Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
HOŞ GELDİNİZ
2
Şimdiki çocuklar lüksü seviyor. Otoriteye kötü ve saygısız davranıyor
Şimdiki çocuklar lüksü seviyor. Otoriteye kötü ve saygısız davranıyor. Yaşlılara iyi davranmıyor, gevezelik yapmayı çalışmaya tercih ediyorlar. Bugünlerde çocuklar zalimce davranıyor. Socrates
3
İnsanın “ilişki ihtiyacı” varolmak için gereklidir.
Aile, çocuğun ihtiyaçlarını karşılayıp onun bu dünyada VAROLMA’sını sağlamak için gereklidir! İnsanın “ilişki ihtiyacı” varolmak için gereklidir. (E.Fromm)
4
ÇOCUK EĞİTİMİ… Çocuk eğitiminde sorumluluk anne ve babasına aittir.
Anne baba bu sorumluluğu başkasına devredemez. Ancak yardım alabilir. Okul, öğretmen vs. hepsi birer yardımcıdır.
5
Çocuğun kişiliğinin temelleri
aile ortamında atılır. Ana- Babalık Bir SANAT’tır Bilgi Beceri gerekir, sevgi gerekir Emek ister, çaba ister.
6
YAYGIN YANLIŞLAR… Eşim çocuğa çok katı davranıyor, ben onu dengeliyorum. Ben çocuğumun en iyi arkadaşıyım. Çocuğum daima kendimden, eşimden önce gelir. Çocuğum hiç hata yapmamalı, hiç acı ve sıkıntı çekmemeli. Çocuğumu mükemmel bir şekilde yetiştirmeliyim.
7
YAYGIN YANLIŞLAR… Ben de çocuktum, geçer.
İyi anne-baba çocuğunu asla cezalandırmamalı. Çocuğumun her şeyi olmalı, hiçbir şeye ihtiyacı olmamalı. Çocuklar kendi hallerinde yetişmeli, müdahale etmeye gerek yok. Çocuğuma zaman ayıramıyorsam da bütün maddi ihtiyaçlarını karşılıyorum.
8
YAYGIN YANLIŞLAR…
10
BIRAKIN ÇOCUĞUNUZ BİRAZ DA MUTSUZ OLSUN
Çocukların bütün istek ve ihtiyaçlarının karşılanması için beklemeyi bilmeyen çocukları hayatta neler bekliyor?
11
BIRAKIN ÇOCUĞUNUZ BİRAZ DA MUTSUZ OLSUN
Çocukların isteklerinin ya da ihtiyaçlarının karşılanması için bazen beklemeleri gerektiğini bilmeleri ve bekleyebilmeyi öğrenmeleri çok önemli.
12
ANNE-BABA TUTUMU Otoriter (Baskıcı) Tutum
Gevşek (Aşırı Hoşgörülü) Tutum Dengesiz ve Kararsız Tutum Aşırı Koruyucu Tutum İlgisiz ve Kayıtsız tutum Güven verici, Destekleyici Tutum
14
OTORİTER TUTUM Anne – baba katı bir disiplin uygular. Çocuk her kurala uymak zorunda bırakılır. Çocuğun kendine olan güvenini ortadan kaldıran, onun kişiliğini hiçe sayan bir tutumdur. SONUÇ: ÇOCUK, USLU, NAZİK, DİKKATLİ OLMASINA KARŞIN, SİLİK ÇEKİNGEN İÇE KAPANIK DIŞTAN DENETİMLİ AŞIRI DERECEDE BOYUN EĞEN
15
AŞIRI HOŞGÖRÜLÜ TUTUM Genelde orta yaşın üzerinde çocuk sahibi olan ailelerde ya da kalabalık yetişkinler grubu içinde tek çocuk olması nedeniyle rastlanmaktadır. Bu ailelerde çocuk insiyatif kullanabilen tek kişidir. Her türlü ihtiyacı kayıtsız şartsız karşılanmaktadır. SONUÇ: BU TÜR ÇOCUKLAR,YETİŞKİN OLDUKLARINDA DA TOPLUMUN VERMEDİĞİ HAKLARI KENDİLERİNE TANIMAYA KALKIŞIRLAR. DOYUMSUZ UYUMSUZ PAYLAŞIM VE İŞBİRLİĞİ YÖNÜNDEN YETERSİZ
16
DENGESİZ VE KARARSIZ TUTUM
Buradaki dengesizlik anne-baba arasındaki görüş ayrılığında olabildiği gibi , anne-babanın davranış biçiminde de olabilir. SONUÇ: ÇOCUK HANGİ KOŞULDA NASIL DAVRANACAĞINI BİLEMEZ. İÇ ÇATIŞMALARI OLAN HUZURSUZ DEĞER YOKSUNU DENGESİZ VE TUTARSIZ
17
KORUYUCU TUTUM Anne-babanın aşırı koruması, çocuğa gerektiğinden fazla kontrol ve özen göstermesidir. Genellikle anne-çocuk ilişkisinde ortaya çıkan bu durumun ardında, annenin duygusal yalnızlığı yatmaktadır. SONUÇ: BU TUTUM ÇOCUĞUN OTONOM BİR BİREY OLMASINI ENGELLER. AŞIRI BAĞIMLI GÜVENSİZ İÇE DÖNÜK SOSYAL İLİŞKİLERİ ZAYIF
18
İLGİSİZ-KAYITSIZ TUTUM
Anne-babanın çocuğu yalnız bırakma, görmezlikten gelerek dışlaması durumudur. İletişim kopukluğu vardır. Bu gruba giren anne-baba hoşgörü ile boşvermeyi birbirine karıştırıyor olabilir. SONUÇ: EBEVEYN İLGİSİZLİĞİYLE, ÇOCUĞUN ÖĞRETMENİNE, ARKADAŞLARINA VE ÇEVRESİNDEKİ EŞYALARA VERDİĞİ ZARAR ARASINDA YAKIN BİR İLİŞKİ BULUNMUŞTUR. SALDIRGAN
19
GÜVEN VERİCİ TUTUM Çocuğun benliğini onaylayan ve kendi benliğini tanımlama özgürlüğü veren davranışlar içerir. Evde kabul edilen ve edilmeyen davranışların sınırları bellidir. Bu sınırlar içinde çocuk özgürdür. Söz hakkı vardır. Duygu ve görüşlerine saygı duyulur. SONUÇ: ANNE-BABA-ÇOCUK/GENÇ İLİŞKİSİ YETİŞKİN-YETİŞKİN ETKİLEŞİMİNE YAKLAŞAN NİTELİKTEDİR. ÖZGÜVEN SAHİBİ SORUMLULUK ALAN GİRİŞİMCİ SOSYAL TUTARLI
20
İHTİYAÇLAR ÖNEMLİ Gerçeklik Terapisi (W.Glasser)
“Her davranış bir hedefe yöneliktir ve maksatlıdır.” Davranışlarımız ihtiyaçlarımızı karşılamaya yöneliktir. İhtiyaçlar karşılandığında DENGE kurulur, UYUM sağlanır. İhtiyaçlar karşılanmadığında DENGESİZLİK söz konusudur ve UYUMSUZLUK ortaya çıkar.
21
İHTİYAÇLAR ÖNEMLİ Çocuk ve ergenlerde temel ihtiyaçlar nelerdir?
1)Ait olma : Diğerlerini sevme ve bağlanma 2)Güçlü olma : Kişisel güce ve yeterliğe ulaşma 3)Özerklik : Özgür olma ve kendini yönetme 4)Eğlenme : Yaşamdan keyif alma, eğlenerek yaşama Çocuk/ergen bu ihtiyaçlarını karşılayacak davranışlar SEÇER ve bu davranışlar ihtiyaçlarını karşılıyorsa DOYUM elde eder, kendini güçlü hisseder ve başarılı bir kimlik geliştirir.
22
İHTİYAÇLAR ÖNEMLİ Çocuk/ergenin temel ihtiyaçlarını karşılama yolları nelerdir? 1) Ait olma ihtiyacı: Çocuğu sevin, sevdiğinizi gösterin, ifade edin, onu yaşantılarınıza ortak edin, duygu ve düşüncelerinizi paylaşın, ona işbirliği yapma fırsatları sağlayın. 2) Güçlü olma ihtiyacı: Ona başarılı olabileceği görevler verin, başarısını fark edin, güçlü yönlerini övün, ona değer verin.
23
İHTİYAÇLAR ÖNEMLİ Çocuk/ergenin temel ihtiyaçlarını karşılama yolları nelerdir? 3) Özerklik ihtiyacı: Kendisi ile ilgili kararlar alma hakkı tanıyın, kararlara onu katın, görüşünü alın, kendisi ile ilgili sorumluluk verin. 4) Eğlenme ihtiyacı: Gülmek, neşelenmek için fırsatları değerlendirin. Oyun ve eğlencenin onun hakkı (gelişim görevi) olduğunu unutmayın!..
24
NELER YAPILMALI? Evde muhabbet ortamı olmalı
Onları adam yerine koyun ve değişik konularda onların da fikirlerini alın. Belli yemekleri mutlaka ailece yiyin.
25
NELER YAPILMALI? Sağlıklı insan ilişkilerinde 3 temel ilke vardır:
1. Koşulsuz Kabul (koşulsuz sevgi ve saygı) 2. Dürüstlük, içtenlik (açıklık, saydamlık) 3. Empatik anlayış (kendini onun yerine koyma)
27
NELER YAPILMALI? • Şunu hep hatırlayın;
“ Başarılı bir çocuğa sahip olmaktan önce gelen şey, sağlıklı bir çocuğa sahip olmaktır.”
29
NE YAPILMALI? Yaşına uygun yapabileceği görevler verin.
Gelişimine uygun görevler vererek sorumluluk duygusunu geliştirmeye çalışın. Kendine güvenmesini sağlayın.
30
BİR KELEBEĞİN DERSİ… “Bir gün, kozada küçük bir delik belirdi; Bir adam oturup kelebeğin saatler boyunca bedenini bu küçük delikten çıkarmak için harcadığı çabayı izledi.
31
NE YAPILMALI? Ondan yapamayacağı şeyler istemeyin.
Onun kapasitesinden daha fazla beklentilere girmeyin.
32
NE YAPILMALI?
33
BAL HİKAYESİ…
35
DOĞRU ORTAM… Ortamın çocuğun mükemmel yetişmesine müsait olması
lazım. Bunların başında; Ev Okul Sokak, sokak arkadaşı ev arkadaşı, ders çalışma arkadaşı Sosyal hayatta insanın diyaloga geçeceği herkes.
37
TUTARLILIK… Anne babanın sözbirliği ve işbirliği yapması disiplin için gereklidir. Tutarlılık disiplin için en önemli ilkelerden biridir. Evde iki baş olmamalı. Kardeşler arası denge!
38
KIYASLAMAYIN… BEŞ PARMAĞIN BEŞİ BİR Mİ?
40
İLETİŞİM… Uyuşturucu kurbanı 16 yaşındaki Melis'in babası Remzi Akpınar'ın son pişmanlığı fayda etmiyor: 'Aileler çocuklarıyla konuşsun. Biz bunu başaramadık. Her sorunu para ile çözmeye çalıştık.' Melis'in ölümünden sonra gözaltına alınan arkadaşlarının hepsi parçalanmış ailelere mensup…
42
OLUMLU KONUŞUN…
43
ÖNEM VERİN…
44
BAŞARI İÇİN: GÜVEN VE DESTEK
Senden ne köy olur ne de kasaba! Sen adam olmazsın! Ben senin zamanındayken... Başarılı olursan severim. Eti sizin kemiği bizim. Çalış.. Çalış... Çalış.. Neyin eksik! Ben olamadım sen ol.. Hele sen bir kazanama!..
46
ÇOK ÖNEMLİ… BESLENME’ sine UYKU’suna dikkat edin.
47
biz hergün kitap OKUYORUZ siz de okuyun
48
Rogers (1980), İnsancıl Yaklaşım;
Eğer insanların işine karışmazsam, onlar kendi başlarının çaresine bakarlar… Eğer insanlara hükmetmezsem, onlar kendilerini idare ederler… Eğer insanlara öğüt vermezsem, onlar kendilerini geliştirirler… Eğer insanları zorlamazsam, onlar kendi kendileri olurlar…
49
KATILDIĞINIZ İÇİN TEŞEKKÜRLER
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.