Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

İŞLE 316 TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "İŞLE 316 TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ"— Sunum transkripti:

1 İŞLE 316 TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ
LoJİSTİK

2 Dersin Anahatları Lojistik Nedir? Lojistik Görevleri Ulaştırma
Depolama Üçüncü Parti Lojistik (ÜPL) Sağlayıcıları Copyright 2011 John Wiley & Sons, Inc.

3 Lojistik Nedir? Lojistik tedarik zinciri boyunca ürünlerin doğru yere doğru zamanda taşınması ve tesliminden sorumlu işletme fonksiyonudur Dağıtım ağını örgütler ve yönetir Bilgiye gerçek zamanda (real time) erişimi gerektirir Altyapıya büyük yatırım gerektirir Genellikle dış kaynak kullanımı (outsourcing) yapılır Copyright 2011 John Wiley & Sons, Inc.

4 Lojistiğin Evrimi 1990’larda TZY’nin gelişimiyle birlikte, lojistik, tedarik zinciri boyunca, hem aşağı hem de yukarıya doğru, malların hareketini kapsayacak şekilde genişlemiştir. Lojistik Fiziksel dağıtım Malzeme yönetimi Lojistik ve TZY fonksiyonunun evrimi Odak: dış taraf Odak: dış ve iç taraf Odak:Tüm TZ Copyright 2011 John Wiley & Sons, Inc.

5 Lojistik Türleri TÜç Tür Lojistik Vardır: İşletme Lojistiği
Tedarik zincirinin tümü boyunca malların hareketi ve depolanması Askeri Lojistik Askeri ihtiyaçların desteklenmesi Faaliyet Lojistiği Bir faaliyet ya da olaya hazırlık için kaynakların örgütlenmesi ve konumlandırılması Copyright 2011 John Wiley & Sons, Inc.

6 Örgüt Üzerindeki Etkisi
Şunları Etkiler: Operasyonlar (Üretim/işlemler) Pazarlama Ambalajlama Finans Copyright 2011 John Wiley & Sons, Inc.

7 Operasyonlar Üzerindeki Etkisi
Lojistik tedarik zinciri boyunca stok teslim alımlarının zamanlamasını ve miktarını planlar Tarihsel İmalat Uzun üretim (aynı çeşitten) devreleri Ölçek ekonomileri, aşırı stok depolanması Stokların daha az sık, büyük miktarlarda teslimatı Copyright 2011 John Wiley & Sons, Inc.

8 Operasyonlar Üzerindeki Etkisi (devam)
Tam Zamanında İmalat (Just-in-Time JIT) Daha kısa üretim devreleri Daha sık, küçük miktarlarda stok teslimatları Daha az güvenlik stoku Kesin zamanlama önemlidir Copyright 2011 John Wiley & Sons, Inc.

9 Pazarlama Üzerindeki Etkisi
Lojistik müşteri ihtiyaçlarının öğrenilmesinin yanı sıra, depolama ve teslimat ihtiyaçlarının öğrenilmesi için pazarlama ile birlikte çalışır Sevkiyatların doğru zamanlaması Doğru miktarda sevkiyatlar Copyright 2011 John Wiley & Sons, Inc.

10 Ambalajlama Üzerindeki Etkisi
Lojistik, mallar taşındığı sırada ambalajlama kararlarını verir Malzemelerin hasardan korunmasını sağlar Kararlar malzeme taşıma-yerleştirme kararlarını etkiler Copyright 2011 John Wiley & Sons, Inc.

11 Finans Üzerindeki Etkisi
Lojistik büyük sermaye harcamalarından sorumludur: taşıma, depolama ve stok Varlıkların Getirisi (VG) şu yollarla olumlu etkilenir: Stokları azaltarak Taşıma ve depolamaya yapılan yatırımları azaltarak Zamanında ve doğru teslimat yoluyla müşteriye hizmeti iyileştirerek Copyright 2011 John Wiley & Sons, Inc.

12 TZY Üzerindeki Etkisi Lojistik TZY’ye üç tür yarar sağlar: Yer Miktar
Malların doğru yere ulaşmasını sağlar Miktar Doğru miktarların teslim edilmesini sağlar Çok fazla mal ve mal yokluğu arasında denge kurar Zaman Malların doğru zamanda ulaşmasını sağlar Copyright 2011 John Wiley & Sons, Inc.

13 Copyright 2011 John Wiley & Sons, Inc.

14 Tersine Lojistik Tersine lojistik tedarik zincirinde yukarı doğru, yani müşteriden imalatçıya ve tedarikçilere geriye doğru hareketi sürecidir Müşterinin istemediği kalemler Hasar görmüş birimleri iadesi Fazla stoklar İade edilen mallar Copyright 2011 John Wiley & Sons, Inc.

15 Tersine Lojistik Önemli Noktalar:
Tersine lojistik doğrudan değer eklemez Kolayca iade edilebilmesi müşterinin tercihinde asgari koşullardan biri haline gelmektedir Değişik nedenlerle iade edilen malların farklı güzergahları olabilir Copyright 2011 John Wiley & Sons, Inc.

16 Tersine Lojistik Lojistik fonksiyonu: Nakit akışlarını halletmelidir
Depolama, taşıma, sınıflandırma, muayene ve depolama için düzenlemeler yapmalıdır “Çevre” mevzuatına uymalıdır Copyright 2011 John Wiley & Sons, Inc.

17 Lojistiğin Görevleri Taşıma Depolama Malzeme Taşıma-Yerleştirme
Ambalajlama Stok Denetimi Siparişlerin Yerine Getirilmesi Tesis Yeri Seçimi Copyright 2011 John Wiley & Sons, Inc.

18 Lojistik Görevleri Taşıma Depolama
Tedarik zinciri boyunca malları hareket ettirir Maliyeti yüksektir Taşıma türlerine karar verir Gerekli hız, güvenlik ve ürün özellikleri/ihtiyaçlarını dikkate alır Depolama Malların depolanacağı yerler Depo ve dağıtım merkezi sayısı Her merkezde depolanacak stok miktarı Copyright 2011 John Wiley & Sons, Inc.

19 Lojistik Görevleri Malzeme Taşıma-Yerleştirme
Malların araçlara yüklenmesi ve boşaltılması Sipariş verilmesi ve alınması Tesis içinde malların hareketi Otomasyon ve el emeği derecesine karar verilmesi Otomatik depolama ve çekme sistemleri (ODÇS) Copyright 2011 John Wiley & Sons, Inc.

20 Lojistik Görevleri Ambalajlama Stok Kontrolü
Taşıma ve depolama sırasında ürünleri korur Malzeme taşıma-yerleştirme donanımı ile uyumla olmalıdır Taşıma aracı ile uyumlu olmalıdır Stok Kontrolü Stok miktarlarını yönetir Stokların zamanında yenilenmesini düzenler Stokların doğru hesabını tutar Elektronik izleme ve “dönem hesaplaması” Copyright 2011 John Wiley & Sons, Inc.

21 Lojistik Görevleri Siparişlerin Karşılanması Tesis Yeri Seçimi
Siparişlerin alınması yerine Taşıma için düzenleme yapılması Siparişin sevki Teslim süresinin aşılmamasının sağlanması Tesis Yeri Seçimi Depolama tesislerinin en iyi yerlerinin belirlenmesi Üretim tesislerine, müşterilere ve tedarikçilere uzaklığın dikkate alınması Copyright 2011 John Wiley & Sons, Inc.

22 Taşıma Taşıma ürünlerin hareketini sağlar ve optimal taşıma türleri için düzenleme yapar Ölçek ekonomileri ve mesafelerle müşteriye hizmet arasında denge kurulması gerekir Copyright 2011 John Wiley & Sons, Inc.

23 Taşıma Ölçek Ekonomileri Mesafe Ekonomileri
Bir defada sevkedilen miktar arttıkça birim başına maliyet azalır Bir kamyon dolusundan daha az sevkiyatlardan kaçınılması Mesafe Ekonomileri Bir defada taşıma yapılan mesafe arttıkça, birim başına maliyet azalır Copyright 2011 John Wiley & Sons, Inc.

24 Taşıma Türleri Sorun doğru tür(ler)in seçimidir
Genel türler şunlardır: Kamyon Su Hava Demiryolu Boru Çoklu tür Copyright 2011 John Wiley & Sons, Inc.

25 Taşıma Türleri Kamyon Su Daha esnek bir tür
Kamu altyapının bakımını yapar Nitelikli sürücü bulmak sorunu Su Çok büyük ve ağır malların taşınabilmesi Çok uygun maliyetler Çok yavaş Copyright 2011 John Wiley & Sons, Inc.

26 Taşıma Türleri Hava Demiryolu
Daha hafif, küçük eve önceliği fazla ürünler için uygun Hızlı taşıma En pahalı tür Demiryolu Ağır yükleri çok uzun mesafelere taşımak için uygun Taşıma süresi uzun Maliyeti düşük Genellikle bir diğer türle birleştirilir Copyright 2011 John Wiley & Sons, Inc.

27 Taşıma Türleri Boru hattı Çoklu tür Sıvı ve gazlarla sınırlı
Çok spesifik altyapı Çoklu tür Genellikle birkaç tür, optimal maliyet ve müşteri hizmeti için birleştirilir Koordinasyon bir sorun olabilir Üçüncü parti lojistiği (3PL) kullanmak şirketler için yaygın bir uygulamadır Copyright 2011 John Wiley & Sons, Inc.

28 Copyright 2011 John Wiley & Sons, Inc.

29 Taşıma Türleri Taşıma Türünün Maliyet Yapısı SABİT MALİYET DEĞİŞKEN MALİYET DEMİRYOLU Yüksek(High) Düşük (Low) KAMYON SU BORU HATTI HAVAYOLU Copyright 2011 John Wiley & Sons, Inc. 7-29

30 Tedarik Zincirinde depolar
Depolar dağıtımdan önce stokları depolayan ve organize eden merkezi bir yer sağlar Genellikle dağıtım merkezleri olarak adlandırılır TZÜ ve yalın üretim, sık sık teslimat yapılması için depoları imalat faaliyetinin yakınına yerleştirebilir Ürün asortileri oluşturmak için kullanılabilir Copyright 2011 John Wiley & Sons, Inc.

31 Geleneksel Olmayan Depolama Görevleri
Depolar giderek geleneksel olmayan şu gibi işler için kullanılmaktadır: Ürünlerin tamiratı Etiket ve fiyat etiketi eklenmesi Perakendeci için hazırlık amacıyla ürünlerin sıralanması Giyeceklerin askılara konulması Copyright 2011 John Wiley & Sons, Inc.

32 Çapraz-Yükleme Çapraz yükleme ürünleri gelen bölümünden sevkiyat bölümüne “boşaltma yerinden” depolanmadan hareket ettirmek için kullanılan popüler bir depolama biçimidir Gelen ürünler yerel teslimat için daha küçük sevkiyatlara bölünür Kesin zamanlama ve koordinasyon gerektirir Bilgi teknolojisi yoluyla stoklar izlenir Genellikle perakendeci sektöründe kullanılır Copyright 2011 John Wiley & Sons, Inc.

33 Copyright 2011 John Wiley & Sons, Inc.

34 Tesis yeri Seçimi Depo ve dağıtım merkezlerinin seçiminde dikkate alınacak faktörler: Müşterilere ya da imalat tesislerine yakınlık Taşımaya altyapısının ve erişimin İşgücü maliyeti ve sağlanabilirliği Vergi mevzuatı dahil olmak üzere genel iş ortamı Copyright 2011 John Wiley & Sons, Inc.

35 Faktör Derecelendirme
Faktör derecelendirme depo ve dağıtım merkezinin yerinin belirlenmesinde kullanılan popüler bir yöntemdir Seçilen faktörler dayalı olarak çok sayıda yer alternatifini değerlendirir Copyright 2011 John Wiley & Sons, Inc.

36 Faktör Derecelendirme Aşamaları
Temel karar faktörlerini belirle Faktörün önemine dayalı olarak her faktöre ağırlıklar ver (Toplam=100) Her yeri her faktöre göre değerlendirmek için bir ölçek oluştur Faktörlere dayalı olarak her yeri değerlendir Faktör ağırlığını o faktörün puanı ile çarp ve her yer için sonuçların toplamını hesapla En yüksek puana sahip yeri seç Copyright 2011 John Wiley & Sons, Inc.

37 Faktör Derecelendirme Örneği
Urban Apparel dağıtım merkezinin yerini seçiminde önemli olduğunu düşündüğü altı faktör belirlemiştir. Altı faktör için beş puanlık bir ölçekte değerlendirilen iki potansiyel yer bulunmaktadır. (1 = kötü, 5 = mükemmel). Altı faktöre ağırlıklar verilmiştir. Copyright 2011 John Wiley & Sons, Inc.

38 Copyright 2011 John Wiley & Sons, Inc.

39 Üçün Parti Lojistiği (3PL) Sağlayıcıları
3PLs diğer firmalara lojistik ve taşıma hizmetleri sağlayan şirketlerdir Lojistikte dış kaynak kullanımında (outsourcing) yaygındır Birçok şirket lojistik faaliyetini temel olmayan faaliyetler olarak görmektedir Lojistik faaliyetleri önemli miktarda varlık gerektirmektedir Büyük maliyet tasarrufu potansiyeline sahiptir 3PL’ler müşterinin tedarik zinciri faaliyetlerinde önemli stratejik rol oynamaktadır Copyright 2011 John Wiley & Sons, Inc.

40 Review (Gözden Geçirme)
Logistics is the business function responsible for transporting and delivering products to the right place throughout the supply chain. There are three different types of logistics: business, which is focused on the movement and storage of goods throughout the entire supply chain; military logistics, which is focused on supporting military needs, and event logistics, which involves organizing and deploying resources in preparation for an event. Logistics impacts the organization on both the inbound and outbound side. On the inbound side it ensures that materials needed for operations are delivered when required. On the outbound side it ensures delivery of products to various customers when needed. Copyright 2011 John Wiley & Sons, Inc.

41 Review Continued Logistics is a function that supports supply chain management by being responsible for the flow of products. It provides SCM with three utilities: place, quantity, and time. Logistics tasks include: transportation, storage, material handling, packaging, inventory control, order fulfillment, and facility layout. Reverse logistics is the process of moving products upstream from the customer back toward manufacturers and suppliers. Copyright 2011 John Wiley & Sons, Inc.

42 Review Continued Transportation is the primary function of logistics that enables logistics to provide place utility. There are five primary modes of transportation: truck, water, air, rail, and pipeline. Cross-docking is a warehouse sorting approach used to reconfigure bundles of product where larger shipments are broken down into small shipments for local delivery in an area. Factor Rating is one tool that can be used to make location decisions. Copyright 2011 John Wiley & Sons, Inc.


"İŞLE 316 TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları