Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

DENİZ LİMANLARI TERMİNOLOJİSİ

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "DENİZ LİMANLARI TERMİNOLOJİSİ"— Sunum transkripti:

1 DENİZ LİMANLARI TERMİNOLOJİSİ

2 İçindekiler: 17.12.2012 1. Deniz Limanı Tanımı
2. Limanların Genel Özellikleri 3. Liman Çeşitleri 4. Limanlarda Kullanılan Araçlar 5. Limanlarda Kullanılan Ekipmanlar

3 Gemilerin çeşitli ihtiyaçlarının karşılandığı, bakım ve onarımlarının ve / veya inşaatlarının gerçekleştirildiği, depolama imkanları bulunan, dalga ve akıntı etkisine karşı tabii ve / veya yapay olarak korunmuş kıyı ve su alanlarıdır. 1. LİMAN NEDİR?

4 Ayrıca, gemi, tekne vs. gibi deniz araçlarının park yeri, gemilerin kargolarını boşaltıp yüklediği ticaret merkezi, vinç barındıran ve genellikle gümrük de bulunduran mekanlardır.

5 2. LİMANLARIN ÖZELLİKLERİ

6 Mersin Port Konteynır Limanı

7 Liman Yeri Seçimi Liman yeri seçiminde göz önüne alınacak kriterler:
Dalga iklimi ve akıntı yönleri Sediment hareketi, taşınım doğrultusu, akarsular Hidrografik ve topografik koşullar, yeterli kara ve deniz alanının varlığı Jeolojik durum Kara ulaşım ağı Liman Yeri Seçimi

8 Geri saha (Hinterlant): Limanın hizmet verdiği ve etkilediği kara alanının bütünüdür.
Elleçleme (Handling): Limanda yüklerin gemiden karaya indirilmesi, taşınması, depolanması, taşıtlara yüklenmesi, taşıtlardan indirilmesi, karadan gemiye konulması için gereken yük nakil işlemlerinin tümüdür.

9 Boyutlandırma Liman giriş ağzı Basen derinliği Manevra dairesi
Rıhtım boyu Rıhtım kotu Boyutlandırma

10 Bg=L+e Liman Giriş Ağzı Bg : Giriş ağzı genişliği [m]
Giriş ağzının genişliği, dalgakıran topuk noktaları arasındaki net açıklık olarak alınmalıdır ve en büyük gemi girişte yan döndüğünde karaya oturmayacak kadar olmalıdır: Bg=L+e Bg : Giriş ağzı genişliği [m] L : En büyük gemi boyu [m] e : Emniyet payı [m] Liman Giriş Ağzı

11 Basen derinliği belirlenirken şu parametreler dikkate alınır:
Limanı kullanacak en büyük geminin tam yüklü draftı Liman içi kumlanma potansiyeli Liman içi maksimum çalkantı değeri Basen Derinliği

12 Manevra dairesinin yarıçapı, L gemi tam boyu (LOA) olmak üzere, genel olarak 3 L ile 1.5 L arasında değişir. Yarıçapı belirleyen en önemli faktör geminin manevra kabiliyeti ve römorkaj imkanıdır. Römorkörle yapılan manevralarda dairenin çapı azalır. Gemi kendi makineleri ile manevra yapıyorsa dairenin çapı daha büyük seçilir. Yerel meteorolojik koşulların manevra alanı üzerine etkisi büyüktür. Bu nedenle, riskli görülen durumlarda nümerik manevra simülasyonu kullanılması gerekebilir. Manevra Dairesi

13 Rıhtım boyu: Limana aynı anda yanaşacak gemi sayısına göre belirlenir
Rıhtım boyu: Limana aynı anda yanaşacak gemi sayısına göre belirlenir. En genel olarak, tam gemi boyuna bir emniyet mesafesinin eklenmesi suretiyle, n tane geminin yanaşması için gerekli rıhtım boyları hesaplanır. Rıhtım kotu: Limanı kullanacak geminin tonajına göre 0.8 m ila 4.0 m arasında değişir.

