Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Motor Konstrüksiyon Ödevi Burak Turcan 151820031109 Ramazan.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Motor Konstrüksiyon Ödevi Burak Turcan 151820031109 Ramazan."— Sunum transkripti:

1 Motor Konstrüksiyon Ödevi Burak Turcan Ramazan

2 MODİFİYE NEDİR? Gücü artirmak, yol tutuşu ve frenaji güçlendirmek, kabin ve karoserde degisiklik yapmak, bir baska deyisle otomobili ayrıcalıklı kılmak... Modifikasyonun temel amacı, gücü artirmak. Standarttan daha geniş piston kullanmak ya da egzantrik milinin derecesini degistirmek, elektronik beyin programının geliştirilmesi ,hava emmeyle egzoz sisteminin modifikasyonu, Turbo takviyeli motorlarda bu islemlere ek olarak turbo valfinin basınç limitini arttırmak, intercooler'i büyütmek ve pop-off supap monte ederek güç artirilabiliyor. Otomobilde teknik olarak yapılan modifikasyon sadece gücü arttırmayı degil, yol tutusu güçlendirmeyi ve frenaj kabiliyetini arttırmayı da kapsiyor. Bu değişimler neredeyse bir zincir gibi birbirini takip ediyor, çünkü gücü arttırılan otomobili yolda tutmak için bırtakım teknik değişiklikler yapmak ve güvenli durabilmesini sağlamak için fren sistemini güçlendirmek gerekiyor. Biri eksik olduğunda, kötü sonuçlanabilecek kazaların yaşanması her an mümkün. Bu nedenle modifiye islemini profesyonel kisilere birakmak en dogrusudur. Dikkate alınması gereken bir başka nokta da bu işin hobi olarak değerlendirilmesi. Son yıllarda özellikle performans tutkunu gençler arasında yaygınlaşan modifiye, farklı amaçlarla yapıldığında, insanların hayatini tehlikeye atacak sonuçlar doğurabilir.

3 MOTOR MODİFİYE YÖNTEMLERİ
TURBOŞARJ SÜPERŞARJ DERECELİ EKZANTRİK MİLİ HAVA FİLTRESİ CHIP TUNING NOS

4 TURBOŞARJ Bir çok defa “turbo” kelimesini duymuşsunuzdur. Özellikle yarış otomobilleri tutkunları bu kelimeyi çok severler. Ancak, muhtemelen tek bildiğiniz bunun normalden daha “güçlü” bir motor anlamına geldiğidir. Peki, motor kapağının altında tam olarak neler oluyor? Şimdi kapağı kaldıralım ve bir göz atalım. İçten yanmalı motorlar “nefes alan” motorlardır. Yani, havayı ve yakıtı içlerine çekerek enerji yaratırlar. İşte bu enerji, hava ve yakıt karışımı yandığı zaman güce dönüşür. Daha sonra yanmadan geriye kalanlar dışarı atılır. Pistonların dördüncü zamanında işte bu işlem gerçekleşir Turbocharger ise; bu hava-yakıt karışımının daha yanıcı olmasını sağlar. Bu motorun yanma hücresine daha fazla hava sıkıştırılmak suretiyle olur. Bu da pistonun “patlama” sonrasında daha fazla güçle aşağı itip inmesine, sonuç ta artı tork üretilmesine imkan verir. Bu olay yoğunlaştırılmış hava moleküllerinin sıkıştırılması suretiyle yapılır. Ancak asıl hikaye turbocharger’ın bunu nasıl yaptığıdır Turbocharger temel olarak bir hava pompasıdır. “Yanma-güç” sonrası motoru terk eden sıcak egzoz gazları turbochargerın türbin pervanesine yönlendirir ve onu döndürür. Türbin pervanesi şaft vasıtasiyle kompresör pervanesine bağlıdır. Türbin pervanesi döndüğü sürece kompresör pervanesini de döner. Kompresör pervanesinin dönüşü esnasında temiz hava içeri çekilir ve motorun manifold-cooler üzerinden yanma hücresine gönderilmeden önce sıkıştırılır. Tahmin edileceği gibi kompresör salyangozunu terk eden hava sıkıştırılma ve sürtünme gibi nedenlerle çok sıcaktır. Bu yüzden sıcak havayı silindir içine yönlendirmeden soğutmak gerekir. İşte burada charge-air cooler (veya “heat exchanger”) devreye girer. Sıkıştırılmış havanın ısısı düşürken yoğunluğu artar. (Bilindiği üzere ısı genleşme sebebidir) Charge-air cooler aynı zamanda yanma odasının ısısını da düşürür. Böylece, motor, turbocharger ve charge-air cooler “charge-air system”ı meydana getirir. Bazı sistemlerde ayrıca bir de emici fan bulunur. Bu, charge-air coolerdan hava çekerek turbochargerın sıkıştırdığı havayı daha da soğutur.

5 SÜPERŞARJ Süperşarj aslında basit bir kompresördür. Dışarıdan gelen havayı basınçlı bir şekilde içeri püskürtecek şekilde dizayn edilmiştir.Süperşarjın iki çeşit uygulanması mümkündür. Emme manifoldu ile throttle body arasına veya throttle body’nin önündeki hava girişine monte edilebilir. Eğer emme manifoldu ile throttle body arasına monte edilirse, enjeksiyon sisteminde mekanik bir değişiklik yapmadan benzin akışının ayarlanması mümkün olur. Bu genellikle yarış otomobillerinde de tercih edilen daha pratik bir sistemdir. Eğer süperşarj throttle body’nin önünde monte edilirse, gelen basınçlı havayı karşılamak için normalden daha yüksek basınçla yakıt püskürtülmesi gerekecektir. Süperşarjın içindeki kompresör çalışma gücünü yine motor kayışlarından ve dişlilerden alır. Bu çalışmak için turboşarja göre daha fazla güç gerektiren bir sistemdir. Ayrıca sağladığı sıkışma sebebiyle motorun çabuk yıpranmasına sebep olmaması için motor kompresyon oranı pistonların değişmesi suretiyle düşürülmelidir. Dezavantajı  Aynı silindir hacminde ve aynı yanma odalarına sahip iki motordan, süperşarj uygulanmış olan motor aynı büyüklük içinde daha fazla sıkıştırma ile çalışacak ve daha fazla benzin yakacaktır. Buna karşılık turbo uygulamasındaki kadar yüksek güç veremeyecektir. Avantajı  Turboşarj uygulamasında, turbonun devreye girmesi için yanan gazın geri dönmesi ve türbünü doldurması gerekmektedir. Fakat Süperşarj uygulamasında turbonun devreye girmesi için gereken zaman ve motor devri, süperşarjın devreye girmesi için gerekmemektedir. Gaz pedalına ilk basıldığı anda açılan süperşarj, en alt devirden itibaren gücünü gösterecektir.

6 DERECELİ EKZANTRİK MİLİ
Dereceli Eksantrik Milleri standart eksantrik millerinden farkli olarak performansa yonelik duzenlenmis yapilari ve ayarlanmış dereceleri sayesinde gerek cadde otomobillerinde gerekse yarış otomobillerinde yüksek güç ve tork sağlayan performans parçalarıdır. Dereceli Eksantrik Mili Nasıl Çalışır? Dereceli Eksantrik'ten güç çıkmasını sağlayan temel unsur subaplarin açılıp kapanma ve açık kalma zamanlarinin degismesidir. Bu konuda Teknik Bilgi olarak bilinmesi gereken birkaç kavram vardir: LIFT: Lift, eksantrik milinin subaplari ne kadar bastırdığını gösteren değerdir. DURATION: Subapin yatagindan çıktığı zamanki derece ölçümüdür. OVERLAP: Giriş ve çıkış subaplarinin aynı anda açık olduğu sürenin derecesidir. Giriş eksantrik milinin açılış numarası çıkış eksantrik milinin kapanış numarasına eklenerek hesaplanır. POWER BAND: Eksantriğin gücünü verimli bir şekilde verebildiği devir aralığıdır. Ford Escort V için Piper Cams BP270 eksantrik mili: Power Band Duration  Valfe Lift Timing Full Lift d/d Giriş 264 / 260 Çıkış 395 / mm / 9.32mm Giriş 22 / 62 Çıkış 60 / 20 110 der. / 110 der. 1800 ve 6800 devirleri arasinda yüksek derecede güç artışı sağlar. Timing değerindeki 2 rakamin toplanarak üzerine 180 ilave edilmesiyle bulunur. mm. cinsinden rakamlar subaplarin ne kadar bastırıldığını göstermektedir. Subaplarin acilmaya baslandigi ve tamamen kapandigi dereceler... Eksantrik milinin subapı en cok acik bıraktığı  derece...

