Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
SINAV KAYGISINI GİDERMEDE
AİLENİN ROLÜ
2
Kaygı; üzüntü, tasa, sıkıntı, endişe demektir.
Yazılılar, ödevler, deneme sınavları ve de diğer taraftan SBS… Bunların her biri öğrenciler üstünde yoğun baskı oluşmasına neden olur.
3
KAYGILI ÖĞRENCİ TİPİ Eleştirilmeye hazırlıksızdır, beğenilmek ister. Kaygı duyduğu konular rüyasına girer. Kaygılandığı konularda çok heyecanlanır. Kısacası kaygılı öğrenci sürekli tedirgin olup, duygusal tepkileri abartılıdır. Kaygılı öğrenci, nedenini bilmediği korkular çeker. Fiziksel olarak; soluğu yetmiyormuş gibi sık sık soluk alıp verir, terler. Kaygılı öğrenciler, ailelerine bağımlıdır. Ailelerin kendilerine destek olmaları ve her zaman yanlarında olmalarını beklerler. Uykuları düzensizdir.
4
Sınav kaygısı duyan öğrencilerin düşünceleri şöyle olur:
Acaba sınavı kazanabilecek miyim? Ailem benim için çok emek harcadı, bütün ümitlerini bana bağladı, sınavı kazanamazsam onların yüzüne nasıl bakarım? Henüz kendimi hazır hissetmiyorum, vakit de çok kısaldı, sınavı düşündükçe ruhum daralıyor, içim sıkılıyor, ne yapabilirim ki?
5
KAYGI ALANLARI Öğrenciler sınavlara hazırlık sürecinde :
· Yeteri kadar hazırlanabiliyor muyum? · Yaptıklarım yeterli mi? · Eksikliklerimi giderebilecek miyim? · Acaba hazırlanma yöntemim doğru mu? · Okul dersleriyle sınavlara hazırlığı nasıl yetiştirecem? gibi düşüncelere kendilerini aşırı derecede kaptırmaları ve bu düşünceleri saplantı hâline getirmeleri kaygıya neden olmaktadır.
6
Sınav sonucuyla ilgili kaygı.
Öğrenci sınavdan önce: · Acaba kazanabilecek miyim? · Acaba kazanabilecek yeteneğe sahip miyim? · İstediğim okulu kazanabilecek miyim? · Kazanamazsam ne olur? · Kazanamazsam, anneme babama ne derim? · Kazanamazsam arkadaşlarımın yüzüne nasıl bakarım? · Kazanamazsam sokağa nasıl çıkarım? Kazanamazsam arkadaşlarım, ailem, akrabalarım, öğretmenlerim hakkımda ne düşünür?
7
Kaygının nedenleri Ailenin yaklaşımı Beklentiler Olumsuz düşünceler
Yanlış inançlar Yaşanılmış başarısızlıklar
8
• Onlara güvenin!!! Onları küçümsemeyin!!!
KAYGININ GİDERİLMESİ Kaygı belki tamamen giderilemeyebilir; ama zararlı olmayacak ölçülere çekilebilir. Kaygıyı azaltma yöntemlerinin hepsinin amacı, kaygıya neden olan etkenleri belirleyip ortadan kaldırmak, böylece de kaygıyı gidermektir. Kaygıyı azaltabilmek için zihinsel, davranışsal ve bedensel bir takım etkinlikler yapılabilir. • Onlara güvenin!!! Onları küçümsemeyin!!!
9
KAYGININ GİDERİLMESİNDE AİLENİN ROLÜ
10
Ailelere öncelikle şunu hatırlatmak isteriz ki araştırmalar baskıcı ve otoriter tutumlar ile başarı arasında olumsuz bir ilişkiyi ortaya çıkarmıştır. Baskıcı tavırlar, öğrencinin zihinsel ve duygusal enerjisini esas amaç olan eğitimden saptırmakta ve bu yaklaşımlara boyun eğme ya da karşı gelme şeklinde tavırlar geliştirmesine neden olmaktadır.
11
KAYGININ GİDERİLMESİNDE AİLENİN ROLÜ
Aile, çocuklarının çalışma isteğini artırmalı; kaygılarını giderici konuşmalarla çocuklarının yanında olduğunu göstermelidir. Özellikle çocuğa olan sevgilerinin sınavla ilgili olmadığını sınavı kazanamasa da onu sevmeye devam edeceklerini belli etmelidir. Aile, çocuklarının sınavlara hazırlanması için gerekenleri ellerinden geldiğince yerine getirmeli, onlara maddi ve manevi koşulları hazırlamaya çalışmalıdır. Aileler, çocuklarının zekâlarını sınavla ölçme yanlışlığına düşmemelidir. "Sen akıllıysan bu sınavı kazanırsın. Kazanamazsan aklından şüphe ederiz." gibi yaklaşımlardan uzak durmalıdır. .
12
Aile, çocuklarını başka ailelerin çocuklarıyla kıyaslamamalıdır
Aile, çocuklarını başka ailelerin çocuklarıyla kıyaslamamalıdır. "Bak, falanın çocuğu nasıl çalışıyor. Sen niye onun gibi değilsin? Sen niye çalışmıyorsun? Senden ne köy olur, ne kasaba. Sen adam olmazsın. Bu kafayla sen zor kazanırsın!" gibi yaklaşımlar sergilememelidir. Aileler, çocuklarını kendileriyle ve kardeşleriyle de kıyaslamamalıdır. "Bak ablana, ağabeyine, o bizim yüzümüzü ağarttı. Biz senin gibiyken..."türü karşılaştırmalardan kaçınmalıdır.
13
KAYGININ GİDERİLMESİNDE AİLENİN ROLÜ
Aile:’Bizi mahçup etme mutlaka kazanmalısın.’ türü şartlandırmalardan uzak durmalıdır. Bu cümleler öğrencinin motivasyonunu arttırmayacağı gibi kaygı seviyesini de yükseltir. Aile, çocuğa sağladığı imkanları başına kakmamalı; ‘Neyin eksik ? Biz senin gibiyken...’ gibi sözler sarf etmemelidir. Aileler, öğretmenlerle iş birliği içinde olmalı ve çocuğun yanında olduklarını belli etmelidir. Aile çocuğun sorunlarını dinlemeli, çözüm yolu bulmaları için yardımcı olmalı ve konuşmasına fırsat vermelidir.
14
KAYGININ GİDERİLMESİNDE AİLENİN ROLÜ
Aile, Sürekli ‘Çalış!’ demek yerine. Yapıcı cümleler kurmalı. Aile, Çocuğun yaptıklarını yetersiz görmek yerine; yapılanları takdir etmelidir. Aile, başkalarının yanında çocuklarını eleştirmemeli ve eleştirileri yapıcı olmalıdır. Aileler çocuklarını kendi beklentilerine göre değil; çocuğun beklentileri ve kapasitesi doğrultusunda değerlendirmelidir. Aile, çocuğun ergenlik döneminde olduğunu unutmamalı, dolayısıyla ona karşı anlayışlı ve hoşgörülü olmalıdır. Aile kendi sınav heyecanını çocuğa yansıtmamalıdır.
15
KAYGININ GİDERİLMESİNDE AİLENİN ROLÜ
Aile, çocuğa güvenmeli ve bunu çocuğa belli etmelidir. Aile, çocukla ilgili sorunları konuşarak çözmeli;asla şiddete başvurmamalıdır. Bu sınav sadece bir fırsattır ve unutulmamalıdır ki hayat fırsatlarla doludur. Çocuklarınızın sizinle rahatça konuşabilecekleri bir ortam yaratılmalıdır. Çocuklarınıza sorumluluk vermekten çekinmeyin. Sorumluluk aldıkları sürece kendi kararlarını almalarına izin verin.
16
HİÇ BİR ZAFERE ÇİÇEKLİ YOLLARDAN ULAŞILMAZ.
17
BENİ DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜRLER
EŞMEKAYA İLKÖĞRETİM OKULU REHBERLİK SERVİSİ
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.