14 Liman İçi Çalkantı Analizi
Gemi ve teknelerin liman içinde maruz kalacakları dalga yüksekliklerinin işletme ve emniyet açısından sınırları bulunmaktadır. Tasarım halinde olan bir liman için bu sınırların hangi açık deniz dalga koşulları altında ulaşılacağının belirlenmesi, limanın sene içinde hizmet veremeyeceği sürenin tayininde büyük rol oynar. Liman içi çalkantı analizi, günümüzde fiziksel ve nümerik modeller yardımı ile gerçekleştirilmektedir. Bu analizin sonuçlarına göre dalgakıran boyları ve yerleşimi gerek duyulduğunda revize edilebilir. Liman İçi Çalkantı Analizi

15 3. LİMAN ÇEŞİTLERİ Konteynır limanı Kuru dökme yük limanı
Sıvı yük/LNG limanı Askeri liman Yat limanları Balıkçı limanları Çok amaçlı (Karma) limanlar 3. LİMAN ÇEŞİTLERİ

16 Konteynır adı verilen, deniz ve kara yük taşımacılığında kullanılan standart boyutlardaki kutulara yerleştirilmiş halde taşınan yüklerin elleçlendiği liman tesisleridir. Konteynır Limanları

17 Konteynır Limanları

18 Kuru Dökme Yük Limanları
Maden cevheri, çimento, kum, tahıl, kömür gibi dökme kuru yüklerin elleçlendiği limanlardır. Kuru Dökme Yük Limanları

19 Kuru Dökme Yük Limanları
Maden cevheri, çimento, kum, tahıl, kömür gibi dökme kuru yüklerin elleçlendiği limanlardır. Kuru Dökme Yük Limanları

20 Donanmaya hizmet eden, askeri gemilerin barınma, onarım ve lojistik ihtiyaçlarını karşılayan özel limanlardır. Askeri Limanlar

21 Yat Limanları

22 Balıkçı gemilerinin yararlandığı, balık işleme / depolama / satışı, ağ açma / temizleme / depolama yerlerinin bulunduğu, bunların dışında teknelerin bakım ve onarımının da yapılabilmesine imkan veren çekek yerleri ile teçhiz edilmiş limanlardır. Balıkçı Limanları

23 Petrol, doğal gaz (LPG), azot (LNG) ve diğer kimyasalların elleçlendiği terminallerdir.
Sıvı Yük Terminalleri

24 Ro-Ro / Feribot Terminalleri
Ro-Ro (Roll on-Roll off) taşımacılığı ve araç taşımacılığı için kullanılan, araçlar için geniş park ve manevra alanları içeren terminallerdir. Ro-Ro / Feribot Terminalleri

25 4. LİMANLARDA KULLANILAN ARAÇLAR
YTT (Yard Towing Truck) FLT (Fork Lift Truck) RTG (Rubber Tyred Gantry) MHC (Mobile Harbor Crane) SSG (Ship Shore Gantry) 4. LİMANLARDA KULLANILAN ARAÇLAR

26 5.LIMANDA KULLANILAN EKIPMANLAR
CFS (Container Freight Station) Twist Lock (Pabuç) Stacking Cone (Ambar İçi İstifleme Pabucu) Lashing Bar (Bağlama Demiri) Lift In Bridge Fitting Seal 5.LIMANDA KULLANILAN EKIPMANLAR

27 CFS (Container Freight Station)
CFS, konteynırın içindeki esyaların elleçlendiği sahalardır. CFS’deki halat konteynırların içindeki yükler boşaltılarak alıcısına teslim edilir veya ihracatın yükü konteynır içine yüklenir.

28 Twist Lock (Pabuç) Güverte üstünde bulunan üst üste bağlama ekipmanlarına “twist lock” denir. Konteynırların 4 kösesine takılmaktadır. Manüel, yarı otomatik ve tam otomatik olmak üzere üç çeşittirler.

29 Stacking Cone (Ambar İçi İstifleme Pabucu)
Kızaklı ambar bulunan gemilerde ambar içine yüklenecek 20‟lik konteynırların oturmasını sağlayan ekipmandır. Bunlar ambar içinde konteynırın hasar görmemesi, sarsılmaması ve gittiği limanda güvenli bir şekilde tahliye edilmesine yardımcı olurlar.

30 Lashing Bar (Bağlama Demiri)
Ambar üstünde bulunan konteynırın tabanından gemi üzerinde bulunan mapa yerlerine konteynırı sabitleme ekipmanıdır.

31 Lift In Konteynırları birbirine bağlamaya yarayan Lashing Barı gergin hale getirmeye yarayan elamandır.

32 Bridge Fitting Geminin en üst katlarında yan yana duran konteynırları birbirine sabitlemek için kullanılan ekipmandır.

33 Seal Konteynırın daha güvenli ve resmi bir şekilde ihracatçıdan ithalatçıya ulaşmasını sağlayan kilit ve mühürdür.


"DENİZ LİMANLARI TERMİNOLOJİSİ" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları