Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanBasak Uzun Değiştirilmiş 9 yıl önce
1
Özgeçmiş (CV) Hazırlama İş Görüşmelerinde Pratik Bilgiler
ve İş Görüşmelerinde Pratik Bilgiler
2
Özgeçmiş (CV) Hazırlama
Özgeçmiş nedir? Özgeçmiş demek yerine iş yaşamında kısaca CV de kullanılır. CV, Curriculum Vitae’nin kısaltılmışıdır ve “hayatın yönü” anlamına gelir. Özgeçmişiniz, nerede çalıştığınıza, hangi okullara gittiğinize ve becerilerinize ilişkin bilgiler içerir. Bir anlamda, işverene, neler yapabileceğiniz ve ne tür deneyimlere sahip olduğunuz konusunda fikir verir. Neden özgeçmişe ihtiyaç duyulur? Özgeçmişiniz bir mülakata çağrılmanıza aracılık eder. İşverenler, herhangi bir pozisyonla ilgili ellerine ulaşmış özgeçmişleri inceleyerek mülakata çağıracakları kişileri belirlerler. Özgeçmişiniz ne kadar iyiyse, başvurduğunuz pozisyonla ilgili mülakata çağrılma şansınız o kadar yüksek demektir.
3
Özgeçmişin amacı nedir ?
Başvurduğunuz işle doğrudan ilgili becerileriniz, İşle doğrudan ilgili profesyonel iş tecrübeniz, Pozisyonu doğrudan ilgilendiren diğer adaylarda bulunmadığınıza inandığınız kişisel özellikleriniz ve becerileriniz, Başvurulan işin gereklerini tam olarak anladığınızı doğrulayan bölümlerdir. Özgeçmişte hangi bilgiler yer almalı? İsim, adres, telefon numaralarınız ve e-posta adresiniz (varsa) Geçmiş iş deneyiminiz (nerede, hangi pozisyonlarda çalıştığınız ve görevleriniz) Eğitim durumunuz (okuduğunuz okullar) Aldığınız herhangi bir ödül ya da sertifika (örneğin, çalıştığınız bir iş yerinde “ayın elemanı” seçildiyseniz bunu belirtin) İşverenin ilgisini çekebilecek bazı becerileriniz
4
Bazı çağdaş format örnekleri;
Özgeçmiş Formatları... FORMAT SEÇİMİ... Özgeçmişinizin formatını belirlemeden önce profesyonel iş hedeflerinizi tam anlamı ile tespit etmiş olmalısınız. Özgeçmişinizde yer almasını istediğiniz konu başlıklarının, detayların dökümünü yapmanın ardından, profesyonel ve şahsi niteliklerinizin okuyucunun yoğun ilgisini çekebilecek bir standart format oluşturmanız gerekecektir. Kesinlikle arkadaşlarınızın veya herhangi bir kitapta gördüğünüz formatı kopyalamayın. Her adayın niteliklerinin, profesyonel hayatının değişiklikler gösterdiğini unutmayın. Kendi tarzınızı oluşturun. Bununla birlikte bazı çok sık kullanılan format tiplerini de gözden geçirmenizde oldukça faydalı olacaktır. Seçilen formatın her kişi için farklı özellikler taşıması kadar doğal bir olgu olamaz……………………………………………………………………………. Bazı çağdaş format örnekleri;
5
Ülkemizde en yoğun olarak kullanılan özgeçmiş formatıdır.
KRONOLOJİK Ülkemizde en yoğun olarak kullanılan özgeçmiş formatıdır. En son bulunulan pozisyon en üstte yer almak koşulu ile profesyonel tecrübe tarihler muhakkak belirtilerek sıralanır. Son pozisyonunuza mümkün olduğu kadar fazla yer vermelisiniz. Pozisyonunuzun türü ve firma ismi ön plana çıkarılır. AVANTAJLARI Profesyonel iş hayatınızdaki devamlılığı ve kariyer gelişmenizi gösterir. Çalışılan firmaların isimlerini ve pozisyonları ön plana çıkarır. Kariyer ve profesyonel iş hedefleri, eğer iş hayatınızı destekliyorsa ve çalıştığınız firma isimleri kariyerinize prestij sağlıyorsa bu formatı rahatlıkla kullanabilirsiniz FONKSİYONEL Başarılı olduğunuz konuları, tecrübenizi ve güçlü olduğunuz özelliklerinizi, kariyer hedefleriniz dahilinde destekleyici bir rol oynar. Sahip olunan pozisyonlar ve kronolojik iş hayatınız tamamen gözardı edilir. AVANTAJLARI Özellikle vurgulamak istediğiniz profesyonel nitelikleriniz ile ilgili esneklik sağlar. İş hayatına giren yeni mezunlara, iş hayatından uzak kalmış adaylara ve özellikle kariyer değişikliği arzulayan kişiler için ideal format tipidir.
6
herhangi bir sakınca yoktur.
HEDEFE YÖNELİK Bu özgeçmiş formatı spesifik olarak ilan edilen veya başvurulan pozisyon için düzenlenebilir. Öncelikle, ilan edilen veya başvurulan pozisyonunun talep ettiği nitelikler tespit edilir ve aday kendinde varolan bu özelliklerden ön plana çıkarılması gerekenleri belirli bir format dahilinde ortaya koyar. Her yeni durum için ayrı özgeçmiş yazılmasında herhangi bir sakınca yoktur. AVANTAJLARI Seçilen iş veya pozisyon ile ilgili adaya esneklik sağlar ve özgeçmişin ön plana çıkmasında oldukça önemli bir rol oynar. Hedeflenen alan veya pozisyonun niteliklerinin tam anlamı ile özümsendiğini ve bilinçli bir başvuru olduğu imajını işveren üzerinde başarı ile yaratır.
7
ÖN YAZI KURALLARI Özgeçmişin ayrılmaz bir parçası olan ön yazınızı oluştururken bazı önemli kuralları gözönüne almalısınız. Özgeçmişinizi ne kadar kendinize özgü olarak oluşturmaya çalışırsanız çalışın yine de bazı temel ve vazgeçilmez kuralların dışına çıkamazsınız. Ama ön yazı (mektup) iş başvurunuzu bazı kalıpların dışına çıkararak şahsileştirmeniz ve başvuru yaptığınız işverenle birebir ilişki sağlayabildiğiniz bir araçtır. İş başvurularınız sırasında ön plana çıkmanızda oldukça önemli bir araç niteliği taşıyan ön yazı hazırlanırken bazı temel kurallara dikkat edilmelidir. 1.ÖN YAZIDA İLGİLİ ŞAHSIN İSMİ BELİRTİLMELİDİR. Ön yazı da kesinlikle işe alma kararını verecek kişi veya makam belirtilmelidir. Bunun için başvuru öncesinde ilgili firma aranarak başvurunun kime yapılması gerektiği konusunda bilgi alınmalıdır. İlgili kişiye hitabıyla başlayan önyazıların kesinlikle itici bir yöne sahip olduğunu unutmayın. Ayrıca " İlgili kişiye " yazarak gönderdiğiniz özgeçmişinizin gerçek anlamda konuyla " ilgili " kişiye ulaşacağından asla emin olamazsınız. Eğer firma içinden herhangi bir isim sağlamanız mümkün değilse en son çare olarak "İnsan Kaynakları Bölümü" veya "Personel Bölümü" dikkatine ibaresini ön yazınızda belirtebilirsiniz.
8
2. STANDART FORMATLARA BAĞLI KALMADAN KENDİ YAZIM TARZINIZI AKTARIN.
Personel departmanı çalışanları veya İnsan kaynakları uzmanları oldukça fazla sayıda özgeçmiş ve dolayısıyla ön yazı ile karşılaştıkları için oldukça hızlı bir şekilde başvuruları gözden geçirir ve aradıkları bilgiye ulaşırlar. Ön yazınızın okunmasını sağlamak için abartılı olmamak koşulu ile standard formatlar veya yazım tarzları dışına çıkmalısınız. 3. NEDEN MÜLAKATA ALINMANIZ GEREKTİĞİ SORUSUNU ÖN YAZINIZDA CEVAPLAYIN. Firmalar personel istihdamını ihtiyaçtan dolayı değil, istihdam edecekleri kişinin yaratacağı katma değeri göz önüne alarak yaparlar. Bu bilginin ışığında bu aşamada göz önünde tutulması gereken prensip sizin firmadan beklentileriniz değil, firmanın sizden ne fayda sağlayacağıdır. Bu yüzden, işvereni önyazınız vasıtası ile firmasına ne kadar faydalı olacağınızı kanıtlamalı ve mülakat aşamasına geçmeyi hedeflemelisiniz. 4. MÜLAKAT TALEBİNİZİ BELİRTİN. Ön yazınızın sonunda mülakat talebinizi muhakkak belirtmelisiniz. Bu sizin işi ve işvereni ne kadar ciddiye aldığınız konusunda belirleyici bir koşuldur. Daha ileri giderek mülakat için uygun olacağınız tarih aralığını veya işvereni arayacağınız günü de belirtebilirsiniz.
9
YENİ MEZUNLARIN ÖZGEÇMİŞ FORMATI
İş tecrübesini ön plana çıkarmayan fonksiyonel veya hedefe yönelik özgeçmiş formatı, en uygun format özelliğini taşımaktadır. Yeni mezunların kendilerini tam anlamı ile ifade etmelerini sağlar. Üniversite hayatınızda yaptığınız işler (part-time iş tecrübelerinizi ve stajları da ilave edebilirsiniz) konunuzla ilgili edindiğiniz veya sosyal tecrübelerinizi ön plana çıkarmalısınız. Kendinize ne kadar güvendiğinizi ve eğitimini gördüğünüz konuya ne kadar hakim olduğunuzu belirtmekten kaçınmayın. Kesinlikle imla hatası yapmamaya özen gösterin ve özgeçmişinizi göndermeden önce objektif bir göz tarafından değerlendirilmesini sağlayın. Değişik iş olanakları için değişik hedeflere yönelik özgeçmişler hazırlayabilirsiniz. Fakat kesinlikle başvurduğunuz bir pozisyon veya firmaya kısa aralıklarla farklı özellikler veya format taşıyan özgeçmişler göndermeyin. İki farklı format veya içerik işverenin kafasında soru işaretleri oluşturabilir. İşe başvuru işlemlerinin oldukça uzun sürdüğünü de unutmadan, eğitiminizi bitirmeden önce formatınızı oluşturmaya çalışın.
10
Özgeçmiş Yazarken Dikkat Etmeniz Gereken Temel Kurallar...
Cümleleri ve paragrafları kısa tutun. (10 satırdan daha fazla bilgiye yer vermeyin) Ön plana çıkmasını arzu ettiğiniz paragraflar için belirleyici yönlendirici işaretler kullanın. (Büyük puntolu noktalar vs) Aynı ifadeyi sağlayan ağır bir tanımlama yerine basit anlatım tarzını tercih edin. Başarılarınızı tam anlamı ile desteklemek için sayısal değerler kullanın. İkinci bir kişinin imla hatalarını düzeltmesi için özgeçmişinizi okumasını sağlayın. Başvurulan işle doğrudan ilişkili olmadığı sürece hobilerinize, gönüllü çalışmalarınıza yer vermeyin. Desteksiz olarak kendinizi övücü cümlelerden uzak durun. Konunuzla ilgili teknik terimleri herkes tarafından anlaşılabilecek şekilde ifade etmeye çalışın. Özgeçmişinizi edilgen bir ifade oluşturan yaklaşımlardan uzaklaşın.
11
İyi bir özgeçmiş hazırlayabilmeniz şu noktaları dikkate alın:
Kısa tutun: Bir ya da en fazla iki sayfa olsun En son çalıştığınız iş yerini en önce listeleyin: İş deneyiminizi son çalıştığınız iş yerinden başlayarak listeleyin. Her iş ile ilgili temel bilgiler verin: İş yerinin adı, çalıştığınız zaman aralığını, ünvanınızı ve sorumluluklarınızı belirtin. Her işte elde ettiğiniz önemli başarılardan söz edin: Örnegin, “ayın elemanı seçildim”, “günde 60 çagrıya yanıt verdim” gibi cümleler kullanabilirsiniz. Eylem sözcüklerini kullanın: Oluşturmak, yönetmek, idare etmek, yanıtlamak gibi eylem sözcükleri kullanmaya gayret edin. Ödüllerinizi sıralayın: Okurken aldığınız ödülleri belirtin. Diğer deneyimlerinize yer verin: Henüz fazla iş deneyiminiz yoksa, gönüllü olarak yaptığınız işleri yazın. Sahip olduğunuz becerileri seviyeleriyle belirtin: Bildiğiniz yabancı diller, bilgisayar programları, kullandığınız teknolojik makinalar ve/veya uzmanlık alanlarınızı zayıf/orta/iyi/çok iyi gibi seviyelendirerek belirtiniz. Fotoğraf eklemeyi unutmayın: İyi çekilmiş bir fotoğraf çok etkili olacaktır. İletişim bilgileriniz mutlaka güncel olsun: Oturduğunuz adres işverenin karar vermesi açısından çok önemlidir. Bir işe başvururken iş yerinin evinize uzaklığını hesaba katın.
12
İş Görüşmelerinde Başarılı Olmanın 10 Pratik Yolu
İş arayanların hazırladıkları özgeçmişlerin kağıt üzerinde muhteşem görünmesine rağmen, daha sonra yapılan mülakat sırasında bir çok kişinin başarısız oldukları bilinen bir gerçektir. Dışarıda bunca iş arayan varken ve buna karşılık bu kadar az iş varken öncelikli olarak yapılması gereken en önemli şey ilk görüşmede en iyi etkiyi bırakmaktır. Kötü Bir Şekilde Tokalaşmamak: Mülakatın en başında geçen üç saniyelik el sıkışma iyi bir izlenim bırakmanız için ilk fırsatınızdır. Kötü el sıkışma ilk baştan bir mülakatı bitirir. Kötü el sıkışmayla, iyi bir izlenim bırakarak görüşmeden ayrılma şansınızı kaybetmiş olursunuz. Gevşek el sıkışma: Karşınızdakini umursamadığınız ve aslında iş ile ilgilenmediğiniz izlenimini verir. Parmak ucuyla el sıkışma: Yetersizlik izlenimi verir Kendinizi çok tecrübeli biri olarak görseniz bile bu hatalara düşmeyin.
13
Çok Konuşmamak: Bazı patronlar çok konuşan insanlardan hiç hoşlanmazlar.
Bunun bazı örnekleri aşağıda verilmiştir. Sorulara doğru cevap vermek için çok konuşmak: Bunun bıraktığı izlenim: Bu kişi bir türlü sadede gelemiyor. Gergin bir şekilde konuşmak: Bir şeyleri örtmeye çalıştığınız veya yalan söylediğiniz izlenimini verir Bu durumlardan kaçınmak için sorulara doğrudan ve kısa cevaplar vermeniz gerekir. Kendi kendinize prova yaparak gergin konuşma tarzından kaçınmaya çalışın Mevcut ya da Eski İşverenler ile İlgili Olumsuz Şeyler Söylemek: Bir işe kabul edilmemenin en kısa ve iyi yolu eski ya da mevcut işvereninizle ilgili olumsuz şeyler söylemektir. Şikayetleriniz ne kadar makul olursa olsun işvereninize saygı göstermediğinizi ima ettiğiniz anda yeni işi kaybetmiş olursunuz. Olabildiğince olumsuz tecrübelerinizi anlatmamaya çalışın. Mülakata Çok Erken veya Geç Gelmemek: Bu en önemlilerindendir. İş görüşmelerine tam zamanında gitmek gerekir. 10 dakika erken gelmek de zayıf bir izlenim bırakır. 10 dakika geç gelmek de işi kesinlikle kaybetmenize sebep olur. Öyle zamanınız çok ve çaresizmiş gibi görünmeyin. Zamanınızın en az onların ki kadar değerli olduğunu hissettirin.
14
Sizi Karşılayan Kişilere Kaba Davranmak: Bir mülakatta ilk tanışacağınız kişi genelde bir
resepsiyonist ya da sekreterdir. Bu aynı zamanda bırakacağınız ilk izlenimdir. Yan Ödemeler Tatil Günleri ya da Maaş ile İlgili Sorular Sormamak: Size araba satan kişi size test sürüşü yapacağınız arabayı göstermeden kredibiliteniz hakkında belge ve bilgi görmek isterse ne düşünürsünüz? Kızar ve arkanızı döner gidersiniz. Aynısı iş görüşmeleri için de geçerlidir. İşvereni kazanana kadar bekleyin. Gerekirse bu bunlarla ilgili soruları ikinci görüşmeye bırakın. Görüşmeye Hazırlıksız Girmemek: Görüşme öncesi yeterli hazırlık ve araştırma yapmamış bir kişi kadar ilgisiz biri izlenimi vermek mümkün değildir. En güzel hareket şirketle ilgili yerinde ve doğru bir kaç soru sormaktır ve bu işe ilginizi açık bir şekilde gösterir. Konuşurken Takılmamak: Konuşurken çok takılan kişiler oldukça kötü bir izlenim bırakır. Gerginliğin ilk belirtileri bu takılmalardır. Yani, şey, falan filan gibi takılmalar kendinize güvenli görünüşünüzü etkiler. Çok Fazla veya Yetersiz Göz Teması: Her durum olumsuz bir etki yaratabilir. Göz temasından kaçınmak sizi doğru ve samimi olmayan bir kişi olarak gösterir. Çok fazla göz teması ise karşınızdaki insanı bıktırır. Bu sebeple bir mülakata gitmeden önce mutlaka bununla ilgili olarak bir arkadaşınızla prova yapın. İletişim Tarzlarının Uymaması: Görüşmeyi yapanla etkin bir iletişim kuramazsanız iyi bir izlenim bırakmanız imkansızdır. Görüşmeyi yapanın size davranış şeklini aynı şekilde ona yansıtırsanız durumu kolayca değiştirebilirsiniz.
15
İş Görüşmesinde Giderken Nasıl Giynmeliyiz ?
Bir iş görüşmesine giderken iş başvurusunda bulunduğunuz şirketi araştırın. Kıyafet kurallarını öğrenin ve buna uygun giyinin. Bir reklam şirketinde çalışanların giydikleri, bir denetim şirketinde çalışanların giydiklerinden farklı olacaktır. İş görüşmesi için kıyafet seçerken sağduyu ve iyi bir giyim zevki rehberiniz olmalı. Çok göze çarpan kıyafet ve renklerden kaçının. Takılarınızın sade olmasına dikat edin ve mümkün olduğu kadar az takı takın. Üzerinize rahat bir şekilde oturan kıyafetler tercih edin. Temel kurallardan biri o İşte çalışırken giyeceğiniz kıyafetin bir seviye daha üstün olanını giymektir. Kadınlar İçin ciddi hava veren renkte kıyafetler seçilmeli. Sade ayakkabılar, sınırlı sayıda takı, toplu ve profesyonel görünümlü saçlar tercih edilmeli. Evrak çantası taşınabilir. Erkekler ciddi hava veren renkler ve ağır takım elbiseler giymeli ve buna uygun, düzgün bir şekilde bağlanmış bir kravat takmalı. Koyu renkli çoraplar ve profesyonel görünümlü ayakkabılar tercih edilmeli, çok sınırlı takı kullanılmalı.
16
Doğru kıyafetleri seçmiş olabilirsiniz ama kişisel temizlîğinizdeki en ufak bir eksiklik, yaratmaya çalıştığınız etkinin tamamını bir anda yok edebilir. Aşağıda sıralayacağımız hususlara özen göstermelisiniz: Bunlara Dikkat Edin Saçlarınız temiz, taranmış, düzgün bir şekilde toplanmış veya düzenlenmiş olmalı. Erkeklerin temiz bir şekilde traş olmuş olmaları, bıyık ve sakalların düzgün şekil verilip, taranmış olması gerekli. Tırnaklar temiz ve manikürlü olmalı. Dişler fırçalanmış olmalı ve nefes temiz kokmalı. Ağız kokusuna yol açan yiyecekler yememeye; tütün, alkol ve kahve kokularına dikkat edin. Gerekiyorsa yanınızda naneli sakız bulundurun. Vücudunuzun temiz olması önemli. Deodorant kullanın. Makyaj sade olmalı ve doğal görünmeli. Parfüm, after shave ve kolonyayı çok az kullanın veya kullanmayın. Odadan çıktığınızda kokunuz arkada kalmamalı.
17
Doğrudan bir soru sorulursa doğrudan cevap verin.
Sorularla daha fazla bilgi istenip istenmediğini öğrenmeye çalışın. İyi bir özgeçmiş sizi dikkate almalarını, iyi bir görüşme de işi sizin almanızı sağlar. Kaynakça;
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.