Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

A Deep Approach to Turkish Teaching and Learning

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "A Deep Approach to Turkish Teaching and Learning"— Sunum transkripti:

1 A Deep Approach to Turkish Teaching and Learning
Use of Popular Icons in Advertisements Reklamlarda Popüler ikonların kullanımı Prepared by Yasin Tunç A Deep Approach to Turkish Teaching and Learning Wisconsin Center for Education Research, University of Wisconsin-Madison

2 Popular Icons and Ads Use of popular icons in ads
is not a new phenomenon. In Turkey, especially with new, more modern techniques in the field of advertising, ad agencies have always looked for new and more appealing images to attract consumers’ attention. These images have mostly been iconic figures from popular genres of different eras. So, there has been a close correlation between the popular genre and the images used in advertising in different eras.

3 Popüler İkonlar ve Reklamlar
Reklamlarda popüler ikonların kullanılması yeni bir olgu değildir. Türkiye’de reklamcılık alanında özellikle modern ve yaratıcı tekniklerle beraber, reklam acentaları tüketicinin dikkatini çekmek için sürekli yeni ve daha çekici semboller aramıştır. Bu semboller genellikle dönemin popüler türünün popüler figürleri olmuştur. Dolayısıyla dönemin popüler türü ile reklamda kullanılan ikonlar arasında yakın bir ilişki olagelmiştir.

4 Popular Icons and Ads In the 1970s and 1980s in Turkey, popular genres were movies and music. Therefore, when you look at the ads of these decades, you will see that most of the popular icons in the ads are either actors, actresses, musicians, or all three. See, for example, the following ads, featuring Aydan Şener (in the first ad), a famous actress of the era, and Ayhan Işık (in the second ad), a famous actor: Some other examples: The same trend can be observed in the United States as well. See, for example, the following ads:

5 Popüler İkonlar ve Reklamlar
1970 ve 1980’lerin popüler türleri film ve müzikti. Dolayısıyla, bu dönemlerin reklamlarına bir göz attığınızda, reklamlarda kullanılan ikonların çoğunun ya aktris, aktör ya da müzisyen olduğunu görürsünüz. Bazen ikisi de kullanılmaktaydı. Örneğin Aydan Şener ve Ayhan Işık’ın rol aldığı yukarıdaki reklamlara bakınız. Benzer bir trendin Amerika’da da olduğunu görebiliriz Yukarıdaki örneklere bakınız.

6 Popular Icons and Ads In the 1990s and 2000s, in Turkey like in many other countries, popular culture, music, sports, fads, and fashion were all increasingly used in ads, along with movie stars. The scope of the ad content was widened and ads became more complex. Especially in the late 1990s and 2000s, the use of other advertising means, such as the Internet, became popular. In the 200os, especially in Turkey, one can observe the incorporation of local elements, a sense of humor, and international icons into advertisements. See, for example, the following ads, from the early 1990s, featuring Rıdvan Dilmen (in the first ad), a famous soccer player, and Şener Şen (in the second ad), a famous actor.

7 Popüler İkonlar ve Reklamlar
1990’larda ve 2000’li yıllarda, birçok ülkede olduğu gibi, Türkiye’de de, reklamlarda film yıldızlarıyla beraber popüler kültür, müzik, popüler sporlar ve moda gittikçe kullanılmaya başlandı. Özellikle 1990’ların sonu ve 2000’li yıllarda, internet gibi diğer reklam araçları popülarite kazanmaya başladı. 2000’li yıllarda, özelikle Türkiye’ de yerel unsurların, mizah anlayışının ve uluslararası ikonların reklamlara dahil edildiğini gözlemleyebiliriz.

8 Popular Icons and Ads In the following ad, you can see an international star, and observe the use of English language in Turkish ads. In the following ads by Sinan Çetin, a famous director, you can observe the integration of local elements and a sense of humor. (2007, 2008, 2009).

9 Popüler İkonlar ve Reklamlar
Aşağıdaki Türkçe reklamda uluslararası üne sahip bir yıldızın ve İngilizce’nin kullanıldığını görebilirsiniz. Ünlü yönetmen Sinan Çetin’e ait aşağıdaki reklamlarda yerel unsurların ve mizah anlayışının reklamlarda nasıl kullanıldığını görebilirsiniz. (2007, 2008, 2009).


"A Deep Approach to Turkish Teaching and Learning" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları