Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanGoksu Kutlu Değiştirilmiş 10 yıl önce
1
KUVVET VE HAREKET HAREKETLİ VARLIKLARI GÖZLEMLEYELİM
Her canlı yaşamını devam ettirebilmek için hareket etmelidir. İnsanlar yürür. koşar,; hayvanlar yüzer, sürünür. Uçar bitkiler ise yapraklarını güneşe yöneltir. Çevremizdeki bazı cisimler yerlerini değiştirirken bazıları da sürekli aynı yerde kalır. Uçan kuş, koşan insan, yolda giden araba, sürünen yılan hareketli iken köprüler evler dağlar hareketsizdir.
2
KUVVET VE HAREKET Konum: bir cismin bulunduğu yerdir.
Hareket : bir cismin sabit bir noktaya göre yer değiştirmesidir. Hız: birim zamanda alınan yoldur.
3
KUVVET VE HAREKET Bir cismin hareketli olup olmadığını belirlemek için gözlemcinin durumu da belli olmalıdır. Örnek: arabanın içinde iki kişi düşünelim. Biri diğerine göre hareketsizdir. Kaldırımdaki kişiye göre arabada oturanlar hareketlidir.
4
KUVVET VE HAREKET Yer değiştirme ve alınan yol her zaman aynı olmayabilir Yer değiştirmede ilk ve son konum belirlenmelidir. Bu iki nokta arasında doğru çizgi çizilmelidir. Alınan yol hesaplanırken başlangıç noktasından itibaren tüm yollar toplanır.
5
varış noktası Başlangıç noktası
6
KUVVET VE HAREKET Hareket halindeki bir madde için hızlanma, yavaşlama, sallanma, yön değiştirme ve dönme söz konusudur.
7
KUVVET VE HAREKET Hızlanma: gidilecek yere daha çabuk gidilir.
Yavaşlama : gidilecek yere daha uzun sürede gidilir. Sallanma: salıncak ve hamak Dönme : dönme dolap belli bir çizgi aynı hareketi yapmaktır. Akrep ve yelkovanın hareketleri
8
Hızın hesaplanması Aradaki mesafe metre cinsinden ölçülmeli
Arabanın hareketi başladığında kronometre tutulmalı. Hareketin durduğu anda geçen süre saniye olarak hesaplanmalı Aradaki mesafe metre cinsinden ölçülmeli Son Konum belirlenmeli İlk konum belirlenmeli Tüm bunlardan sonra: ölçülen mesafe kronometrede okunan süreye bölünmelidir. Böylece bir saniyedeki hız bulunmuş olur.
9
Semboller SEMBOLÜ BİRİMİ HIZ V m/sn km/saat ZAMAN t sn saat YOL X m km
10
Sihirli üçgen X YOL V HIZ t ZAMAN YOL = ZAMAN X HIZ
11
İTME VE ÇEKME Evdeki gardırabu hareket ettirebilmek için birkaç kişi ile birlikte çalışmamız gerekir. Bir otomobili hareket ettirmek için birkaç kişinin itmesi gerekir. Bir kişi bir otomobili itme ile hareket ettiremeyebilir ama 3 kişi itme ile hareket ettirebilir. Bir cismi itme yada çekme ile hareket edip etmeyeceği itme yada çekme kuvvetinin büyüklüğüne bağlıdır.
12
İTME VE ÇEKME Duran bir cisme yeterince bir kuvvet uygulanırsa cisim hareket eder. Masayı iterek yada çekerek hareket ettirirsiniz. Tek başınıza yapamıyorsanız yeterince kuvvet uygulamadınız demektir. İkinci bir kişi ile çekme yada itme işini yapabilirsiniz.
13
İTME VE ÇEKME Kovalamaca oynarken arkadaşınızın kazağından çekerseniz arkadışınız yavaşlar. Koşan birini iteklerseniz o kişi hızlandığından dolayı düşebilir. Hareket halindeki bir cismi durdurmaya ya da yavaşlatmaya çalışmak tehlikeli sonuçlar ortaya çıkarabilir. Hızla üzerinize gelen bir otomobili durdurmaya ya da yavaşlatmaya çalışırsanız sonuçta ölümle karşılaşabilirsiniz.
14
Kuvvet uygulandığı cisimler üzerindeki etkileriyle tanımlanır
Kuvvet uygulandığında cisim: Hızlanabilir Yavaşlayabilir Durabilir Yönünü değiştirebilir Doğrultusunu değiştirebilir Hareket edebilir İtme çekme
15
Kuvvet uygulandığı cisimler üzerindeki etkileriyle tanımlanır
Kuvvet uygulandığında cisim: Şekil değiştirebilir Şekil değişmesi için Bükme, sıkma, germe, vurma etkisi olmalıdır.
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.