Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

TEFSİR Bir şeyi iyice açıklamak, keşfetmek anlamında "el- Fesr" masdarından tef'il babında bir kelime. Istılâhta beşerî takat oranında, Allah Teâla'nın.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "TEFSİR Bir şeyi iyice açıklamak, keşfetmek anlamında "el- Fesr" masdarından tef'il babında bir kelime. Istılâhta beşerî takat oranında, Allah Teâla'nın."— Sunum transkripti:

1

2 TEFSİR

3 Bir şeyi iyice açıklamak, keşfetmek anlamında "el- Fesr" masdarından tef'il babında bir kelime. Istılâhta beşerî takat oranında, Allah Teâla'nın muradına delâlet etmesi yönünden Kur'an-ı Kerim'i inceleyen bir ilimdir. Konusu, Kur'an ayetleridir.

4 TEFSİR Gayesi, iki cihanda selamete ve mutluluğa ulaşmak için Allah Teâla'nın kitabını yine O'nun murâdına uygun bir şekilde anlamak, anlatmak ve yararlı hükümler çıkarmaya kudret kazanmaktır. Tefsir ilminin şerefi: Bu ilmin şerefi, bilinen bir gerçektir. Allah Teâlâ; "Dilediğine hikmeti verir, hikmet verilen kimseye çok şeyler verilmiştir" (Bakara, 269) buyurmuştur.

5 TEFSİR İbn Abbas (r.a)'dan gelen bir rivâyete göre ayet-i kerimede geçen "hikmet" kelimesi, Kur'an'ın nasihini, mensuhunu, muhkem ve müteşabihini, ilk ve son inen ayetlerini, helâl ve haramını, mesellerini bilmek anlamındadır. Alimlerin İcma'ına göre Tefsir ilmini öğrenmek farz-ı kifayedir. Bu itibarla Tefsir ilmi Şer'i ilimlerin en yücelerindendir. Mevzu, gâye ve kendisine duyulan ihtiyaç yönünden de ilimlerin en şereflisidir (Menna'el-Kattan, Mebahis-Ulumi'l-Kur'an, Beyrut, 1408/1987, s. 327).

6 TEFSİR Tefsire olan ihtiyaç: Kur'an-ı Kerîm'in tefsirine büyük bir ihtiyaç vardır. Vakıa, Kur'an-ı Kerîm bir belâğat mucizesidir, birçok meseleleri, hükümleri pek açık lafızlarla beyan buyurmuştur. Fakat ilmî, edebî, ahlâkî, hukukî, sosyal hakikatlerine kadar açık bir tarzda yazılmış olurlarsa olsunlar; yine bunları herkes gereği gibi anlayamaz; bu hususta şerhlere, izahlara ihtiyaç görülür. Bunun içindir ki, en beliğ ediplerin, en güçlü yazarların eserleri hakkında birçok şerhler, haşiyeler yazılmıştır.

7 TEFSİR Bununla beraber, herhangi bir mesele, birçok meselelerle ilgili olabilir. Mütehassıs olmayanlar bu ilgiyi göremezler. Bu meseleleri bir arada düşünmeye ve mütalâaya muktedir olamazlar. Müfessirler ise, her meseleyi izah eder ve o mesele ile ilgili olan diğer meseleleri de ortaya koyar. Artık bu hususta bilinmesi gereken maddeler bir tablo halinde gözler önüne serilir. Böylece mütalâa sahipleri fazla araştırmalardan kurtulmuş olur; az zamanda çok bilgi sahibi olurlar.

8 TEFSİR Bir de herkes, Kur'an lafızlarının, ibarelerinin inceliklerini anlayamaz ve en ibret verici noktasına işaret edilen bir kıssanın, bir olayın teferruatına vakıf olamaz. Müfessirler ise, lafızlara ait incelemeleri yaparlar, kelimelerin ve terkiplerin hakiki, mecazî ve kinayeli manalarını, işaretlerini, delâletlerini gösterirler, Kıssalara, olaylara dair yeterli derecede bilgi verirler. Böylece Kur'an'ın hakikatları, güzellikleri büyük bir açıklıkla ortaya çıkarmış olur.

9 TEFSİR Tefsirler başlıca iki kısma ayrılır: 1- Rivâyet tefsirleri: Bu tefsir, selefden nakledilegelen eserlere dayanan tefsir-i naklîdir ki, buna et-Tefsir bi'l-me'sur veya Bi- Tariki'r-Rivâye Tefsir de denir. Bu tefsirlerde ayetlerin manaları, nüzûl sebepleri, nâsıh ve mensuh olanları gösterilir. Böylece rivâyet yolu ile yapılan tefsirlerin başlıca kaynakları, Hadis-i Şerif kitapları ile Siyer ve Tarih kitaplarıdır. Bunlara muhalif, aklın hükmüne aykırı olan rivâyetlere itimat edilmez.

10 TEFSİR 2- Dirayet Tefsirleri: Buna rey ile tefsir de denir. Bu tefsirde müfessir, ayet hakkında açıklayıcı bir nakil bulamayınca reye başvurur. Yani ictihad eder, ve Lugat, Belâğat gibi lisan ilimlerinden yararlanır. Müfessir bunu yaparken, müfessirde aranan bazı şartları taşıması tabiidir. Gerek rivâyet ve gerekse dirayet sahasında oldukça faydalı birçok tefsir te'lif edilmiştir (Menn'a el- Kattan, a.g.e., s. 347-367; (Ömer Nasuhi Bilmen, Büyük Tefsir Tarihi, I, 105-107).

11 PEYGAMBER EFENDİMİZ’İN (S.A.V) TEFSİR ÖRNEKLERİ 1-AYET: “Namazlara ve orta namaza devam edin. Allah’a saygı ve bağlılık içinde namaz kılın.” (Bakara suresi, 238. ayet.) TEFSİRİ: Allah’ın elçisi buyurdu ki: “Orta namaz, ikindi namazıdır.” (Tirmizî, Kitabu’t-Tefsir, 3.) TEFSİR ŞEKLİ: Peygamberimiz kapalı (müphem) bir ifadeyi açıklamıştır (beyan). 2-AYET: “Hacc-ı ekber (en büyük hac) gününde Allah ve Resulünden insanlara bir bildiridir: Allah ve Resulü müşriklerden uzaktır…” (Tevbe suresi, 3. ayet.) TEFSİRİ: Hz. Ali Hz. Peygambere bu ayetteki “Hacc-ı Ekber günü”nün hangi gün olduğunu sormuş, Hz. Peygamber de Kurban Bayramı’nın birinci günü olduğunu söylemiştir. ​ TEFSİR ŞEKLİ: Peygamberimiz kendisine sorulan sorular üzerine bazı kelime ve ayetlerin anlamını açıklamıştır.

12 PEYGAMBER EFENDİMİZ’İN (S.A.V) TEFSİR ÖRNEKLERİ 3 -AYET: “Orada apaçık nişaneler, (ayrıca) İbrahim’in makamı vardır. Oraya giren emniyette olur. Yoluna gücü yetenlerin o evi haccetmesi, Allah’ın insanlar üzerinde bir hakkıdır...” (Âl-i İmrân suresi, 97. ayet.) TEFSİRİ: Peygamberimiz, ayetteki "yol” kelimesini “azık ve binek” olarak tefsir etmiştir. (Tirmizî, Kitabu’t-Tefsir, 4.) ​ ​ TEFSİR ŞEKLİ: Hz. Peygamber mücmel ayetleri (delaleti açık olmayan, açıklamaya ihtiyaç duyulan ayetleri) tefsir etmiştir. 4 -AYET: “Ey iman edenler! … İyilik ve (Allah’ın yasaklarından) sakınma üzerinde yardımlaşın, günah ve düşmanlık üzerine yardımlaşmayın. Allah’tan korkun çünkü Allah’ın cezası çetindir.” (Mâide suresi, 2. ayet.) TEFSİRİ: Bu ayette ve başka ayetlerde de geçen “iyilik” hakkında soru sorulduğunda Hz.Peygamber şöyle cevap vermiştir:“İyilik, güzel ahlaktır.’’ (Müslim, Kitabu’l-Birr, H.No; 14.) ​ ​ TEFSİR ŞEKLİ: Hz. Peygamber, bazen de kavramı tarif ederek tefsir etmiştir.

13 PEYGAMBER EFENDİMİZ’İN (S.A.V) TEFSİR ÖRNEKLERİ 5- AYET:"Böylece sizi orta bir ümmet yaptık ki insanlaraşahit olasınız. Elçi de sizeşahit olsun.” (Bakara suresi, 143. ayet.) TEFSİRİ: Hz. Peygamber, Orta, adalettir.” buyurarak ayette geçen " ا orta” kelimesini adalet olarak tefsir etmiştir. (Tirmizî, Kitabu’t-Tefsir, 3.) ​ ​ ​ TEFSİR ŞEKLİ: Hz. Peygamber, bir kelimenin anlamını açıklamıştır (lügavî beyan).

14 DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİM HAZIRLAYAN YUSUF SEMİH ÖZASLAN 10/D 64


"TEFSİR Bir şeyi iyice açıklamak, keşfetmek anlamında "el- Fesr" masdarından tef'il babında bir kelime. Istılâhta beşerî takat oranında, Allah Teâla'nın." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları