Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
KAYSERİ MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİM BİRİMİ MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİM OKUL VE KURUM MÜDÜRLERİ TOPLANTISI
2
Meslekİ ve teknİk ortaöğretİm sİstemİ
3
Mesleki ve Teknik Eğitimin Amacı
Sosyal ve ekonomik sektörler ile iş birliği içinde ulusal ve uluslararası mesleki yeterliliğe, meslek ahlakına ve mesleki değerlere sahip, yenilikçi, girişimci, üretken, ekonomiye değer katan ehil iş gücü yetiştirmektir.
4
Mesleki ve Teknik Eğitimin Öncelikleri
Öğrencileri Millî kültürümüzün temeli olan ahilik anlayışıyla yetiştirmek, İhtiyaç doğrultusunda nitelikli iş gücü yetiştirmek, Mesleki ve teknik eğitimi katılımcı bir anlayışla yönetmek, Mezunların üretime katılacak şekilde yetişmesini sağlamak, Mesleki ve teknik eğitim sistemini sürekli geliştirmek ve kalitesini yükseltmek,
5
Okul Türleri ve Programlar
Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Anadolu Meslek Programı Anadolu Teknik Programı Ustalık Programı Çok Programlı Anadolu Lisesi Anadolu Lisesi Anadolu İmam-Hatip Lisesi Mesleki Eğitim Merkezleri Ustalık Programı
6
Mesleki ve Teknik Eğitim Süreci
Genel Ortaöğretim Mesleki ve Teknik Ortaöğretim 10. Sınıf Alan Eğitimi 11. Sınıf Dal Eğitimi 12. Sınıf 9. Sınıf (Ortak Program) Diploma Diploma Mesleki Eğitim Merkezi 9. Sınıf Dal Eğitimi 10. Sınıf Dal Eğitimi 11. Sınıf Dal Eğitimi 12. Sınıf Dal Eğitimi Ustalık Belgesi
7
Mesleki ve Teknik Eğitim Yerleşim Süreci
Merkezi Sınav Mahalli Yerleştirme 8. Sınıf Anadolu Teknik Programı Anadolu Meslek Programı
8
Okul Türleri ve Programlar
Anadolu Meslek Programında, bir mesleğe yönelik bilgi ve becerilerin yanında genel bilgi dersleri yer almaktadır. Anadolu Teknik Programında ise bir mesleğe yönelik bilgi ve becerilerin yanında matematik, fizik, kimya ve biyoloji dersleri 4 yıl boyunca ağırlıklı olarak verilmektedir. Her iki programda da 10. sınıfta mesleki alan eğitimi, 11. ve 12. sınıfta meslek alanına bağlı olarak dal eğitimi verilir. Anadolu Meslek Programlarına sınavsız geçiş ve mahalli yerleştirme ile kayıt yapılır. Anadolu Teknik Programına merkezi sınav ile yerleştirme yapılır.
9
Okul Türleri ve Programlar
Çok programlı Anadolu liseleri; genel ve mesleki ve teknik öğretim programlarını bir yönetim altında uygulayan ortaöğretim kurumlarıdır. Mesleki eğitim merkezleri, kalfalık ve ustalık eğitimi ile mesleki ve teknik kurs programlarının uygulandığı eğitim kurumlarıdır.
10
Anadolu Teknik Programı Örnek Haftalık Ders Çizelgeleri
Meslek alanlarının sınıflara göre haftalık ders çizelgelerini görmek için adresini ziyaret edebilirsiniz.
11
Mesleki ve Teknik Eğitimde Öğretim Programları
Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinde 54 alanda ve bu alanlar altındaki 206 dalda öğretim programı uygulanmaktadır. Mesleki ve teknik Anadolu liselerinde eğitim verilen meslek alanları ve dal listesini görmek için tıklayınız.
12
Mesleki ve Teknik Eğitimde Öğretim Programları
Mesleki eğitim merkezlerinde 27 alanda ve bu alanlar altındaki 140 dalda öğretim programı uygulanmaktadır. Mesleki eğitim merkezlerinde eğitim verilen meslek alanları ve dal listesini görmek için tıklayınız.
13
Meslek Alanları Hakkında Bilgi
Meslek alanları, mesleğin özellikleri, iş olanaklarını, yerleşilebilecek yükseköğretim programları ile meslek alanları hakkında daha fazla bilgiye sahip olmak için sayfasını ziyaret edebilirsiniz. Sayfada meslek alanları hakkında bölüm öğrencisi, bölüm öğretmeni ve eğitim danışmanının görüşleri ile meslek alanlarının bulunduğu okul/kurumlara ait bilgiler de yer almaktadır.
14
Mesleki İlgi ve Yeteneklerin Keşfi
İlgilerinizi, yeteneklerinizi, mesleki değerlerinizi görmek, nasıl bir eğitim alacağınızı planlamak için Ulusal Mesleki Bilgi Sistemini ( )inceleyebilirsiniz.
15
Mesleki Eğitim Merkezleri
Mesleki eğitim merkezlerinde ustalık eğitimi almak üzere çırak öğrenci kaydı yapılmaktadır. Çıraklık öğrencilik şartları a) En az ortaokul veya imam-hatip ortaokulu mezunu olmak. b) Bünyesi ve sağlık durumu gireceği mesleğin gerektirdiği işleri yapmaya uygun olmak. Aday çırak ve çıraklar; öğrenci statüsünde olup, her türlü öğrencilik haklarından yararlanır. Aday çırak ve çıraklar, mesleğin özelliğine göre haftada sekiz saatten az olmamak üzere okulda genel ve mesleki eğitim görürler.
16
Mesleki Eğitim Merkezleri
Ekonomimizin temel taşı olan esnaf ve sanatkârların çırak ihtiyacının karşılanması, öğrencilerimizin ahilik kültüründen gelen usta çırak ilişkisiyle iş başı eğitimi ile usta olarak yetiştirilmesi amacıyla çıraklık eğitimi zorunlu eğitim kapsamına alınmıştır. Çıraklık eğitimini bitiren öğrenciler istekleri doğrultusunda fark derslerini tamamlayarak diploma almaları halinde yüksek öğretime gidebilme hakkına sahiptir. Mesleki eğitim merkezine devam eden öğrenciler, 10. sınıftan itibaren her ders yılı sonunda yılsonu beceri sınavına alınır. 11. sınıfın sonunda girilen beceri sınavı kalfalık, 12. sınıfın sonunda girilen beceri sınavı ustalık sınavı olarak uygulanır. İşyeri sahibi, aday çırağı ve çırağı çalıştırmaya başlamadan önce bunların velisi veya vasisi veya reşit ise kendisi ile yazılı işletmelerde beceri eğitimi sözleşmesi yapmak zorundadır.
17
Tematik Mesleki ve Teknik Anadolu Liseleri
sektörlerin yoğunlaştığı bölgelerde, talep edilen nitelikli iş gücünü yetiştiren, mesleki ve teknik eğitimde toplumsal algıyı olumlu yönde geliştiren, inovasyona açık, rekabetçi, girişimci, üretken bireyler yetiştiren, belirli bir alanda markalaşmış ve denenmek ve geliştirilmek üzere özel proje uygulayan okul/kurumlardır. Tematik mesleki ve teknik Anadolu liselerinin listesini görmek için tıklayınız.
18
İşletmelerde Beceri Eğitimi ve Staj
Öğrencilerimiz mesleki eğitim uygulamalarını, işletmelerde beceri eğitim ve stajla yapmaktadır. İşletmelerde beceri eğitim; Anadolu meslek programı öğrencilerinin mesleki bilgi, görgü ve becerilerini artırmak amacıyla 12. sınıfta 3 gün işletmede öğrenim gördüğü bir uygulamadır. Staj ise Anadolu teknik program öğrencilerinin mesleki bilgi, beceri, tutum ve davranışlarını geliştirmelerini, iş hayatına uyumlarını, gerçek üretim ve hizmet ortamında yetişmelerini ve okulda olmayan tesis, araç-gereci tanımalarını sağlamak amacıyla 40 iş günü işletmelerde uygulama eğitimi gördüğü mesleki eğitimdir. Kardeş okul uygulaması, uluslararası ikili anlaşma, protokol ya da bir proje kapsamında, sigorta dâhil, her türlü sorumluluk kendilerine ait ve giderleri kendileri ya da proje çerçevesinde karşılanmak üzere alanlarıyla ilgili beceri eğitimi, stajlarını yurtdışındaki işletmelerde de yapabilirsiniz. Daha fazla bilgi için adresini ziyaret edebilirsiniz.
19
Sigorta İşlemleri Öğrencilerimizin güven içinde eğitimlerine devam etmesi ve oluşacak herhangi bir olumsuz durumda mağdur edilmemesi amacıyla 10, 11 ve 12. sınıfta iş kazaları ve meslek hastalıklarına karşı sigortalanmıştır. Sektörün arzuladığı nitelikli iş gücünü yetiştirmek ve sektörün mali yükünü azaltmak amacıyla, işveren tarafından çıraklara ve meslek lisesi öğrencilerine asgari ücretin en az % 30’u tutarında ücret ödenmektedir. Örneğin, 2018 yılı asgari ücreti için öğrenciye ödenen en az ücret 435 TL olarak hesaplanmıştır.
20
Bursluluk ve Yatılılık İmkânları
Maddi imkânları yetersiz olan öğrencilerimiz isterlerse yatılılık imkanlarından ve İlköğretim Ve Ortaöğretim Kurumları Bursluluk Sınavına (İOKBS) girerek sınav sonucuna göre burs imkanlarından faydalanabilirler. Genel Müdürlüğümüz ve çeşitli kurum/kuruluşlarla yapılan işbirliği protokolleri kapsamında başarılı ve maddi imkanları yetersiz olan öğrencilere özel burs desteği de sağlanmaktadır.
21
Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Kurumları Mezunlarını İzleme Portalı
E- mezun sistemi ile meslek ve teknik ortaöğretim sistemine ilişkin okul ve alan bilgilerini, haberleri, bağlantıları ve daha fazla bilgiye erişim sağlayabilirsiniz. (
22
YÖNELİK İŞBAŞI EĞİTİM PROGRAMI SUNUMU
Türkiye İş Kurumu İŞ ARAYANLARA YÖNELİK İŞBAŞI EĞİTİM PROGRAMI SUNUMU
23
İŞKUR İşbaşı Eğitim Programlarından Yaralanma
Türkiye İş Kurumu tarafından 15 yaş ve üstü bireylere sağlanan işbaşı eğitim programlarından öğrenim gördüğü meslek hakkında bilgi, beceri ve görgüsünü artırmak isteyen mesleki ve teknik Anadolu lisesinde öğrenim gören öğrencilerimiz yaz tatillerinde faydalanabilmektedir. İşbaşı eğitim programına katılan öğrenciler için ücret verilmektedir. Ayrıca iş kazası ve meslek hastalıkları ile genel sağlık sigortası prim giderleri sağlanmaktadır. Ayrıca İŞKUR’un iş ve meslek danışmanlarından destek alabilir ve İŞKUR tarafından yayınlanan İMD İŞKUR Meslek Seçimine Destek dergisinden yararlanabilirsiniz. Detaylı bilgi için adresini ziyaret edebilirsiniz.
24
Genel Faaliyetler İşveren ile iş arayan arasında köprü görevi yapan İŞKUR olarak iş arayanlara yönelik; - iş ve meslek danışmanlığı, - işbaşı eğitim, - mesleki eğitim, - işe yerleştirme, hizmetleri sunuyoruz.
25
İş ve Meslek Danışmanlığı
Kurum faaliyetleri hakkında bilgilendirme, Bireysel ve grup görüşmeleri ile danışmanlık hizmeti, İşgücü piyasasına yönelik bilgilendirme, İş arama becerileri, İşverenle görüşme teknikleri, Özgeçmiş hazırlama, Europass CV Hazırlama yardımı, Meslek tanıtımları
26
İŞBAŞI EĞİTİM PROGRAMI
İşbaşı eğitim programı (İEP) İŞKUR tarafından uygulanan, iş ve üretim süreçlerini bizzat görerek mesleki deneyim ve tecrübe kazanmanızı sağlayan programdır. Stajın geliştirilmiş versiyonudur.
27
PROGRAMIN FAYDALARI NELERDİR
Mesleki deneyim ve beceri kazanma İstihdam edilebilirliği kolaylaştırma Tecrübe eksikliğinin giderme Program süresince gelir elde etme DENEYİM BİLGİ PRATİK
28
HANGİ İŞYERLERİNDE PROGRAMA KATILABİLİRİM?
İŞKUR’a kayıtlı ve en az 2 çalışanı olan bir işyerinde, Dernekler, vakıflar, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları, sendikalar, sanayi ve ticaret odaları, noterler vb. işyerlerinde
29
Kendinizin belirlediği işyerlerinde veya İŞKUR tarafından belirlenen bir işyerinde de programa katılabilirsiniz
30
KİMLER KATILABİLİR? 15 yaşını dolduranlar,
Son 1 ayda uzun vadeli sigorta primi bulunmayan Kuruma kayıtlı işsizler, Ön lisans, lisans, yüksek lisans, doktora ve ikinci öğretim öğrencileri Açık öğretimin her kademesindeki öğrenciler Lise öğrencileri
31
NASIL BAŞVURU YAPABİLİRİM?
ÖNCELİKLE İŞKUR’A KAYDOLMANIZ GEREKİR adresinden, 81 ilde bulunan Çalışma ve İş Kurumu İl Müdürlüklerinden, 70 civarı ilçede bulunan Hizmet Merkezlerinden, Varsa üniversitenizdeki irtibat noktasından (öğrenciler)
32
NASIL BAŞVURU YAPABİLİRİM?
Kuruma kayıttan sonra iş ve meslek danışmanınızla görüşün Uygun olan bir programa katılma talebinizi iletin Değerlendirmeden sonra programa katılabilirsiniz
33
PROGRAM NE KADAR SÜRÜYOR?
İşbaşı eğitim programı 3 ay olarak düzenlenir. Günde en az 5 en fazla 8 saat programa katılabilirsiniz Haftada en fazla 6 gün ve 45 saat uygulanır
34
PROGRAM SÜRESİNCE MADDİ KAZANCIM OLACAK MI?
İŞKUR, İşbaşı Eğitim Programına katılanlara her gün için 54 TL cep harçlığı ödüyor. Ayda 26 gün katılım olursa net asgari ücret düzeyinde gelir imkanı. İşsizlik ödeneği alanlara günlük 27 TL ödenmektedir.
35
Program süresince iş kazası ve meslek hastalığı ile genel sağlık sigortası primlerini karşılıyor.
İsteğe bağlı sigorta yatırılabilir.
36
Bu sayede geçici süreli gelir elde etme imkanına sahip olarak sağlık hizmetlerinden de yararlanabilirsiniz.
37
SERTİFİKA Program sonunda sertifika almaya hak kazanırsınız
Alınacak sertifikaya CV’nizde yer verebilme imkanına da sahip olursunuz
38
PROGRAMDA UYULMASI GEREKENLER
İşbaşı eğitim programlarına ilişkin usul ve esasların düzenlendiği Aktif İşgücü Hizmetleri Mevzuatı hükümlerine riayet etmek. Programı düzenli olarak takip etmek, doktor raporu ile belgelendirilen en fazla 5 günlük sağlık izni dışında, devamsızlık süresi olarak toplam İşbaşı Eğitim Program süresinin 1/10’undan daha fazla devamsızlığı bulunmamak, Program sırasında işyeri ile ilgili olarak edinilen ticari ve gizli bilgileri işyeri dışında başkaları ile paylaşmamak, Programdan mazeretsiz ayrılmamak Programa katılma şartlarını taşıdığı hususunda yazılı beyanname vermek.
39
Özel Mesleki ve Teknik Eğitime Destek
Eğitim ve Öğretim Yılında Organize Sanayi Bölgeleri (OSB) içinde açılan özel meslek liselerine 21 alanda TL ile TL., OSB dışındaki açılan özel meslek liselerine ise 27 alanda TL ile TL devlet teşviki sağlanmaktadır.
40
Organize Sanayi Bölgeleri İçinde Eğitim ve Öğretim Desteği Verilen Alanlar
Sıra No Alan Adı 1 9. Sınıf 12 Kimya Teknolojisi 2 Bilişim Teknolojisi 13 Metal Teknolojisi 3 Ayakkabı ve Saraciye Teknolojisi 14 Plastik Teknolojisi 4 Tasarım Teknolojisi 15 Endüstriyel Otomasyon Teknolojileri 5 Seramik Cam Teknolojisi 16 Matbaa Teknolojisi 6 Biyomedikal Cihaz Teknolojileri 17 Tarım Teknolojileri 7 Metalürji Teknolojisi 18 Elektrik Elektronik Teknolojisi 8 Tesisat Teknolojisi ve İklimlendirme 19 Makine Teknolojisi 9 Mobilya ve İç Mekan Tasarımı 20 Motorlu Araçlar Teknolojisi 10 Gıda Teknolojisi 21 Yenilenebilir Enerji Teknolojileri 11 Tekstil Teknolojisi
41
Organize Sanayi Bölgeleri Dışında Eğitim ve Öğretim Desteği Verilen Alanlar
Sıra No Alan Adı 1 9. Sınıf 15 Kimya Teknolojisi 2 Kuyumculuk Teknolojisi 16 Metal Teknolojisi 3 Seramik Cam Teknolojisi 17 Plastik Teknolojisi 4 Tasarım Teknolojisi 18 Biyomedikal Cihaz Teknolojileri 5 Ayakkabı ve Saraciye Teknolojisi 19 Denizcilik Alanı 6 Hayvan Yetiştiriciliği ve Sağlığı 20 Endüstriyel Otomasyon Teknolojileri 7 Metalürji Teknolojisi 21 Matbaa Teknolojisi 8 Raylı Sistemler Teknolojisi 22 Elektrik Elektronik Teknolojisi 9 Mobilya ve İç Mekan Tasarımı 23 Makine Teknolojisi 10 Tesisat Teknolojisi ve İklimlendirme 24 Motorlu Araçlar Teknolojisi 11 İnşaat Teknolojisi 25 Tarım Teknolojileri 12 Uçak Bakım Alanı 26 Yenilenebilir Enerji Teknolojileri 13 Tekstil Teknolojisi 27 Gemi Yapımı 14 Gıda Teknolojisi
42
Bilim, Sanat, Kültür ve Spor Faaliyetleri
Öğrencilerimizin çok yönlü gelişimini desteklemek amacıyla; Uluslararası MEB Robot Yarışması, Kitap okuma yarışması, Genel Müdürlüğümüz ile çeşitli kurum/kuruluşlar arasında imzalanan iş birliği protokolleri kapsamında ilgili meslek alanlarına yönelik çeşitli yarışma ve etkinlikler düzenlenmektedir.
43
Mezunlara Verilen Haklar ve Belgeler
Alan ve dalda diploma (MTAL) Ustalık ve kalfalık belgesi (MEM) Teknisyenlik unvanı İşyeri açma belgesi EUROPASS belgesi Aldığı ve başardığı modülleri, dersleri ve kredileri gösteren belge
44
Mezunlara Verilen Haklar
Bütün mesleki ve teknik eğitim mezunlarına teknisyen unvanı verilmektedir. Mesleki ve teknik ortaöğretimden meslek yüksek okullarına geçişte sınav sonucuna göre alanında eğitim yapmak isteyen mezunlara ek puan verilmektedir. Mezun olduktan sonra öğrenim görülen meslek alanlarına göre ek puan verilen yükseköğretim programları için adresini ziyaret edebilirsiniz. KOSGEB ile yapılan protokol kapsamında kendi iş yerini açan mesleki eğitim mezunlarına KOSGEB tarafından 50 bin TL hibe ve 100 bin TL faizsiz kredi verilmektedir.
45
GÜÇLÜ TÜRKİYE İÇİN MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİM
MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
46
LİSEYE GEÇİŞ SİSTEMİ Ortaöğretime Geçiş Sistemi 14 Şubat 2018 Tarih ve Sayılı RG Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik doğrultusunda Eğitim Öğretim Yılında uygulamaya geçilecek olan yeni Ortaöğretim Sistemine Geçiş Sistemi
47
LİSEYE GEÇİŞ SİSTEMİ 2018 ile 4 yıldır devam eden TEOG sistemi yerine gelen sistem; Veli Tercihine Bağlı Serbest Kayıt Yapılabilen, Eğitim Bölgesi ve Sınavsız Mahalli Yerleştirme Sistemi olarak da adlandırılan, "Liseye Geçiş Sistemi" dir. TEOG sistemi yerine gelen sisteme göre sadece belli okullar sınavla alacak. Öğrencilerin evlerine yakın 9 lise sunulacak. Anadolu liselerimiz, mesleki ve teknik Anadolu liselerimiz, Anadolu imam hatip liselerimiz var. Öğrenci bunlar arasından 5 tercih yapacak. Hangi liselerin sınavla alacağı henüz belli olmadı.
48
LİSEYE GEÇİŞ SİSTEMİ Sınav merkezi sistemle yapılacak.
Değiştirilen yönetmelikte yer alan nakil ve geçişlerle ilgili madde doğal olarak eğitim yılında uygulanacak. Çünkü yeni sisteme göre nakil ve geçişler, eğitim öğretim yılının başında yapılacak. Öğrenciler, haziran ayı içerisinde lise kayıt tercihlerini yapacak. Sınavsız yerleştirilecek öğrenciler tercihlerini e-okul sistemi üzerinden yapacak. Öğrencilerin adrese dayalı eğitim ve kayıt bölgesi tercih ekranında, ikamet ettiği eğitim bölgesinde farklı okul türlerinden toplam 9 lise yer alacak.
49
LİSEYE GEÇİŞ SİSTEMİ Öğrenciler, kendilerine sunulan bu 9 okul arasından 5 tercih yapacak. 9 okul, bütün lise türlerini (Anadolu Lisesi, Anadolu Meslek Lisesi, Anadolu İmam Hatip Lisesi) kapsayacak. Öğrencilerden 9 okuldan mutlaka 5 tercih yapması istenecek. Mahalli yerleştirmede kayıt önceliği kriterleri; "öğrencinin tercih sırası", "öğrencinin evine yakınlık", "öğrencinin ortaokuluna yakınlık" olarak belirlendi. Hiçbir öğrenci için yerleşememe durumu söz konusu olmayacak.
50
LİSEYE GEÇİŞ SİSTEMİ Pansiyonlu okullarda pansiyon yatak sayısı kadar kontenjan, il içinden farklı eğitim ve kayıt bölgelerinden tercihe açılacak. Pansiyonlu okulları tercihlerde, pansiyona en uzak öğrenciler avantajlı olacak. Tüm yerleştirme işlemleri temmuz ayı içerisinde tamamlanacak ve açıklanacak.
51
LİSEYE GEÇİŞ SİSTEMİ Sınavla öğrenci alan liseler ise Fen, Sosyal Bilimler ve Proje okullarından oluşacak. Sınavla yerleştirme, yalnız sınav puanı ile yapılacak. Her yıl haziran ayının ilk hafta sonunda yapılacak sınavın sonuçları, yine bu ay içerisinde ilan edilecek. Boş kontenjanlar için "ek yerleştirme" yapılacak.
52
LİSEYE GEÇİŞ SİSTEMİ Sınava giren öğrenciler, girmeyen öğrenciler ile aynı zamanda okul tercihi yapacak. Sınav puanı ile tercihlerine yerleşemeyenler, diğer öğrenciler gibi adreslerine bağlı olarak eğitim bölgelerinden yerleştirilecek. Sınavla öğrenci alan okullarda, boş kalan kontenjanlar doğrultusunda, sınav puanına göre nakil yapılabilecek.
53
LİSEYE GEÇİŞ SİSTEMİ Sınava girmeyen öğrenciler için; Veliler çocuklarını bu sınava ister yönlendirir isterse de yönlendirmez. Bir liseye yerleşmek için bu sınava girmek zorunlu değil. Bu öğrenciler ikamet ettiği bölgedeki en yakın okula. 5 tercih yapılabilecek. Tercih yapılabilecek liseler, Mayıs ayında açıklanacak.
54
LİSEYE GEÇİŞ SİSTEMİ Özel Okullar, Yabancı okullar isterlerse kendileri özel sınav yapabilirler. İsterlerse yaptıkları bu sınavlara göre, isterlerse MEB'in yaptığı merkezi sisteme göre öğrenci seçebilecek. İkamet önemli değil.
55
6764 MESLEKİ EĞİTİMİN GELİŞİMİ
Tüm Ortaöğretim kurumlarının aynı yönetmelik altında toplanması ve mevzuatta sadeleştirme çalışmaları olmuştur, devam etmektedir. Mesleki Eğitim Merkezleri 6764 sayılı Kanun ile Mesleki ve Teknik Öğretim Genel Müdürlüğüne bağlandığı gibi aynı anda Örgün Eğitim Kurumu haline getirilerek, Mesleki ve Teknik Anadolu Liseleri gibi Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliğine tabi olmuştur.
56
6764 MESLEKİ EĞİTİMİN GELİŞİMİ
Açık Lisesi İş ve İşlemleri Mesleki Eğitim Merkezlerinden alınarak Halk Eğitim Merkezlerine devredilmiştir. Mesleki eğitimin güçlendirilmesi maksatlı Mesleki Eğitim Merkezleri öğrencilerinin tamamında ve Mesleki ve Teknik Anadolu Liseleri 12.sınıfta staja tabii öğrencilerinde olduğu gibi Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinin 10 ve 11.sınıfta okuyan alan eğitimi gören öğrencilerinin tamamı iş kazası ve meslek hastalıklarına karşı devlet tarafından sigortalı hale getirilmiştir.
57
6764 MESLEKİ EĞİTİMİN GELİŞİMİ
Mesleki eğitimin güçlendirilmesi adına; işletmesinde, işyerinde stajyer, çırak öğrenci çalıştıran tüm işverenlere devlet desteği yani katkı sağlanmıştır. Asgari ücretin %30 undan aşağı ücret almayan stajyer, çırak öğrencinin işverenlerine öğrenci başı maaşlarının 3 de 2 kadar devlet katkısı ödenmektedir.
58
6764 MESLEKİ EĞİTİMİN GELİŞİMİ
tarihli Önceki Öğrenmelerin Tanınması – Denklik Yönergesi ile Mesleki Eğitim Merkezlerinin kalfalık ve ustalık sınavlarında standartları uygulamak adına birlik sağlanması maksatlı Mesleki Yeterlilik Kurullarının da hali hazırda kullandığı kriterler bazında uygulamalı sınavlara geçilmiştir. Ortak alan dersleri bilgisi, Dal dersleri bilgisi ve Ortak dersler bilgisinin ölçülmesinde 3 oturum halinde ortak sınav uygulamasına geçilmiştir. Bu yönerge ile birlikte 22 yaşını doldurmuş her yetişkin mesleğini yaptığını en az bir gün dahi olsa ispatladıktan sonra doğrudan kalfalık sınavlarına girmeye, mesleğini 5 yıldır yaptığını belgelendiren her vatandaşın ise doğrudan ustalık sınavlarına girebilmesi ve belgelenmesinin önü açılmıştır.
59
6764 MESLEKİ EĞİTİMİN GELİŞİMİ
Gelen yeniliklerle birlikte Mesleki ve Teknik Anadolu Liseleri mezunları 3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanuna göre Ustalık Belgesi Yetkilerine haiz olan İş Yeri Açma Belgesi ve Avrupa Birliği ülkelerinde iş bulmalarına kolaylık sağlayacak Europass Sertifika eklerinin verilmesi hakkının yanında, doğrudan Teknisyen Unvanına sahip olma hakkı kazanmışlardır.
60
6764 MESLEKİ EĞİTİMİN GELİŞİMİ
6764 sayılı kanunla birlikte Mesleki Eğitim Merkezleri alan dal farkı kalmaksızın eğitim süresi olarak 4 yıla çıkmıştır. 11.sınıf sonunda öğrenciler Kalfalık Belgesi, 12.sınıf sonunda öğrenciler Ustalık Belgesi alabilmektedirler. Mesleki Eğitim Merkezi öğrencileri arzu ederlerse Ustalık Belgesinin yanında, Bakanlık tarafından belirlenecek fark derlerini Açık Öğretim Lisesi kanalıyla alarak Meslek Lisesi Diploması alabilirler.
61
6764 MESLEKİ EĞİTİMİN GELİŞİMİ
9.Sınıf tüm Ortaöğretim türlerinde ortak olmuştur. Mesleki ve teknik Anadolu Lisesi öğrencileri 10 uncu sınıfın sonundan itibaren alanlarında kendilerini geliştirmek istediklerinde yaz tatillerinde, İŞKUR tarafından uygulanan İşbaşı Eğitim Programlarına katılarak günlük ücret alabileceklerdir. Mezunların yükseköğretime geçişinde alanlarındaki önlisans programlarına yerleştirme işlemlerinde ek puan verilecektir.
62
6764 MESLEKİ EĞİTİMİN GELİŞİMİ
Kendi işini kurmak isteyen mezunlara KOSGEB tarafından 50 bin TL hibe ve 100 bin TL faizsiz kredinin sağlanmaktadır.
63
KAYSERİ MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİM BİRİMİ ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ MODELİNDE MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİMİ TANITMA VE YÖNLENDİRME FAALİYETLERİ
64
DAYANAK tarihli E sayılı Mesleki ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğünün Ortaöğretime Geçiş Modelinde Mesleki ve Teknik Eğitimi Tanıtma ve Yönlendirme Faaliyetleri konulu yazıları ve eki takvim. Yapılacak takvimsel çalışmalar;
65
01-31/03/2018 Ortaokullardaki rehberlik öğretmenlerine yönelik toplantıların gerçekleştirilmesi
İl/ilçe millî eğitim müdürlükleri Mesleki eğitimin doğru ve etkili bir şekilde tanıtımının yapılabilmesi ancak ortaokullarda görev yapan rehberlik öğretmenlerinin konu hakkında yeterli bilgiyle donatılmasıyla mümkün olabilecektir. İl/ilçe millî eğitim müdürlüklerinde görev yapan mesleki ve teknik eğitimden sorumlu yöneticiler tarafından ortaokullarda görev yapan rehberlik öğretmenleri ile toplantılar yapılacak ve mesleki ve teknik eğitimdeki gelişmelere yönelik aşağıdaki konularda bilgilendirme sağlanacaktır:
66
İnsanların hayatını idame ettirebilmesi için mutlaka bir meslek sahibi olması gerektiği, bunun da yükseköğretime ötelenmeden önce ortaöğretim seviyesinde mesleki ve teknik eğitim kurumlarında ilgi istek ve yetenekleri doğrultusunda erken yaşta edinilebileceği, Ülkemizin gelişmesinde ve kalkınmasında nitelikli yetişmiş iş gücü ihtiyacı olduğu, bunun da ancak mesleki ve teknik eğitimle sağlanabileceği, 9. sınıfların tüm ortaöğretim türlerinde ortak sınıf olduğu, Alan eğitimine başlayan 10. sınıf öğrencilerinin iş kazası ve meslek hastalıklarına karşı sigortalandığı,
67
Öğrencilerin ilgi, istek ve yetenekleri ile kişilik özellikleri doğrultusunda uygun alana yönlendirildiği, İşletmelerde beceri eğitimi ve staj yapan öğrencilere ücret ödendiği, ayrıca ödemelerde devlet katkısının sağlandığı, 10 uncu sınıfın sonundan itibaren alanlarında kendilerini geliştirmek istediklerinde yaz tatillerinde, İŞKUR tarafından uygulanan İşbaşı Eğitim Programlarına katılarak günlük ücret alabilecekleri, Mezunlara teknisyen unvanı verildiği, Mezunların yükseköğretime geçişinde alanlarındaki önlisans programlarına yerleştirme işlemlerinde ek puan verildiği,
68
Kendi işini kurmak isteyen mezunlara KOSGEB tarafından 50 bin TL hibe ve 100 bin TL faizsiz kredinin sağlandığı, Mezunlara diploma ile birlikte İşyeri Açma Belgesinin ve Avrupa Birliği ülkelerinde iş bulmalarına kolaylık sağlayacak Europass Sertifika eklerinin verildiği anlatılacaktır. Ayrıca çalışarak meslek sahibi olmak istemeleri halinde Mesleki Eğitim Merkezlerine kayıt yaptırarak aynı imkânlardan yararlanabileceği, 11. sınıfın sonunda kalfalık ve 12. sınıfın sonunda da ustalık belgesine ulaşılabileceği, açık öğretim liselerinde fark dersleri vererek de diploma sahibi olabileceği anlatılacaktır.
69
İl/ilçe millî eğitim müdürlükleri-sektör-oda/birlik temsilcileri
1 Mart- 30 Mayıs 2018 Yerel basın ve yayın kuruluşlarıyla mesleki ve teknik eğitimle ilgili tanıtıcı ve özendirici programların yapılması İl/ilçe millî eğitim müdürlükleri-sektör-oda/birlik temsilcileri Ortaokul son sınıf öğrenci ve velilerini bilgilendirmek amacıyla yerel basın ve yayın imkânları kullanılarak bilgilendirici ve özendirici televizyon programları yapılacak, iyi uygulama örnekleri tanıtılacaktır. Gazete ve dergilerde meslek ve teknik ortaöğretimi tanıtıcı haberlerin yer alması sağlanacaktır. Mesleki eğitimle ilgili sektör, oda/birlik temsilcilerinin de tanıtım faaliyetlerinde aktif rol alması sağlanacaktır.
