Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
Kısa süreli hatırlama
2
Atkinson ve Shiffrin; çoklu depo modeli
Bu modelde kısa süreli bellek sınırlı kapasite, tekrar, USB’ye aktarım ve üst biliş ile birlikte betimlenir
3
Baddley ve Hitch; Çalışma belleği
Çalışma belleğinin sözel ve uzamsal (Görsel mekansal) bilgi için ayrı depoları vardır. Dikkatin kontrolü ve yönlendirmesini de merkezi yönetici gerçekleştirir.
4
Kısa süreli bellek görevleri
Kısa süreli bellekte hatırlama iki test ile ölçülmektedir; Brown-Peterson oyalama görevi ve Bellek uzamı Oyalama görevi, kısa bir gecikme aralığından sonra, anlık bellekte kalma süresini nicel olarak gösterir. Tekrarlama yokluğu yaratır
5
Katılımcıya üç tane harf ya da kelimeden oluşan maddeler verilir ve kelimeleri hatırlayacağı sırada da bir oyalama görevi verilir. Hatırlanan madde sayısı, oyalama görevinin süresi 9 saniye olduğunda bile belirgin bir biçimde düşüş göstermektedir
6
Deneme aralıkları ve önceden gelen materyal (ileriye ket vurma) KSB kapasitesini etkilemektedir
7
İleriye dönük bozucu etki
Deneme sayısı arttıkça Maddeler birbirine benzedikçe artmaktadır
8
Bellek uzamı Kısa süreli bellek uzamı; tek bir sunumdan sonra doğru sırada hatırlanabilen en uzun ardışık madde listesidir. Arada herhangi bir oyalama yoktur. Sihirli sayı
9
Bellek uzamını etkileyen faktörler
Uyak Uzunluk-sözelleştirme oranı (beş adet tek heceli mi, beş adet beş heceli mi?, Galce mi İngilizce mi) Rakam/kelime Yazılı isim/çizili resim
10
Bellek kapasitesi ve dünya bilgisi arasındaki ilişki; SAT sınavı
12
Kısa Süreli Hatırlamanın Özellikleri
İşitsel kodlama, Sınırlı kapasite Sınırlı süre Unutmaya yatkınlık USBye aktarım
13
İşitsel kodlama Kelimeler, normalde tınlandıkları şekilde hatırlanırlar Ancak, USB anlamsal kodlama içermektedir, hatırlanması gereken kelimelerin ta kendisini ya da nasıl tınlandığını değil anlamı/yorumu hatırlanır
14
Sachs (1967),katılımcılara bazı paragraflar dinletmiş ve bazen paragrafı keserek katılımcıların belleklerini test etmiştir. Soru en son cümle ise kelimesi kelimesine, 30 saniyeden daha fazla bir süre önce geçen cümle ise cümlenin kelimesi kelimesine ve anlamdaş versiyonları karıştırılmaktadır
15
Sözel /anlamsal ayırımı görev talebinin, hatırlanması istenen maddelerin ve hatırlama stratejilerinin çeşitli kombinasyonlarını yansıtmaktadır. Eğer görev kelime ve rakamlardan oluşan kısa listeleri sadece kısa bir süre için hatırlamaktan ve bunu değişik listeler için art arda tekrar etmekten ibaret ise katılımcı konuşma tabanlı kodlar seçebilir ve pasif tekrar stratejisi kullanabilir.
16
Anlam ifade eden bir materyal kullanıldığında; materyal uzun süre hatırlanmak zorunda olduğunda katılımcı anlamsal kodlama seçer ve özümseyerek tekrar stratejisini kullanır
17
Sınırlı kapasite Gerçekten 5-9 mudur?
KSB kapasitesi uzun süreli bellekten destek almaksızın ve içten tekrarlamanın mümkün olmadığı durumlarda ölçülmelidir çünkü “madde” zaten USB’de yer alan bir birimdir
18
Uno Due Tre Quattro Cinque Sei Sette Otto Nove
19
KSB gerçekten sınırlı bir kapasiteye sahiptir ve kapasitesindeki artışın kaynağı USB ve ondan yardım alarak yaptığı düzenlemelerdir (TRTBJKLGS/ TRT BJK LGS)
20
UNUTMA VE ENGELLEYİCİLER
KSB’te unutma bellek izinde silikleşme ve karışma ile açıklanmakta idi. Ancak KSB’İ engelleyen başka faktörler de vardır Eklenti etkisi Hatırlanması gereken bir listenin sonuna hatırlanması gerekmeyen sabit bir madde eklendiğinde (Tamam, şimdi hatırlayın) en son veya son birkaç maddenin hatırlanma oranı düşer
21
Eğer bu madde aynı modaliteden ise (listenin sonuna eklenen «sıfır» ve «zil sesi»)
22
Ardalan etkisi Bir bilgiyi kısa süreli bellekte saklamaya çalışırken arka fondan gelen sesler bunu olumsuz etkileyebilir. Ancak değişken gürültü beyaz gürültüden daha fazla dikkat dağıtır (bip biiip/ biiip buuup)
23
USB’e aktarım Tekrar tamam ama??
Bilgi mutlaka KSB’te tutularak mı USB’e aktarılır? Kısa süreli belleğinde işitsel bilgi tutamayan KF kendisine 4-7 rakamları okunduğunda sadece 1 rakamı aklında tutabilmektedir. 10 maddelik listeyi USB’inde tutabilir mi?
24
On kelimelik listenin tamamını ezberleyene kadar tekrar edildiğinde o da listeyi kontrol grubundaki katılımcılar kadar hızlı ezberlemektedir.
25
Öğrenilmesi gereken materyal ile uzun süre yüzyüze kalmak onun USB’e aktarılmasını sağlar mı?
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.