7 HAVA FİLTRESİ Bir motorun verimli calisabilmesi icin gerekli olan parcalardan biri hava flitresidir. Motorun hava emis yolundaki tek engel olan hava flitresi, disaridan emilen havanin temizlenerek motorun yanma odasina iletilmesini saglar. Hava filtresinin verimli çalisabilmesi için zararli maddeleri yüksek oranda süzmesi gerekir. Spor hava filtreleri de bu fikir baz alinarak gelistirilmistir. Otomobillerdeki orjinal kagit filtrelerin aksine, bu filtreler iki farkli maddeden uretiliyor: Sunger ve yagli pamuk-tel karisimi(koton). Sungel filtrelerin gecirgenligi daha fazla oldugu icin daha cok performans elde ediliyor. Ancak bu filtrelerde toz gecirme riski daha yuksek. Yagli pamuk-tel karisimi filtrelerse, yag ihtiva ettikleri icin tozu daha iyi tutabiliyorlar. Tabii gecirgenlikleri sunger kadar yuksek olmuyor. Filtreler otomobile iki sekilde uygulanabiliyor; Acik ve Kutu ici. Kutu ici filtreler, otomobilin orjinal filtre yuvasina takilarak daha fazla gecirgenlik saglaniyor. Acik filtlerse emme manifolduna bir aparat yardimiyla baglaniyor. Hem kutu ici hem acik yagli filtrelerin tumu, periyoduk araliklarla temizlenip yeniden kullanilabiliyor. Ozellikle acik tip filtrelerde, otomobilin motor hacmi ve orjinal hava filtresinin yapisma gore belli bir guc artisi saglanabiliyor. Otomobilin orjinal filtre sisteminde, kaybolan hava akisi hizi ve yogunlugu, acik tip filtreler sayesinde daha efektif hale geliyor ve yanma odasina giren hava miktari daha fazla oldugu icin yanma da daha siddetli oluyor ve boylece belli bir guc artici elde ediliyor.

8 CHIP TUNING     Tüm enjeksiyonlu araçlar son derece karmaşık bir yapıya sahip olan bir motor yönetim sistemi kullanırlar. Bu motor yönetim sistemi motorun çeşitli noktalarından aldığı sinyalleri toplayıp beyine gönderir. Sistemin kalbi olan bu beyin (ECU) aldığı sinyallere göre aracın o andaki ateşleme avansı ve yakıt püskürtme stratejisini belirler ve uygulanması için emir verir. İşte beynin içine entegre edilmiş olan ve bu stratejileri barındıran parçaya kısaca "CHIP" adı verilir. Chip-Tuning yani chip'in modifiye edilmesi, içindeki ana stratejilerin değiştirilmesi, bir başka deyişle "performans öncelikli" hale getirilmesidir. Chip-Tuning üç ana şekilde yapılabilir:      1- Aracın beynindeki chip sökülerek, özel programlanmış yeni bir chip takılması;      2- Eğer aracın orjinal chip'i yeniden programlanabilir ise, orjinal program yerine modifiyeli programın aktarılması;      3- Araç beyninin içindeki yazılıma göre, beyin yada chip'in demonte edilmeden test soketinden orjinal program emilerek yerine modifiye edilmiş programın yüklenmesi.  OTOMOBİL ÜRETİCİLERİ BUNU NEDEN YAPMIYORLAR?      Otomobil üreticileri araçların sadece bir özelliğine yani performansa çok fazla öncelik tanıyamazlar. Üretici firmalar için performans kadar önemli bazı özellikler vardır. Örneğin bir üretici firma bir motor dizayn ederken, bu aracın yakıt ekonomisini, uygun olmayan kullanım koşullarını, kalitesiz yakıt  kullanılabileceğini, bakımların eksik ve kötü yapılabileceğini düşünmek durumunda ve bu koşulları göz önünde bulundurarak gerekli önlemleri almak zorundadır. Alınacak bu önlemler aracın performans seviyesini olumsuz yönde etkiler. Performans öncelikli modifiye edilmiş araçlar, sınırları zorlayan araçlar oldukları için her zaman iyi bakılmalıdır. Bu koşullar sağlandığında üretici firmaların aldığı performansı düşüren önlemlerden fedakarlık edilebilir.