70
İl/ilçe millî eğitim müdürlükleri
1 Mart- 30 Mayıs 2018 Bakanlıkça gönderilen afiş ve broşürlerin dağıtılması İl/ilçe millî eğitim müdürlükleri Bakanlıkça hazırlanarak gönderilen afişler il içerisinde görünürlüğü yüksek yerlere asılacaktır. Sayının yeterli olmaması durumunda internet adresinde bulunan “Tanıtım ve Yönlendirme” bölümündeki dokümanlardan yararlanarak il içinde yeterli sayıda çoğaltılacaktır.
71
1 Mart- 31 Mart 2018 Afiş ve broşürlerin hazırlanması ve dağıtılması
İl/ilçe millî eğitim müdürlükleri-Okul Müdürlükleri Millî eğitim müdürlüklerince hazırlanan afiş ve broşürler dergi, gazete, pano ve billboardlar ile ortaokullardaki okul gazetesi, panolar vb. tanıtıcı alanlarda kullanılarak öğrencilerimizin ve velilerimizin bilgilendirilmeleri sağlanacaktır. Ayrıca mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarında da kamuoyuna açık bir şekilde tanıtıcı materyallere yer verilecektir.
72
1 Mart- 30 Mayıs Ortaokullarda iş ve meslek alanları ile akademik ve mesleki eğitim imkânlarının tanıtılması Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumları ve mesleki eğitim merkezi müdürlükleri Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumları ile mesleki eğitim merkezi müdürlüklerince İŞKUR Çalışma ve İş Kurumu İl Müdürlükleri ile işbirliği yapılarak ihtiyaç duyulan meslek alanları, iş kolları, istihdam durumu, ücretler, iş imkânları, gelişmiş ve gelişme potansiyeli taşıyan sektörler ile üst öğrenim imkânları ortaokullarda gerçekleştirilecek toplantılarda öğrenci ve velilere tanıtılacaktır.
73
1 Mart- 30 Mayıs Fuarlar, okul gezileri, atölye ve laboratuvar gezileri ile mesleklerin uygulama ortamında tanıtımı İl/ilçe millî eğitim müdürlükleri- Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumları ve mesleki eğitim merkezi müdürlükleri, ortaokul müdürlükleri Yapılacak planlama doğrultusunda Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumları ile mesleki eğitim merkezi müdürlükleri mahallinde bulunan ortaokulları davet ederek öğrencilerin eğitim ortamlarını yerinde görmeleri sağlanacaktır.
74
1 Mart- 30 Mayıs 2018 Fuar ve sergilerde mesleki ve teknik eğitime ilişkin stantlarının kurulması
İl/ilçe millî eğitim müdürlükleri- Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumları ve mesleki eğitim merkezi müdürlükleri, ortaokul müdürlükleri İl/ilçe genelinde gerçekleştirilen çeşitli fuar ve sergilerde mesleki ve teknik eğitimi tanıtıcı ve özendirici stantlar kurulacak ve ortaokul öğrencilerinin ziyaret etmeleri sağlanacaktır.
75
1 Mart- 31 Mart 2018 Okulların internet sayfalarının güncellenmesi
Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumları ve mesleki eğitim merkezi müdürlükleri Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumları ve mesleki eğitim merkezleri hakkında bilgi almak isteyen ortaokul öğrenci ve velilerine yönelik okul internet sayfalarında Aday Öğrenci bölümü açılacaktır. Bu bölümde okulun meslek alan ve dallarına, yapılan projelere ve sosyal etkinliklere, okuldaki iyi uygulamalara, iletişim ve ulaşıma ait bilgilere ve okul, sınıf, atölye laboratuvara ait görsellere yer verilecek mevcut bilgiler güncellenecektir.
76
İl/ilçe millî eğitim müdürlükleri-Ortaokul müdürlükleri
1 Mart- 30 Mayıs Mesleki ve teknik eğitim tanıtım filmlerinin izletilmesi İl/ilçe millî eğitim müdürlükleri-Ortaokul müdürlükleri Genel Müdürlüğümüz internet adresinde yer alan mesleki ve teknik eğitim tanıtım filmlerinin ( il genelindeki tüm ortaokullarda düzenlenen etkinliklerde ilgili öğretmen, öğrenci ve velilerin katılımıyla izlenmesi sağlanacaktır.
77
1 Mart- 30 Mayıs Genel Müdürlüğümüz internet adresinde ( bulunan “Tanıtım ve Yönlendirme” bölümündeki bilgi ve dokümanlardan faydalanılması İl/ilçe millî eğitim müdürlükleri-Okul Müdürlükleri Tanıtım, yönlendirme ve mesleki rehberlik çalışmalarında Genel Müdürlüğümüz internet adresinde ( bulunan “Tanıtım ve Yönlendirme” bölümündeki bilgi ve dokümanlardan faydalanılacaktır.
78
İl/ilçe millî eğitim müdürlükleri-Ortaokul müdürlükleri
31 Mart- 31 Nisan Mesleki ve teknik eğitim alanlarını tanıtıcı videoların hazırlanması ve yaygınlaştırılması İl/ilçe millî eğitim müdürlükleri-Ortaokul müdürlükleri adresinde yer alan 54 meslek alanını tanıtıcı kısa videoların il/ilçe genelindeki okullarda rehberlik dersi saatlerinde izletilmesi sağlanacaktır.
79
KAYSERİ MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİM BİRİMİ GENEL MÜDÜRLÜK PROJELERİ
80
MESLEK LİSESİ ÖĞRENCİLERİ AİLELERİMİZLE BULUŞUYOR PROJESİ
AMAÇ: Genel Müdürlüğümüze bağlı okul ve kurumlarda öğrenim gören öğrencilerin; öğretmenleriyle birlikte, okulun bulunduğu mahallede, bulunmadığı takdirde sırasıyla ilçede veya İl içinde tespit edilen belirli sayıdaki ihtiyaç sahibi yoksul veya muhtaç durumdaki kişilerin; evlerinin bölümlerinin küçük bakım ve onarımlarının, evlerinde bulunan kullanılamaz veya eskimiş durumdaki eşyalarının tamir ya da değişim gerektiren küçük onarımlarının, hayatlarını kolaylaştırıcı bilgilendirme ya da yardımların, onları sevindirecek, mutlu edecek maddi ya da manevi dokunuşların toplum hizmeti kapsamında belirli bir plan ve proje dahilinde yerel imkanlarla yapılmasıdır. KAPSAM: eğitim ve öğretim yılından başlamak üzere Genel Müdürlüğümüze bağlı okullarda öğrenim gören ve 12. sınıf öğrencilerini kapsamaktadır. Ancak 10. sınıf öğrencilerine yeterliliklerine göre görev verilecektir. DAYANAK: Millî Eğitim Bakanlığı Eğitim Kurumları Sosyal Etkinlikler Yönetmeliğine dayanılarak hazırlanmıştır.
81
MESLEK LİSESİ ÖĞRENCİLERİ AİLELERİMİZLE BULUŞUYOR PROJESİ
HEDEFLER: Bu proje ile öğrencilerin; Sahip oldukları millî, manevî, ahlaki, insanî ve kültürel değerleri geliştirmelerini, Yardımlaşma, ihtiyaç sahibine yardım etme, kardeşlik, merhamet, vicdan, birlik ve beraberlik duygularının güçlendirilmesi, Hoşgörüye, saygıya sevgiye, mesleğe ve sanata duyarlı tutum ve davranışa sahip, başarılı bireyler olarak yetişmeleri, Toplumda kalıcı gönül köprüleri kurmaları, Sosyal becerilerinin ve kendilerine olan güvenlerinin geliştirilmesi, Sosyal ve kültürel alanda okulunu temsil etme bilinci kazandırılması, Ders dışı zamanlarını verimli geçirmelerinin sağlanması, Okula olan aidiyet duygularının güçlendirilmesi, Gerçek hayatta iş başı eğitimleri ile mesleki becerinin geliştirilmesi
82
MESLEK LİSESİ ÖĞRENCİLERİ AİLELERİMİZLE BULUŞUYOR PROJESİ
İhtiyaç sahibi yoksul veya muhtaç kişilerin; İncitilmeden, kalplerini kırmadan yardım edilmesi, Hayata tutunmalarına katkıda bulunulması Toplumda; Yardımlaşma, kardeşlik, merhamet, vicdan, birlik ve beraberlik duygularının geliştirilmesi suretiyle toplumsal duyarlılığın artırılması,Mesleki ve Teknik Anadolu liselerinin tanıtılması, Öğrenci ve öğretmenlerimizin toplumla bütünleştirilmesi hedeflenmektedir. Ayrıca öğrencilerin zamanlarını verimli geçirerek istenmeyen ortamlarda bulunmalarının veya yanlış arkadaşlıklar kurmalarının önlenmesi suretiyle uyuşturucu ve diğer zararlı maddeleri kullanmalarının engellenmesi, şiddete eğilim duyanların kontrol altına alınmasının sağlanması, okula olan aidiyetin, akademik ve sosyal başarılarının artırılması, okul devamsızlıklarının azaltılması ile öğrencilerde yeni ilgi alanları oluşturulması hedeflenmiştir.
83
MESLEK LİSESİ ÖĞRENCİLERİ AİLELERİMİZLE BULUŞUYOR PROJESİ
PROJE ETKİNLİK TAKVİMİ MESLEK LİSESİ ÖĞRENCİLERİ AİLELERİMİZLE BULUŞUYOR PROJESİ Sorumlu Birim Tarih İş ve İşlemler İl/İlçe Millî Eğitim Müdürlüğü Onay tarihinden itibaren Etkinliğin duyurulması Okul Müdürlüğü 29 Aralık 2017 tarihine kadar Öğretmenler Kurulunun toplanması, Proje ekibinin oluşturulması 02 Ocak Şubat2018 Proje ekibince okulun alanlarına göre yapılabilecek iş ve işlemlerin hangi kulüp / toplum hizmeti kapsamında yapılacağı ile Projede görev alacak öğretmenlerin, gönüllü öğrencilerin belirlenmesi, veli izinlerinin alınması, Muhtaç veya ihtiyaç sahibi kişilerin veli ve muhtarların da yardımıyla belirlenmesi
84
MESLEK LİSESİ ÖĞRENCİLERİ AİLELERİMİZLE BULUŞUYOR PROJESİ
PROJE ETKİNLİK TAKVİMİ MESLEK LİSESİ ÖĞRENCİLERİ AİLELERİMİZLE BULUŞUYOR PROJESİ Sorumlu Birim Tarih İş ve İşlemler Okul Müdürlüğü 19-23 Şubat 2018 Projelerin hazırlanması, değerlendirilmesi ve onaylanması Şubat 2018 Projenin, projede görev alacak öğretmen ve gönüllü öğrencilerin (öğrenci kulüpleriyle birlikte) velilerin isimlerinin ve veli izin belgelerinin yer aldığı projenin il/ilçe onayına sunulması İl/İlçe Millî Eğitim Müdürlüğü 28 Şubat 2018‘ den itibaren Onaylanan projelerin okul/kurum/il/ilçe müdürlüklerinin internet sayfalarından duyurulması Proje kapsamında yapılacak etkinliklerin tanıtımların yapılması
85
MESLEK LİSESİ ÖĞRENCİLERİ AİLELERİMİZLE BULUŞUYOR PROJESİ
PROJE ETKİNLİK TAKVİMİ MESLEK LİSESİ ÖĞRENCİLERİ AİLELERİMİZLE BULUŞUYOR PROJESİ Sorumlu Birim Tarih İş ve İşlemler Okul Müdürlüğü İl/ilçe MEM 01-31 Mayıs 2018 Okul yönetimi ve Kaymakamlık/Valiliklerce Proje yürütücülerine (okul yönetimi, öğrenci, öğretmen, veli, muhtar vb.) ilgili mevzuatına göre mahalli imkânlarla KATILIM, BAŞARI VE TEŞEKKÜR BELGESİ verilmesi. Bu işlemlerin okul/kurumlarda ve il/ilçe MEM lerinde törenlerle yapılması. 28 Şubat-31 Mayıs 2018 Etkinlikle ilgili verilerin e-Okul sistemi E-okul Sosyal Etkinlik Modülüne işlenmesi.
86
KAYSERİ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİM BİRİMİ
Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Okul/Kurumlarının Performanslarını İzleme ve Değerlendirme
87
Amaç Nitelikli işgücü ihtiyacının karşılanması ve
88
Mesleki ve teknik ortaöğretim okul ve kurumlarının mevcut hizmet potansiyellerini en üst noktaya taşıyarak kamu kaynaklarının etkili, ekonomik ve verimli olarak kullanılmasını sağlamak, okulların ve kurumların kurumsal kapasitelerinin gelişimine destek olmak, eğitim-öğretim hizmetlerinde kalite ve verimliliği sağlamak, emsallerine göre başarılı çalışmaları ile öne çıkan okul ve kurumları ödüllendirmek amacıyla eğitim öğretim yılından itibaren mesleki ve teknik ortaöğretim okul ve kurumlarının performansları belirli kriterler çerçevesinde izlenerek değerlendirecektir.
89
DEĞERLENDİRİLECEK KURUMLAR: Tüm Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Kurumları değerlendirilecek. (Mesleki Eğitim Merkezleri Dahil)
90
Performans Ölçüm Kriterleri
“Eğitim-öğretim ortamları", “Öğrenci başarı, devam ve disiplin durumu", , “Rehberlik çalışmaları", “Proje ve okul-sektör iş birliği çalışmaları", “Sosyal etkinlik çalışmaları", “Okul sağlığı çalışmaları" ve “Yönetim” olmak üzere 7 tema altında toplandı.
91
İl Komisyonu Kurulması
*İl millî eğitim müdürlüklerince performans değerlendirme çalışmaları için yeter sayıda ve 3 kişiden oluşan değerlendirme komisyonları kurulacak. *Kayseri için en fazla 4 Komisyon kurulacaktır. *Komisyonlar takvime göre tam sayı ile ve bizzat yerinde değerlendirme yapacaklardır.
93
01.12.2017 < X < 30.04.2017 30 6 1 KAYSERİ / KOCASİNAN 1.450
OSMAN DÜŞÜNGEL MESLEKİ EĞİTİM MERKEZİ MÜDÜRLÜĞÜ 1.450 30 6 1 GÜZELLİK VE SAÇ BAKIM HİZMETLERİ MOBİLYA VE İÇ MEKAN TASARIMI 3.TESİSAT TEKNOLOJİLERİ VE İKLİMLENDİRME 4.YİYECEK İÇECEK HİZMETLERİ 5.GİYİM ÜRETİM TEKNOLOJİSİ
94
19 2004 000 500 250
95
TEMA 1 -EĞİTİM-ÖĞRETİM ORTAMLARI
1.1 Dersliklerin durumu 1.2 Atölye ve laboratuvarların durumu 1.3 Engelli öğrenciler için alınan tedbirler 1.4 Okulda iş sağlığı ve güvenliği kapsamında alınan tedbirler 1.5 Kütüphanenin durumu 1.6 Spor/çok amaçlı salonunun ve sosyal, kültürel, sportif faaliyetlerin yapıldığı diğer mekânların durumu 1.7 Yöneticilere, öğretmenlere ve diğer çalışanlara ait odaların durumu 1.8 Diğer birimlerin (pansiyon, yemekhane, mescit, sığınak, arşiv, depo vb) durumu 1.9 Okul ve eklentilerinde bulunan tuvaletlerin, koridorların durumu 1.10 Kantinin temizliği, bakımı, tertip ve düzeni 1.11 Okul binaları dış cephesinin, bahçesinin ve tören alanının durumu 1.12 Okul ve yakın çevresinde alınan güvenlik tedbirleri 1.13 Kurum adı tabelaları ile adlandırma ve yönlendirme tabelalarının durumu
96
TEMA 2 - ÖĞRENCİ BAŞARI, DEVAM VE DİSİPLİN DURUMU
2.1 Öğrencilerin akademik başarılarının artırılmasına yönelik faaliyetler 2.2 Öğrencilerin devamsızlıklarının azaltılmasına yönelik tedbirler 2.3 Yükseköğretime Geçiş Sınavında (YGS) tüm testlerde elde edilen net sayısının ortalaması(1) 2.4 En son yapılan Lisans Yerleştirme Sınavında (LYS) lisans programına yerleşen öğrenci sayısının YGS’ye giren öğrenci sayısına oranı (1) 2.5 Bir önceki eğitim öğretim yılında üstün başarı, takdir, teşekkür, onur belgesi alan öğrenci oranı 2.6 Sınıf tekrarına kalan öğrenci oranı 2.7 Örgün eğitim dışına çıkan öğrenci oranı 2.8 Kütüphaneden yararlanan öğrenci sayısının toplam öğrenci sayısına oranı
97
TEMA 3 - REHBERLİK ÇALIŞMALARI
3.1 Mesleki rehberlik, tanıtma ve yöneltme çalışmaları 3.2 Yükseköğretime geçiş sistemi ve sınavlarına yönelik yapılan rehberlik çalışmaları 3.3 Zararlı alışkanlıklarla mücadeleye yönelik yapılan çalışmalar 3.4 Şiddetin önlenmesine yönelik yapılan çalışmalar 3.5 Dezavantajlı bireylere ilişkin yapılan çalışmalar 3.6 Kariyer günlerinin düzenlenmesi 3.7 Mesleki eğitim merkezi öğrencileri için işverenlere yapılan rehberlik çalışmaları (2)
98
TEMA 4 -PROJE VE OKUL-SEKTÖR İŞBİRLİĞİ ÇALIŞMALARI
4.1 Proje Çalışmaları (son 3 eğitim öğretim yılı) 4.2 Erasmus+ Mesleki Eğitim Hareketliliği Akreditasyon Belgesinin olması 4.3 Son 3 eğitim-öğretim yılında okul adına yapılan patent/faydalı model başvurusunun bulunması 4.4 Son 5 eğitim-öğretim yılında okul adına alınan patent/faydalı model sayısı 4.5 Beceri eğitimi ve stajını işletmelerde yapan öğrenci oranı 4.6 Mesleki ve teknik eğitimi geliştirmek üzere paydaşlarla (sektör, meslek kuruluşları, üniversiteler, kamu ve özel kurum/kuruluşlar) yapılan protokol sayısı 4.7 Son 3 eğitim-öğretim yılında paydaşların desteği ile 4.8 Öğrencilerin mesleki bilgi ve görgülerini artırmak için yapılan sektör ziyaretleri
99
TEMA 5 -SOSYAL ETKİNLİK ÇALIŞMALARI
5.1 Okulun süreli yayının (dergi, gazete, bülten vb.) varlığı 5.2 Bir önceki eğitim-öğretim yılı içinde okulun bireysel ve ekip olarak katılım sağladığı bilimsel, kültürel ve sanatsal faaliyetlerdeki başarı durumu 5.3 Bir önceki eğitim-öğretim yılı içinde okulun bireysel ve takım olarak katılım sağladığı sportif faaliyetlerdeki başarı durumu 5.4 Toplum hizmeti çalışmaları kapsamında etkinliklerin yapılması 5.5 Öğrenci kulübü çalışmaları kapsamında etkinliklerin yapılması 5.6 Kitap okuma yarışmasının düzenlenmesi
100
TEMA 6 - OKUL SAĞLIĞI ÇALIŞMALARI
6.1 Beyaz bayrak sertifikası sahipliği 6.2 Beslenme dostu okul sertifikası sahipliği 6.3 Okulda Diyabet Programı etkinliklerinin düzenlenmesi 6.4 Sağlıkla ilgili fiziksel uygunluk karnesi çalışmalarının yapılması 6.5 Okul kantininde satışı yapılan ürünlerin 10/03/2016 tarihli ve sayılı Genelgeye uygunluğu
101
TEMA 7 – YÖNETİM I 7.1 Son 3 eğitim-öğretim yılında varsa ödül alan personel sayısının toplam personel sayısına oranı 7.2 Personel için moral-motivasyon ve uyumu artırıcı sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif etkinlikler 7.3 Okul stratejik planı hazırlanmış ve uygulanıyor mu? 7.4 Okulun yıllık stratejik eylem planı hazırlanmış ve uygulanıyor mu? 7.5 Kalite geliştirme çalışmaları 7.6 Son 3 eğitim-öğretim yılında Bakanlıkça duyurusu yapılan öğretim materyali geliştirme, modül yazımı ve değerlendirme çalışmaları için öğretmen görevlendirme durumu 7.7 Bir önceki eğitim-öğretim yılında 3308 sayılı Kanunun 35 inci maddesi kapsamında yapılan denklik sayısı (2) 7.8 Bir önceki eğitim-öğretim yılında düzenlenen kalfalık, ustalık, işyeri açma ve usta öğreticilik belge sayısı toplamı (2)
102
TEMA 7 – YÖNETİM II 7.9 Bakanlığımızca hazırlanan mesleki ve teknik eğitimle ilgili kamu spotlarının okul web sayfasında yayımlanma durumu 7.10 E-mezun web portalına ( okul web sayfasında link verilerek bağlantı sağlanma durumu 7.11 Son 3 eğitim-öğretim yılında okuldan mezun olanların E-mezun web portalına ( kayıt oranı 7.12 Okulda açık bulunan meslek alanlarının doluluk oranı (1) 7.13 Okulda açık bulunan meslek dallarının tümünde eğitim verilme durumu (1) 7.14 Okul aile birliği gelirlerinin öğrencilerin sosyal, bilimsel, kültürel ve sportif etkinlikleri için kullanılma oranı 7.15 Okul web sayfasının güncelliği 7.16 Düzenli olarak veli toplantılarının yapılması
103
TEMA 7 – YÖNETİM III 7.17 Veli toplantısına katılım oranı 7.18 Öğretmenlerin bireysel olarak velilerle görüşme gün ve saatlerinin planlanıp velilere duyurulması 7.19 Mesleki ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü web sitesi okul uygulamaları bölümünde yer alan verilerin güncelliği yılında okula gönderilen ödeneklerin tenkis olma durumu 7.21 Döner sermaye çalışmaları 7.22 Okul tanıtımına yönelik hazırlanan CD, broşür, film vb materyaller 7.23 Eğitim ve öğretimde iyi uygulama örneklerinin ulusal ve yerel basında haber olarak yayımlanması
104
DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR
105
DEĞERLENDİRME: Kanıtlayıcı belgelerle puanlama yapılacak
106
Komisyon üyeleri Ek-1 Formda yer alan her bir performans göstergesine ilişkin puanını Ek-2 Kılavuzda yapılan açıklamalara uygun olarak; bizzat yerinde gözlem yapmak suretiyle ve/veya okul/kurum müdürünce onaylanmış kanıtlayıcı belge (resmi yazı, rapor, tutanak), fotoğraf/film, CD, broşür vb. kanıt unsurlarını görmek suretiyle, gerektiğinde ilgili yönetici, öğretmen ve öğrencilerle de görüşerek verecektir.
107
PUANLAMA I Performans göstergelerinin gerçekleşme düzeyi karşılarında belirtilen puan değerine göre puanlanacaktır. Buna göre; a) Göstergenin tamamen gerçekleştiğine kanaat getirilmişse karşısındaki puan değeri ile, b) Göstergenin eksiklikler olmakla birlikte tamamına yakını gerçekleştiği düşünülüyorsa karşısındaki puanın yaklaşık %70-%75’ine tekabül eden puan ile, c) Göstergenin yarı yarıya gerçekleştiği düşünülüyorsa karşısında gösterilen puan değerinin yarısı ile, d) Göstergenin kısmen gerçekleştiği düşünülüyorsa karşısındaki puanın yaklaşık %25-%30’una tekabül eden puan ile, e) Göstergenin hiç gerçekleşmediği düşünülüyorsa 0 (sıfır) puan ile değerlendirilecektir.
108
PUANLAMA II Okul binasının tarihi nitelikte olması, yeni açılmış olması nedeniyle okul kayıtlarında geçmiş yıllara ait veri olmaması, okulda eğitimi yapılan meslek alanlarının, atölye ve laboratuvarların özelliği, ihtiyaç olmaması nedeniyle bazı birimlerin (örneğin pansiyon) olmaması vb. okul müdürlüğünün inisiyatifi dışında kalan mücbir sebeplerle bazı göstergelerin gerçekleşmesi mümkün bulunmuyorsa, bu tür göstergelerin gerçekleştiği varsayılarak karşısında belirtilen puan ile değerlendirilecektir.
109
2.3, 2.4, 7.12, 7.13 kodlu performans göstergeleri mesleki eğitim merkezleri için değerlendirilmeyecek, boş bırakılacaktır. Benzer şekilde 3.7, 7.7 ve 7.8 kodlu performans göstergeleri mesleki ve teknik anadolu liseleri için değerlendirilmeyecek, boş bırakılacaktır.
110
MESLEKİ EĞİTİM MERKEZLERİ İÇİN DEĞERLENDİRME DIŞI BIRAKILACAK MADDELER
O Ş I R A K L C
111
MESLEKİ EĞİTİM MERKEZLERİ İÇİN DEĞERLENDİRME DIŞI BIRAKILACAK MADDELER
O Ş I R A K L C 7.YÖNETİM
112
MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSELERİ İÇİN DEĞERLENDİRME DIŞI BIRAKILACAK MADDELER
3.REHBERLİK ÇALIŞMALARI 7.YÖNETİM
113
PUANLAMA III Değerlendirme komisyonlarının 2. 3 ve 7
PUANLAMA III Değerlendirme komisyonlarının 2.3 ve 7.11 kodlu performansları değerlendirebilmesi için gerekli bilgiler Bakanlığımız Mesleki ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğünce il milli eğitim müdürlüklerine gönderilecek veya adı geçen Genel Müdürlüğün web sayfasında ( önemli dokümanlar bölümünde duyurulacaktır.
114
PUANLAMA III
115
“Eğitim-öğretim ortamları” temasına ait performans göstergelerinin değerlendirilmesinde komisyonun okulda inceleme yaptığı tarihteki mevcut durum dikkate alınacaktır.
116
“Rehberlik çalışmaları” temasına ait performans göstergeleri bir önceki eğitim-öğretim yılında gerçekleştirilen çalışmalar ile içinde bulunulan eğitim-öğretim yılında gerçekleştirilen çalışmalar esas alınarak değerlendirilecektir.
117
Performans değerlendirme formunda ve aşağıdaki tabloda bazı performans göstergelerinin değerlendirilmesinde son 3 eğitim-öğretim yılının dikkate alınacağı belirtilmiş olup, son üç eğitim-öğretim yılının tespitinde içinde bulunulan eğitim-öğretim yılı dâhil edilecektir.
118
MESLEKİ VE TEKNİK ORTAÖĞRETİM OKUL VE KURUMLARI PERFORMANS İZLEME VE DEĞERLENDİRME UYGULAMA TAKVİMİ
119
PERFORMANS DEĞERLENDİRME TAKVİMİ-I
Tarih İşlem Ağustos’2017 Mesleki ve teknik ortaöğretim okul ve kurumlarının performanslarının izlenmesi ve değerlendirmesi konulu Genelge ve eklerinin mesleki eğitim merkezleri dâhil tüm mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarına duyurulması, Eğitim-Öğretim Yılı süresince İlgili okul ve kurumlarca performans izleme ve değerlendirme çalışmaları için gerekli bilgi ve belgelerin hazırlanması,
120
PERFORMANS DEĞERLENDİRME TAKVİMİ-II
Tarih İşlem 30 Kasım 2017 tarihine kadar • İl milli eğitim müdürlüklerince performans değerlendirme komisyonlarının oluşturulması, • Komisyon üyelerine performans değerlendirmesi yapacakları okul ve kurumların tebliğ edilmesi, • Mesleki ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü web sitesinde okul uygulamaları bölümünde yer alan okul performans değerlendirme modülüne (mtegm.meb.gov.tr/okulperdeg) veri girişi yapabilmeleri için her bir komisyon üyesi için İl milli eğitim müdürlüklerince kullanıcı adı ve şifre tanımlaması yapılması,
121
PERFORMANS DEĞERLENDİRME TAKVİMİ-III
Tarih İşlem 01 Aralık 2017- 30 Nisan 2018 Komisyonların görevlendirildikleri okullara giderek performans değerlendirme formu (EK-1) kullanarak değerlendirmelerini yapması, 2 Mayıs-31 Mayıs 2018 • Performans izleme ve değerlendirme formunda her bir üyenin vermiş olduğu puanların, Mesleki ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü web sitesinde okul uygulamaları bölümünde yer alan okul performans değerlendirme modülüne (mtegm.meb.gov.tr/okulperdeg) komisyon üyelerince kullanıcı adı ve şifreleri ile girilerek kaydedilmesi,
122
PERFORMANS DEĞERLENDİRME TAKVİMİ-IV
Tarih İşlem 1-15 Haziran 2018 Komisyon üyelerince verilen puanların ortalamasını yansıtan nihai formun modül üzerinden alınması ve ilgili bölümlerinin üyelerce imzalanarak il milli eğitim müdürlüklerine teslim edilmesi, 18 Haziran 2018 Okul/kurum performanslarının Bakanlıkça değerlendirilmesi
123
KURUM ÖZ DEĞERLENDİRME
Öz değerlendirme, kalite izleme ve değerlendirme sistemi kullanan kurumların, faaliyetlerini düzenli aralıklarla ve sistematik olarak gözden geçirmesini kolaylaştıran bir yöntemdir. Öz değerlendirme pilot okul uygulaması nisan 2017 tarihi itibariyle sona ermiş olup, Uygulama tüm Mesleki ve Teknik Okullarını kapsamaktadır. Öğretmenlerin görev tanımları içerisine öz değerlendirme çalışmaları girmiştir, ve bu çalışmalarda devamlılık esas olacaktır. Öz değerlendirme uygulaması Devlet politikası olarak benimsenmiştir. Bu nedenle kurum kültürü haline getirilmesi önem arz etmektedir.
124
KURUM ÖZ DEĞERLENDİRME
Öncelikli olarak kalite sorumlusu ve okul müdürünün zümre başkanları ve alan/bölüm şeflerine şifreleri oluşturmaları Zümreler oluşturulan şifrelerle öz değerlendirme portalına gireceklerdir. Öz değerlendirme çalışmaları sadece zümre başkanını değil bütün öğretmenleri kapsar. Münferit birimlerin (zümre, alan/bölüm şefleri) 20 hazirana kadar öz değerlendirme portalında yer alan sorulara cevap verip sorun teşkil eden konular hakkında faaliyet girmeleri Okulda iyi olunan bir konu hakkında da faaliyet girilebilir.
125
KURUM ÖZ DEĞERLENDİRME
Okul kurum bazında okul müdürü veya kalite sorumlusu haziran tarihleri arasında öz değerlendirme çalışmalarında bulunacaklar ve eylem planlarını oluşturacaktır. Portalın Giriş sayfasında ve sayfa sonunda bulunan Öz değerlendirme takvimine uyulması Okul kalite sorumlularının haziran ayı başı itibariyle birincil olarak öz değerlendirme semineri hazırlayarak okullardaki tüm öğretmenlere anlatmaları, Sunulacak seminer hakkında tüm dökümanlar öz değerlendirme portalında bulunmaktadır.
126
KURUM ÖZ DEĞERLENDİRME TAKVİM
Sorumlu Kurum Faaliyet Faaliyet Aralığı Kalite Geliştirme Daire Başkanlığı Portal giriş şifrelerinin okullara ulaştırılması Nisan 2017 MTE okul/ kurumları Öz değerlendirme portalı üzerinden rapor ve eylem planlarının hazırlanarak İl Milli Eğitim Müdürlükleri onayına sunulması 2 Mayıs - 30 Haziran 2017 İl Milli Eğitim Müdürlükleri Okul ve kurumlardan gelen rapor ve eylem planlarının değerlendirilerek uygun bulunanların onaylanması (Uygun bulunmayan raporlar, açıklaması da yapılarak yeniden düzenlenmek üzere okullara iade edilecek.) "İl Kalite İzleme ve Değerlendirme Raporu"nun hazırlanıp onaya sunulması 1 Haziran - 31 Temmuz 2017
127
KURUM ÖZ DEĞERLENDİRME TAKVİM
Sorumlu Kurum Faaliyet Faaliyet Aralığı Kalite Geliştirme Daire Başkanlığı İl MEM’lerden gelen raporların değerlendirilerek onaylanması 3 Temmuz- 1 Ağustos 2017 MTE Okul ve Kurumları Onaylan eylem planlarının uygulanması Eylül Nisan 2018
128
www.kayserimegep.com EK GÜNDEM BEYAZ BAYRAK Mevzuat Bilgi Belge
ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ MODELİNDE MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİMİ TANITMA VE YÖNLENDİRME FAALİYETLERİ E-Kurul ve Zümre Modülü (E-MÜFREDAT) ( Meslek Lisesi Öğrencileri Ailelerimizle Buluşuyor Projesi BEYAZ BAYRAK Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Okul/Kurumlarının Performanslarını İzleme ve Değerlendirme Okul-Sektör İşbirliğindeki Mesleki ve Teknik Eğitim Okul Yönetim Kurulu Çalışmaları İş Sağlığı ve Güvenliği Meslekî ve Teknik Ortaöğretim Kurumları Mezunlarını İzleme Portalı Kantin Denetimi Kayseri Mesleki Okullar Web Siteleri Denklik İşlemleri: Kalfalık-Ustalık İşveren Devlet Katkısı Projesi Öğrenci Çırak Stajyer SGK İşlemleri Faaliyet Foto Galeri Çalışma Takvimi Mevzuat Bilgi Belge
129
İl Milli Eğitim Müdür Yardımcısı
TEŞEKKÜRLER Sunum Cihangir ÇAĞLAR Mesleki ve Teknik Eğitim İl Koordinatörü Toplantı Başkanı Sezai ÇAMDALI İl Milli Eğitim Müdür Yardımcısı
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.