Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

GÖRSEL-İŞİTSEL ARAÇLAR

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "GÖRSEL-İŞİTSEL ARAÇLAR"— Sunum transkripti:

1 GÖRSEL-İŞİTSEL ARAÇLAR
Audio recording can be used to present information or instructions. Interviews techniques are an excellent way for students to research information, and then share that research with the class Pre-recorded tapes can provide practice in language or math skills. And, recorded instructions can guide students through learning experiences.

2 Duyma/Dinleme Duyma –- Fizyolojik Dinleme -- Psikolojik
Audio begins with an understanding of the Hearing/Listening process. At its simplest level Hearing is physiological, and Listening is Psychological.

3 Mekanik Titreşimler (Orta Kulak)
Duyma Ses dalgaları Mekanik Titreşimler (Orta Kulak) Mekanik Elektrik iletimi (İç Kulak) Hearing begins with sound waves that are converted into mechanical vibrations in the middle ear. Next, the mechanical vibrations are converted into electrical impulses in the inner ear. These impulses are sent to the brain for decoding.

4 Dinleme Algılama ile başlar (seslerin farkına varılması)
Anlama ile biter (tanımlama, sinyallerin çözülmesi) Listening begins with Receiving or becoming aware of the sounds, and ends with the Comprehension or identifying and decoding of signals.

5 Duyma/Dinleme Süreci 4 adımda gerçekleşir: Kodlama Duyma Dinleme Çözme
The Hearing/Listening process includes four levels: Encoding, Hearing, Listening and Decoding. Encoding: is the concepts, and organization of the verbal communication. Hearing is the physical awareness of sounds. Listening is the interpretation of these sounds as words and thoughts. Decoding is the meaning that is given to these words by the learner.

6 Duyma/Dinleme Engelleri
Gönderici Kodlama Duyma The process can be hindered or impeded at any of these stages. At the encoding level, the presenter’s lack of communication skills or understanding of the audience can prevent a clear message from being perceived. At the hearing level, the sound volume can be too soft or too loud and cause the hearer difficulty. In addition, a monotonous delivery can cause the students to “tune out”. Physical hearing problems can block an individual’s ability to hear. At the listening level, a receiver’s lack of listening skills can prevent full understanding of the message. At the decoding level, a receiver’s lack of basic knowledge or skills can prevent their understanding of more advanced concepts. Dinleme Çözme Alıcı

7 Dinlemeyi Geliştirici Teknikler
- Dinleme sürecinde yönlendirme - Yönerge verme - Ana fikirleri ve detayları sorma In the past, Reading, Writing and Speaking skills have been recognized as necessities. Recently, the need for Listening Skills have been included. Techniques for developing these skills include: Guide Listening by giving student objectives and questions beforehand. Give Directions by recording instructions for students to follow. Emphasize the need to listen the first time, and not expect the instructor to repeat the information. Ask student for the main ideas, details and inferences.

8 Dinlemeyi Geliştirici Teknikler
Dinlerken içerik ve kavramsal bağlantıları kullanma - Sunumun yapısını analiz etme - İlgili ve ilgisiz bilgiyi ayırt etme Use Context in listening. This can include listening to sentences with words missing, and allowing students to fill-in the blanks. Analyze the Structure of a presentation. Ask students to outline an oral presentation. Finally, Distinguish between relevant and irrelevant information.

9 Sınıfta Video Kullanımı

10 Eğitim Uygulamaları Bilişsel Demonstrasyon Sanal Alan Gezisi
Dokümantasyon Dramatizasyon Tartışma Rapor & Dosya Değerlendirme Yetiştirme

11 Zaman Yönetimi Sıkıştırma Yayma
Uzun sürede oluşan bir olay kısa bir sürede gösterilir – zaman aşımı Yayma Hızla gelişen bir olay yavaşlatılarak gösterilir – ağır çekim

12 Alan Yönetimi Olay uzak bir mesafeden, geniş bir açıdan izlenir
Evren Olay/konu daha iyi görüntülenmesi için yakın çekim izlenir Evrende küçük bir nokta

13 30 çerçeve/saniye = 15,750 satır/saniye
Çerçeveler En son satırdan sonra yeni bir çerçeve başlar Yeni çerçeveler saniyede 30 kere başlar 30 çerçeve/saniye = 15,750 satır/saniye

14 Hareketi Neden Görüyoruz?
Yüksek hızda fotoğraflama tüm ayrıntıların ve her satırın görülmesini sağlar. Görmek için ısrar etmek hareketin algılanmasına neden olur. Ayrıca, saniyenin belli bir yüzdesinde fosfor parlar.

15 Kaynaklar Heinich, R., Molenda, M., Russell, J. D. & Smaldino, S. E. (2002). Instructional Media and Technologies for Learning (7th edition). Merrill Prentice Hall, USA.


"GÖRSEL-İŞİTSEL ARAÇLAR" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları