Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanIren Akkoz Değiştirilmiş 10 yıl önce
2
Envanter
3
Envanter bir Mali Yatırımdır
Sonuçları: Talep Tahmininde Hata Planlama Hataları Kayıt Kusurları Kalite, İşgücü, Makine Problemleri Optimum Satınalma & Üretim Miktarları Mevsimsel stok kullanarak pürüzsüz üretim devreleri Müşteri Hizmetlerini Yüksek Düzeyde Tutma
4
Daha iyi Envanter Yönetimi büyük bir farklılık yaratabilir
Kime Stok Gerekir? ABD Dayanıklı Mal Üretim Envanterleri Yıllık orandan sevkıyat yüzdeleri gelişiminin en düşük 1-5 oranı, çarpı yıllık sevkıyatlar kaynak: ABD Sayım Bürosu Gerçek 1988 oranlarından satışa yansıtılan envanterler 115$ milyar
5
Envanter kararlarını en çok etkileyen üç maliyet tipi
Sahip olma maliyeti (Tutma ya da Taşıma Maliyeti) Sahip olamama maliyeti (Eksiklik Maliyeti) Temin etme maliyeti (Sipariş Maliyeti)
6
Temel Takaslar Envanter Seviyesi MALİYET Yüksek Düşük
Sipariş ya da Düzen Tutma veya Taşıma Eksiklik veya Bekleyen Sipariş
7
Envanter Maliyetleri TUTMA YA DA TAŞIMA MALİYETLERİ
* Sermaye Maliyeti ($ için Olanak Maliyeti Bağlanmış) Likidite Riski * Depolama, Elleçleme, Sigorta * Eskime * Bozulma, Çürüme, Hırsızlık, Fire Vergiler …. EKSİKLİK YA DA BEKLEYEN SİPARİŞ MALİYETİ * Kaybolan Satışlar * Müşteri Art Niyeti * Bilgi ve Takip Maliyeti * Çabuklaştırma * Üretimde Bozuk Kalma Süresi SİPARİŞ VERME YA DA KURULUM MALİYETLERİ * Sipariş İçin Formalite * Ekipman Kurulumu Numune Testi Teslim Alma ve Elleçleme
8
IP&M Performans Ölçümleri
ICC: Envanter Taşıma Maliyeti GIT: Global Envanter Bilançosu FTFR: İlk Sefer Doldurma Oranı FFR: Nihai Doldurma Oranı FAC: Tahmin Doğruluğu ICC GIT FTFR FFR FAC 1 2 3 4 5
9
Optimal Müşteri Hizmet Seviyeleri
$- $500 $1,000 $1,500 $2,000 $2,500 $3,000 50.000% 60.000% 65.000% 70.000% 75.000% 80.000% 85.000% 90.000% 92.500% 95.000% 97.000% 98.000% 99.000% 99.500% 99.700% 99.950% Doldurma Nispeti Olarak Ölçülen Müşteri Hizmet Seviyesi Envanter Taşıma Maliyeti Kayıp Satış Maliyeti Siyasetin Toplam Maliyeti
10
Envanter Seviyeleri PF PI SS AIL AIV Ortalama Envanter Değeri
500 1000 1500 2000 2500 3000 3500 4000 4500 5000 50.000% 60.000% 65.000% 70.000% 75.000% 80.000% 85.000% 90.000% 92.500% 95.000% 97.000% 98.000% 99.000% 99.500% 99.700% 99.950% Ünite Doldurma Nispeti Olarak Ölçülen Müşteri Hizmet Seviyesi Ortalama Envanter Değeri 1 2 3 4 5 6 Envanter Sıraları PF PI SS AIL AIV
11
Doldurma Oranını Geliştiriciler
Kalem Tanımı Envanter Taşıma Oranı Sipariş Maliyeti Eksiklik Faktörü Satış Fiyatı ($ / Ünite) Envanter Değeri ($ / Ünite) Temin Etme Süresi (yıl) Yıllık Talep Tahmini (Ünite/Yıl) Tahmin Temin Etme Süresi Talep Temin Etme Süresi Tahmin Kusur Hata %’si Temin Etme Süresi talebinde standart sapma Optimal CSL Envanter Sırası EOQ Envanter Taşıma Maliyeti Kayıp Satışlar Maliyeti Tutumun Toplam Maliyeti
12
1. NE KADAR sipariş edilmeli?
Asal Konular sipariş Sevkıyat 1. NE KADAR sipariş edilmeli? Sipariş sıklığı ile bağlantılı olarak maliyetleri dengele 2. NE ZAMAN sipariş edilmeli? Talebi, teslim süresinde kapsayacak kadar yeterlilikte bulunduğu zaman
13
1. Ne Kadar sipariş edilmeli?
“EOQ Yaklaşımı” Tutma maliyetini sipariş maliyeti İle Dengeleme
14
En basit konuyu ele alalım
Bilinen ve Sabit Talep Siparişleri Anında Alma Miktarsal Iskonto Yok Zaman Envanter Birimleri Sipariş Miktarı Ortalama Envanter = Sipariş Miktarı/2
15
Sipariş (Kurulum) Maliyeti
EOQ Modeli Yıllık Maliyet Toplam Maliyet Eğrisi Sipariş (Kurulum) Maliyeti Tutma Maliyeti Sipariş Miktarı Optimal Sipariş Miktarı (Q*)
16
Ekonomik Düzen Miktarı
D = Talep (birim/zaman periyodu) S = Sipariş başına maliyet($) H = Tutma maliyeti ($/ünite/zaman periyodu) (= C*i)
17
Bu kahve makinesi için EOQ nedir?
Bir Örnek Talep = 1000 ünite yılda Sipariş Maliyeti = 100 $/sipariş Birim Maliyet = $50 Envanter Tutma Maliyeti = 40 % (veya envanter/yıl için $ başına 0.4) Sipariş Teslim Süresi = 2 hafta (yıl 50 hafta kabul ediliyor) Bu kahve makinesi için EOQ nedir? ROP nedir?
18
Temel bağlantılara seri olarak göz atış
Ya peki… Faiz oranları artarsa? Sipariş işleme otomatikleşirse? Depolama maliyeti düşerse? Ürün maliyeti düşerse? Minimum sipariş miktarı empoze edilirse? Talep artışlarında değişkenlik olursa?
19
Ne zaman? Teslim süresi boyunca talebi karşılayacak kadar elde bulunmakta mı?
Stoktaki Üniteler Bir sonraki siparişin varışı Yeniden Sipariş Noktası Teslim Süresi ? Eksiklik! ? Emniyet Stoku Zaman Eksiklik unsuru teslim süresi içinde hangi sıklıkta hoş görülmeli? [Aksine, hangi “hizmet seviyesi” kabul edilmeli?]
20
Teslim süresi içinde talep dağılımı
Her bir güvenlik stok seviyesi, teslim süresi içinde farklı bir “hizmet seviyesi” ima eder Stoktaki Üniteler Teslim süresi içinde talep dağılımı (DDLT) Yeniden Sipariş Noktası Emniyet Stoku Zaman Teslim süresi içinde eksiklik olasılığı [ =(1- Hizmet Seviyesi”) ] Teslim Süresi
21
Daha açık olarak P(Bitmiş stok) Hizmet Seviyesi DDLT SS Ortalama
Teslim süresi içinde talep dağılımı Hizmet Seviyesi P(Bitmiş stok) SS Stoktaki Üniteler Ortalama DDLT Yeniden Sipariş Noktası Emniyet Stoku Zaman Teslim Süresi
22
Uygun hizmet seviyesi nedir?
Eksiklik maliyetini [Cu] Tutma maliyeti [Co] ile dengeleme Beklenen elde bulunan eksiklik maliyeti = Beklenen elde bulunan fazlalık maliyeti P (DDLT > ROP) * Cu = P (DDLT< ROP) * Co (1-Hizmet Seviyesi) * Cu = Hizmet Seviyesi * Co Hizmet Seviyesi = Cu / (Co + Cu) Bu oranın diğer bir ismi “Critical Fractile”
23
Hastane için ER Kitleri Emniyet Stoku bunun ne kadarını teşkil eder?
Bir Örnek Hastane için ER Kitleri Talep normal olarak ayda ortalama 350 ünite ve 10 üniteden oluşan bir standart sapmadan teşekkül eder. Teslim Süresi = bir ay Servis Seviyesi = %95* (* ) s © 1995 Corel Corp. ROP Nedir? Emniyet Stoku bunun ne kadarını teşkil eder?
24
ER Kitleri için ROP x = ? Frekans m = 350 s = 10 Servis Seviyesi = %95
P(Bitmiş Stok) = %5 Emniyet Stoku = x - m m = 350 x = ?
25
Yeniden Sipariş Noktası şimdi nasıl tespit edilir?
1. Teslim süresi içinde istenen hizmet seviyesi bulunur (Örneğin, Critical Fractile formülünü kullanarak) 2. Eğer DDLT dağılımı normal ise, hizmet seviyesine tekabül eden z bulunur 3. Emniyet Stoku = (z) (DDLT standart sapma) 4. Yeniden Sipariş Noktası = Emniyet Stoku + Ortalama DDLT
26
Yüksek hizmet seviyeleri için çok yüksek emniyet stoku gereklidir
3.3 2.8 Emniyet Stoku 2.3 1.8 1.3 0.8 80% 85% 90% 95% 100% Hizmet Seviyesi
27
İyi envanter yönetimi ilgili maliyetleri “optimize” eder
Maliyet Optimizasyonu üzerine odaklanın Ekonomik Sipariş Miktarı (EOQ) Ekonomik Sevkıyat Yükü (TL,…)
28
Ve sık ve güncel bilgi kullanır
Bilgi Teatisi üstünde odaklanın Malzeme İhtiyaç Planlaması (MRP)… Kurumsal Kaynak Planlaması (ERP) Maliyet Optimizasyonu üzerine odaklanın Ekonomik Sipariş Miktarı (EOQ) Ekonomik Sevkıyat Yükü (TL,…)
29
İyi envanter yönetimi şüphe ve değişkenlik ile iştigal edenidir
Ancak en önemlisi, İyi envanter yönetimi şüphe ve değişkenlik ile iştigal edenidir Esnek ve Hızlı Tepkime üstüne odaklanın Tam zamanında (JIT) Uyarlanmış Seri Üretim Bilgi Teatisi üstünde odaklanın Malzeme İhtiyaç Planlaması (MRP)… Kurumsal Kaynak Planlaması (ERP) Maliyet Optimizasyonu üzerine odaklanın Ekonomik Sipariş Miktarı (EOQ) Ekonomik Sevkıyat Yükü (TL,…)
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.