Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

BİLGİSAYARA GİRİŞ. BILGISAYARıN TANıMı Bilgisayar mevcut bilgileri işleyen, elektronik parçalardan oluşan bir makinedir. Diğer bir tanımı kendisine verilen.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "BİLGİSAYARA GİRİŞ. BILGISAYARıN TANıMı Bilgisayar mevcut bilgileri işleyen, elektronik parçalardan oluşan bir makinedir. Diğer bir tanımı kendisine verilen."— Sunum transkripti:

1 BİLGİSAYARA GİRİŞ

2 BILGISAYARıN TANıMı Bilgisayar mevcut bilgileri işleyen, elektronik parçalardan oluşan bir makinedir. Diğer bir tanımı kendisine verilen bilgileri çok süratli şekilde işleyen, aritmetik ve mantıksal işlemleri otomatik olarak yapan yeni bilgiler elde eden bir makinedir. Bilgisayarlar, kendisine verilen verileri işler, çözülecek problemleri çözer istenilen sonuçları elde eder.

3 BILGISAYARıN TEMEL ÖZELLIKLERI 1. Elektronik ve mekanik parçalardan oluşan bilgisayar çok hızlı işlem yapar. 2. Yapılan işlemler aritmetik ve mantıksal işlemlerdir. Dolaysıyla karşılaştırma yaparak karar verme yeteneği vardır. 3. Hafızasında çok fazla bilgi saklayabilir. 4. Düşünme yeteneği yoktur.

4 BILGISAYAR KUŞAKLARı Kullanım-Maliyet ve teknik özelliklerine göre bilgisayarın gelişim süreci 5 kuşak içerisinde incelenmektedir.

5 1. Kuşak (1946-1959) 1951-1959 arasındaki üretilen bilgisayarlarda vakum tüpleri kullanıldı. İlk bilgisayar olan EDVAC dan başlayarak transistorlu bilgisayarlara kadar olan kuşaktır. 2. Kuşak (1959-1964) Elektronikte transistorların kullanımıyla başlar en önemli yeniliği programlamaya getirdiği yeni imkanlar olmuştur. 1959-1964 arasında üretilen bilgisayarlarda transistorlar kullanıldı. COBOL, FORTRAN, ALGOL yüksek düzeyli diller ve işletim sistemleri geliştirildi.

6 3. Kuşak (1964-1970) Bu kuşakta tümleşik devre adı verilen entegre devrelerin kullanılmış olmasıdır. 4. Kuşak (1970 -....) Bu dönemde mikroişlemciler kullanılmaya başlandı. Günümüzde kullandığımız bilgisayarlar bu kuşağın bilgisayarlarıdır. 5. Kuşak (... -....) Teoride, sanal işlemleri yerine getirebilen düşünme yeteneği olabilen bilgisayarlar olarak tahmin edilmektedir.

7 BILGISAYARıN KAPASITE BIRIMLERI Bilgisayarlarında diğer ölçü birimleri gibi kendine özgü ölçü birimini kullanılır.Ölçü biriminde ölçülen miktar belleklerde saklanan veri miktarıdır. Ölçü birimleri ( bit-byte-kilobyte-megabyte-Gıgabyte-Terabyte ) Bilgisayar Elektronik bir araç olduğundan Elektroniğin temel birimi olan Bit her işlem ve aşamasında kullanılır.

8 BIT : “0” ve “1” sayılarının her biri ikilik sayı sisteminin bir hanesini temsil etmektedir. Bilgisayar ikilik sayma sistemini kullanır. 0 ve 1 lerin her birine 1 bıt denir. BINARY DİGİT in kısaltmasıdır. Bilgisayarın belleği 0 ve 1 leri gösteren milyonlarca hücreden oluşur. En küçük bellek birimidir.

9 BYTE : 8 bitin bir araya gelmesiyle oluşur. 8 bıt = 1byte dır. Klavyede görülen her harf, şekil veya rakam bir byte lik yer işgal eder. “İSMAİL” kelimesi 6 byte lık yer kaplar.

10 KB (KILOBYTE) : 1024 byte ın bir araya gelmesiyle oluşur. MB (Megabyte) : 1024 Kilobyte ın bir araya gelmesiyle oluşur. 1024 KB = 1 MB

11 GB (GıGABYTE) : 1024 MB ın bir araya gelmesiyle oluşur. 1024 MB = 1 GB TB (Terabyte) : 1024 GB’ın bir araya gelmesiyle oluşur. 1024 GB = 1 TB

12 Kapasitesi 1,44 Mb olan 3½ inchlik bir diskete depolayabileceğimiz bilgi miktarını (örneğin kaç tane M harfi depolayabiliriz?) öğrenmek istediğimizde. Yapacağımız işlem nedir?

13 İlk önce M harfinin hafızada ne kadar yer işgal ettiğini bilmemiz gerekir. Klavyeden yazılan her karakter hafızada 1 byte’lık yer işgal eder. O halde M harfi de hafızada 1 byte’lık yer kaplar. Disketin kapasitesi olan Mb’tı byte’a çevirmemiz gerekecek. Basit bir orantı ile bu işlemi yapabiliriz. Bunun için önce Mb’tı Kb’a daha sonrada Kb’tı byte çevirmeliyiz.

14 1 Mb1024 Kbise 1,44 Mb X Kbtır. X=(1,44*1024)/1=1474,56 Kb tır. Aynı yöntemle; 1 Kb1024 byte ise 1474,56 Kb X byte tır. X=(1474,56*1024)/1=1.509.949 Byte olarak buluruz. Yani kısaca 1,44 Mb lık bir diskete 1.509.949 tane M harfi depolayabiliriz.

15 Tersini düşünecek olursak; yani Mb, Gb gibi bir değeri byte veya Kb çevirmek istersek. Yani 12.520.000 byte kaç GB’tır?

16 YINE AYNı YÖNTEMLE; 1 Kb1024 byteise; X kb12.520.000 bytetır. X=12.520.000 / 1024 =12.226,56 Kb’tır. 1Mb1024 Kbise X Mb12.226,56 Kbtır. X=12.226,56 / 1024 =11,94 Mb 1Gb1024 Mbise X Gb11,94 Mbtır. X=11,94 / 1024 =0,0117 Gb’tır.

17 BİLGİSAYARLARIN YAPISI Bilgisayarlar iki ana kısımdan oluşur. Biri olmadan diğerinin olması bilgisayar olarak nitelendirilemez ve bilgisayar gibi çalıştırılamaz. 1. Donanım (Hardware) : Bilgisayarın fiziki görünüşünü oluşturan birimlerdir. 2. Yazılım (Software) : Bilgisayarı çalıştıran komutlar dizisidir. Donanım ve yazılım bir araya geldiğinde bilgisayarın çalışması sağlanabilir.

18 BILGISAYARıN DONANıMı Bilgisayarın fiziki görünümü ve ünitelerinden oluşur. Bilgisayarı oluşturan ve bilgisayara bağlanan birimlerin her biri donanımın bir parçasıdır. Donanım da; İç Donanım ve Dış Donanım diye iki gruba ayrılır.

19 I -İç Donanım : Kasanın iç kısmında bulunan devre elemanları, kartlar, kablolar vs. dir. II-Dış Donanım: Bilgisayarın fiziki görünümünü oluşturan çevre ünitelerinden oluşur. Dış donanımda kendi içinde iki kısma ayrılır. a-Girdi Birimleri b-Çıktı Birimleri

20 İÇ DONANıM BIR BILGISAYARıN IÇERISINDE OLAN KARTLAR, ÇIPLER, KABLOLAR, POWER(GÜÇ DAĞıTıCı),RAM GIBI ELEMANLAR BILGISAYARıN IÇ YAPıSıNı OLUŞTURUR.

21 ANAKART (MAıNBOARD) Anakart üzerinde girdi çıktı sinyallerini çevre birimlerine aktaran elektronik devrelerin, bellek çiplerinin, işlemcilerin ve ayarlamaların yapıldığı düğmelerin (Jumper) olduğu karttır. Fiberglastan yapılmış üzerinde bakır yolların bulunduğu genellikle koyu yeşil renkte bir levhadır.

22

23 GÜÇ DAĞıTıCı ( POWER SUPPLY) Bilgisayarın çalışması için gerekli olan elektrik gücünü bilgisayarın diğer birimlerinin kullanacağı miktarlara dönüştüren dağıtım birimidir. Kişisel bilgisayarlarda 55 w – 230w arasında kullanılmaktadır.

24 GÖRÜNTÜ KARTı (VGA) Bilgisayar ile monitör arasında köprü vazifesini görür. Bilgisayarın mikroişlemcisinde oluşturulan veri ve bilgiler ekran kartı vasıtasıyla monitöre gönderilir. Ekran kartları çözünürlük, renk ve hızlarına göre ayrılırlar.

25

26 GÖRÜNTÜ KARTLARININ ÇEŞİTLERİ: 1-Hercules ( Monochrome Graphiçs Adapter) Tek renkli 2-CGA (Color Graphics Adapter) Renkli 3-EGA (Enhanecd Graphics Adapter) 4-VGA (Video Graphics Adapter) 5-SVGA (Super Video Garphics Adapter)

27 Ekran kartlarının belleği ne kadar fazla olursa veri transferi de hızlı olacağından görüntü daha net oluşur. Örneğin : 32 MB, 64 MB, 128 MB.. gibi 2’nin kuvvetleri şeklinde ölçü birimi kullanılır.

28 SES KARTI Bilgisayara, ses giriş ve çıkışı yapmak için kullanılan karttır. Dışarıdan verilen ses sinyallerini almak ve program tarafından gönderilen sesleri dışarıya vermek için kullanılır. Birçok anakart üzerinde tümleşik olarak bulunmaktadır. Yaygın ses kartı üreticilerinden Creative Labs,Realtek, C-Media, Asus, M- Audio sayılabilir.

29

30 AĞ KARTI

31 Bilgisayarları özellikle yakın mesafelerde (yerel) birbirine bağlamak için kullanılır. Haberleşme sayısal olarak gerçekleşir. Kablolu ve kablosuz çeşitleri vardır.

32 DISK KONTROL KARTı (I/O KARTı) Bilgisayarla çevre birimleri arasındaki iletişimi sağlayan kartlardır. Günümüz ana kartları üzerinde monteli olarak bulunmaktadır.

33 PORTLAR Bilgisayara bağlanan tüm çevre birimlerinin (mouse, yazıcı, monitör vb.) bağlantısının yapıldığı yerlerdir. Bilgisayar kasasının arkasında bulunur. İki türlü port vardır. Seri portlar paralel portlar

34 KABLOLAR

35 Bilgisayarın iç kısmında üç değişik tip de kablo bulunur. Yassı ve eni geniş olan kablo veri akışını sağlayan kablodur. Anakart üzerinden HardDisc, Disket sürücü, CD sürücü vb. girdi ve çıktı birimlerinden veri transferini sağlar. İkinci tür kablo ise Güç dağılımının yapıldığı elektriğin ilgili birimlere aktarımının sağlandığı siyah, sarı ve kırmızı renkli kablodur. Üçüncü kablo ise diğerlerine göre daha ince ve ikili olarak güç dağılımını yapan let veya hoparlör gibi özel birimleri bağlayan kablolardır.

36 MİKROİŞLEMCİ (CPU- CENTRAL PROCESSİNG UNİT- MERKEZİ İŞLEM BİRİMİ-MİB ) Bilgisayarların olmazsa çalışmaz diye belirtilen donanım parçalarından birisi olan Merkezi İşlem Birimi (MIB), genel olarak bilgisayarlarda mikroişlemci adıyla anılırlar. Mikroişlemci; klavye, monitör, sistem ve bunların birbirine bağlantısını sağlayan kablo ve diğer çevre elemanlarıyla birlikte bir bilgisayarın beyni olarak düşünülebilir.

37 Mikroişlemci, bilgisayarlarda aritmetik ve mantık işlemlerinin yapıldığı ve bunların denetlendiği bir merkezdir. MİB, kullanıcı ya da programcı tarafından yazılan programların meydana getirdiği ve bir program dahilinde diğer elemanlarında yardımıyla makine koduna çevrili komutları veya bilgileri yorumlamak ve yerine getirmek için gerekli olan tüm mantıksal devreleri kapsar,

38

39 DıŞ DONANıM Bilgisayarların dış donanımı, Bilgisayarın fiziki görünüşünü oluşturan ünitelerdir. Dış donanım iki kısımda incelenir. 1. Girdi Üniteleri : Klavye, Mause,Işıklı kalem, Joy-Stick,Track-Ball, Sayısallaştırıcı tablet ve kalem, tarayıcı, barkot okuyucu, Optik okuyucular 2. Çıktı Üniteleri: Ekran, yazıcılar, çiziciler, projeksiyon Not : Ekran ( Monitör ), Disket, Harddisc, Cd-Rom, FlashDisc gibi donanım birimleri hem girdi hem de çıktı üniteleri olarak kullanılır.

40 GIRDI ÜNITELERI Bilgisayara veri veya bilgi girişini sağlayan elemanlardır.

41 KLAVYE Üzerinde rakam, alfabetik harfler ve özel işaretlerden oluşmuş tuş takımı bulunan ve kullanıcının bilgisayara veri girmesini sağlayan birimdir. Klavyenin etkin kullanımı Bilgisayarda işlemlerin kısa sürede ve doğru olarak yapılmasını sağlar.

42 STANDART KLAVYELER 3 ÇEŞİTTİR. 1. 83 tuşlu PC-XT 2. 84 tuşlu AT klavye (MF-1) 3. 101 veya 102 tuşlu XT klavye (Amerikan türü klavyeler 101 tuşlu Avrupa tipi klavyeler 102 tuşludur.)

43 TUŞLARıN DIZILIMINE GÖRE Q KLAVYE VE F KLAVYE OLARAK ISIMLENDIRILEN; IKI TÜRLÜ KLAVYE VARDıR. Klavye 4 bölümde incelenir. 1. Fonksiyon tuşları 2. Yazım tuşları 3. Sayısal tuşlar 4. Yön tuşları

44 FONKSIYON TUŞLARı: Bilgisayarda sık kullanılan komutlar işlemlerin kolay ve hızlı yapılabilmesi için belli tuşlara programlanır. Klavye üzerinde F1,F2,F3..........,F12 gibi 12 tane fonksiyon tuşu bulunur ve klavyenin en üst kısmında yer alır.

45 2. Yazım Tuşları: Yazım alfabesi ve imla işaretlerini bulunduran tuşlardır. Klavyenin orta kısmanda bulunur ayrıca komut tuşları olan özel tuşlarda vardır. 3. Sayısal Tuşlar: Rakamların bulunduğu klavyenin sağ kısmında bulunan tuşlardır. Sayısal tuşlar aynı zamanda Num lock tuşu kullanıldığı takdirde, yön tuşları olarak ta kullanılabilmektedir. 4. Yön Tuşları: Ekrandaki imlecin yerini belirlemek için sağ sol aşağı yukarı tuşlarıdır. Yazım tuşları ile sayısal tuşların arasında bulunur.

46 KLAVYE ÜZERINDEKI TUŞLARıN KULLANıMı

47 ENTER : Bilgilerin bilgisayara aktarılması için kullanılır. Her komuttan sonra bu tuşa basılır. ESC : En sık kullanılan klavyenin sol üst köşesinde diğer tuşlardan ayrı bir yeri bulunan tuştur. Açık olan pencerelerin kapatılması veya işlemden vazgeçilmesi için kullanılır. CAPS LOCK : Klavyenin büyük harf veya küçük harf moduna dönüştürülmesini sağlar. BACKSPACE : Yazılan bilginin sola doğru silinmesini sağlar. İmlecin bulunduğu hücreden bir önceki bir byte lik hücreyi sileceğinden kendisinden sonra tanımlanmış karakterlerin geriye doğru kaydığı gözlenir.

48 DELETE : Silme komutunu uygulayan tuştur. Backspace tuşunun tersine imlecin bulunduğu hücreden bir sonraki hücreyi yok edeceği için imleç sabit kalır ve sonraki tanımlanmış hücrelerin çekildiği gözlenir. TAB : İmlecin belirlenmiş akarakter kadar ileriye taşınması için kullanılır. Ayrıca tablolarda hücre geçişleri, Programlar arası geçişlerde de kullanılmaktadır. PRINT SCREEN : Ekrandaki bilginin panoya veya yazıcıya aktarılmasını sağlar.

49 SHİFT : Tek başına bir işe yaramaz aynı zamanda tuşların üzerinde yazılı olan diğer karakterlerin (Üst karakterlerin) yazılmasını sağlar. Klavye üzerinde sağda ve solda olmak üzere iki tane vardır. CTRL : Tek başına kullanılmaz, genellikle komutlara ilişkin kısa yol tuşlarını tanımlamak için kullanılır. ALT GR : Üç karakterli tuşlarda sağ alt köşedeki karakteri kullanmak için veya dizi tanımlamalarında kullanılır. SPACE BAR : Aralık vermek için kullanılır. Klavyenin en uzun ve en çok kullanılan tuşudur.

50 SCROLL LOCK : Ekrandaki görüntüyü sabitler. Mouse ile kaydırma çubuğu hareket ettirildiğinde tam ekran kaydırılır. PAUSE/BREAK : Yapılan işlemi herhangi bir tuşa basılana kadar durdurur. INSERT : Araya karakter girme imkanı verir. Silme komutlarının aksine iki hücre aralığına bir byte lik boş bir hücre ekler.

51 HOME : İmleci bulunduğu satırın başına taşır. END : İmleci bulunduğu satırın sonuna taşır. PAGE UP : İmleci bir ekran yukarı taşır. PAGE DOWN : İmleci bir ekran aşağı taşır. NUM LOCK : Klavyenin sayısal tuşlarını kilitler ve yön tuşlarının devreye girmesini sağlar.

52 MOUSE Çok kullanılan bir giriş birimidir. Özellikle Windows veya hazır uygulama programlarında kolaylık sağlar. Üzerinde bir, iki veya üç butonu bulunan yuvarlak topun hareketiyle ekrandaki Cursör hareket ettirilir. Mouse’ nin sol tuşu Enter yani komut uygulama tuşu, sağ tuşu ise İmlecin bulunduğu yerde kullanıcının yapabileceği işlemler ile ilgili komutlar penceresinin açılmasını sağlar. Sağ ve Sol tuşların görev yerleri Windows İşletim sisteminde Bilgisayarım/Denetim Masası/Fare seçimi ile düğme ayarları yapılabilir, istenirse yerleri değiştirilebilir. Mouse çeşitleri olarak; Optik Mouse, kablosuz Mouse ve toplu Mouse sayılabilir.

53 IŞıKLı KALEM Fotosel özelliği ile çalışan ışığa duyarlı kaleme benzeyen giriş birimidir. Işıklı kalem ekrana yaklaştırıldığında ekran tüpünden gelen ışıkları fark eder ve o noktanın koordinatını tespit eder. Genellikle mühendislik ve tasarımda kullanılır.

54 JOY-STICK Daha çok oyun programlarında kullanılır. Oyun programlarında kullanıcının oyunları oynayabilmesi için araba vites kolu gibi veya direksiyon gibi görevleri yerine getiren dış donanım girdi birimidir.

55 TARAYıCı ( SCANNER ) Resmin veya metnin bilgisayar ortamına aktarılmasını sağlayan fotokopi makinesinin çalışma sistemine benzer yapıda olan birimdir. Belge, doküman ve resimleri, resim modunda bilgisayara veri olarak transfer eden girdi birimidir. Metinsel dokümanlar çeşitli programlar ile metin modunda kayıt edilerek üzerinde istenilen değişiklikler yapılabilir.

56 BARKOD OKUYUCULAR Günümüzde alışveriş merkezlerinde çok kullanılır. Ürünün üzerindeki değişik kalınlıktaki çizgileri bilgisayara sayısal değer olarak aktarır. Bilgisayardaki yazılımlar vasıtasıyla ürün hakkındaki bilgiler okunan değer ile güncelleştirilir. Barkodlarda; Ülke kodu, Üretici kodu, Ürün kodu gibi bilgiler bulunur.

57 OPTIK OKUYUCULAR Işıksal işaret okuyucudur. Optik okuyucular açık yeşil veya açık turuncu renkteki kağıt üzerinde bulunan işaretlerin koordinatlarını tespit ederek bilgisayar ortamındaki ilgili yazılıma veri olarak aktarır. Günümüzde geniş çaplı tüm sınavlar Optik Okuyucu kullanılarak değerlendirilmektedir.

58 SAYıSALLAŞTıRıCı TABLO VE KALEMI Çizimleri ve Grafikleri bilgisayar ortamına çizerek aktarmak için kullanılır. Boyutu 3 m x 3 m ‘ ye kadar olan tablo üzerinde kalemin gezdirilmesi ile X, Y koordinatları bilgisayara aktarılır.

59 ÇıKTı ÜNITELERI Verileri,veya İşlenen verilerin sonuçlarını Bilgisayar ortamından, dış ortama aktaran görüntü ve yazıcı birimleridir. 1. Monitör 2. Yazıcılar 3. Çiziciler

60 Bilgisayar sistemlerinin vazgeçilmez elemanlarından olan Monitör girdi ve çıktı birimi olarak tanımlanır ve Bilgisayarda yapılan işlem ve sonuçları kullanıcıya görsel olarak sunar. Monitörlerde kaliteyi belirleyen iki nokta arasındaki uzaklığı dot-pitc tanımlar. Bu mesafe ne kadar küçükse görüntü kalitesi o kadar fazladır. Dot-pitc değerleri 0,39 ; 0,28 ; 0,21 mm arasında değişmektedir. Monitörlerin kalitesi aynı zamanda pixel adı verilen çözünürlük ile ilgilidir. Çözünürlük; 1 inç karelik alanda bulunan nokta sayısıdır. Standart monitörler 640x840 pixel dir. Grafik kartına bağlı olarak çözünürlük değişebilir. Monitörlerin büyüklüğü çapraz köşe uzunluğu ile belirlenir. Ölçü birimi inç dir. 14,15,17,19,21,22 inçlik monitörler üretilmektedir. MONİTÖR

61 YAZICILAR

62 Bilgisayardaki verileri kağıda dökmek için kullanılır. Üç çeşit yazıcı vardır lazer, mürekkep püskürtmeli ve nokta vuruşlu. Yazıcılar renkli ve siyah beyaz olarak yazı ve resim basabilmektedir.

63 RAM BELLEK R ANDOM A CCESS M EMORY ( RASTGELE ERİŞİMLİ BELLEK) Bilgisayarda temel hafıza birimi RAM ‘dir RAM’ a “okunur, yazılır bellek” denir. RAM’ daki bilgilere erişim disk veya disketlere erişimden çok daha hızlıdır. Ancak RAM’ deki bilgiler geçici olarak saklanır. Sistem kapandığında bilgiler yok olacağından RAM deki bilgilerin daha sonra kullanılması gerekiyor ise sabit bellek birimlerine ( HD, Floppy vb. ) aktarılması gerekir.

64 Ram’ler; SDRAM [ ( SIMM-RAM ) Statik RAM ] ve DRAM ( Dynamic RAM ) olarak ikiye ayrılır. RAM kapasitesi MB olarak belirlenir. Bilgisayarın RAM kapasitesinin yüksek olması panoda işlem yapma boyutunu ve İşlem hızını artıracaktır. Günümüzde kullanılan RAM kapasiteleri 32 MB, 64 MB, 128 MB, 256 MB, 512 MB, 1024 MB gibi değerleri kullanılmaktadır.

65 ROM BELLEK R ead O nly M emory ( Salt okunur bellek) Sadece okunur bellek anlamına gelmektedir. Bu bellekte bilgiler kalıcı olarak kopyalanmaktadır. Görevlerinden biri bilgisayarın hiç silinmeyen temel bilgilerini içermektedir. ROM’ların kapasite ve çalışma hızları çok düşüktür. Makinenin hızlı açılımını sağlamak için ROM’daki sabit rutin bilgiler RAM belleğe çeşitli programlar vasıtasıyla aktarılır. Daha sonraki açılışlarda bilgiler RAM dan okunacağı için hız daha da artacaktır.

66 SABIT BELLEK BIRIMLERI Bilgisayar verileri alır işleme tabi tutar ve bilgi olarak dış ortama çıktı birimleri ile aktarır. Dış ortama aktarılan bilgileri veya verileri genelde saklama ihtiyacı hissedilir. RAM üzerindeki bilgiler güç kesildiğinde veya program sonlandırıldığında silineceğinden kalıcı saklama birimlerine ihtiyaç bulunmaktadır. Sabit Bellek birimleri bilgileri saklamak ve gerektiğinde kullanmak için kullanılan birimlerdir. Sabit bellek birimleri hem girdi hem de çıktı birimi olarak işlem görür.

67  Disket  CD-Rom-DVD  Flash Disc  Hafıza kartları  Harddisk

68 DISKET Günümüzde artık pek kullanılmayan düşük kapasiteli bir sabit bellek birimidir. 3½ inçlik disketin kapasitesi 1.44 MB’tır.

