Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

EGEMEN ZENGİN 2004508083. 1-PROBLEMİN VEYA UYGULAMANIN ANLASILMASI VE TANIMLANMASI Yol düzgünsüzlerinden meydana gelen kamyon kabini titreşimlerinin şoförlerde.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "EGEMEN ZENGİN 2004508083. 1-PROBLEMİN VEYA UYGULAMANIN ANLASILMASI VE TANIMLANMASI Yol düzgünsüzlerinden meydana gelen kamyon kabini titreşimlerinin şoförlerde."— Sunum transkripti:

1 EGEMEN ZENGİN 2004508083

2 1-PROBLEMİN VEYA UYGULAMANIN ANLASILMASI VE TANIMLANMASI Yol düzgünsüzlerinden meydana gelen kamyon kabini titreşimlerinin şoförlerde ciddi omurga rahatsızlıkları yaratması problem teşkil eder.

3 1-PROBLEMİN VEYA UYGULAMANIN ANLASILMASI VE TANIMLANMASI Bel kemiği ve sırt üzerine yapılan araştırmalarda çalışma saatinin yarısından fazlasını bir motorlu taşıtı kullanarak geçiren birisinin sırt ağrılarından diğer insanlara nazaran daha çok şikâyetçi olduğu ortaya çıkarılmıştır. Bunun nedeninin titreşim olduğu açıktır.

4 1-PROBLEMİN VEYA UYGULAMANIN ANLASILMASI VE TANIMLANMASI İnsan vücudunun titreşim frekansları vücudun titreşim etkisinde 4 rezonans bölgesine ayrılabilir. Bu bölgeler; 3-6 Hz.’lik frekanslarda bel,mide, 20- 30 Hz.’lik frekanslarda baş, boyun, omuz, 60-90 Hz.’lik frekanslarda göz küreleri, 100-200 Hz.’lik frekanslarda bacaklara ve kollara ait rezonans frekanslarıdır. Bunlardan insan için en olumsuzu 1. bölgedeki 3-6 Hz. arasındaki titreşim frekanslarıdır. Çünkü bu bölgedeki titreşimlere karşı insanın hem duyarlılığı yüksek, hem de bu frekanslarda titreşim yalıtım olanakları kısıtlıdır. Diğer rezonans bölgelerindeki titreşimlerin insan vücudu tarafından absorbe edilme olanağı yüksek ve kolaydır.

5 1-PROBLEMİN VEYA UYGULAMANIN ANLASILMASI VE TANIMLANMASI Uluslar arası bir standart geliştirilerek (ISO 2631) titreşim ölçüm ve değerlendirme teknikleri belirlenmiştir. Buna karşın bu standartlarda titreşimin üst seviyesi ve titreşim zamanının ne olabileceği açıklanmamıştır. Konuyla ilgili kamyon firması kendi araçlarında oluşan titreşimin kamyon şoförlerinin sağlığını riske atmayacak ve ekonomik olacak şekilde optimum titreşim değerlerine indirilmesi için çalışmaktadır.

6 2-PROBLEMİN MÜHENDİSLİK AÇISINDAN MUHTEMEL SEBEPLERİNİN TARTIŞILMASI VE BELİRLENMESİ Bu titreşimin şoför sağlığını tehdit etmesinin olası nedenleri: Yol düzgünsüzlüklerinin olması Kabin içindeki sürücü ve yolcu koltuklarının aracın şasisinde konulduğu nokta Aracın yay ve amortisörden oluşan süspansiyon sisteminin yetersiz olması yani aracın rijtmişçesine aldığı darbeyi yeterince sönümlemeden iletmesi Motor titreşimlerinin oluşturduğu genlik değişimleri.

7 3- İNCELEME ALTERNATİFLERİ VE İNCELEME SEKLİNE KARAR VERİLMESİ a)İnceleme Alternatifleri Yol düzgünsüzlüklerinin olması Dinamik sistemin modal analizi yol düzgünsüzlüklerini sisteme tatbik edilmesiyle incelenir. Kabin içindeki sürücü ve yolcu koltuklarının aracın şasisinde konulduğu bölge Dinamik sistemin modal analizi yapılarak araç kabininde maksimum genliklerin oluştuğu bölgeleri tespit edilmesiyle incelenir. Aracın yay ve amortisörden oluşan süspansiyon sisteminin yetersiz olması yani aracın rijitmişçesine aldığı darbeyi yeterince sönümlemeden iletmesi Yay ve amortisörün de dahil olduğu bütün bir sistemin modal analizin yapılmasıyla incelenir. Motor titreşimlerinin oluşturduğu genlik değişimleri. Dinamik sistemin titreşim analizi motor titreşimlerin sisteme tatbik edilmesiyle incelenir. b)İnceleme Alternatifleri Yapılan incelemeler sonunda üretici firmanın yol düzgünsüzlüklerini öngöremeyeceğinden ve kamyonun süspansiyon sisteminin maliyeti göz önüne alınıp geliştirme yapılamayacak olmasından sürücü koltuğunun kabin içindeki pozisyonunu değiştirerek problemin giderilmesi çalışılacaktır.

8 4-Konuya Hakimiyet için Temel ve Teorik Bilgiler

9

10

11 5- BDM AÇISINDAN YAPILABİLECEK KOLAYLIKLAR Analiz programının mesh ve çözüm yaparken zamandan kazanabilmesi için yük, sınır şartı ve geometrinin simetrisinden faydalanılarak modelin yarısının analizi yapılmaktadır.

12 6- BDM ANALİZ GİRDİLERİ Malzeme kalınlığının 3mm saçtan imal edildiği, Bu malzemeye ait yoğunluğun: 7.85 g / cm3, Elastisite modülünün 2,1 x 10 5 N / mm2 Poisson oranın 0.3 olduğu Uygulanan kuvvet 1N Kabinin şasiye bağlandığı noktalar( yandaki şekilde görülen) fixed support Simetri düzlemindeki noktaların z yönünde hareketleri sıfır alınmıştır.

13 7- ANALİZ PROGRAMINDA DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN NOKTALAR VE ANALİZLERN YAPILMASI Analizi yaparken dikkat edilmesi gereken husus modelin simetri düzlemindeki noktaların Z doğrultusundaki yer değiştirmeler sıfır alınmasıdır.

14 8- SONUÇLAR VE DEĞERLENDİRME Çıkan Sonuçlar Mantıklımı? Doğal frekans ve titreşim modları

15 8- SONUÇLAR VE DEĞERLENDİRME Çıkan Sonuçlar Mantıklımı? X doğrultusundaki deformasyonların frekans cevabı Beklendiği gibi deformasyonların frekans cevabı doğal frekanslarda tepe yapmaktadır. Bu sonuçların mantıklı olduğunu gösteriyor

16 8- SONUÇLAR VE DEĞERLENDİRME Çıkan sonuçların doğruluğunu nasıl denetleyebilirim? X doğrultusundaki deformasyonların frekans cevabı Yüksek lisans projesinde bulunmuş X doğrultusundaki deformasyonların frekans cevabı Referans alınan yüksek lisans çalışmasında benzer sonuçlar bulunmuştur

17 9-ÇÖZÜM GELİSTİRME Koltuk yerleşiminin titreşim genliklerinin yüksek olduğu kırmızı bölgeden uzağa yerleştirilmesi insanın hassas olduğu 3-6Hz frekans aralığında insanın maruz kalacağı darbelerin azaltılmasını sağlar.

18 11- RESİMLERLE ANALİZİN SUNUMU

19 Geometri çağrıldıktan sonra yeni simülasyon komutu verilir.

20 11- RESİMLERLE ANALİZİN SUNUMU

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36


"EGEMEN ZENGİN 2004508083. 1-PROBLEMİN VEYA UYGULAMANIN ANLASILMASI VE TANIMLANMASI Yol düzgünsüzlerinden meydana gelen kamyon kabini titreşimlerinin şoförlerde." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları