Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

YELKEN TRİMİ Dilay Durukan.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "YELKEN TRİMİ Dilay Durukan."— Sunum transkripti:

1 YELKEN TRİMİ Dilay Durukan

2 Polar diyagram Teknenin belirli hızlarda esen rüzgarlarda, rüzgarı aldığı açıya göre tekne hızını gösteren diyagramlardır.

3 TRİM NEDİR? Yelkenlerimizin şeklini değiştirerek, onlardan en yüksek ölçüde verim alabilmemiz için ona uyguladığımız küçük şekil değişiklerine trim deriz.

4 TOR NEDİR? Yelkendeki derinlik miktarı Tor artarsa kuvvet artar.

5 Tor yeri NEDİR? Torun yelken uzunluğu boyuncaki konumu
Tor yeri arkaya kacarsa kuvvet artar.

6 Büküm Nedir? BÜKÜM FAZLA BÜKÜM AZ GÜNGÖRMEZ AÇIK GÜNGÖRMEZ KAPALI
Güngörmez yakasının taşıdığı kavis Bukum arttikca kuvvet azalir. BÜKÜM FAZLA GÜNGÖRMEZ AÇIK BÜKÜM AZ GÜNGÖRMEZ KAPALI

7 • Güngörmezi kapadığımızda tekne orsalamaya,
• Güngörmezi açtığımızda kafayı açmaya meyillidir.

8 ANA YELKEN TRİMİ NELERE DİKKAT EDİLMELİ? TRİMİ ETKİLEYEN ELEMANLAR
Büküm Tor Tor yeri Ana yelken-dümen dengesi Iskota Arka yaka Mandar Palanga Kaningam Araba

9 ANA YELKENDE BÜKÜM Ana yelken ıskotası, bumbayı aşağı çekerek güngörmez yakasını gerer ve bükümü azaltır.

10 Pupa palangası da büküm üzerinde ıskota ile benzer bir etki gösterir
Pupa palangası da büküm üzerinde ıskota ile benzer bir etki gösterir. Ancak ana yelken ıskotası aynı zamanda bumbayı teknenin omurgasına doğru getirirken, pupa palangası sadece aşağı çekme görevini üstlenir. Dolayısıyla palangayı gerdiğimizde de güngörmez yakası kapanır, boşladığımızda açılır.

11 «Pupa» palangası? Pupa palangası genel olarak pupada kullanılır. Bunun sebebi, pupada ana yelken iskotası alındığında, bumbanın aşağı doğru gelme miktarının rüzgar üstüne doğru gelme miktarına oranı, orsaya göre çok daha az olmasıdır. Bu da geniş açılarda giderken iskotanın güngörmez üzerindeki etkisini azaltır. Halbuki orsada durum böyle değildir. Bu sebeple pupa palangası, orsada çok etkili olmayabilir. Ya da pupa palangasının yapacağı işlerin çoğunu araba ve iskota ikilisi zaten yapabilir.

12 ANA YELKENDE TOR Arka Yaka gergisi ise yelkenin alt tarafındaki tor miktarını ayarlar. Alt yakayı gerdiğimizde buradaki tor azalır, boşladığımızda ise artar.

13

14 ANA YELKENDE TOR YERİ Mandar ve kaningam aynı prensiple çalışan trim araçlarıdır. Mandar, anayelkenin tepesini yukarıya doğru çekerken, kaningam karula yakasını aşağı doğru çeker. Mandar ya da kaningam gerildiğinde yelkenin üst ve orta kısmındaki yatay gerginlik azalır. Böylece orsa yakası ve güngörmez yakası birbirine yaklaşır. Bu yaklaşma esnasında orsa yakası sabittir ve güngörmez yakası ona doğru gelir. Dolayısıyla birbirlerine yaklaştıkları zaman tor yeri tam ortada kalamaz, güngörmezin ilerlediği tarafa, yani teknenin başına doğru kayar. Teknenin daha rahat orsaya girmesi saglanir.

15

16 ANA YELKEN-DÜMEN DENGESİ
Ana yelken arabası, ana yelken ıskotasından farklı olarak yelkenin bükümünü (bumbanın yukarı-aşağı hareketini) değiştirmeden yelkenin rüzgar ile olan açısını ayarlar. Araba rüzgaraltına kaydırıldığında rüzgarüstüne çekme azalır. Araba rüzgarüstüne kaydırıldığında ise artar.

17

18 CENOVA/FLOK TRİMİ TRİMİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER Iskota Inhauler Mandar
Araba

19 CENOVADA BÜKÜM Cenova arabasını başa kaydırdığımızda büküm azalır, geriye aldığımızda ise büküm artar. Yelkenin bükümü, olması gerektiğinden az ise, teknemizi rüzgarüstüne çevirdiğimizde önce alt tarafının pırpırladığını görürüz. Bu durumda ise güngörmezi açmamız gerekir. Güngörmez yakasını açmak (bükümü artırmak) için arabayı arkaya alabilir ya da ıskotayı biraz boşlayabiliriz.

20

21 CENOVADA TOR Cenovanın torunu ayarlamada kullanabileceğimiz bir diğer trim aracı ise mandardır. Mandarı kullanarak tor yerini ayarlarız. Mandar gerilince tor öne; mandar boşlanınca ise tor, arkaya (kıça) kayar. Cenova arabası ile de cenovanın alt kısmındaki tor miktarı ayarlanabilir. Cenova arabası ileri alındığında tor artar, geri alındığında ise tor azalır.

22 Inhauler Inhauler cenovanın bükümünü değiştirmez. Inhauler alınarak cenovanın arsa açısı daraltılabilir.

23 HAVAYA GÖRE HAFİF HAVA (olan ruzgardan olabildigince yararlanılmalı)
TORLU BÜKÜMLÜ ORTA HAVA BÜKÜMSÜZ SERT HAVA (yelkenlerdeki kuvvet azaltılmalı) TORSUZ

24 TÜYLER Anayelkendeki tüyler yelkenin çıkışındaki hava akımını gösterir. Kapalı güngörmeze sahip yelkenlerde yelkenin rüzgaraltındaki türbülans artar ve güngörmezdeki tüylerin arkaya kıvrılmasına neden olur; rüzgaraltına yıkılmış tüyler çok kapalı bir güngörmezin işaretidir. Şıkır havada güngörmezdeki tüy %60 arkaya kıvrık %40 uçuşuyor şeklinde olmalıdır

25 TÜYLER İç tüyler pırpırlıyorsa; teknemiz fazla rüzgarüstüne gidiyor demektir Dümenci: Kafayı açmalı veya Trimci: Iskota alınmalı Dış tüyler pırpırlıyorsa; teknemiz fazla rüzgaraltına gidiyor demektir Dümenci: Orsalamalı Trimci: Iskota boşlanmalı(laçka edilmeli)

26 SAĞANAKLARIN KARŞILANMASI
HAFİF HAVA: Rüzgardan maximum yararlanma Iskotalar alınmalı ve büküm azaltılmalıdır. SERT HAVA: Rüzgarın yıpratıcı etkisini azaltma Önce araba sonra gerekirse ıskota boşlanarak büküm arttırılmalıdır. SAĞANAK GEÇTİKTEN SONRA YAPILAN TÜM İŞLEMLER GERİ ALINMALIDIR!

27 DALGALI HAVA Dalgayı kafadan aldığımızda; dalgalara çıkarken hızımız azalıp zahiri rüzgar açımız büyür, çabuk hızlanabilmek ve sürekli değişen zahiri rüzgar açımızdan etkilenmemek için bükümlü yelkenler kullanırız. Dalgaları bordadan aldığımızdaysa dalgalar bizi rotadan düşmeye zorlar, bu durumda rüzgara giriş açımızı korumak için bükümü azaltırız.

28 Asimetrik Balon Simetrik Balon

29 Asimetrikte tack Tack yakası, teknenin baş kısmına bir makara sistemi ile sabitlenir. Bu makara sistemi sayesinde asimetrik balonun tekneye olan uzaklığını ayarlayabiliriz. Tack yakası tekneden uzaklaştığında balon tekneden uzaklaşarak simetrik balona benzer bir form oluşturur. Bu sayede asimetrik balonu daha geniş açılı seyirlerde de kullanabiliriz. Tack yakasının alınması aynı zamanda asimetrik balonun torunu da etkiler. Iskota yakası sabit tutulup tack alındığında tor azalır, boşlandığında ise tor artar. Aynı şekilde tack yakası sabit tutulup ıskota alındığında da tor azalır ve ıskota boşlandığında tor artar.

30 Gönder ve baskı sistemi
Üst baskı Gönder, “baskı sistemi” ile kontrol edilen bir trim aracıdır. Gönderin bir ucu balonun rüzgarüstü yakasına, diğer ucu ise ana direğe bağlıdır. Gönderin ucunun daha yukarıda ya da aşağıda durması, göndere ortasından bağlı olan “alt baskı” ve “üst baskı” ile ayarlanır. Balon gönderi Alt baskı

31 BALON TRİMCİSİNİN GÖZÜ HER DAİM BALONUNDA!
Hafif havada balonun sağlıklı bir şekilde uçuşması için trimcinin sağanakları kontrol etmesi, ekibin de teknenin dengesini korumak için çok sakin hareketler yapması gerekir. Sert havada ise aniden gelen sağanaklar balona çok fazla yük bindireceği için balon trimcisinin hem sağanakları kollayıp hem de dümenciyle konuşarak dümende oluşan kuvveti azaltmak için zamanında hareket etmesi gerekir.

32 Balon trimcisi ile dümenci koordine olmalı!
Sağnakları takip etmeli, balon trimini sağnaklara göre şekillendirmeli, dümenciye haber vermeli. Elindeki yük hakkında dümenciyi bilgilendirmeli.

33 Barber Hauler Barber Hauler gerildiğinde, normalde kıçta olan iskota yakasını çekme noktası, teknenin başına kaydırılabilir. Barber hauler boşken, yelkendeki tor miktarı daha azdır ve rüzgaraltı yakası açıktır. Barber hauler’ı aldığımız durumda ise ıskotanın çekme noktası başa kayar ve yelkendeki tor miktarı artar.

34 Simetrik Balonda Tor Simetrik balonda tor miktarı büyük ölçüde yelkenin kesim şekliyle belirlenir. Ancak ıskota köşelerinin hareketi ile de derinliği ayarlayabiliriz. Gönderi yukarı kaldırdığımızda üst kısımdaki tor artar. Gönderi aşağı indirdiğimizde üst kısımdaki tor azalır. Simetrik balonun alt tarafındaki tor miktarı ise Cenova arabası örneğine benzer şekilde, balon ıskotaları kullanılarak ayarlanabilir.

35 Hafif Havada balon Gönderin ucu yukarıda, Olabildiğince torlu balon
Hafif havada amacımız balonun olabildiğince tekneden uzak bir şekilde uçuşmasını sağlamaktır. Bu nedenle öncelikle daha ince kumaştan yapılan balonları tercih etmeliyiz. Bunun yanında, gönderin balonu aşağıya çekmesini de engellememiz gerekir. Bu nedenle hafif havada gönderin ucu daima kalkık kullanılır. Yelken üzerinde olabildiğince fazla rüzgar taşımak istediğimizden balonu torlu kullanmayı tercih ederiz. Balon tekneden uzakta – barber hauler boşta, Gönderin ucu yukarıda, Olabildiğince torlu balon

36 Orta havada balon Gönderin ağırlığı bu tip bir havada balonun sönmesine sebep vermeyeceğinden, maksimum yelken alanı kullanmak amacıyla gönderin ucu biraz daha aşağıda kullanılabilir. Bu durumda aynı zamanda torun azalması kullanılan yelken alanında artış sağlar.

37 SERT havada balon Cenova triminde olduğu gibi balon trimi yaparken de sert havada kuvveti azaltmaya çalışırız. Balon üzerindeki kuvveti azaltmak içinse kullanılan yelken alanını küçültmemiz gerekir. Bunun için de hafif havada olduğu gibi gönderi yukarı kaldırabiliriz. Balona çok fazla kuvvet binmesi tekneyi baş taraftan batırabilir, istemsiz manevralara sebebiyet verebilir. Bu nedenle öncelikle balonun tekneden fazla uzak olmasını engellememiz gerekir. Balon tekneye yaklaştıkça teknenin stabilitesi artacaktır. Bunun için barber hauler alınabilir, balon ıskotalar yardımıyla tekneye yaklaştırılmış olur.

38 Balon seyrinde de balona baş taraftan fazla kuvvet bindiğinde ekip, ağırlığını teknenin kıç tarafına toplamalıdır. Bu da teknenin stabilitesini artıran bir diğer yöntemdir.

39 PRUVANIZ NETA RÜZGARINIZ KOLAYINA OLSUN 


"YELKEN TRİMİ Dilay Durukan." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları