından gafildirler (habersizdirler). اَلَّذٖينَ هُمْ يُرَاؤُنَ ﴿٦ 6 Bunlar öyle kimseler ki, (ibadeti) gösteriye dönüştürürler, (gösteriş yaparlar)
4
MAUN SURESİ وَيَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ ﴿٧
7 Ve en küçük yardımı bile esirgerler. (Hayra engel olurlar)
5
MAUN SURESİ Nuzul Sıra 17 Ayet Sayısı 7 Nuzul Yılı 2 Mushaf Sıra 107
SURENİN KİMLİĞİ MAUN SURESİ Nuzul Sıra 17 Ayet Sayısı 7 Nuzul Yılı 2 Mushaf Sıra 107
6
NÜZUL YERİ
8
MAUN SURESİ KONUSU 1. İnkar – Yetim – Yoksul İlişkisi
2. Bireysel İbadetle Toplumsal yükümlülük arasındaki kopmaz bağ (ilişki). 3. Kulun Allah ve toplumla olan ilişkilerinin parçalanamamazlığı. Eğer kişi insanlara olan yükümlülüklerini yerine getirmiyorsa ibadet bir gösteriden ibarettir:
9
Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla
MAUN SURESİ
10
MAUN SURESİ اَرَاَيْتَ الَّذٖى يُكَذِّبُ بِالدّٖينِ ﴿١
1 Dini (Allah’a karşı borçluluk sorumluluğunu – Ahirette yargılanmayı) Yalanlayanı görüyorsun, değil mi? Ed-Dîn; Allah-insan-servet ilişkisinin ele alındığı bu bağlamda “insanın Allah’a karşı fıtrî borçluluğu” anlamına gelir.
11
MAUN SURESİ اَرَاَيْتَ الَّذٖى يُكَذِّبُ بِالدّٖينِ ﴿١
1 Dini (Allah’a karşı borçluluk sorumluluğunu – Ahirette yargılanmayı) Yalanlayanı görüyorsun, değil mi? Eraeyte; Gördün mü? Gördün değil mi? Fark ettin değil mi? Düşünebilirmisin? İbret içerikli bir bakış manasında kullanılmıştır.
12
MAUN SURESİ اَرَاَيْتَ الَّذٖى يُكَذِّبُ بِالدّٖينِ ﴿١
1 Dini (Allah’a karşı borçluluk sorumluluğunu – Ahirette yargılanmayı) Yalanlayanı görüyorsun, değil mi? Ellezi Yukezzibu; Yalanlayan Yalanlama işlemini bir alışkanlık haline getiren ve davranışlarına yansıtan kişi. Ed-Din; Din Hesap ve borç Hesap ve ceza (günü) Allah’a karşı borçluluk sorumluluğu Hesap ve yargılanma
13
فَذٰلِكَ الَّذٖى يَدُعُّ الْيَتٖيمَ ﴿٢
MAUN SURESİ فَذٰلِكَ الَّذٖى يَدُعُّ الْيَتٖيمَ ﴿٢ 2 İşte böyle biridir yetimi itip kakan, وَلَا يَحُضُّ عَلٰى طَعَامِ الْمِسْكٖينِ ﴿٣ 3 Ve yoksulu doyurmaya gayret etmeyen (ön ayak olmayan). Dini Yalanlayanların Davranışları; Yetimi İtip Kakarlar. Yoksulu gözetmezler. Bu eylemleri alışkanlık haline getirmek anlamı vardır.
14
فَذٰلِكَ الَّذٖى يَدُعُّ الْيَتٖيمَ ﴿٢
MAUN SURESİ فَذٰلِكَ الَّذٖى يَدُعُّ الْيَتٖيمَ ﴿٢ 2 İşte böyle biridir yetimi itip kakan, وَلَا يَحُضُّ عَلٰى طَعَامِ الْمِسْكٖينِ ﴿٣ 3 Ve yoksulu doyurmaya gayret etmeyen (ön ayak olmayan). Ahiret sorgulamasını inkar eden, yalanlayan bir kişinin bu dünyadaki en tehlikeli uygulaması; Yetimi itip kalkması veya onunla ilgilenmemesi. Yoksulu (miskini) gözetmemesi. Toplumsal yardımlaşmalara katılmamak. Toplumsal yardımlaşmayı teşvik etmemek.
15
فَذٰلِكَ الَّذٖى يَدُعُّ الْيَتٖيمَ ﴿٢
MAUN SURESİ فَذٰلِكَ الَّذٖى يَدُعُّ الْيَتٖيمَ ﴿٢ 2 İşte böyle biridir yetimi itip kakan, وَلَا يَحُضُّ عَلٰى طَعَامِ الْمِسْكٖينِ ﴿٣ 3 Ve yoksulu doyurmaya gayret etmeyen (ön ayak olmayan). Miskinlik; gününü geçirmeye mecali olmamayı, yoksulluktan dolayı yerinden kımıldayamamayı ifade eder. Yoksulu gözetmek; öncelikle kişinin bizzat kendisini bu işe motive etmesini gerektirir. Kendisini bu işle görevli saymayan birinin, başkasını teşvik etmesi samimiyetten uzak ve etkisiz bir istek olacaktır.
16
فَذٰلِكَ الَّذٖى يَدُعُّ الْيَتٖيمَ ﴿٢
MAUN SURESİ فَذٰلِكَ الَّذٖى يَدُعُّ الْيَتٖيمَ ﴿٢ 2 İşte böyle biridir yetimi itip kakan, وَلَا يَحُضُّ عَلٰى طَعَامِ الْمِسْكٖينِ ﴿٣ 3 Ve yoksulu doyurmaya gayret etmeyen (ön ayak olmayan). Garibanlara yardım etmek imkanla sınırlı ve bağımlı değildir, imanın bir parçasıdır. Kur’an’ın toplumsal anlamda en önemli önceliği; yetimlerin, fakirlerin ve yoksulların gözetilmesidir.
17
فَوَيْلٌ لِلْمُصَلّٖينَ ﴿٤
MAUN SURESİ فَوَيْلٌ لِلْمُصَلّٖينَ ﴿٤ 4 İş bu yüzden, yazıklar olsun (böyle olup da) ibadet edenlere! اَلَّذٖينَ هُمْ عَنْ صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ ﴿٥ 5 Bu gibiler, (yaptıklarını sandıkları) ibadetin amacından gafildirler (habersizdirler). اَلَّذٖينَ هُمْ يُرَاؤُنَ ﴿٦ 6 Bunlar öyle kimseler ki, (ibadeti) gösteriye dönüştürürler, (gösteriş yaparlar)
18
MAUN SURESİ Ahiret yargılamasını yalanlayanların davranış bozuklukları; İbadetlerinin içi boştur. İbadetlerini ne için yaptıklarından habersizdirler. İbadetleri bir gösterişten öteye geçmemektedir.
19
MAUN SURESİ Önceki ayetlerle birlikte okursak;
Yetimi itip kalkanın (2), Yoksulu doyurmaya gayret sarf etmeyenin (3) En küçük yardımı bile esirgeyenin (7); Yaptığı ibadetler gösterişten ibarettir. Yaptıkları ibadetin amacından gafildirler. O kişinin salatı (namazı) ikame edilmemiş bir namazdır. Bu namaz, dini desteklemeyen ve din tarafından desteklenmeyen bir namazdır.
20
MAUN SURESİ وَيَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ ﴿٧
7 Ve en küçük yardımı bile esirgerler (Hayra engel olurlar). İnsanlar görsün diye saçıp savuranlar Allah için zırnık vermiyorlarsa, üç ihtimal vardır: 1) Ya Allah’ın varlığına inanmıyorlar, 2) Ya Allah’ın kendilerini gördüğüne inanmıyorlar, 3) Ya da Allah’ın ödüllendirme vaadine güvenmiyorlar. Doğrusu her üçü de vahimdir, çok vahim!
21
MAUN SURESİ Kınananlar Kimler?
Bu ayetler indirildiğinde; Mekke’de hem de ilk yıllarda Peygamberin etrafındaki Müslümanların ne kadar samimi ve ne kadar fedakar olduklarını biliyoruz. Bu surede kınananlar bunlar olamazlar. Bu surede asıl kınananlar; şeytana veya putlara yaslanan (musallin = yaslanmak) ve içi boş bazı hareketleri ibadet sanan (el çırpmak) Mekke’li müşriklerdir.
22
MAUN SURESİ Yukarıda sayılan bu davranışlar; şirkin ve inkarın sonucu olan bozuk inanç ve davranışlardır. Kur’an ayetlerini iniş zamanı ve iniş sebebiyle sınırlı tutmamak adına buradan dersler çıkartmak gerekmektedir. Olumsuz davranışların hatırlatılma sebebi onları yapmamayı sağlamaktır. Kınanan tutum ve davranışlardan uzak durmak Müslümanların asli görevlerindendir. İbadetin hikmet, illet ve gayesini unutup, kendi kafasına yaptığının adını ibadet koyanlar dikkat etsinler. İbadette duyarlı olmak ve yapılanların içini doldurarak yapmak gerekmektedir.
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.