Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

HOŞGELDİNİZ www.mehmetzekiaydin.com.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "HOŞGELDİNİZ www.mehmetzekiaydin.com."— Sunum transkripti:

1 HOŞGELDİNİZ

2 TEŞEKKÜRLER ve TEBRİKLER
. TEŞEKKÜRLER ve TEBRİKLER

3 AİLEDE ÇOCUK EĞİTİMİ Din Eğitimi Anabilim Dalı Öğretim Üyesi
Prof. Dr. Mehmet Zeki AYDIN Sivas CÜ İlâhiyat Fakültesi Din Eğitimi Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Tel:

4 . .

5 www.mehmetzekiaydin.com ŞİKAYETNAME
Ayrılırken elimi öptü, bu kış havalar soğuk geçecekmiş. "Aman kendine iyi bak, sakın hastalanma bu yaşında; sabah akşam mutlaka al o ilaçlarını, biliyorsun artık babam da yok başında" dedi. O gitti, oturup bir güzel ağladım. Artık ne telefonum çalıyor, ne de kapım; mektup desen, kimden gelecek be canım? Son günlerde zaten karşı kaldırımlarda dolaşıyor postacı. Yok sakın aklından geçireyim deme, inan ki kırgın değilim. Biraz burukluk işte biraz hüzün, hüzün bilirsin en doğal hâlimdir. Hani bir de kahve yapmak zor gelmese, taşırmasam hani her defasında. Şiişşttttt ! kimse duymasın; ilaçlarımı da almıyorum artık son zamanlarda. Kokunu öyle özledim ki canım, dün gece kahverengi paltona sarılıp uyudum, hayalimde okşadım o güzel saçlarını. Hani, sana da kızmıyor değilim ara sıra, Benden önce gittin de sanki sultan mı ettiler seni Mısır'a...!!? Hiç olmazsa eskiden, arada bir uğrar hal hatır sorarlardı, hani yasak savmak kabilinden diyelim. Senden sonra evin yolunu unuttu çocuklar. Geçenlerde kapıdan şöyle bir göründü küçük oğlun. Bir sitem, bir sitem. "Uğraşmazmış diyor üçbuçuk emekli maaşınla senin, banka kuyruklarında iş güç arası..." Büyük oğlan desen, bana hâlâ dargın; getirdiği müteahhide vermemişim diye evi, habire söylenip duruyormuş. "Yok babamın anıları varmış, yok elleriyle dikmiş bahçedeki sardunyaları...bıraksın o eski hülyaları" diyormuş. "Ne babamdan, ne ondan anı kalır, bilsin ki öldüğü gün o ev satılır..." Bu çocuklar kime çekti bilmiyorum ki canım, Son günlerde dalıp dalıp gidiyorum, canım sıkılıyor, canım. Kız, daha kırkın çıkmamıştı ki evlendi, iki çocuklu o para göz adamla... Geçenlerde ayak üstü şöyle bir uğradılar, adam hem saygısız hem de aşırı şişman. Sana birşey söyleyeyim mi canım, kız pek mutlu değil, yani bin pişman, dokunsan ağlayacak...

6

7 Her ailenin, çocuğun eğitimiyle ilgili mutlaka doğru bilgilere sahip olması gerekir. Bu husus hiçbir şekilde ihmal edilmemelidir. Anne babaların çoğu, anne babalarının kendilerini yetiştirme tarzından şikayetçidir, fakat kendi çocuklarını nasıl yetiştirmek istedikleri konusunu düşünmeye zaman ayırmazlar. Hayatlarını devam ettirirken ebeveynliğin kendiliğinden olacağını zannederler. Ebeveynlik sadece olunan bir şey değil, yapılması gereken bir görevdir.

8 Disiplin ve Anne Baba Tutumları
Ailede İletişim, Disiplin ve Anne Baba Tutumları SİZ NASIL BİR ANNE BABASINIZ?

9 Ailede İletişim, Disiplin ve Anne Baba Tutumları

10

11

12

13

14

15

16 .

17 . a.İlgisiz Anne Baba b.Baskıcı Anne Baba c.Aşırı Koruyucu Anne Baba
d.Aşırı Serbest Anne Baba e.Dengesiz ve Tutarsız Anne Baba f.Dengeli Anne Baba

18 . SİZ NASIL BİR ANNE BABASINIZ?

19 1910 Çocukları döverek eğitin 1920 Çocukları mahrum bırakarak eğitin
1930 Çocukların yaramazlıklarını görmezden gelin 1940 Çocukları inandırarak eğitin 1950 Çocukları sevin 1960 Çocukları severek dövün 1970 Çocuklar mı? Hepsinin canı cehenneme!

20 BİR KOLTUĞA TIRMANMAYA ÇALIŞAN BEBEĞE NASIL DAVRANIRSINIZ?
. BİR KOLTUĞA TIRMANMAYA ÇALIŞAN BEBEĞE NASIL DAVRANIRSINIZ? 1.YARDIM EDERSİNİZ 2.KARIŞMAZSINIZ.

21 . 1.Düşmesin veya boşuna yorulmasın diye,YARDIM EDERSİNİZ
Aranızdaki duygusal bağı güçlendirmiş olursunuz. 2.Çocuk kendi kendine başarmayı öğrensin diye, KARIŞMAZSINIZ. Çocuğu güçlendirmiş olursunuz.

22 AİLEDE ÇOCUK EĞİTİMİNDE İLKELER
1.Çocuklar Gelişim Özelliklerine Göre Eğitilmelidir a.Ahlâk öncesi dönem: b.Bencillik dönemi: c.Başkalarına uygunluk dönemi: d.Duygusal vicdan dönemi; e.Akılcı vicdan ve evrensel ahlak dönemi:

23 NE YAPABİLİRİZ? 1. Suyun akarına gidiniz! 2. Suyun akarına gidiniz!

24

25

26 2.Ailede İyi Bir İletişim Ortamı Oluşturulmalıdır
2.Ailede İyi Bir İletişim Ortamı Oluşturulmalıdır SÖZLER İLETİŞİM BİÇİMİ Doğru odana git. Gürültüyü kes. Emir Verme, Yönlendirme ­ Yemek yemezsen dayak yersin. Ayaklarımın altından çekilmezsen çok kızacağım. Uyarma, Gözdağı Verme Birisi konuşurken sözü kesilmez. Her zaman teşekkür etmelisin. Ahlâk Dersi Verme Neden gelip arkadaşlarınla oynamıyorsun? Elbiselerini yerine koyamaz mısın? Öğüt Verme, Çözüm Getirme Bıçak sağ elle tutulur. Kitaplar fırlatılıp atılmak için değil, okunmak içindir. Nutuk Çekme, Öğretme Çok dikkatsizsin. Kötü çocuk oldun. Yargılama, Eleştirme, Suçlama Arkadaşlarına hep iyi davranıyorsun. Haklısın, nasıl istersen öyle olsun. Övme, Aynı Düşüncede Olma Ukalasın. Bu kadar yaramazlık yapmaya utanmıyor musun? Ad Takma, Alay Etme Kardeşini biraz kıskanıyorsun. Yorgun olduğum zaman beni rahatsız etmek istiyorsun. Yorumlama, Analiz Etme Benim için üzülme. Gürültüden rahatsız olmuyorum. Güven Verme, Duyguları Paylaşma, Destekleme Ne yaptığının farkında mısın? Bunu sana kim öğretti? Sınama, Soru Sorma, Sorgulama Televizyondaki o zırvayı seyredeceğine, kitap okusan daha iyi olmaz mı? Kulak zarını patlatacaksın. Konuyu Saptırma, Oyalama

27 3.Çocuğun Eğitimine, Doğum Anında Başlanmalıdır
4.Dengeli Bir Disiplin Sahibi Olunmalıdır

28 5.Ödül ve Ceza Yerinde Kullanılmalıdır

29 5.Ödül ve Ceza Yerinde Kullanılmalıdır

30 Çocuğa İyi Örnek, Model Olunmalıdır.

31 Bireysel Ayrılıklar Dikkate Alınmalıdır.

32 Aile Bireyleri Birlikte Hareket Etmelidir.

33 9. Kuşak Çatışmasına Dikkat Edilmelidir
10.Çocuk Okulda da Takip Edilmelidir 11.İyi Arkadaş Edinmesi Sağlanmalıdır 12.Arkadaşlarıyla İyi Geçinmesi Gerektiği Öğretilmelidir 13.Kitle İletişim Araçlarının Zararlarından Korunmalıdır

34 14.Somut Örnekler Gösterilmeli ve Fırsatlar Oluşturulmalıdır

35 15.Ahlâkî Davranışlar Hakkında Bilgi Verilip Açıklama Yapılmalıdır
16.Vicdan ve Özdenetim Kazandırılmalıdır 17.Çocuk, Karşı Cinsin Kimliğine Özendirilmemelidir

36

37 18.Çocuk Kandırılmamalı, Verilen Söz Tutulmalıdır
19.Başkalarıyla Konuşurken de Çocuklar Eğitilmelidir 20.Çocukla Birlikte Geçirecek Vakit Ayrılmalıdır 21.Sevgi ve Şefkatle Davranılmalıdır 22.Hoşgörülü ve Yumuşak Davranılmalıdır

38

39 . 23.Çocuğa, İyi Bir Benlik Kazandırılmalıdır
24.Çocuk, Aşağılanmaktan, Olumsuz Sıfat ve Tanımlamalardan Uzak Tutulmalıdır

40

41 26.Ahlâkî Davranışların Oluşması Çerçevesinde Sorumluluk Verilmelidir
27.Ahlâkî Davranışların Alışkanlık Hâline Getirilmesine Çalışılmalıdır 28.Çocuğun İradesi Güçlendirilmelidir

42

43

44 29.Çocuğa Her Şeyi Yasaklamak Yerine Alternatifler Sunulmalıdır
30.Çocuğun İyi, Doğru, Güzel Davranışları Teşvik Edilmelidir 31.İstenmeyen Davranışlar Düzeltilmelidir 32.Çocuklar, Yaptığı Davranışlar Üzerine Düşündürülmelidir 33.Çocuğun Yaşına Uygun Olmayan Kurallar Koyulmamalıdır 34.Makul Olmayan İsteklerde Bulunulmamalıdır

45 . 35.Çocuğun Duyguları Anlaşılmaya Çalışılmalıdır 36.Çocuğun Duygularını İfade Etmesine İmkan Verilmelidir 37.Çocuğun Duygularını Kontrol Etmesi Öğretilmelidir 38.Çocuğun Temel Eğilimleri ve Duyguları Yönlendirilmelidir 39.Toplumsal Duygular Zaafa Dönüştürülmemelidir 40.Ahlâk Eğitimi Gerçek Hayatı Unutturmamalıdır 41.Kendine ve Başkasına Duyulan Saygı Artırılmalıdır 42.Yüksek ve İnce Duygulara Yönlendirilmelidir

46

47

48 43.Çocuğun Eğitimi Sadece Anneye Bırakılmamalıdır

49 44.Çocuk Daha Küçükken Kitapla Tanıştırılmalıdır
45.Çocuğun İdeal, Uslu Bir Çocuk Olmasını Beklemekten Vazgeçilmelidir 46.Çocuktan Uslu Duracağına Dair Söz İstenmemelidir 47. Çocukların Oyunları Ahlâk Eğitiminde Değerlendirilmelidir 48.Gerektiğinde Özür Dilemesi ve Özür Dileyeni Bağışlaması Gerektiği Öğretilmelidir

50

51 . 49.Çocukların Soruları Ciddiye Alınmalıdır
50.Çocuklar Yavaş Yavaş İş Yapmaya Alıştırılmalıdır 51.Çocuğun Örnek Alabileceği Kahraman ve İdealler Gösterilmelidir

52

53 . 52.Çocukların Korkuları Küçümsenmemelidir
53.Hikaye ve Masallardan Yararlanılmalıdır 54.Atasözleri ve Veciz Sözlerden Yararlanılmalıdır 55.Çocuk, Başkalarıyla Kıyaslanmamalıdır

54

55 56.Kardeş Kıskançlığına Meydan Verilmemelidir

56

57 57.Çocuğun Bazı Şeyleri Kendisinin Deneyerek Öğrenmesine Fırsat Vererek Girişimciliği Desteklenmelidir 58.İyinin, Güzelin, Başarının Zevki Tattırılmalı, Kötünün, Yanlışın Zevki Tattırılmamalıdır 59.Yapılması İstenen Şeyler Üzerinde Durmalı, Yapılması İstenmeyen Şeylerle İlgilenmiyormuş Gibi Görünülmelidir 60.Sıradan Olaylar Ahlâkî İlkelere Götüren İbret Derslerine Dönüştürülmelidir 66.Kişinin Özgürlüğü İle Toplumun Kuralları Arasında Denge Sağlanmalıdır

58

59 62.Çocuk Tehdit Edilmemelidir 63.Çocuk Şiddetten Korunmalıdır
64.İstekler Bağırıp Çağırılmadan İletilmeye Çalışılmalıdır 65.Çocuğun Öfke ve Huysuzlukları Soğukkanlılıkla Karşılanmalıdır

60 Anne babanın çocuğuna yapabileceği en büyük iyilik nedir?

61 Anne babanın çocuğuna yapabileceği en büyük iyilik,
BİRBİRLERİNİ SEVMELERİDİR

62

63 . 66.Yılmadan Sabırla Eğitime Devam Edilmelidir
67.Anne Baba, Bazı Duygularından ve Davranışlarından Dolayı Hep Kendini Kötüleyip Suçlamamalıdır 68.Çocuk Yetiştirme Yöntemlerine Körükörüne Bağlanılmamalıdır

64 . .

65 TEŞEKKÜRLER ve TEBRİKLER

66 ÇOCUĞUN AİLEDE AHLÂK EĞİTİMİ
Prof. Dr. Mehmet Zeki AYDIN Sivas CÜ İlâhiyat Fakültesi Din Eğitimi Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Tel:


"HOŞGELDİNİZ www.mehmetzekiaydin.com." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları