Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
TBMM’nin görev ve yetkileri
Kanun Koymak KHK çıkarma yetkisi vermek Savaş ilanına karar vermek Para basılmasına karar vermek Milletler arası Anlaşmaların onaylanmasını uygun bulmak
2
. Anayasa’yı değiştirmek İç tüzük yapmak KHK’ları onaylamak
OHAL kararlarını onaylamak ve uzatmak Hükümeti Denetlemek:
3
Hükümeti Denetlemek SORU:
Bakanlar kurulu adına sözlü veya yazılı olarak cevaplandırılmak üzere başbakan veya bakanlardan bilgi istemek
4
. GENEL GÖRÜŞME Toplum ve devlet faaliyetlerini ilgilendiren bir konuda mecliste genel kurulda görüşülmesidir Hükümet Siyasi parti grupları En az 20 mv isteyebilir Genel görüşme sonrasında hükümetin siyasi ve cezai sorumluluğunu ortaya çıkaracak bir oylama yapılmaz
5
. MECLİS ARAŞTIRMASI Belli bir konuda bilgi edinmek için yapılan inceleme Genel görüşme usulune tabidir Araştırıması kabul edilirse araştırmanın yürütülmesi özel bir komisyona verilir 3 ay içinde araştırmasını bitiremezse 1 ay süre verilir İlgilileri çağırma yetkisi var Devlet sıralrı ve ticari sırlar araştırma kapsamı dışında
6
. Hazırladığı rapor meclise sunulur
Rapor hakkında genel görüşme açılır Hükümetin siyasi ve cezai sorumluluğu ile ilgili oylama yapılmaz
7
. MECLİS SORUŞTURMASI Başbakan veya bakanların cezai sorumluluğunu araştıran bir denetim aracı Üye tam sayısının1/10’unun önergesi ile istenebilir Genel kurulda gizli oyla karar verebilir Görevi ile ilgili bir cezai sorumluluk gerektiren bir işten dolayı, hangi kanuna vs aykırı olduğu belirtilmeli
8
. Soruşturma komisyonu raporu Meclis Genel Kurulunda görüşülür
Yüce Divan’a sevk edilip edilmeyeceğine karar verilir Üye tam sayısının salt çoğunluğu, gizli oylama ile Meclis kararında rapora bağlı değil Yüce divana sevk edilirse bakanlık düşer Başbakan sevk edilirse hükümet istifa etmiş sayılır
9
. GENSORU Bakanlar kurulu ve hükümetin siyasi sorumluluklarını ortaya çıkarmak Bireysel siyasi sorumluluk Kollektif s.s. Bir parti grubu veya 20 mv adına verilir Gündeme alınıp alınmayacağı görüşülür (toplantıya katılanların salt çoğunluğu ile) Bakanların düşürülebilmesi için üye tam sayısı salt çoğunluğu Yalnızca güvensizlik oyları sayılır
10
Bütçe kanunlarını görüşmek
Parlamentonun en önemli görevlerinden birisi Bütçe Kanunu: devlete ve diğer kamu tüzel kişilerine belli bir süre için ((genelde 1 yıl) kamu gelirlerini toplama kamu harcamalarında bulunma izni veren kanun
11
. Bakanlar kurulu mali yıl başından en az 75 gün önce Meclise sunar
Bütçe komisyonu 55 güniçinde kabul eder TBMM mali yıl başına kadar kabul eder Cumhurbaşkanı bir defa daha görüşülmek üzere meclise gönderemez
12
Kesin hesap kanunu Bütçenin uygulanmasını denetlemek için özel bir kanundur TBMM gelirlerin toplanması ve harcamalarının bütçeye uygunlayan sayıştayın genel uygunluk bildirimine bağlı olarak hazırlanan kesin hesap kanun tasarısını meclis kabul ederse hükümet ibra edilmiş olur
13
. İlgili mali yılın sonundan başlayarak en geç 7 ay sonra Bakanlar Kurulunca Meclise sunulur Sayıştay genel uygunluk bildirimini ilişkin olduğu kesin hesap tasarısının verilmesinden 75 gün içinde Meclise sunar Yeni yıl bütçe kanunu ile meclis gündemine alınır
14
Genel ve özel af ilanına karar
Üye tam sayısının 3/5 i ile karar Anayasaya göre Ormanları yakmak, yok etmek daraltmak af kapsamına alınamaz
15
. YÜRÜTME FONKSİYONU
16
. MADDİ KRİTERE GÖRE: Kişisel somut subjektif işlemleri ifade eder .
ŞEKLİ KRİTERE GÖRE : Yürütme Organı tarafından yapılan işlemler Temel görevi kanunların uygulanması Kanunların uygulanması için düzenleyici ve bireysel işlemler yapmak suretiyle
17
YÜRÜTME İŞLEMLERİ KHK çıkarmak TÜZÜKLER Yönetmelikler
Diğer düzenleyici işlemler
18
Yürütme Organı: Cumhurbaşkanı
Devletin başıdır Türkiye Cumhuriyetini ve Türk Milletinin birliğini temsil eder Anayasanın uygulanması devlet organlarının düzenli ve uyumlu çalışmasını gözetir Temsil ve gözetme yetkileri .
19
Yasama ile ilgili görev ve yetkileri
Gerek görürse yasama yılının ilk günü mecliste açılış konuşması TBMM’yi gerektiğinde toplantıy çağırmak Kanunları yyınlamak Geri göndermek Anayasa değişikliklerini halk oyuna sunmak Anayasa Mahk iptal davası açmak TBMM seçimlerinin yenilenmesine karar vermek
20
Yürütme ile ilgili görevleri
Başbakanı atamak Gerekli görürse B. K. Başkanlık Yabancı devlet temsilcilerini kabul Yabancı devletlere temsilci göndermek Milletler arası anlaşmalrı onaylamak Genel kurmay başkanını atamak MGK’ya başkanlık Sıkıyönetim ve OHAL Kararnameleri imzalama Sürekli hastalık sakatlık vb. ile kişilerin cezalarını kaldırma hafifletme DDK’ya başkan ve üyelerini atamak, araştırma yaptırtmak YÖK üyelerni seçmek Rektörleri atamak
21
Yargı ile ilgili görevleri
Anayasa mahkemesine üye atamak
22
Cumhurbaşkanı işlemleri
Bazı işlemleri tek başına Bazılarını ilgili bakan ve başbakanla KARŞI İMZA KURALI: Sorumsuzluğu kabul edilen Cumhurbaşkanının Başbakan ve Bakanlarla imzaladığı işlemlerde ilgili bakan ve başbakanın sorumlu olması
23
YENİ METİNDE GÖREVLERİ
26
. YARGI FONKSİYONU
27
Bağımsızlık Anayasaya göre yargı yetkisi Türk Milleti adına bağımsız ve tarafsız mahkemeler tarafından yürütülür Hakimler görevlerinde bağımsızdır Hiçbir organ makam ve merci hakimlere talimat veremez, genelge gönderemez Görülmekte olan bir dava ile ilgili olarak mecliste soru sorulamaz, görüşme yapılamaz, herhangi bir beyanda bulunulamaz Yasama ve yürütme organları ile idare mahkeme kararlarına uymak zorundadır. Bu merciler mahkeme kararını değiştiremez geciktiremez
28
Hakimlik teminatı Hakimlere tayin, terfi görevden alma, maaş ve diğer özlük işlerinde güvenceler tanınarak onların her türlü maddi manevi baskıdan uzak görev yapabilmelerine imkan hazırlanması için sağlanan güvencelere denir Anayasada düzenlenmiştir Hakimler savcılar Azlolunamazlar Yasada belirtilen yaştan öönce emekliye sevk edilemezler Aylık ve ödeneklerinden mahrum bırakılamaz
29
Hakimler ve Savcılar Kurulu
Hakimlik teminatının gerçekleştirilebilmesi için hakimlerin Tayin terfi nakil denetim disiplin gibi özlük işleriinin yürütme organı dışında kalan bir organ tarafından yürütülmesi zorunludur
30
görevleri Mesleğe kabul, atama, nakil, kadro dağıtma, meslekte kalması uygun olmayanlar hakkında karar verme Adalet bakanlığının bir mahkemenn kaldırılması veya yargı çevresinin değiştirilmesi tekliiflerini karara bağlama 13 üye iki daireden oluşur Adalet bakanı başkan
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.