9 NOS ( NITROUS OXIDE SYSTEM )
…1 NOS NEDİR? NOS TİPLERİ? BUJİLER ve NOS? NOS EMİSYONLARI

10 NOS ( NITROUS OXIDE SYSTEM ) …2
NOS NEDİR? Bir motordan en fazla guc artisi NOS ile saglanir. Calisma prensibi cok basit olan NOS, otomobilin herhangi bir yerine monte edilen tuple kontrol ediliyor. Tup baglantilarla, istenildiginde motorun yanma odasina yakit ve havanin yaninda "nitroues oxide" gazi veriyor. Bu gazin sogutucu etkisi, genlesme katsayisini dusuruyor ve yanma odasina normalin cok ustunde miktarda oksijen dolmasina neden oluyor. Bu sayede yakit daha iyi yaniyor, patlama cok daha siddetli gerceklesiyor ve guc artiyor. Kiti bir tup, butonlar ve motor ici baglanti aparatlarindan olusan NOS'u aktif hale getirmek tupun vanasi, ardindan iceride bulunan ana kumanda dugmesi aciliyor, gaz pedalinin altinda bulunan buton, gaza tam basilmasi halinde aktif hale geliyor ve "nitroues oxide" gazi yanma odasi icine pompalaniyor.    Sahip olduğu potansiyel gücün hepsini verebilecek olan bir motorla ilgili opsiyonları göz önüne almak zorunda olduğunuzda; nitro oksidin size verebileceği kapasitede hiçbir benzerinin olmadığını görürsünüz.

11 NOS ( NITROUS OXIDE SYSTEM ) …3
NOS EMİSYONLARI? Nitro Oksid’in (N2O) kullanılması havayı kirleten nitrojen oksitlerinin (NOx) artması anlamına gelmez. Elbette ki NOS’un yaptığı “sadece yarış için” olan sistemler, emisyon kontrollü motorlarda kullanımı kanuni değildir. Buna rağmen, NOS sistemlerinin çoğu 50 eyaletten ABD’de kullanımının kanuni olduğuna dair belge almıştır. Emisyon kontrollü araçlarda kullanım tasdiki bağımsız laboratuvar testleri tarafından alınmış olup, bu NOS sistemlerinin egzost emisyonlarının normal sürüş koşullarında arttırılmadığı ispata bağlanmıştır. Emisyon kontrol tüzüklerine bağlı olan motorlarda emisyon müsadeli NOS kitlerinin kullanılmasını önerilir.

12 NITRO INSTALLITION

13 Modify işlemleri yüksek harcamalar gerektirdiğinden bir arabanın hızını normal karşılanabilecek harcamalar ölçütünde arttırmak için nitrojen takviyesi tercih edilir. Resimde görüldüğü gibi bir nitrojen kiti selonoidler, jetler, paslanmaz çelik çubuklar, siviçler, nitrojen tüpleri ve tüp bleziklerinden oluşur.

14 Tüpün konumu tespit edildikten sonra arka kısmı aşağıda kalıcak şekilde paslanmaz çelik çubuklar ile yeri sağlamlaştırılır. Hortumlar takılarak motora doğru uzatılır. İlk olarak nitrojen tüplerinin yeri ayarlanır. Bu uygulamada tüpler sürücü tarafına bagaja yerleştirilmiştir.

15 Selonoid ve spray nozzleları yerleştirilir.
Ekzozla ilişkili parçalardan uzağa tespit edilmelidir.

16 Paslanmaz borular nozzlelar ile birleştirilir
Paslanmaz borular nozzlelar ile birleştirilir. Kırmızı benzin hattı için, mavi nitrojen hattı için kullanılır. Kısa benzin hattı benzin selonoidine birleştirildikten sonra diğer bağlantılara geçilir.

17 Her iki çift için biri toprak ,biri güç, diğeri ise selonoidlerden gelen kablodur.
Siviçlerden biri ana consoldan, diğeri ise sıçrama bordundan elektriği alıcak şekilde bağlantılar yapılır. En son benzin hattı için bağlantı yapılarak bağlantılar kontrol edilir. Elektriksel bağlantılara geçtiğimizde her bir selonoidden gelen iki kablo görürüz. Biri pozitif diğeri negatiftir.

18 Bütün işlemler yapıldıktan sonra akü ile bağlantı yapılır ve araba çalıştırılarak göstergeler kontrol edilir.

19 AIR INTAKE

20 Benzinden elde edilen verim ile yüksek güç genelde aynı cümlede kullanılamaz. Mopar Cold Air sistemi ile bunu elde etmek mümkündür. İyileştirme Dodge SRT-4’ te yapılmıştır. Benzin verimi 1 den 2ye çıkarken araç fazladan 20hp güç elde etmiştir Giren hava miktarı %20 artmıştır.

21 Araç parkedilip motor soğuduktan sonra akünün negatif ucu çıkarılır.
Turbo ve hava girişindeki kelepçeler çıkarılarak tube çıkartılır. Hava giriş sistemi üzerindeki bütün hortumlar sökülür.

22 Böylece hava kutusunu tutan civataları da sökerek elimizdeki sistemi tamamen sökeriz.
Sıcaklık sensörü zarar verilmeden çıkartılır. Bunun için yavaşça sağa sola hareket ettirilmesi yeterlidir.

23 Vakum pompalarıda çıkarılarak yeni sistemin montajına geçilebilir.
3inclik kelepçe silikon dirseğe takılır ve giriş borusuna bağlanır.

24 Bu kısım turboya takılır
Bu kısım turboya takılır.Akünün + ucuna yakın olmamasına dikkat etmek gerekir. Hava filitresi yerleştirilir.

25 Borunun akü ile teması kesinlikle kesilmelidir
Borunun akü ile teması kesinlikle kesilmelidir. Bunun için plastik ve rondelalar kullanılır. Temas kesildiğinde bütün civatalar sıkılarak montaj tamamlanır.

26 FREN SİSTEMLERİ

27 Fren sistemimiz aldıktan sonra ilk olarak caliper dirseğe tutturulur.
Sıkılarak hareket etmemesi sağlanır. Bu bölümde 2003 model Acura RSX-S için küçük bir performance artışının nasıl yapıldığını inceleyeceğiz. Bunun için fren sistemini yeniliyoruz. Yaklaşık arabanın değeri 17k dolar

28 Araç kaldırılıp tekerlekler çıkarılır.
Fren çubuğu gevşetilir. Böylece bir miktar ağırlık bindirilmiş olur.10mmlik cıvata çıkarılınca ilk bilezik ayrılır ve 12mmlik cıvata da çıkarılır böylece fren çubuğu çıkarılır. Fren pedalları calipere yerleştirilir. Çubuklar deliklere yerleştirilir ve kobilya ile tutturulur.

29 Elimizdeki caliperler küçük ve zayıf olduğundan daha büyükleri için iyileştirmeler yapılır.
Fren çubuğu çıkarıldıktan sonra rotoru tutan civatalar da çıkarılır. Böylece bütün parçalar ayrılabilir duruma gelir.

30 Yeni rotor yerleştirilip civatalar sıkılır.
Rondelalar yerleştirilir. İyice sıkılmalıdır. Caliperin yanlarındaki bütün rondelalar takılmalıdır.

31 Bu işlemden sonra caliper fren çubuğuna oturtulur.
Somunlar yerleştirilir ve böylece ilk taraf bitmiş olur aynı işlemler diğer taraf içinde uygulanır.

32 Montaj işlemi tamamlandıktan sonra araç düşük hızlarda test edlir ve her şey yolundaysa yüksek hızlara çıkılabilir. Yapılan işlemlerle fren sistemi güçlendirildiği gibi fren pedallarında daha yüksek hassasiyet sağlanmış olur. Çünkü tepki süresi azaltılmıştır.


"Motor Konstrüksiyon Ödevi Burak Turcan 151820031109 Ramazan." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları