Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE ÇOCUK VE RESİM
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ UZMAN PSİKOLOG MELTEM MAZICI M.MAZICI
2
Resim ve Çocuk Kendini tanıtır. Kendini yansıtır.
Duygularının dışavurumudur. Zeka gelişimi ile ilgili bilgi verir. Olaylar hakkında duygu ve düşüncelerini yansıtır. M.MAZICI
3
DİKKKKAAAATTTTTT!!! ÇOCUĞU SADECE RESİMLE DEĞERLENDİRMEMEK!
GENELLEME YAPMAMAK! VERİLEN VAK A ÖRNEKLERİNİ KALIPLAŞTIRMAMAK! M.MAZICI
4
BİLİMSEL GEÇERLİLİK VE UZMAN GÖRÜŞLERİ ÇATIŞMA YAŞANMAKTADIR!
YAŞ, ZEKA ,KİŞİLİK, SOSYAL ÇEVRE ÇOCUKTAN ÇOCUĞA DEĞİŞTİĞİ, GÖRECELİ BİR BAKIŞ OLDUĞU UNUTULMAMALI! BİLİMSEL GEÇERLİLİK VE UZMAN GÖRÜŞLERİ ÇATIŞMA YAŞANMAKTADIR! M.MAZICI
5
RESİMDE BAKILACAK NOKTALAR
Gelişim süreci, yaş,zeka Kağıdın kullanış biçimi Kompozisyon, içerik Renk kullanımı M.MAZICI
6
4 yaş ;Tanınabilecek çizimler anlaşılmayan resimler
kalemi yetişkin gibi tutma Kendisi için önemli olan ayrıntıyı büyük çizme, Şekiller, harfler çizme. M.MAZICI
7
5 yaş; insanlar, evler, ağaçlar resime gövde eklenmiştir.
daha büyük kafa çizebilir. amaçlı resim yapar. M.MAZICI
8
6 yaş, gerçekçi olmaya başlama, konulu resim çizimleri,
ayrıntılar çoğalır, yeni çizimler dener. M.MAZICI
9
Sayfa konumlamdırma içgörü eksikliği
olaylar karşısında yaşına uygun olmayan tepkiler Bağımlı, Çevre merkezli Duygusal doyum arayan, Bireyselleşme Benmerkezci kişilik, Gelecek Gerileme Hedef belirleme Geçmiş Yetersizlik Kendine güvensizlik Depresif özellikler içe dönüklük M.MAZICI
10
M.MAZICI
11
Çizimlerin silik ve kesintili olması
Hassas ve kırılgan kişilik yapısını Kalın ve bastırılarak yapılan çizimler, Saldırgan dürtüleri gösterebilir. M.MAZICI
12
Sık kullanılan çizimler
İnsan Ağaç Ev M.MAZICI
13
İnsan çizimi İnsan figürü değerlendirilmesinde; # Bazı beden parçalarının büyük çizilmesi # Bazı beden parçalarının küçük çizilmesi # Bazı beden parçalarının hiç çizilmemesi # Bazı beden parçalarının abartılı çizilmesi Önemli ipuçları verebilir. M.MAZICI
14
İnsan figürlerinin çokluğu; -Sosyal ilişkilerde gelişimişliği
-Özgüveni -İnsan sevgisini gösterebilir. M.MAZICI
15
İnsan figürünün azlığı, -Sosyal ilişkilerde çekingenliği
- Kendisini ifade etmede yetersizliği -Özgüven eksikliğini gösterebilir. M.MAZICI
16
Arkası dönük insan figürü;
-Sosyal fobiyi - İletişim kopukluğunu gösterebilir. M.MAZICI
17
Aile çizimlerinde, Aile üyelerinden birinin büyük çizilmesi, Ailede o kişinin sözünün geçtiğini, çocuğun o kişiden çekindiğini gösterebilir. -Hayran olduğunu ve özdeşlediğini gösterebilir. -Eğer baba büyük anne çocuktan küçük ise annenin baskı altında olduğu, şiddet uygulandığı sonucu düşünülebilir. M.MAZICI
18
Aile üyeleri arasına nesneler çizilmesi,
-Anne baba arasına bir nesne çizilmesi aralarında geçimsizlik olduğunu gösterebilir. - Çocuk ve anne baba arasında nesne çizilmesi ilgisizlik sinyalini verebilir.* M.MAZICI
19
Aile üyelerinden birinin eksik çizilmesi
- Anne ya da babanın eksik çizilmesi boşanmayı, ayrı yaşamayı, aile içi sorunları gösterebilir. - Kardeşin eksik çizilmesi kıskançlığı, problemi gösterebilir. * M.MAZICI
20
Zıt cinsel kimlik figürleri
- Anneye sakal, bıyık .Babaya etek giydirilmesi, * - Ev çizimlerinde yatak odasının abartılı çizilmesi Anne baba rollerinin karıştığını, cinsel kimlik belirsizliği olduğunu gösterebilir. M.MAZICI
21
AĞAÇ çizimi Karl Koch ağaç testi geliştirmiştir.
-Kişilik ve hayata bakış açısını, geçmişi, geleceği, hayalleri, endişeleri, düşünceleri yansıttığını ifade etmiştir. G.Schmeer M.MAZICI
22
Ağaç Hayatı, anneyi, aileyi sembolize etmektedir. - Yeni yürüyen bir çocuk için anneyi sembolize etmektedir. Çocuk ağaç çiziminde korunma, beslenme, sevgi ihtiyacını yansıtır. Hayallerini, ümitlerini, beklentilerinide yansıtır. M.MAZICI
23
Ağacın Gövdesi Gövdede çizili bir ya da bir kaç çizik yarık olması; Çocuğun geçirdiği bir travmayı gösterebilir. Ağır bir hastalık, ölüm, anneden ayrılma, okul, ev değişimi vs. M.MAZICI
24
Gövdenin yapısı, anne olan ilişkiyi yansıtır.
Düz ve pürüzsüz bir gövde, yeterli koruma ve besleme görevi yapmayan anneyi temsil edebilir. M.MAZICI
25
Ağacın kökleri Kökler çizilmiş ise anneye güven duygusunun sağlıklı geliştiğini söyleyebiliriz. Çocuğun anne ile olan duygusal ve ruhsal ilişkisini gözlemleyebiliriz. M.MAZICI
26
4-5 yaşlarından itibaren ağaç resimlerinde köklerinde çizildikleri görülmektedir.
İlerleyen yaşlarda ağacın kökü ile çizilmesi aileye bağımlılığı, özgüven eksikliğini gösterebilmektedir. M.MAZICI
27
Ağacın meyveleri Çiçekli ve meyveli ağaç, çocuğun başarısını, sevgisini, özgüvenini, sorumluluk aldığını, bağımsızlığını, büyümesini gösterir. M.MAZICI
28
Ağaç ve hayvanlar Ağacın dalına konmuş bir kuş; Çocuğun anneden bir beklentisi isteği olduğunu gösterir. M.MAZICI
29
Yuva yapmış, yumurtaların üzerine oturmuş bir kuş ise; İleriye dönük güzel hayalleri olan bir çocuğu sembolize eder. M.MAZICI
30
Kuş yuvası boş ise ya da ağaç gövdesinde delik var ise; Korunmaya ve sevgiye ihtiyacını gösterir.
M.MAZICI
31
Ağacın yanında, yakınında kedi, köpek, at gibi hayvanlar; Hayvan sevgisini
Aslan, kurt, vahşi hayvan çizimleri; Geleceğe ait korku ve endişeleri yansıtabilir. M.MAZICI
32
Ev Çizimleri - Çocukların ilk çizdikleri ev yuvarlak evlerdir.
Dünyanın her yerinde çocukların aynı ev çizim aşamalarından geçtiği gözlenmiştir. ( Rhoda Kellogg) M.MAZICI
33
- "Draw a House" testini geliştiren psikolog Jacqueline le Royer;
" Evin çocuk için anlamını, annekucağı, anne sevgisi, anne koruması, gelenek, kültür, evren "olarak tanımlamaktadır. - Okul öncesi çocuk için ev anne kucağıdır. * M.MAZICI
34
Kare Ev En çok çizilen ev tipidir. - Çatı sembolik olarak güvenliği, sığınmayı temsil etmektedir. (jung) - Kare, sınırları, dengeyi, korumayı sembolize eder, -Üçgen çatı, anne, baba, çocuk arasındaki üçlü ilişkiyi temsil eder.( İngrid Riedel) M.MAZICI
35
Çatı Kırmızı çatı, mutlu evi simgeler Siyah çatı, mutsuz evleri simgeler Bacası tüten evler, mutluluğu Bacasız, bacası olupta tütmeyen evler mutsuzluğu simgeler. M.MAZICI
36
-İç mekanı dış dünyadan ayırma -Aileyi dış tehlikelerden koruma
Duvarlar -İç mekanı dış dünyadan ayırma -Aileyi dış tehlikelerden koruma M.MAZICI
37
- Evin dışarıya bakan gözleridir.
Pencereler - Evin dışarıya bakan gözleridir. - Panjurlu veya demirli evler, dışarıya güvenilmediğin simgeler. M.MAZICI
38
- Ailenin mahremiyetini simgeler
Perde - Ailenin mahremiyetini simgeler - 6 yaştan sonra çizimlerde daha çok ortaya çıkar. M.MAZICI
39
- Evde yaşam olduğunun belirtisidir. -Sevgi ve sıcaklığın sembolüdür
Lamba - Evde yaşam olduğunun belirtisidir. -Sevgi ve sıcaklığın sembolüdür M.MAZICI
40
- Tüten bir baca aile ilişkilerinde mutluluğu, iletişimi gösterir.
- Bacanın olmaması yada olsa da tütmemesi mutsuz evi simgeler. M.MAZICI
41
Kapı -Dış dünya ile olan iletişim -Dış kapısı geniş olan kapılar ,çift kanatlı, tokmaklı; Dış dünya ile ilişkileri iyi olan evleri gösterir. M.MAZICI
42
- Kapısı olmayan ev, Dış dünya ile iletişime kapalılığı gösterir.
- Kapısı küçük olan ev, zili, tokmağı olmayan, Dış dünya ile iletişiminin az olduğunu - Kapısı olmayan ev, Dış dünya ile iletişime kapalılığı gösterir. M.MAZICI
43
-Çocuğun sorumluluk almaya hazır olduğunu gösterir.
Merdiven -Çocuğun sorumluluk almaya hazır olduğunu gösterir. -Hedefe ulaşmadaki basamakları simgeler M.MAZICI
44
Evin çevresi - Park, ağaçlar, çiçekler, kuşlar, evcil hayvanlar _Güneş
M.MAZICI
45
-Bulutlar, Siyah bulutlar evin içinde yaşanan sıkıntıyı gösterir.
Evin üzerine yağmur yağdıran bulutlar, çocuğun ilgi ve şefkat isteğini, Siyah bulutlardan gelen yağmur, depresif özelliklerin olduğunu gösterir. M.MAZICI
46
Bir ev çiz" testinde J.Royer; Evin yanında çizilen çocuk resimlerinde
-Çocuk evin kapısının boyundan kısa çizilmişse ailenin otoritesine boyun eğmiş değerlendirilir. -Çocuğun boyu evin ve ağacın boyuna yakın ise; aile tarafından her istediği yapılan, şımartılmış, ailede egemenlik kurmuş çocuk profilidir. M.MAZICI
47
İki ev çizimi; Anne baba boşanması, ayrı yaşaması, Yakın akraba ile oturan çocuklarda gözlemlenir. M.MAZICI
48
M.MAZICI
49
M.MAZICI
50
M.MAZICI
51
Renkler ve anlamları 4 yaşından önce kullanılan renklerin gerçekle bağlantısı yoktur. 4 yaşından sonra seçilen renkler psikolojik anlam taşır. Çocuktan çocuğa anlam değişir. Doğal gelişim her tonu kullanma. Değerlendirmeler subjektif. Sevilen renk kullanımı dikkate alınmalı M.MAZICI
52
Kırmızı Hem olumlu hem olumsuz anlam.
Bilinç altında ne ifade ettiği önemli. Çerçevenin dışına taşan, bastırılarak boyanan saldırganlık ve öfke ifade edebilir. M.MAZICI
53
mavi Sakinliği ve uyumu ifade eder. Kendine güven
Duygularını kontrol etme Tarafsız kişiliği sembolize eder. M.MAZICI
54
sarı Parlaklığı, sıcaklığı, ışığı, enerjiyi ifade eder.
Aile tarafından sevilen, değer verilen çocuklar tercih eder. Uzak doğuda iç huzuru, bilgelik ifade eder. Hastalık, karamsarlığı da simgeleyebilir. M.MAZICI
55
Yeşil Büyüme, gelişme, sağlık, rahatlık ifade eder.
Bol kullanan çocuklar; kendine güveni olan, uyumlu, mutlu, yaşıtlarına göre olgun M.MAZICI
56
mor Zenginliği, asaleti, lüks hayatı simgeler.
Anne babanın desteğine ihtiyaç duyan, Kendisinden beklenileni karşılayamayacağı endişesi taşıyan, Çocuğa kaldıramayacağı sorumluluk verildiğinde mor ağırlıklı olarak kullanılabilir. M.MAZICI
57
pembe Sakinleştirici Sinirli insanları yatıştırıcı
Dr. Alexander Schauss deneyi M.MAZICI
58
kahverengi Toprak rengi,bereket, hüzün, ayrılık,hasret
Çocuklarda korunmaya ihtiyaç duyma, Sevgi ve ilgi özlemi çekme Tuvalet eğitimine direnç gösterme ve anne ile çatışma yaşanmasında gözlemlenebilir. M.MAZICI
59
siyah Hem olumlu hem olumsuz Çocuk resminde karamsarlığı ifade eder.
M.MAZICI
60
Sıcak renkler: kırmızı, sarı, turuncu Sıcaklık, uyum,neşe, işbirliği
Soğuk renkler: mavi, mor, yeşil, siyah, kahverengi İddiacı,çekingen,uyumsuz M.MAZICI
61
Sürekli soğuk renk kullanımı Duygularını bastırma Gizleme
Ailede aşırı baskı ipucunu verebilir. M.MAZICI
62
Katılamınız için Teşekkürler...
M.MAZICI
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.