Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
ETKİN DERS ÇALIŞMA BECERİLERİ PROGRAMI
2
Çalışma Yöntemlerinin Başarıya Etkisi
Zeka ve özel yetenekler % 50 – 60 Çalışma Alışkanlıkları ve tutumları % Şans ve çevre faktörleri %
3
Etkin Ders Çalışma Becerileri Programı
Zamanın iyi planlanması Çalışma ortamının düzenlenmesi Çalışma sürelerinin ve aralıkların planlanması Not tutma Aktif dinleme** Hızlı ve etkili okuma** Özet çıkarma** Hafızayı (Belleği) güçlendirme Güdülenme
4
1. ZAMANI PLANLAMA Planlamak Hazırlık Konsantre olmak
Öncelikleri saptama Plan Çeşitleri Dönemlik plan Haftalık plan Günlük plan
5
2. Çalışma Ortamını Düzenleme
Isı, ışık ve O2 Sessizlik Çalışma masası Dikkat çekici uyaranlar Düzenleme
6
“Çalışma masası sadece ama sadece “ÇALIŞMAK”
“ ZAMAN ÖLDÜRME” “Çalışma masası sadece ama sadece “ÇALIŞMAK” içindir.”
7
Çalışma Sürelerinin ve Aralıkların Planlanması
Çalışmaya ayrılan süre Dinlenme süresi Dinlendirici etkinlikler Sindirme
8
Not Tutma ( Not Alma) Aktif katılım Hatırlama Tekrar
Not tutmanın yararları; Aktif katılım Hatırlama Tekrar
9
İyi bir not almada üç önemli öğe;
Not Tutma ( Not Alma) Konsantre olma Kısaltma sistemi İyi bir not almada üç önemli öğe; 1. Ana hatlar 2. Örnekler 3. Örgütleme
10
Kısaltmalar Türk Dili ve Edebiyatı TDE Örneğin örn. Önemli ön
Önemli olmayan ön- Daha sonra da/so Karşılaştırma kş Yeterli yet Yetersiz yet- Bölüm böl.
11
Not Tutma ( Not Alma) Öğretmenlerin bize verdikleri ipuçları;
Sesin değişmesi Konuşma oranının değişmesi Anahtar sözcük ve cümlecikler kullanma Tahtaya yazma göze – kulağa hitap eden araçlar kullanma Doğrudan bildirme Sözel olmayan ipuçları
12
****Aktif Dinleme****
Derste dinleme yolu ile öğrenme, öğrencinin kendi başına öğrenmesinden hem daha ETKİLİ hem de daha KISA SÜREDE gerçekleşir. Çünkü;
13
****Aktif Dinleme****
Sınıf içinde yapılan sözlü anlatımlar yani öğretmenin anlattıkları konunun özünü ve can alıcı yönlerini öğrenciye verme olanağını yaratır. Anlatımda yazı tahtası, harita, çizelge vb. görsel araçların kullanılması görsel ve işitsel izleme olanağı sağlar. Bu da ANLAMAYI kolaylaştırır. Sınıf içi grup etkileşimi öğrenmede etkilidir.
14
****Aktif Dinleme****
Aktif Dinlemenin Aşamaları Dinlemeye hazır olma Bilgiyi bellekte işleme Ön kestirim ve düşünme Ana ve alt düşünceleri bulma *Bu dersin amacı ne? *Öğretmenin mesajı nedir? *Dersin ana noktaları nelerdir? *Öğretmen anlatacaklarını en önemliden az önemliye doğru mu sıralamış?
15
Etkin dinleme “İFİKAN” Yöntemi
İ ileriye bak F fikirler İ işaretler K katıl A araştır N not tut
16
Etkin dinleme “İFİKAN” Yöntemi
İ “ileriye bak” Öğrenci, sınıfta öğretmenini dinlerken,öğretmeninin anlattıklarından yola çıkarak daha sonra neler söyleyeceğini tahmin etmeye çalışır. 1.Uyanık kalırsınız 2. Dikkat kopmalarını engeller 3. Motivasyonunuz artar 4. Aktif katılımında bulunursunuz.
17
Etkin dinleme “İFİKAN” Yöntemi
F “fikirler” Bu konunun ana fikri (düşüncesi) nedir? Burada anlatılmak istenen nedir? Öğretmenin bu örneği vermesinin sebebi ne? Öğretmenin bu anlattığı neyi ortaya koyuyor?
18
Etkin dinleme “İFİKAN” Yöntemi
İ “işaretler” Öğretmeniniz önemli bir açıklama yapacaksa; “ bunun üç sebebi vardır….” Çoğunlukla, Sonuç olarak, Bu sebeple, Böyle görüyorum ki, Özetle,
19
Etkin dinleme “İFİKAN” Yöntemi
İ “işaretler” Öğretmen ana fikri destekleyici kanıtlar veriyorsa; Örneğin, Bunun tersine, Aynı zamanda, Benzer şekilde, Buna ek olarak,
20
Etkin dinleme “İFİKAN” Yöntemi
K “ katıl” Elinizden geldiği kadar derse katılın! Öncelikle derse zamanında gelin. Görebileceğiniz,duyabileceğiniz, görülebileceğiniz ve duyulabileceğiniz bir yere oturun.
21
Etkin dinleme “İFİKAN” Yöntemi
Öğretmenin söylediklerini yalnız içinden tekrar ederek veya söylediklerini yazarak Değil Aynı zamanda başınızı sallayarak, gülümseyerek, anlamadığınız zaman kaşınızı çatarak, Şakalarına gülerek tepki gösterin!!!!!
22
Etkin dinleme “İFİKAN” Yöntemi
A " araştır “ SORU SORMAKTAN KORKMAYIN!!!!
23
Etkin dinleme “İFİKAN” Yöntemi
N “not tut” Not tut!!
24
Hızlı ve Etkili Okuma Okumada planlı hareket etmek ve zamanı iyi değerlendirmek için; Bir kitabın ne gibi konuları kapsadığını anlamak için önce “ içindekiler” bölümü gözden geçirin. Bir kitabın veya bir yazının giriş ve sonuç bölümleri mutlaka okuyun. Seçilen bölüm dikkatle ve belirli bir hızda paragraf paragraf okuyun.
25
Hızlı ve Etkili Okuma Bir yazının ilk ve son paragrafları dikkatle durulmalıdır. Çoğu kez ana fikri/temel görüşü bu paragraflardan çıkarma olasılığı vardır. Önemli görülen kısımların altı çizilmeli ya da yanlarına işaret koyun. Metin içindeki çizelge, grafik, şekil vb. materyal dikkatle inceleyin.
26
“İSOAT” YÖNTEMİ(İzle, sor, oku, anlat,test et)
İzle ( Göz at): bölüm içinde neler olduğu konusunda bir fikir edinmek için ana başlıklar, alt başlıklar, şekil, resim ve grafikler, giriş ve sonuç bölümleri hızla (3-4 dk) göz gezdirilir. Sor : Göz atma aşamasında konu ile ilgili sorular oluşturun. Neler öğrenmeyi bekliyorsun? Ne, nerede, nasıl? Sorularını oluşturun ve bunları kağıda yazıp göz önünde tutun.
27
“İSOAT” YÖNTEMİ(İzle, sor, oku, anlat,test et)
3. Oku : kafanızda oluşan genel fikre ve çıkardığınız sorulara göre metni okumaya başlayın. Soruların cevabı olan kısımların yanına işaret koyun ( hangi soruya cevap olduğunu belirtin). Tanım, benzerlik, farklılık belirten kısımları çizin, önemli kısımlara farklı işaretler koyun, ana fikri saptayın, not alın.
28
“İSOAT” YÖNTEMİ(İzle, sor, oku, anlat,test et)
4. Anlat : Kitabı/metni kapatarak, gerekirse notlarınıza bakarak yüksek sesle anlatın. Önce sorulara bakın ve cevaplarını verin. önemli kısımları açıklayın, konuyu anlatarak tekrayın. 5. Test et : metne ya da notlara bakmadan kendinizi test edecek sorular sorun ve yanıtlayın
29
“İSOAT” YÖNTEMİ(İzle, sor, oku, anlat,test et)
Bu uygulamadan sonra Ana fikrin Anahtar sözcüklerin Oluşturulan soruların ve cevapların Zincirleme olarak çağrışım yapar hale gelmiş olması gerekir.
30
“İSOAT” YÖNTEMİ(İzle, sor, oku, anlat,test et)
Bellekten tekrarlanamayan bilgi ÖĞRENİLMEMİŞTİR.
31
Hafızayı ( Belleği) Güçlendirme
Unutmanın nedenleri: Yetersiz öğrenme, eksik kayıt Tekrarlanmadığı için izlenimin kaybolması (Silinme). Hatırlamaktan hoşlanmadığımız anıların bastırılması.
32
Hafızayı ( Belleği) Güçlendirme
Unutmayı azaltmak ve belleği güçlendirmek için; UNUTMANIN DÜŞMANI İYİ ÖĞRENMEK VE TEKRAR ETMEKTİR! UNUTMAYIN!!!!!!!!
33
Güdülenme (Motive olmak)
“ Çalışmam gerektiğini biliyorum ama çalışamıyorum…..” “ Kitabımı acıyorum ama kitaba bakarak öylece oturuyorum…” “Bilmiyorum neden bir türlü dersin başına oturamıyorum…
34
Güdülenme (Motive olmak)
Güdülenme (Motive olmak); çalışılacak konuya,yapılacak etkinliğe ilişkin ilgi, istek duymak ve çaba harcamaya hazır olmak demektir.
35
Güdülenme (Motive olmak)
Güdülenme eksikliği gösteren yani çalışmaya başlamanın bu öğrenciler için zor gelmesinin nedenleri: Çalışmayı sevmemek O dersi ya da konuyu sevmemek, ilgisizlik Başka bir şey yapmak istemek Başarısız olmaktan korkmak
36
Olumsuz Düşünceleri Olumluya Çevirmek Mümkündür
Ders çalışmaya - sıkıcı - zor - gereksiz - itici vb. biçimde bakmak Yerine - çalıştıkça hoşlanılan - sonucunda başarı getiren - başardıkça çalışma isteğini artıran - hedefe yaklaştıran Biçimde bakmak
37
KAYNAKÇA Baltaş, A. (1999). Üstün Başarı. Remzi Kitabevi.
Yeşilyaprak, B. (2000). Eğitimde Rehberlik Hizmetleri. Nobel Yayınları. Boydak, A. (2001). Öğrenme Stilleri. Beyaz Yayınları. Howe, M.J.A. (2001). Öğrenme Psikolojisi. AlfaYayınları. Özakpınar, Y. (1998). Verimli Ders Çalışmanın Psikolojik Koşulları. Epilson Yayınları. Türkoğlu, A. , Doğanay, A. , Yıldırım, A. (1996). Ders Çalışma Becerileri. Baki Yayınları. Sekmen, M. (1998). Kesintisiz Öğrenme. Alfa Yayınları.
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.