69 CD–ROM (COMPACT DISC–READ ONLY MEMORY ) (Sadece okunabilir Compact disk ) 600- 800 MB’lık kapasiteye sahip olan Compac Disc’lerdir. Yüzeyindeki ışığın belli dalga boylarına duyarlı olan madde CD Writer ile bilginin yoğunluğuna göre yakılarak disc üzerine veri veya bilgiler depolanır. Compac Disc’lerin yüzeyi pürüzsüz ve düz olarak algılanır, aslında güçlü büyüteçlerle bakıldığında yer yüzeyi gibi girinti ve çıkıntılardan oluştuğu gözlenir. Güneş ışığında gök kuşağı renklerinin görülmesi de yüzeyindeki pürüzlü yüzeyden yansıyan ışınların farklı yansımasından kaynaklanmaktadır.

70 CD SÜRÜCÜ CD sürücü CD Writer tarafından CD ROM üzerine kaydedilen bilgilerin sadece okunmasını sağlayan bir donanım birimidir. CD'ler verilerin bilgisayar tarafından okunabilir şekilde depolanabildikleri ortamlardır. CD sürücü, CD üzerine gönderilen lazer ışının optik yansımalarını okuyan bir bilgisayar parçasıdır. CD üzerindeki çukurları okumak üzere kırmızı bir lazer kullanır. CD sürücülerin okuma hızı x değeri ile gösterilir.

71 CD WRITER CD'lere bilgi kaydetmemizi sağlayan donanım parçalarıdır. CD-RW yalnızca CD üzerine yazma işlemini yapmaz aynı zamanda, CD okumaya da yarar. Böylelikle CD-ROM sürücü olarak da kullanılabilir. CD yazıcılar, özel bir lazer ışını ile çalışırlar. Bu lazer, CD-ROM üzerindeki kimyasal madde tabakasına delikler açarak yazar. CD yazıcıların hızı da x değeri ile gösterilir.

72 DVD DVD, Digital Video Disc yada Digital Versatile Disc (çok yönlü sayısal disk) olarak adlandırılan yeni teknoloji bir optik disk teknolojisidir. İçinde büyük data depolanan, hızlı, içinde video, ses, bilgisayar verileri, çeşitli bilgiler bilgiler içeren CD büyüklüğünde yeni bir disktir.. Günümüzde 4.7 GB kapasiteli DVD’ler güncel olarak kullanılmakta ve 17 GB’a kadar kapasite artırımı yapılabilmektedir.

73 FLASH DISK Flash Disk bilgisayarlar, cep telefonları, televizyonlar, kameralar, fotoğraf makineleri ve müzik setleri gibi bir çok elektronik cihazda kullanılmaktadır. Verilerin kolaylıkla taşınabildiği ortamlardır. Pek çok çeşidi vardır.

74 HAFıZA KARTLARı Aynı Flash Diskler gibi bilgilerin saklandığı ve taşınabildiği ortamlardır. Pek çok elektronik cihazlarla birlikte kullanılabilir.

75 HARD DİSK

76 HARDDISK (HD) Sabit Disk verilerin saklanabileceği yüksek kapasiteli ve her an kullanılabilen bir ünitedir. Bu ünitede sistem dosyaları, veri tabanı dosyaları, görüntü dosyaları gibi akla gelebilecek her türlü veri dosyası saklanabilir.

77 Sabit disk, vakumlu ( havası alınmış ve sürtünmenin en aza indirgendiği) bir metal kutu içerisine üst üste yerleştirilmiş, bir merkez etrafında dönen disklerden meydana gelir.

78 Disklerin üzerinde küçük bir elektro mıknatıstan oluşan okuma/yazma kafaları vardır. Okuma/Yazma kafası plakaya değmez fakat plakanın 1,25 nanometre (1 metrenin milyarda biri) üzerinde hareket eder. Harddikleri fiziksel olarak bölebiliriz.

79

80 Bilgisayarım penceresinde bulunan; A : B : C : D : E : F :.

81 YAZILIM

82 YAZıLıM Donanım dışı kalan ve Donanımı çalıştıran programlardır. Bilgisayarın tüm birimlerinin arasında iletişim kurulmasını ve verilerin kullanıcı isteği doğrultusunda işlenmesi için hazırlanmış ve donanımı çalıştıran programlardır. Yazılımlar işlevine göre 3’ e ayrılır.  Programlama Dilleri  Uygulama Programları  İşletim Sistemi Yazılımları

83 PROGRAMLAMA DILLERI : Her insanın bir konuşma ve anlama dili olduğuna göre Bilgisayarında verilen komutları anlayabilmesi için dili olması gerekir. Programların bilgisayara anlayacağı dilden aktarılması için çeşitli programlama Dilleri geliştirilmiştir. Programlama dilleri ikiye ayrılır.  Alt Düzey Diller  Üst Düzey Diller

84 ALT DÜZEY DILLER Makine dilinde program yazma dilidir. Bilgisayara hazırlanan programı uyarlamak için ayrıca Compailer ( Derleme ) yapmaya gerek kalmaz. Alt düzey dil kullanarak program hazırlamak yeterince teknik bilgi gerektirdiğinden günümüzde güncel olarak kullanılmaz.

85 ÜST DÜZEY DILLER İngiliz alfabesindeki kelimelerden oluşan komut satırları derleyici ( Compailer ) vasıtası ile makine diline çevrilerek programın çalışması sağlanır. 1970’li yıllardan itibaren yaygın bir şekilde kullanılmaya başlamıştır. Basic, Fortran, Cobol, Pascal gibi diller üst düzey programlama dilleridir. Bu diller günümüzde Görsel işletim sistemleri sayesinde daha da geliştirilerek görsel programlama dilleri oluşturulmuştur. Delphe, Visual Basic, C## gibi. Ayrıca internetin yaygınlaşması ile de İnternet programcılığının temel dilleri HTML, Java gibi diller yoğunluklu olarak kullanılmaya başlanmıştır.

86 UYGULAMA PROGRAMLARı Belli iş ve işlemleri yerine getiren üst düzey programlama dilleri ile yazılmış programlardır. Bu programlara paket programlar adı verilir. Muhasebe sektöründe çok kullanılan Eta Logo gibi ticari yazılımlar. Norton, Word, Excel, Tüm oyun programları birer uygulama programlarıdır.

87 İŞLETİM SİSTEMİ YAZILIMLARI Donanım dışı kalan ve donanımı faaliyete geçiren bilgisayarı kullanıcı için kullanıma hazır hale getiren bir veya birden çok programlama dilleri ile yazılmış Programlardır. İşletim Sistemi adından da anlaşılacağı üzere bilgisayarın düğmesine bastıktan sonra bilgisayara bağlı tüm birimleri kontrol eder, çalışması gereken uygulama programlarını çalıştırır ve bilgisayarı kullanıma hazır hale gelir.

88 İşletim sistemlerinin çeşitleri mevcuttur. DOS, Windows, Linux, Unix (çok kullanıcılı) ve Pardus (Türkiye) bunlardan bazılarıdır. Günümüzde yaygın olarak kullanılan Windows ve Linux işletim sistemleridir. Linux işletim sistemi free, Windows işletim sistemi ise lisanslı yani ücretlidir. Windows işletim sistemi yaygın olarak kullanır. Ancak Linux işletim sistemi de her geçen gün kullanıcı sayısını artırmaktadır.

89 WİNDOWS İŞLETİM SİSTEMİ Windows İşletim Sistemi, Microsoft firması tarafından üretilmektedir. Windows, masaüstünde en yaygın kullanılan işletim sistemidir. Bu alanda en önemli rakibi Linux' tur. Windows 3.0, Windows 3.1, Windows 3.2, Windows 95, 98, 2000, 2003, XP, Windows 7, Windows 8 sürümlerinden bazılarıdır.

90 BİLGİSAYARI AÇMA-KAPAMA Bilgisayar kasasının üzerinde çeşitli şekillerde bulunan simgeye POWER DÜĞMESİ denir. Bu düğmeye bastığımızda bilgisayarımız DOS işletim sistemi ile açılışına başlar ve Windows işletim sistemine geçilerek açılışını tamamlar. Açıldıktan sonra karşımıza MASAÜSTÜ gelir. Ayrıca Power düğmesi ile bilgisayarı kapatabiliriz de bu düğmeye 10 sn. kadar basılı tuttuğumuzda bilgisayar kapanacaktır. Bu yolu bilgisayarı normal yolla kapatamadığımız durumlarda tercih etmeliyiz. Aksi halde sistemde veri kayıplarına yol açılabilir.

91 BİLGİSAYARI AÇMA-KAPAMA


"BİLGİSAYARA GİRİŞ. BILGISAYARıN TANıMı Bilgisayar mevcut bilgileri işleyen, elektronik parçalardan oluşan bir makinedir. Diğer bir tanımı kendisine verilen." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları