Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanAygun Ermis Değiştirilmiş 10 yıl önce
1
BEBEKLİKTEN ERGENLİĞE CİNSEL GELİŞİM ve CİNSEL EĞİTİM
3
OKUL ÖNCESİ DÖNEM Cinsiyet
Doğumla birlikte cinsel kimlik, ailenin beklentileri, bebeğin cinsiyetini kabullenme…. İlk 1 yaş oral dönem.. Ağız haz alma ve tanıma organı..
4
OKUL ÖNCESİ DÖNEM 1 yaş sonrası konuşma ve yürüme Bağımsızlaşma..
1- 3 yaş arası tuvalet eğitimi Kendi bedenini tanıma, bunun için dokunma yaygın.. Çocuğun cinsel organını keşfetme ile haz duyması …
5
OKUL ÖNCESİ DÖNEM 2 yaşına kadar cinsiyet farklılıkları ayırt edilemez.. Aile ve toplumun çocuğa doğumdan itibaren cinsiyetiyle alakalı zorunluluklar ve haklarıyla ilgili aktarımları var… Sosyal roller büyüklerin çocuklara aktardığı değer ve beklentiler…
6
OKUL ÖNCESİ DÖNEM 3 yaşından sonra çocuk oyun arkadaşı olarak kendi cinsiyetinden kişileri seçmeye başlar.. Karşı cinsin vücudundaki farklılıklar merak edilir… Doktorculuk, evcilik oyunları…. Cinsel organlara dokunma, başkalarını çıplak görme isteği, çıplaklık merakı….
7
OKUL ÖNCESİ DÖNEM Erkek çocuklar penisi kaybetme korkusu..
Kız çocuklarda büyüdüğünde penisi olacağına dair umut… Öedipus kompleksi.. Anne ile sağlıklı ilişki kız çocuk özdeşim kurar.. Baba ile sağlıklı ilişki erkek çocuk özdeşim kurar..
8
OKUL ÖNCESİ DÖNEM Kız çocuk annenin makyaj malzemeleri, kıyafetleri…
Erkek çocuk babanın hareketleri, traş malzemelerini kullanması… Karşı cins ebeveyn ile evlenme isteği.. Aşırı sert tepki, utandırma veya desteklenmesi uygun değil…
9
OKUL ÖNCESİ DÖNEM 3 yaş ile cinsiyete yönelik farkındalık..
Cinsiyetin kalıcı ve değişmez olduğunun farkında değil.. Erkek çocuk toka takarsa veya saçını uzatırsa kız .. Kız çocuk pantolon giyerse erkek….
10
Kontrolsüz TV, internet kullanımı….
OKUL ÖNCESİ DÖNEM Toplum için uygun karşılanmayan davranış veya meraklarıyla ilgili aşırı eleştiri ve utandırma.. Oyun ve oyuncaklarında karşı cinse özgü olanları sınırlama ve sert tepki verme.. Diğer insanların yaşam biçimi ve değer yargılarını çocuğun önünde eleştirmek.. Kontrolsüz TV, internet kullanımı….
11
OKUL ÖNCESİ DÖNEM Uygun özdeşim modeli olmak..
Farklı değer yargıları ve kültürleri öğretmek.. Hamilelik ve doğumla ilgili yaşına uygun konuşmalar yapmak.. Cinsellik ve cinsiyetle ilgili sorularına yaşına uygun, yerinde cevaplar vermek.. Cinsiyet ve özel bölgelerin gizliliğiyle ilgili bilgiler vermek.. Hangi dokunuşların uygun olduğuna dair bilgiler vermek..
12
OKUL DÖNEMİ 7- 11 yaş 7-9 yaş 9- 11 yaş( Ergenlik Öncesi)
13
OKUL DÖNEMİ Kendi bedeni ve aileyi tanımaya yönelik merak daha farklı alanlara yönelir.. Kendi bedeniyle ilgili uğraş sosyal uğraşlara doğru değişir.. Gizil (latans) Dönem..
14
OKUL DÖNEMİ Cinsellikle ilgili konuşmak
İletişim taleplerini geri çevirmemek Kontrolsüz TV ve internet kullanımının önüne geçmek Arkadaş ilişkilerinde onaylanmayan durumlarda gerekli kontrolleri yapmak
15
OKUL DÖNEMİ 9-11 yaş ergenlik öncesi dönem… Ergenlik belirtileri…
Cinsiyet değişmez, davranış ve durumlardan bağımsız bir kavram.. Ergenlikteki bedensel değişimlere dair bilgilendirme … Kız çocuklara anne ya da aynı cinsiyetten biri.. Erkek çocuklara baba ya da aynı cinsiyetten biri..
16
OKUL DÖNEMİ Kızlarda bedensel değişim 10- 12 yaş
Erkeklerde bedensel değişim yaş Kız çocuklarda 9 , erkek çocuklarda 10 yaşlarında bu değişimlere dair bilgilendirme yapılmalı….
17
OKUL DÖNEMİ Menstürasyon kızlar için önemli bir dönem
Bazı çocuklarda büyümenin göstergesi.. Yeterli bilgi sahibi olmayan bazı çocuklarda ise ciddi kaygı, korku sebebi.. « Kirlenme » Ciddi ruhsal ve cinsel bozukluklar..
18
OKUL DÖNEMİ Meme gelişimi ile ilgili bilgi vermek
Utanmaması gerektiği ve hormonal değişimler ile ortaya çıktığı.. Duruş bozukluklarına dikkat..
19
OKUL DÖNEMİ Erkek çocuklarda ereksiyon ve ejakülasyonla ilgili bilgi vermek… Gece rüya görme ve boşalma.. Gurur kaynağı bir yandan kontrol edememe korkusu.. Bilgilendirilmemiş ergende sapıklık- anormal durum gibi algılanması.. Mastürbasyonla ilgili yanlış ve eksik bilgilendirme..
20
OKUL DÖNEMİ Mastürbasyon cinsel boşalma yöntemi..
Erkeklerde ve kızlarda … Bedenini tanıma , cinselliği keşfetme.. Başkalarının yanında, toplum önünde olmaması gerektiği.. Korkutmak, cezalandırmak, utandırmak yapılmaması gerekenler arasında.. Doğal bir ihtiyaç olduğunu paylaşmak rahatlatıcı..
21
OKUL DÖNEMİ Ergenlik Öncesi Dönem
Yaşıtlarıyla ilişkileri konusunda konuşmak Hislerini, duygularını paylaşabilmek Zaman ayırmak Doğru bilgilendirme yapabilmek
22
ERGENLİK DÖNEMİ Fiziksel Ruhsal Cinsel Sosyal
23
ERGENLİK DÖNEMİ Erken Ergenlik( 11- 15 Yaş )
Bedensel değişim belirgin… Bedenle ilgilenme..( Sivilceler, boy vb..)
24
ERGENLİK DÖNEMİ Orta Ergenlik ( 14-15 yaş ile 16-17 Yaş )
Arkadaş ilişkileri ön planda.. Arkadaşları içinde kabul görme önemli.. Kendini keşfetme ve geliştirme çabaları (Ahlaki, dini, felsefi…..)
25
ERGENLİK DÖNEMİ Geç Ergenlik ( 16- 17 yaş ile 20’li Yaşlar)
Kimlik gelişimi tamamlanır… Bireysel kimlik yanı sıra mesleki ve sosyal kimlikte gelişir.. Kendisine eskiden aşılanmış roller ve yetenekleri ile bundan sonra yükleneceği roller ve sorumlulukları karşılaştırır..
26
ERGENLİK DÖNEMİ Toplumdan saygı ve sevgi beklentisi Kabul görme isteği
Başarı isteği Bağımsızlık Güçlü olmak Sorumlulukların artışı Toplumsal yerini araştırma Bir mesleğe yönelme……..
27
ERGENLİK DÖNEMİ Kız – erkek arkadaşlığı flörtlerde yaşlarında başlar.. Orta ergenlikte belirgin hal alır.. Flört kişiler arası ilişkileri geliştirmesini ve toplumsal rolleri denemesini sağlar..
28
ERGENLİK DÖNEMİ Aşırı koruyucu davranmak İlgisiz davranmak
Başka kişilerle sürekli karşılaştırma yapmak Gencin hayatına sürekli karışmak
29
ERGENLİK DÖNEMİ Genci anlamaya çalışmak ve konuşmak..
Kendi gençlik yıllarınıza ilişkin hikayeleri paylaşmak Yakın arkadaşlıklar ve ilişkilerin temelinde cinsellik olmadığını vurgulamak…
30
ERGENLİK DÖNEMİ Aileler çocukların ve gençlerin ilk konuştuğu kişiler olmalı… Cinsel deneyimler olabildiğince ertelenmeli.. Neden ? …………..
31
ERGENLİK DÖNEMİ Erken cinsellikle aşırı uğraş başka alanlarda gelişimi olumsuz etkiler… Cinselliğin sadece fiziksel bir boyutu olmadığı, duygusal bir boyutu olduğunu anlatmak önemli.. Cinsellik konusunda iyi bir bilgilendirme gerekir..
32
ERGENLİK DÖNEMİ Cinsellikle ilgili aşırı uğraş önemli ihtiyaçlara engel.. Cinsellikten uzak durmak duygusal yoksunluk, ileride cinsel işlev sorunları.. İlk cinsel deneyimin önemi vurgulanmalı..
33
ERGENLİK DÖNEMİ İlk cinsel deneyim için fiziksel yeterliliğin önemli olmadığı ayrıca ruhsal ve toplumsal açıdan da yeterlilik önemli… Kimlik gelişimini henüz tamamlamamış bir ergen için erken cinsel ilişki pek çok sorunun başlangıcı olabilir.. Toplumsal ve ahlaki değerler …
34
ERGENLİK DÖNEMİ Cinsel ilişki ardından gelen sorunlar…Deneyim ertelenmeli… Cinsellikle ilgili karar verme hakları olduğu gibi bu durumun sonuçlarını bilmeleri önemli…
35
ERGENLİK DÖNEMİ Cinsellik konusunda mutlaka aile, öğretmen ya da bir sağlık çalışanından bilgi alınmalı…. Cinsellikle ilgili bilgi eksikliği genci medyadan ve ya arkadaşlarından gelen mesajlara açık hale getirir….
36
ERGENLİK DÖNEMİ Ergenlerde Cinsel Davranışlar Cinsel ilişkiye başlamak
Cinsel ilişki düzeyi Riskli cinsel davranışlar
37
ERGENLİK DÖNEMİ Kendine güven,
Okulda ders dışı etkinliklere katılma (toplumsal örgütler vb. çalışma….) Akademik olarak başarılı olma Dini ve ahlaki inançlar Üreme sağlığı ve cinsel yolla bulaşan hastalıklar hakkında bilgi sahibi olma Madde kullanımını olmaması riskli davranışlara karşı koruyucu faktörler…..
38
ERGENLİK DÖNEMİ Arkadaş gruplarının cinsellikle ilgili tutum ve davranışları risk etkeni………
39
ERGENLİK DÖNEMİ Ailenin sosyoekonomik durumu Ailenin ergeni izlemesi
Ailenin ergenle iletişime açık olması ve rahatlıkla ulaşılabilir olması cinsel davranışlar konusunda arkadaş etkisine açık olmaktan koruyan etkenler olarak tespit edilmiş…..
40
ERGENLİK DÖNEMİ Cinsel Deneyimin Erken Yaşta Olması
Ergen gebelikleri Cinsel yolla bulaşan hastalıklar
41
ERGENLİK DÖNEMİ Ergen gebeliği sırasında; anemi, düşük doğum ağırlığı, erken doğum ve doğuma bağlı komplikasyonlar erişkinlere göre daha sık… Ergen gebeliğinde anne ölüm hızı yüksek…
42
ERGENLİK DÖNEMİ Ergen gebeliği ile eğitim hayatının sonlanması
Yaşıtlarından kopma Depresyon başta olmak üzere çeşitli psikiyatrik hastalıklar…
43
ERGENLİK DÖNEMİ Aile planlaması yöntemlerinin eğitimi verilmeli (Okullarda seminer eğitimi vb.), Evlilik yaşı Zorunlu eğitim süresinin uzatılması Kadının toplumdaki rollerinin değişimi ile ergenlerde gebelik engellenmeli..
44
ERGENLİK DÖNEMİ Korunma yöntemleri hakkında bilgi vermenin gençleri cinsel ilişkiye teşvik edeceği düşüncesi endişe yaratır.. Bu yöntemleri bilmemek, çekinmek vb. ergen gebelikleri ve cinsel yolla bulaşan hastalıkları arttırabilir.. Cinsel bilgiler yanında korunma yöntemleri hakkında da bilgi verilmesi önemli…
45
ERGENLİK DÖNEMİ Toplumsal değerlerin hızla değişimi ile ergenlerde cinsel yolla bulaşan hastalıklar artmakta.. Kontrolsüz, plansız ilişki ergenlerde riski arttıran faktörler.. Korunma yöntemleri, sık partner değiştirmeme gibi cinsel yolla bulaşan hastalıklardan koruyucu faktörler gençlere aktarılmalı…
46
Ülkemizde üniversite öğrencileri ile yapılmış çalışmalarda öğrencilerin % ’ i anneleri ile cinsel konularda hiç konuşmadığını belirtmiş( Babalar % ).. Edirne’ de yaş arası ergenlerle yapılan çalışmada % 28. 6’ sı cinsellik hakkında bilgi düzeylerinin yeterli olduğunu düşündüğünü belirtmiş..
47
Ülkemizde 17- 26 yaş arası üniversite gençliği ile yapılmış bir çalışmada;
- % 96.5’ i cinsel sağlık eğitimi almak istediğini .. - CYBH, ilk cinsel deneyim, hymen, gebelikten korunma yöntemleri, vaginusmus.. - %13.6 aileleri ile cinsellik konusunda rahat konuşabildiğini.. - 12 ile 22 yaş arası ilk cinsel deneyim( % yaş arası) - Madde kullanımı olan gençlerin cinsel ilişkide bulunma oranı 4.8 kat fazla….
48
- Dini inancı olan gençlerin % 71
- Dini inancı olan gençlerin % 71.4’ü evlilik öncesi cinsel deneyime karşı.. - Bilgi alma kaynağı % 69.7 arkadaş, % 56.2 kitap, % 42.4 medya, % 36.2 aile , %11.8 konferans, % 7.4 sağlık personeli…… - % 62.8 ilk cinsel deneyimde kondom kullanmış.. - % 46.1 cinsel ilişkide kontraseptif yöntem kulanmama oranı..
49
Kaynağı belirli, yaş gruplarına göre oluşturulmuş yapılandırılmış cinsel eğitim programları oluşturulmalı… Anne- babaların çocuklarına doğru ve yeterli cinsel sağlık eğitimi verebilmesi için ailelerin ve toplumun bilinçlendirilmesi önemli…
50
Sabrınız için teşekkürler……………
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.