Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
Araç Dinamiği- 14 Geçici Rejim+ Kararlılık Analizi
Dr S. Çağlar Başlamışlı
2
Basit Taşıt Modeli r b a
3
İvmeler Taşıt üzerine fikslenmiş koordinat sisteminde ivme bileşenlerinin bulunması
4
Hareket Denklemleri Sabit boylamasına hız kabulü sonucu elde edilen hareket denklemleri: Fy = m(V + Ur) = Fyf + Fyr Mz = Iz r = Fyf a - Fyr b o o b a
5
Lineer Lastik Modeli Fyf = C f f Fyr = C r r r b a
Lastik merkezinin hız bileşenleri Lastik yanal kayma açısı vx V vy
6
Lastik Yanal Kayma Açıları
b a
7
Düzlemsel Bisiklet Modeli
8
Hareket Denklemleri
9
Koordinat Değişimi Gövde sabit koordinat sisteminden dünya sabit koordinat sistemine geçiş Dünya Sabit Gövde sabit earth fixed Ub body fixed Vb
10
Kararlılık Analizi Kütle-yay-sönümleyici sistemi: x1 = x x2 = x A
11
Kararlılık Analizi A matrisinin özdeğerleri sistemin kararlılığını belirlemektedir Karakteristik denklem Özdeğerler
12
Kararlılık Analizi kritik sönümleme aşırı sönümleme az sönümleme x x x
13
Özdeğerlere göre sistem cevabı
14
Bisiklet Modelinin Kararlılığı
A matrisinin özdeğerleri bisiklet modelinin kararlılığı (geçici rejimde vereceği tepkileri niteliği) hakkında bize bilgi verecektir
15
Bisiklet Modelinin Kararlılığı
Karakteristik denklem:
16
Bisiklet Modelinin Kararlılığı
Sistemin kararlı olabilmesi için tüm polinom katsayılarının pozitif olması şarttır:
17
Bisiklet Modelinin Kararlılığı
Negatif olabilecek terim sadece son terim. Denklem yeniden düzenlendiğinde son terim:
18
Bisiklet Modelinin Kararlılığı
Negatif olabilecek terim sadece son terim. Denklem yeniden düzenlendiğinde son terim:
19
Bisiklet Modelinin Kararlılığı
Understeer. Sistem Hızdan bağımsız olarak hep kararlıdır Oversteer. Sistem kararlılığı hıza bağımlıdır
20
Açısal Hız Kazancı speed U critical speed neutral steer oversteer 1/L
understeer equal characteristic speed speed U
21
Yanal İvme Kazancı Lateral acceleration gain speed U critical speed
characteristic understeer neutral steer (quadratic) Lateral acceleration gain (Uchar)2/L oversteer
22
İleri kararlılık analizi
Römorkun traktör kararlılığı üzerine etkisi? Devrilme kipinin kararlılık analizine dahil edilmesi?
23
Römorkun traktör kararlılığı üzerine etkisi
articulation angle y trailer tractor
24
Basit Traktör + Römork Modeli
yt 2Iz x2 _ yr 5th wheel 1Iz , m1 yf b1 x1 a1 L
25
Steady State Analizi Steady state dönme: sabit yanal ivme 2Yp U
Fyt 1Yp Yanal lastik kuvvetleri Fyr Fyf
26
Steady State Analizi 5. tekere göre moment dengesi:
Trailer kuvvet dengesinden: Trailer eksenine dik 5. teker üzerine binen kuvvet
27
Steady State Analizi 5. tekerin traktör üzerine etki ettirdiği kuuvet Yp = - 2Yp cos Moment dengesinden Traktör arka aks yanal kuvveti
28
Steady State Analizi Kuvvet Dengesinden, traktör ön aks yanal kuvveti
Her bir lastiğin yanal kayma açısı: = Yt, Yf, or Yr
29
Articulated Vehicles-SS Turning
: traktör gövdesinin kayma açısı (V/U) Traktör arka lastik yanal kayma açısı Traktör ön lastik yanal kayma açısı Trailer arka lastik yanal kayma açısı
30
Steady State Analizi Bisiklet modeliyle analoji kurulursa
Traktör: Trailer: b1 L 2 3 1 b2
31
Steady State Analizi ay = yanal ivme Traktör-trailer kararlılığını
K = rad/g. ay = yanal ivme Traktör-trailer kararlılığını Etkileyen önemli bir etken: 5. Teker açısı kararlılığı
32
Tractor – Trailer Understeer Analizi
K and KT nin değişik durumları kararlılık analizi yapılabilir 1. K > 0, KT > 0 K > 0, KT > 0 U U
33
Tractor Understeer– Trailer Oversteer Analysis
2. K > 0, KT < 0 K > 0, KT < 0 UC U
34
Tractor oversteer – Trailer Understeer Analysis
K < 0 , KT > 0 Uc U
35
Tractor – Trailer Understeer Analysis
K < 0, KT < 0 olması durumunda jacknifing tipi kararsızlık oluşur. K < 0, KT < 0 Uc U
36
Tractor – Trailer Understeer Analysis
K < 0, KT < 0 olması durumunda trailer swing tipi kararsızlık oluşur. K < 0, KT < 0 Uc U
37
Devrilme Kipi: 10 serbest dereceli model
38
Devrilme Kipi: 3 serbest dereceli model
39
Traktör Kararlılığı Traktör ya da traktör + römork sisteminin otoban şartlarında understeer oversteer ve devrilme analizleri bu yansılardaki modellerle yapılabilir; Traktörün tarla/arazi şartlarında çok düşük hızlarda yana devrilmesi, şahlanması, yokuş aşağı kayması/devrilmesi gibi durumlar çözümlü problemler dosyasından incelenebilir.
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.