Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
Yanaşma, Bağlanma ve Demirleme
Mehmet EREM
2
Manevra ve Yanaşmaya Etki Eden Faktörler
Rüzgar yönü ve şiddeti. Teknenin başını rüzgar, kıçını motor döndürür Deniz durumu. Akıntı ve dalga Tekne ve donanım özellikleri. Tonaj, dümen dinleme, baş pervane Yanaşılacak yer. İskele, ponton, rıhtım, diğer teknelerle ilişki Ekibin tecrübesi ve zamanlama Uzun hazırlık, kısa manevra-Kısa hazırlık, uzun manevra
3
Dümen Dinleme Su altı formları, pervanesinin kanatları, yerleşimi ve motor gücü birbirinden farklı olan tekneler farklı hareket ederler Üzerinde yol olmayan teknenin dümeni de çalışmaz!
4
Pervane Dönüşü Tekneyi yavaşlatmak ve
durdurmak için yapılan tornistan basılması sırasında pervane dönüş yönü sebebiyle, teknenin kıçı ya iskeleye ya da sancağa dönmeye meyillidir.
5
Rüzgarüstü-Rüzgaraltı
Önce rüzgarüstü koltuğu bağlayın. İlk bağladığınızı en son çözün!
6
YANAŞMA TİPLERİ Aborda Alarga Tonoz almak Kıçtankara Baştankara
7
Aborda Olmak
8
Aborda Olmak Kolay, basit, rahat bir yanaşmadır.
9
Koltuk Halatları
10
Koltuk Üstünde Manevra
Hangi tarafın açılması isteniyorsa, o taraf koltuklar laçka edilir.
11
Manevra
12
Bağlanma Elemanları Halatlar Koç boynuzu, kurtağzı Baba ve aneleler
Esneticiler Radansa Kilit Fırdöndü Kakıçlar Usturmaçalar
13
Halatlar
14
Halat Yapıları Halattaki kol sayısı arttıkça
3 kollu-bükümlü kollu-örgü Çift örgü Halattaki kol sayısı arttıkça mukavemet artar, esneme azalır
15
Halat Malzemeleri Naylon (polyamid). Esner, ıslanınca güç kaybeder
Polyester Aşınmaya dayanıklı, sağlam Polipropilen Yüzer, güneşe dayanıksız Kevlar Sağlam, esnemez, güneşe dayanıksız Spectra-Dyneema Sağlam, pahalı, esnemez, hafif
16
Halat yapıları ve kullanımı
17
Bağlanma Halatları Tekne boyunda 4 adet, 3 kollu polyester halat
En az 50 m, çift örgü polipropilen kıç koltuğu En az 30 m, 3 kollu naylon yedek demir halatı
18
Nasıl Bağlayalım? Sahile verilen koltuğa izbarço atılır. Boşu tekne tarafından alınır. Eğer sahildeki koltuğunuzu bir yabancı bağladıysa, mutlaka kontrol ediniz! Kısa koltuklara doblin yapılabilir. İzbarço boşta iken-hele de sudaysa- çok kolay çözülür. İki halat birbirine izbarço ile bağlanırsa, boşluk olmaması önemlidir. Halat demire veya aneleye kalıcı olarak balıkçı bağı ile bağlanır. Kalıcı bağlarda kasa yapılmalı ve radansa kullanılmalıdır.
19
Doblin Halatlar
20
Nasıl Bağlamayalım? )) Halatı kopartan ince olması değil,
genellikle yanlış yapılan uygulamalardır
21
Mukavemet Camadan %55 İzbarço %65 Kasa dikişi %85 Radansalı kasa %95
22
Kasa Dikişi
23
Koçboynuzu ve Kurtağzı
24
Koçboynuzu Bağları İlk voltada bağ yapmayınız!
Bağ yapıldıktan sonra, bedende oluşan boşu tekrar babanın üstüne almayınız! Çıma sıkışırsa, düğüm açılmaz
25
Bağlanılan Yerin Yüksekliği
26
Bağlanılan Yerin Yüksekliği
Bağlanma elemanlarına (kurtağzı ve koç boynuzu) gelen halat, güverteye paralel olmalıdır
27
Esneticiler Halatı kopartan yük değil, şoktur!
Esnetici varsa, doblin (vargel) yapmayınız!
28
Badarna Etmek Halatın sürtündüğü yerlerde aşınmasına engel olmak için,
hortum veya bu iş için üretilmiş özel kılıflar kullanılabilir. Hiç birşey yoksa bir bez kullanılarak sarılır.
29
ALARGA
30
Demir Yerinin Seçimi Zemin özellikleri ve eğim (Kum, balçık, taşlık, veya erişte) Tekne ve donanım özellikleri (demir tipi, zincir uzunluğu, ikinci çapa) Rüzgar hızı, akıntı ve dalga durumu Diğer teknelerle olan ilişki B Planı
31
Demir Tipleri Farklı tip demirler, farklı zeminlerde
Danfort Delta Admiralti Brittany Pulluk (CQR) Fortress Spade, Ultra Farklı tip demirler, farklı zeminlerde farklı performans gösterirler: Yedek demirleri aynı model seçmeyiniz
32
Kaloma Miktarı Zincirin yeri zincirlik değildir, kaloma verirken pinti olma!
33
Salınım Sonra gelen, öncekilerin hakkına riayet eder.
34
Salınım Kalabalık demir yerlerinde, eğer yeterli
mesafe varsa öndeki teknenin hemen arkasına demirleyiniz.
35
Salınımı Azaltmak
36
Alargada Sallanmak
37
Alargada Bordalama Birden fazla teknenin aborda olmasında,
gurcataların birbirine yakın durmaması ve sallantıda çarpışmamasına dikkat edilmelidir.
38
Alargada Bordalama Eğer gecelenecekse tek tekneden
demir atılır veya kıç koltuğu alınır.
39
İkinci Demir Yedek demir tekne veya dingi ile atılabilir.
Halatın ucunu teknede bırakmamak, ama demir atarken dingiye bağlamak tüm yedek demir düzeneğini kaybetmemek açısından önemlidir
40
Tandem Demirleme Esas demirin arkasına, uygun uzunlukta bir
bileşke ile ikinci bir demir atılması bazı zeminlerde çok etkilidir.
41
Çift Demir Uygulamaları
42
Çift Demir Uygulamaları
43
Halat-Zincir Eki Halat zincir bileşkesinin kavaletaya takılmadan
geçmesi için üzerine bağ veya kilit ile eklenmemesi, bunun yerine örülmesi gerekebilir.
44
Kilitlerin Tespiti Suyun altına bırakılacak
kilit ve benzeri bileşkelerin harbileri geçici olarak tel veya ince ile tespit edilir. Kalıcı olması durumunda çekiç ile şişirilir.
45
Bosa Tutmak En basit olarak zincir üzerine bağ yapılarak tutulur.
Yaygın olarak kullanılan kalibre zincirlerin ara baklasından geçecek bağlantı elemanı zincirin kalibresinden küçüktür.
46
Bosa Kancası Bu amaçla zincirin baklalarına ata biner gibi
oturan, esneyen bir halat ile tekneye bağlanan bosa kancaları tercih edilir.
47
Bosa Kancası Katamaranlarda bosa vurulması elzemdir
48
Tonoz Düzenekleri
49
Tonoz Almak Bilmediğiniz yerde, bilmediğiniz tonozu zorda kalmadıkça almayınız. Alırsanız mutlaka dalıp kontrol ediniz!
50
Tonoz Düzenekleri-II Hakim rüzgar ve değişken rüzgarlara uygun tonoz düzenekleri
51
Tonoz Düzenekleri-III
Bir zincir en zayıf halkası kadar güçlüdür!
52
Fırdöndü-Karamursal
53
Kopma Yükleri 8’lik kalibre zincir (DIN766)=3200 kg
3 kollu polyester halat (8mm)=1070 kg Çift örgü spectra halat (8mm)=9000 kg Çelik halat (8mm)=52800 kg U ve Omega kilit=4300 kg Fırdöndü=2500 kg Karabina=870 kg *Çalışma yükleri, kopma yükünün %15-25’i kadardır
54
Tonoz Düzenekleri-IV Marina ve sıkışık limanlarda tonoz düzeneklerinde
Çırpıntı ve dalganın olduğu limanlarda, ağır şamandıra düzeneği ile süspansiyon sağlanır. Marina ve sıkışık limanlarda tonoz düzeneklerinde genellikle şamandıra kullanılmaz.
55
Tonoz Düzenekleri-V Sıkışık ortamlarda hızlı manevra edebilmek için,
tonoz halatının hızla batması istenir. Bu amaçla halata sabitlenen ağırlıklar çok yararlıdır
56
Kıçtankara Girmesi zor, çıkması kolaydır. Sıkışık liman ve barınaklarda standart yanaşma sistemidir. Tekneye girmesi kolaydır. Tekne içi yaşantısı göz önünde olabilir.
57
Kıçtankara Güneyde gulet ve tırhandillerin standart yanaşması kıçtankaradır.
58
Kıçtankara Diğer teknelerle çapariz yaşamamak için
zincirlerin paralel olması ve giriş sırasıyla çıkılması uygun olur. Önce demir atan en son alır!
59
Kıç Koltukları Sığ limanlar için uzun koltuklara ihtiyaç duyulabilir.
60
Kıç Koltuk Düzenekleri
Sahilden alınan uzun koltuk düzeneklerinde yüzer olması sebebiyle polipropilen halatlar tercih edilir. Perlon ve makaraları uygulama kolaylığı sağlar.
61
Sert Rüzgar Önlemleri Bordadan gelen sert rüzgarda, kıç koltuğu boşlayıp alargaya çıkmak gerekebilir.
62
Kıçtankara Kıçtankara yanaşmanın başlıca dezavantajı tekne içi yaşantısının sahildekilere açık olmasıdır
63
Baştankara Yanaşması kolaydır. Düzenek gerektirebilir. Tekne içi yaşantısı sahilden izoledir. Tekneye girmesi, çıkması zor olabilir.
64
Kıç Demiri Kıçta hazır halde muhafaza edilen, kıç demiri, halatı ve düzeneği kullanım kolaylığı sağlar. Fortres veya Danfort gibi nispeten hafif çapalar elle çekmek için tercih edilirler.
65
Herkese huzurlu seyirler ve limanlar…
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.