Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NESNEye yönelİk PROGRAMLAMA THIS REFERANSI, YÖNTEMLER, ERİŞİM DENETİMİ VE VERİ SAKLAMA NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi iisbf.nisantasi.edu.tr
2
THIS REFERANSI this referansı, her sınıfta bizim tanımlamamıza gerek kalmaksızın bulunur ve ait olduğu nesnenin kendisine bağlıdır.
3
THIS REFERANSI Böyle bir referans için 2 türlü gereksinim duyulabilir:
Bir şekilde bir kapsamdan bir diğer kapsama nesnenin bir tek verisini değil de tamamını aktarmanız gerekebilir. Bir yöntemin içinde isim çakışması olan durumlarda this referansı ile nesnenin kendisine ait olan değişkenleri açıkça belirtebilirsiniz.
4
ÖRNEK-5
5
ÖRNEK-5
6
YÖNTEMLER Bir sınıf tanımında yazılan ve o sınıfa ait bir nesne üzerinden çağrıldığında bir işlevsellik sunan program parçasına yöntem denir.
7
ÖRNEK-6 Bir önceki örnekte yer alan Kare sınıfında tutulan kenar verisinden yararlanarak karenin alanını veren yöntemi oluşturunuz.
8
ÖRNEK-6
9
ÖRNEK-6
10
ÖRNEK-6 Denetleyiciler kısmında public Dönüş tipi double
Yöntemin adı Alan Parametre listesi boş Dönüş değeri double Ka.Alan() ifade (expression)
11
VOID YÖNTEMLER Özel bir grup yöntemi ayrı işlemek gereklidir. Bazı yöntemler sadece belli işleri yaparlar. Bu işleri yaptıktan sonra bir değer dönmelerine gerek yoktur. Ancak yöntem tanımının şablonu bizden bir dönüş tipi ister. Dahası eğer bir dönüş tipi verilmişse, yöntemde aşağıdaki gibi bir dönüş deyimi (return statement) olması gerekir. return <ifade>;
12
VOID YÖNTEMLER Bu durumdaki yöntemler için özel bir tip adı geliştirilmiştir. Bu tip adına void denir. Bu ismin simgelediği somut bir tip olmadığından void tipinden bir değişken değer de olamaz. Ancak, bu sözcüğü kullanarak yöntemin tanım şablonuna uygun kodlama yaparız.
13
VOID YÖNTEMLER Bu şekilde yazılmış olan yönteme void yöntem adı verilir. Bir void yöntemin herhangi bir değer dönmesine gerek olmadığı için return <ifade>; tarzı bir satır da bulunmaz. Örnek olarak main’ i verebiliriz.
14
ÖRNEK -7 Ad, soyad, numara, bölüm özelliklerine ve ad ve soyadı , numarayı ve bölümü döndüren metotlara sahip bir öğrenci sınıfı yazınız. Yazdığınız sınıfa ait bir nesnenin (instance) ana programda ad, soyad, numara ve bölüm bilgilerini değiştirerek ekrana yazdırın. NOT: Yazdığınız sınıfta sadece varsayılan yapıcı (default constructor) bulunsun.
15
ÖRNEK -7
16
ÖRNEK -7
17
ÖRNEK -8 4. örnekte yazdığınız sınıfa ad, soyad, numara ve bölüm bilgilerini parametre olarak alan bir yapıcı ekleyiniz.
18
ÖRNEK -8
19
ÖRNEK -8
20
ERİŞİM DENETİMİ VE VERİ SAKLAMA
Sürekli kullandığımız public sözcüğü erişim belirleyicisi (access specifier) olarak adlandırılır. Java’da erişim belirleyicileri, bir nesnedeki bir değişken ya da bir yönteme belli kapsamdan olan erişimi denetler. Java’da bir sınıfta public olarak belirtilen bir yöntem ya da üye değişken, ait olduğu nesneye erişilebilen her yerden erişime açıktır.
21
ERİŞİM DENETİMİ VE VERİ SAKLAMA
Tıpkı public gibi bir erişim belirleyicisi olan private, bir sınıfta tanımladığımız bir üye değişken ya da bir yönteme olan erişimi kısıtlar. Java’da, bir sınıfta private olarak belirtilen bir üye değişken ya da yönteme sadece nesnenin kendi içindeki yöntemler erişebilir. Yani erişim, nesnenin kendi kapsamı (scope) ile sınırlandırılmıştır.
22
ERİŞİM DENETİMİ VE VERİ SAKLAMA
Java’da, private sözcüğü, bir üye değişkeni, sınıfın dışına karşı bir çeşit yazma koruma ile donatmaz. Tamamen saklar. Bu nedenle değişkenin değerini elde etmek için de bir yöntem kullanmamız gerekir.
23
ÖRNEK-9
24
ÖRNEK-9
25
ERİŞİM DENETİMİ VE VERİ SAKLAMA
Private niye kullanılır? Gerçekten doğrudan doğruya erişilmesini istemediğimiz bir veri varsa onu saklamak için. (Örnek: bir banka hesabı). Bir verinin tutuluş biçimi ile dışarıya sunduğumuz biçim farklı olsun istiyorsak, bütün erişimin yöntemler üzerinden olmasını isteriz. Bu durumda ilgili değişkeni private yapmak önemli olur.
26
ÖRNEK-10 Doğru denklemini y = mx + n biçiminde tutan, verilen bir noktanın doğrunun üzerinde olup olmadığını belirleyen bir yönteme sahip Doğru sınıfını tasarlayınız.
27
ÖRNEK-10
28
ÖRNEK-10
29
ÖRNEK-10
30
ÖRNEK-11
31
ÖRNEK-11
32
ÖRNEK-11
33
ERİŞİM DENETİMİ VE VERİ SAKLAMA
Java’da private mekanizması ile veri saklama (encapsulation) tekniğinin uygularız. Bu teknik, bir nesnenin içindeki verilerin saklanış biçimi ile dışarıdaki işlevselliğinin birbirinden soyutlanmasını sağlar. Nesne yönelimli programlamanın dört temel ilkesi: Soyutlama (Abstraction) Kapsulleme (Encapsulation) Kalıtım (Inheritence) Polimorfizm (Polymorphizm)
34
KayNAKlar Bora Güngören, Java ile Temel Programlama, Seçkin Yayıncılık, 2003 Kendinize Güvenerek Java, Musa Çavuş, Seçkin Yayıncılık, 2011 Yrd. Doç. Dr. Hilmi Küçük, Nesneye Yönelik Programlama, JAVA, Ders Notları
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.