Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PLANI (BEP)
Y. Doç.Dr. Sezgin Vuran BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PLANI (BEP)
2
Bireyselleştirilmiş eğitim programı nedir?
Bireyselleştirilmiş eğitim programı; özel gereksinimli öğrencilerin eğitsel gereksinimlerin karşılanmasından sorumlu olan aile, öğretmen ve diğer ekip üyelerine yardımcı olan bir araçtır.
3
BEP NE DEĞİLDİR ? Bireysel çalışma kâğıtları değildir.
Yalnızca öğretmeni ilgilendiren bir çalışma programı değildir. Sınıfta problem olarak görülen öğrenciden kurtulma aracı değildir. Bireyi özel olarak etiketleyen bir karar dosyası değildir. Öğrencinin yalnız akademik performansıyla ilgilenen bir gelişim yada kayıt tablosu değildir. Öğretmene ve aileye ek yükler getiren bir ekonomi programı değildir Öğrenciye yapabildiklerinden daha fazla ödev-çalışmayı zorunlu hale getiren bir ev ödevi-çalışma programı değildir.
4
BEP Neden Hazırlanmalı?
Özel gereksinimli öğrencinin ona sunulan hizmetlerden en üst düzeyde yararlanması BEP hazırlama ve uygulama sürecinin sağlıklı işletilmesinden geçer.
5
BEP’ İ GEREKLİ KILAN NEDENLER
Engel türü ve derecesi ne olursa olsun tüm bireyler öğrenebilir. Çocuklarda, dil, problem çözme, zihinsel süreçler, davranışsal özellikler ve öğrenme özellikleri birbirinden farklılık gösterebilir. Aynı ortamda yaşayan çocuklar bile farklıdır. Örneğin, aynı yaş grubunda olup aynı sınıfta eğitim gören çocukların bedensel gelişimleri ve davranışsal özellikleri farklılıklar gösterebilir. Ayrıca, belirtilen bu özellikler her kişide aynı şekilde gelişmez ve bu gelişme de diğer kişilerden farklılık gösterir. Bireylerin zayıf ve güçlü yönleri kendi içinde farklı ilerler.
6
BEP’ İ GEREKLİ KILAN NEDENLER (devam)
Ayrıca, çocukların kendi içindeki özellikleri ve davranışları da farklıdır. Örneğin, bir kişi spor etkinliklerinde çok başarılı; ancak sanatsal faaliyetlerde başarısız olabilir. BEP farklılıkları göze alarak bireyi geliştirmeyi hedefler. Programın daha etkili olmasını sağlayabilmek için öğrencilerin aileleri ya da velileriyle erken, sürekli ve anlamlı ilişkiye girilmelidir. Öğrenciye evde ya da toplumda kendisinden beklenen davranışlar olarak nitelendirilen günlük yaşamında gerekli olan beceriler öğretilmelidir.
7
BEP’in yasal dayanakları
1997 yılında yürürlüğe giren 573 sayılı Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname’nin 4. maddesi f bendi, “Özel eğitim gerektiren bireyler için bireyselleştirilmiş eğitim planı geliştirilmesi ve eğitim programlarının bireyselleştirilerek uygulanması esastır.” diyerek BEP’in hazırlanmasını ve uygulanmasını zorunlu hale getirmiştir.
8
BEP’İN YARARLARI Bireye uygun eğitim hizmetlerinin sunulması,
Bireye uygun ve gerçekçi amaçların belirlenmesi, Bu amaçlarının karşılanıp karşılanmadığını ortaya koymak olarak sıralanabilir. Ayrıca, BEP’ in yararları, ebeveyn, çocuk, öğretmen ve toplum açısından da sıralanabilir.
9
Öğrenci açısından; 1.Öğrenci açısından;
Öğrencinin engelinden kaynaklanan farklı gereksinimlerin neler olduğu belirlenir ve sağlanacak özel eğitim hizmetleriyle öğrencinin bilgi ve beceri eksiklerinin nasıl giderileceği açığa kavuşturulur. BEP bireyi bağımsız bir yaşama hazırlar.
10
Anne – baba açısından 2.Anne-baba açısından;
Ebeveynle okul personeli arasında iletişim aracı görevi görür ve çocuğun gereksinimleri, nelerin sağlanabileceği ve karşılaşılacak sonuçların neler olabileceği konusunda her iki tarafta da eşit söz hakkı sağlar. Ebeveynlerle okul arasındaki görüş farklılıklarının çözümlenmesi konusunda önemli yarar sağlamaktadır.
11
Öğretmen açısından 3.Öğretmen açısından;
Öğretmenin çocuğun hedeflenen amaçlar doğrultusunda ilerlemesini belirlemede uygulama ve değerlendirme aracı olarak işlev görmesine olanak sağlar. Sınıf ortamı, sınıf dışından danışmanlarla ve diğer disiplinlerden gelen kişilerle paylaşılarak sınıf öğretmenin alternatifler geliştirmesini sağlar. Öğretmen için bir plan ve kılavuz görevi görür.
12
BEP NASIL HAZIRLANIR? BEP Süreci 7 Temel Aşamadan Oluşur:
1. Bireyselleştirilmiş eğitim programını hazırlayacak ekibin oluşturulması, 2. Çocuğun eğitsel performans düzeyinin belirlenmesi 3. Uygun eğitim ortamları ve bu ortamlarda sunulacak destek hizmetlerin belirlenmesi 4. Bireyselleştirilmiş öğretim programının hazırlanması 5. Uzun ve kısa dönemli amaçların belirlenmesi 6. Uygun öğretim materyalleri ve öğretim yöntemlerinin belirlenmesi 7. BEP’in uygulanması, izlenmesi ve değerlendirilmesi için sorumluların belirlenerek zaman çizelgesinin hazırlanması ve değerlendirme biçimine karar verilmesi.
13
BEP HAZIRLAMA AŞAMALARI 1. BEP HAZIRLAYACAK EKİBİN OLUŞTURULMASI
Özel eğitim ve kaynaştırma uygulamaları yapılan okul ve kurumlarda, özel eğitim gerektiren bireyler için, BEP’in geliştirilmesi, uygulanması, izlenmesi ve değerlendirilmesi amacıyla BEP geliştirme birimi oluşturulur. Bu birimlerin, yakın çevrelerinde birim kurulamayan kurumlardaki özel eğitim gerektiren bireylere de destek sağlar.
14
BEP’i BEP Geliştirme Birimi Hazırlar.
Kurum müdürü veya görevlendireceği müdür yardımcısının başkanlığında, Gezerek özel eğitim görevi verilen öğretmen, Aile, Özel eğitim gerektiren öğrenci, Rehber öğretmen-psikolojik danışman, Eğitim programları hazırlamakla görevli öğretmen, Özel eğitim gerektiren öğrencinin sınıf öğretmeni veya hazırlanan programın içeriğine uygun branş öğretmeni, Gerektiğinde izleme tanılama ve değerlendirme ekibinden görevli bir kişiden oluşur.
15
Bep Geliştirme Birimi Üyelerinin Görevleri Nelerdir?
Başkan, 1.Birimi oluşturur, üyeleri belirler, toplantıları planlar. 2.Bireyselleştirilmiş eğitim programı geliştirilmesi, uygulanması, izlenmesi ve değerlendirilmesi sürecinde, bireyin gereksinimleri doğrultusunda kurum içi düzenlemeleri yapar. 3. Bireyselleştirilmiş eğitim programı geliştirilmesi sürecinde yapılan çalışmaları, değerlendirmeleri izler, gereksinim duyulan araç-gerecin geliştirilmesi veya sağlanması için özel eğitim hizmetleri kurulu ile eşgüdümlü çalışır.
16
Gezerek Özel Eğitim Görevi Verilen Öğretmen
Kurumun olanaklarına ve bireyin gereksinimlerine göre hazırlanan bireysel eğitim planlarını, kaynaştırma uygulamaları yapılan kurumlar ile özel eğitim kurumlarında uygular. 1.Değerlendirme ölçeklerinin geliştirilmesinde görüşünü bildirir. 2.Gerektiğinde bireye, aileye, öğretmene ve kuruma bilgi verir.
17
Öğretmen 1.Bireyselleştirilmiş eğitim programlarının hazırlanmasında, uygulanmasında ve değerlendirilmesinde etkin görev alır. 2.Planlanan eğitim programlarını uygulamaya dönüştürür. 3.Bireyin gelişimine göre yeni bireysel eğitim programı önerileri hazırlar.
18
Aile 1.Bireyselleştirilmiş eğitim programının geliştirilmesi sürecinde gereksinimleri iletir. 2.Çocuğu ile ilgili hedeflerini ve planlarını belirtir. 3.Eğitim programının uygulanması sırasında çalışmalara etkin bir şekilde katılır, gerektiğinde eğitim araç gereç desteği sağlar.
19
Özel Eğitim Gerektiren Birey
1.Bireyselleştirilmiş eğitim programlarının hazırlanışı sırasında kendi gereksinim ve isteklerini belirtir. 2.Çalışmalara etkin biçimde katılır. 3.Değerlendirme sonrasında çıkan eğitim önlemi ve yöneltme kararında isteğini belirtir.
20
Rehber Öğretmen Psikolojik Danışman
1.Bireyin özel eğitim gereksinimleri doğrultusunda görüşünü belirtir ve bireye rehberlik yapar. 2.Bireyin gelişimini izler.
21
Eğitim Programları Hazırlamakla Görevlendirilen Öğretmen
1.Bireyselleştirilmiş eğitim programlarının hazırlanmasında, uygulanmasında ve değerlendirilmesinde etkin görev alır. 2.Değerlendirme ölçekleri geliştirir. Gereksinim duyulan araç-gerecin geliştirilmesi veya sağlanması için başkan ile eş güdümlü çalışır. 3.Bireyin gelişimine göre yeni bireyselleştirilmiş eğitim programı önerileri hazırlar. 4.Gerektiğinde bireye, aileye, öğretmene danışmanlık yapar
22
Bireyselleştirilmiş eğitim programlarının öğeleri nelerdir?
Öğrencinin o andaki eğitsel işlevde bulunma veya performans düzeyi. Eğitsel performans düzeyi, bulunduğu gelişim evresi ve yaş gibi faktörleri dikkate alınarak belirlenen, bir yılın sonunda gerçekleşecek uzun dönemli amaçlar. Uzun dönemli amaçlara ulaşmayı sağlayacak kısa dönemli amaçlar.
23
Bireyselleştirilmiş eğitim programlarının öğeleri nelerdir?
Öğrenciye sağlanabilecek özel eğitim ve destek hizmetler. Öğrenciye sunulacak olan hizmetlerin ne zaman başlayacağını, devam edeceği ve biteceği süreyi, değerlendirme zamanlarını belirten bir zaman çizelgesi. Öğrenciye sunulacak hizmetlerden sorumlu olan kişiler. BEP’in objektif ölçütlere dayalı olarak hangi araçlarla ve nasıl değerlendirileceği.
24
Performans Düzeyi Ayrıntılı değerlendirme sonuçlarına dayalı olarak hazırlanan, öğrencinin yapabildikleri ve yapamadıklarının betimlenmesidir. İlerlemelerin görülebilmesi için performans düzeyinin betimlenmesi son derece önemlidir, çünkü bu betimlemeler değerlendirme sonuçlarının açık ve anlaşılır hale gelmesini sağlar. Ayrıca, öğrencinin belirli gereksinimlerini tanımlamayı ve öncelik sırasına dizmeyi sağlar
25
Performans düzeyi(devam)
Performans düzeyinde yer alması gereken bilgiler: Belirli bir alanda öğrencinin düzeyini akran grubu ile karşılaştıran bilgiler. Öğrencinin program alanlarına göre yapabildikleri ve yapamadıklarını belirten bilgiler Öğrencinin belirli bir müfredat programına katılımını gösteren bilgiler.
26
1. Performans Düzeyi Örneği:
Öğrencinin şu anki performans düzeyi : Yusuf, 12 yaşında bir erkek öğrencidir. Yusuf konuşamamakta iletişim ihtiyaçlarını jest ve mimiklerle karşılamaktadır. Kişisel bakım ve temizlik becerilerine, giyinme-soyunma becerilerine sahiptir. Tuvalet ihtiyaçlarını bağımsız olarak giderebilmektedir. Kendini, yakın çevresini tanıtabilmektedir. Hava sıcaklığına uygun giyinebilmektedir. Havada-karada olan doğa olaylarını ayıt edebilmektedir. Yusuf renk, şekil, zıtlık, yer, yön ve konum bildiren kavramları ayırt edebilmektedir.
27
DEVAM Rakamları ayırt edebilmekte ve tek basamaklı bir sayı ile tek basamaklı bir sayıyı doğru olarak toplayabilmektedir. Sesin kaynağını bulabilmektedir. Nefes kontrolü çalışmaları yapma, dinleme-izleme becerilerine sahiptir. Yazı araç-gereçlerini kullanabilmektedir. Çizgi çalışmaları yapma, sözcük yazma becerilerine sahiptir. Kendinin ve yakın çevresindeki kişilerin adlarını yazabilmektedir. Renkleri ayırt etmektedir. Boyama yapma,kağıt katlama, malzeme yapıştırma ve kağıt kesme becerilerine sahiptir. Vücudunun bölümlerini hareket ettirebilmektedir. Yerinde dönüşler yapma, top yuvarlama, spor araç-gereçlerini kullanma becerilerine sahiptir. Taşıtları-taşıtları kullananları ayırt edebilir. Yayayı-yolcuyu gösterebilmektedir.
28
DEVAM Bu ölçümleme-özetleme bilgileri,
U.D.A. ve K.D.A. geliştirmek için gereklidir. Bu,öğretim tekniklerini iyileştirmeye, öğrencinin amaçlar doğrultusunda ilerlemesine yardım eder. Ancak,BEP hazırlanması ve ölçümleme sonlandırılmamalıdır.Öğretmen çocukla ilgili veri toplamayı sürdürür.
29
Uzun ve Kısa Dönemli Amaçlar
Uzun dönemli amaç: Öğrencinin bir öğretim dönemi ya da bir öğretim yılı sonunda gerçekleştirmesi istenen davranışlardır. Yıllık amaçlar da denilebilir.
30
Uzun dönemli amaçların seçiminde dikkat edilecek faktörler
Öğrencinin önceki başarısı Öğrencinin varolan performans düzeyi Öğrencinin tercihleri Seçilen amaçları uygulanabilirliği Öğrencinin öncelikli gereksinimleri Amaçların kazanımı için ayrılan zaman
31
Uzun dönemli amaçların yazımı
Öğrencinin varolan performans düzeyi ile ilgili olmalıdır. Uzun dönemli amaç alanı açıkça tanımlanmalı Uzun dönemli amaçlar ölçülebilir olmalı Anlamlı olmalı Kısa dönemli amaçları kapsamalı
32
Kısa dönemli amaçlar ve yazımı
Öğrencinin varolan performans düzeyi ile uzun dönemli amaç arasında kalan ve daha kısa sürede gerçekleştirilen amaçlardır.
33
Uygun amaç yazımı Amaçlar işlevsel olmalı
Gerçekçi ve başarılabilir olmalı Edinim düzeyindeki davranışlarla sınırlandırılmamalı
34
BEP sürecinde ekip üyelerinin işlevleri nelerdir?
BEP sürecinde ekibin her üyesinin farklı işlevleri vardır. Sınıf öğretmeni, öğrenciyi akademik becerilerle ilgili değerlendirip bu konuda gereksinimleri, amaçları ve yöntemleri önerir. Okul rehber öğretmeni davranış sorunlarını belirleyebilir. Özel eğitim öğretmeni programın hem belli bölümlerinin uygulanmasından hem de programın izlenmesi ve değerlendirilmesinden sorumlu olabilir.
35
BEP sürecinde ekip üyelerinin işlevleri nelerdir? (devam)
Değerlendirme öncesi yapılacak çalışmalar tamamlandıktan sonra öğrenci çok yönlü değerlendirilir. Değerlendirmeden elde edilen verileri tartışmak için BEP geliştirme ekibi toplanır. Bilgiler sınıflandırılır ve planlama için yazıya dökülür. Öğrencinin gereksinimlerine cevap verebilecek eğitim ortamları belirlenir. Bu ortamlar öğrencinin anne babası ile birlikte gözden geçirilmelidir. Ekipteki uzmanlardan biri aileye bu çalışma için rehberlik etmelidir. Uzun ve kısa dönemli amaçların belirlenmesi, özel eğitim ve destek hizmetler için zaman çizelgesinin hazırlanması, değerlendirme zamanlarına ve biçimine karar verilmesi için ekip toplantılar yapar. Bu toplantılara, anne babanın katılımı önemlidir. Ayrıca bu onların görevidir.
36
BEP sürecinde ekip üyelerinin işlevleri nelerdir? (devam)
Öğrencinin, özel gereksinim alanları, eğitim amaçları ve bu amaçların hangi ortamlarda kimlerin sorumluluğunda gerçekleşeceği belirlendikten sonra öğrenci bireyselleştirilmiş öğretim planları (BÖP) geliştirilir. BEP öğrencinin eğitim gereksinimlerinin genel bir planını içerirken BÖP gereksinim olan her alanda öğretimin ayrıntılı olarak planlanması anlamına gelir. Programda yer alan her bir amacın gerçekleştirilmesinden kimin sorumlu olduğunun mutlaka belirlenmesi gerekir. Eğer belirlenemezse bu öğrencinin gelişimine olumsuz yansıyabilir. Örneğin, kaynaştırmaya devam eden bunun yanı sıra destek hizmet alacak olan öğrencinin programında kimin neden sorumlu olduğu belirtilmezse sınıf öğretmeni bazı amaçları özel eğitim öğretmeninin sorumluluğunda, özel eğitim öğretmeni de sınıf öğretmeninin sorumluluğunda olduğunu düşünerek atlayabilir.
37
ÖĞRETİM PLANI BöP: BEP’ te ,öğrencinin gereken davranışları kazanması için,öğrencinin ve çalışanların yapması gerekenleri ayrıntılı,belirgin ve açıkça ifade eden plandır Günlük, haftalık veya aylık olarak geliştirilebilir. BÖP’ te işlenen amaçlar BEP’ teki kısa dönemli amaçlarımızdır. BEP’ te yer alan uzun dönemli amaçlara ulaşmak için kısa dönemli amaçlarımızı nasıl öğreteceğimiz konusunda bize yol gösterecek planlardır.
38
Tüm hizmet planları: bireyselleştirilmiş eğitim programı ve öğretim (uygulama) uyarlamaları
Tüm hizmet planı, BEP’nın, bireysel öğretim (uygulama) planlarını da kapsayacak şekilde hazırlanmasıdır. Tüm hizmet planlarının birinci bölümünü BEP, ikinci bölümünü ise programın öğretime uyarlanması oluşturur. Öğretim uyarlamaları, çocuğun öğretiminden sorumlu öğretmen tarafından yapılır.
39
Öğretim uyarlamaları (devam)
Bu uyarlamalar öğrencinin BEP’nda belirlenen kısa dönemli amaçların günlük plana yerleştirilmesi, günlük rutinlerin özel gereksinimli çocuğa daha fazla öğretim zamanı kazandıracak şekilde planlanması, fiziksel çevrenin düzenlenmesi, iletişim fırsatlarının yaratılması ve kullanılması, öğretim tekniklerinin nasıl kullanılacağının açıkça yazılması, sonuçlarının kaydedilmesi ve değerlendirilmesini içerir.
40
BEP te yer alan amaçların günlük plana aktarılması
BEP’da yer alan amaçların öğretime uyarlanmasında öğrencinin tüm hizmet planında belirlenen yıllık ve kısa dönemli amaçları başarması için gereken strateji ve adımlar daha belirgin şekilde tanımlanır. Bu tanımlar öğretmenin günlük planlarında yerini bulur. Özel gereksinimli öğrenci için BEP’a dayalı gerekli uyarlamaların yapılması öğrencinin okulda aldığı gerçek öğretim programı ile BEP arasındaki bağlantıyı sağlamak gibi önemli bir yarara sahiptir. Gerek bireyselleştirilmiş eğitim programları gerekse özel gereksinimli öğrenciye uyarlanmış günlük planlarda temel bilgiler benzer olmakla birlikte bu bilgiler okulun, sınıfın koşullarına ve öğrencinin gereksinimlerine göre değişiklik gösterebilmektedir.
41
Özel gereksinimli öğrenciler için öğretim etkinliklerinin planlanması
Günlük planınızda resim-iş dersini planlıyorsunuz ve uzun dönemli amacınız “makasla kesme” becerisini geliştirmek. Sınıfınızda 12 öğrenci var. Bu öğrencilerinizin on tanesi normal planı izliyor. İki öğrenciniz ise özel gereksinimli ve onların bireyselleştirilmiş eğitim planlarında da “makasla kesme” becerisinin öğretimi amaçlanmış. Fakat her iki öğrencinizin düzeyi birbirinden farklı. Öğrencilerinizden biri (A) makası tutma, açma-kapama, rasgele kesme becerilerine sahip, diğeri öğrenci (B) ise henüz makası tutamıyor ve hatta makas tutmanın ön koşulu olabilecek baş ve işaret parmakları kapatıp açmaya dayalı “kerpeten” hareketini yapmakta beceriksiz. Böyle bir durumda planınıza üç amaç yerleştirmelisiniz. On öğrenciniz için ortak bir amaç, diğer iki öğrenciniz içinse ayrı ayrı iki amaç yazabilirsiniz.
42
ÖRNEK Ders: Resim-iş Beceri: Makasla Kesme
Amaç:Öğrenciler verilen basit şekli makasla keserek çıkartırlar. A öğrencisi, kalın çizgiyi izleyerek 10x10 cm ebadındaki beş adet kağıdın dördünü hatasız makasla keser. B öğrencisi, 10 adet küçük küpten(1x1cm) sekizini düşürmeden şeker maşası ile tutarak bir kaptan diğerine aktarır. YöntemGerektiğinde öğrencilere sözel olarak yardım. Akran desteği, Öğretmen yardımcısı kendi araç setini kullanarak, eş zamanlı ipucu ile öğretim. Aşamalı yardım
43
24.12.2018 Adı Soyadı: Sınıfı: No: Ders/Ünite:MATEMATİK
ÖLÇÜLER ( ) Ders/Ünite: MATEMATİK GEOMETRİ ( ) Öğretim Teknikleri Araçlar Sorumlu Değerlendirme Tekniği Uzun Dönemli Amaçlar 1. Ölçüleri kavrar Uzun Dönemli Amaçlar: 1. Geometrik şekiller arasındaki ilişkiyi kavrar Basamaklandırılmış yöntem Açık anlatım yöntemi Anlatım Model olma Fiziksel Yardım Sözel İpucu Soru cevap Sayı çubukları Resimli kartlar Saat Abaküs Plastik geometrik şekiller Metre Para Ders öğretmeni Kotrol Listeleri Ölçü araçları Gözlem Öğretmen Yapımı testler Kısa Dönemli Amaçlar: 1.1 Standart olmayan uzunluk ölçüleriyle ölçme yapar 1.2 Metreyi bilir 1.3 Litreyi ve yarım litreyi tanır 1.4 Saati bilir 1.5 Saati okur 1.6 Zaman ölçülerinden dakikayı bilir 1.7 Parayı tanır 1.1 Eğri, doğru ve doğru parçasını tanır 1.2 Dik, paralel ve kesişen doğrular çizer 1.3 Kareyi tanır 1.4 Karenin çevresini hesaplar 1.5 Dikdörtgeni tanır 1.6 Dikdörtgenin çevresini hesaplar 1.7 Üçgeni tanır 1.8 Daireyi tanır
44
24.12.2018 Adı Soyadı: Sınıfı : No: Ders/Ünite : MATEMATİK/
RİTMİK SAYMALAR ( ) Ders/Ünite : MATEMATİK SAYILAR ( ) KÜMELER ( ) Ders/Ünite : MATEMATİK/ İŞLEMLER ( ) Uzun Dönemli Amaçlar: 1.100 kadar ritmik sayma, yazma ve okum becerisi kazanır 1. Doğal sayıları kavrar. 2.Zaman, yer ve sayılar arasındaki ilişkiyi kavrar 1. Kümeyi kavrar 2. Sayılar arasındaki ilişkiyi kavrar 1. Toplama ve çıkarma işlem yapma becerisi kazanır Kısa Dönemli Amaç: 1.1 Birer ritmik sayma 1.2. Beşer ritmik sayma 1.3. Onar ritmik sayma 1.4. İkişer ritmik sayma 1.5. Üçer ritmik sayma 1.6. Dörder ritmik sayma 1.1. Bir basamaklı doğal sayıları kavrar doğal sayısını kavrar 1.3. iki basamaklı doğal sayıları kavrar 1.4. üç basamaklı doğal sayıları kavrar 1.5. Dört basamaklı sayıları kavrar 2.1. Tek ve çift doğal sayıları tanır 1.1 Denk kümeyi kavrar 1.2 Eşit kümeyi kavrar 1.3 Boş kümeyi kavrar 2.1 Sıra bildiren sayıları kavrar 2.2 Tam sayıları kavrar 2.3 Romen rakamlarını tanır 1.1 Doğal sayılarla eldesiz toplama işlemi yapar 1.2 Doğal sayılarla eldeli toplama işlemi yapar 1.3 Toplama işlemi içeren problemleri kurma ve çözme becerisi gelişir. 1.4 Doğal sayılarla onluk bozmayı gerektirmeyen çıkarma işlemi yapar 1.5 Doğal sayılarla onluk,yüzlük,binlik bozmayı gerektiren çıkarma işlemi yapar. 1.6 Çıkarma işlemi içeren problemleri kurma ve çözme becerisi gelişir.
45
24.12.2018 Ders Matematik Sınıfı 10-12-A Ünite / Konu Ritmik Sayma
Hedef Birer ritmik sayar Davranışlar 1.1’ den başlayarak 100 e kadar ritmik sayar 2. Verilen bir sayıdan başlayarak 100 e kadar ritmik sayar 3. Verilen bir sayıdan başlayarak ileriye doğru ritmik sayar. dan başlayarak geriye doğru ritmik sayar 5. Verilen Herhangi bir sayıdan başlayarak ritmik sayar Öğretimin Yapıldığı Yer Sınıf Araç Gereçler Abaküs, defter, kalem Öğretimde Kullanılan Yöntem ve Teknikler Basamaklandırılmış yöntem Süre 40x2 Dersin İşlenişi Öğrencilere bugün birer ritmik sayma yapılacağı konusu söylenir. Önce sınıfta ritmik sayma çalışması tarafımdan yapılır. Geriye ve ileriye doğru ritmik çalışma 100 e kadar yapılır. Öğrencilere tek tek 100 e kadar birer ritmik sayma çalışması yaptırılır. 100 den başlayarak geriye doğru ritmik sayma çalışması öğrencilerle tek tek yapılır. Öğrencilerin doğru davranışları pekiştirilir. Değerlendirme 1.1’ den başlayarak 100 e kadar ritmik sayabiliyor mu 2. Verilen bir sayıdan başlayarak 100 e kadar ritmik sayabiliyor mu 3. Verilen bir sayıdan başlayarak ileriye doğru ritmik sayabiliyor mu dan başlayarak geriye doğru ritmik sayabiliyor mu 5. Verilen Herhangi bir sayıdan başlayarak ritmik sayabiliyor mu Yukarda ki sorular öğrencilere tek tek uygulanacaktır. Planın Uygulanmasına ilişkin esaslar Ders amacına uygun işlenmiştir
46
24.12.2018 Ders Matematik Sınıfı 10-12-A Ünite / Konu
İkişer. üçer ritmik sayma Hedef 1.İkişer Ritmik sayar 2. Üçer ritmik sayar Davranışlar 1.2’ den başlayarak 100 e kadar ikişer ritmik sayar 2. Verilen bir sayıdan başlayarak 100 e kadar ikişer ritmik sayar 3. Verilen bir sayıdan başlayarak geriye doğru ikişer ritmik sayar. 4. 3’den başlayarak 100 e kadar üçer ritmik sayar 5. Verilen bir sayıdan başlayarak 100 e kadar üçer ritmik sayar 6. Verilen bir sayıdan başlayarak geriye doğru üçer ritmik sayar 7. Üçer ritmik saymaya dayalı bir dizide verilmeyen sayıyı bulur Öğretimin Yapıldığı Yer Sınıf Araç Gereçler Abaküs, defter, kalem Öğretimde Kullanılan Yöntem ve Teknikler Basamaklandırılmış yöntem Süre 40x2 Dersin İşlenişi Öğrencilerle daha önce çalışmış olduğumuz beşer ritmik sayma çalışması hatırlatılır. Bugünde sizlerle ikşer ritmik sayma ve üçer ritmik sayma çalışması yapacağız diyerek dikkatleri çekilir. Önce tarafımdan ikişer ritmik sayma yapılır. Verilen bir sayıdan başlayarak ritmik sayma çalışması yapılır. Daha sonra onar üçer ileriye ve geriye doğru ritmik sayama çalışması yapılır. Tarafımdan tahtaya ikişer, üçer ritmik olarak 100 e kadar yazılır. Öğrencilerde defterlerine yazarlar. Öğrencilerin doğru davranışları pekiştirilir. Öğrencilere tek tek ikişer, üçer ritmik sayma çalışması yaptırılır. Değerlendirme Planın Uygulanmasına ilişkin esaslar Ders amacına uygun işlenmiştir
47
Adı- Soyadı: Serkan YILMAZ Doğum Tarihi: 21.12.1994 Cinsiyeti: Erkek
ÖĞRENCİ TANIMA FORMU ÖĞRENCİNİN: Tarih: Adı- Soyadı: Serkan YILMAZ Doğum Tarihi: Cinsiyeti: Erkek Engel Türü: Hafif düzeyde öğrenme güçlüğü Daha önce eğitim aldı mı? ( ) Evet ( X ) Hayır Aldıysa hangi kurumda ne kadar süre? Bu okula ne kadar süredir devam ediyor: 4.Yıl Görüşülen kişi: ANNENİN: Adı- Soyadı: Nimet YILMAZ ( X ) Öz ( ) Üvey- ( X ) Sağ ( )Ölü Öğrenim Durumu: İlkokul İşi: Ev Hanımı Sağlık Durumu: İyi BABANIN: Adı- Soyadı: Ahmet YILMAZ ( X ) Öz ( ) Üvey- ( X ) Sağ ( )Ölü İşi: Çiftçi Sağlık Durumu: İyi EVLİLİK DURUMLARI: ( ) Akrabalık – ( X ) İlk Evlilik - ( ) İkinci Evlilik - ( ) Daha fazla KARDEŞLER: Doğum nerede ve nasıl oldu? ( Zor- Kolay): Zor Çocuk ilaç kullanıyor mu? / Kullandığı ilaç: Çocuk ne zaman yürümeye başladı?: 1.5 yaşında
48
24.12.2018 İLKOKUMA YAZMA BECERİLERİ KONTROL LİSTESİ
- : YAPAMAZ Y: YARDIMLA YAPAR +: YAPAR UD:UYGUN DEĞİL 1.Yazmaya uygun şekilde oturur. + 2. Yazma araçlarını uygun şekilde kullanır. 3. Çizgi çalışmaları yapar. 4. Cümleleri okur. 5. Cümleleri yazar. 6. Cümleyi sözcüklere ayırır. 7. Sözcükleri okur. 8. Sözcükleri yazar. 9. Sözcüklerden yeni cümleler oluşturur. - 10. Heceleri okur. 11. Heceleri yazar. 12. Hecelerden yeni sözcükler oluşturur. 13. Harfleri okur. 14. Harfleri yazar. 15. Harflerden yeni sözcükler oluşturur. 16. Kısa bir öyküyü okur. 17. Öyküdeki soruları yanıtlar. 18. İki kıtalık bir şiiri bakmadan okur.
49
PERFORMANS DÜZEYİ İLK OKUMA – YAZMA BECERİLERİ
Serkan, yazmaya uygun şekilde oturmakta, yazma araçlarını uygun şekilde kullanmakta çizgi çalışmaları yapmakta, verilen fiş cümlelerini okuyup yazmakta, verilen fiş cümlelerini sözcüklerine ayırabilmekte, fiş cümlelerinin sözcüklerini, hecelerini, harflerini okuyup yazmakta,sözcüklerden yeni cümleler hecelerden de yeni sözcükler oluşturabilmektedir. Serkan, kısa bir öyküyü okuyabilmektedir. Serkan, okuduğu hikayeyi anlatamamakta ve sorulan soruları yanıtlayamamaktadır. En az iki kıtalık bir şiiri ezberleyememektedir.
50
GEREKSİNİM ÖZETİ Matematik becerileri Sayılar İşlemler
Geometrik şekiller İlk okuma yazma becerileri Resim becerileri Renk kavramı
51
GEREKSİNİM ÖNCELİĞİ İLKOKUMA YAZMA BECERİLERİ
En az iki kıtalık bir şiiri ezberler Okuduğu kısa bir hikayeyi anlatır. Okuduğu hikayedeki soruları yanıtlar.
52
UZUN DÖNEMLİ AMAÇLAR Serkan, ana renkleri (kırmızı, sarı, mavi, yeşil) gösterme ve adlarını söyleme becerileri kazanır. Serkan, ara renkleri (beyaz, siyah, pembe) gösterme ve adlarını söyleme becerileri kazanır. Serkan, geometrik şekilleri (daire, üçgen, kare, dikdörtgen) gösterme ve adlarını söyleme becerilerini kazanır. Serkan, 0’dan 100’e kadar 2’şer 2’şer sayma becerisi kazanır. Serkan, 0’dan 100’ekadar 5’er 5’er sayma becerisi kazanır. Serkan, arasındaki nesneleri sayar. Serkan, arasındaki tamamlanmamış sayılarda eksik olan sayıları söyler. Serkan, 0’dan 100’e kadar 1’er 1’er sayar. Serkan, +, -, x, : sembollerini tanıma becerisini kazanır. Serkan, iki basamaklı doğal sayılarla eldeli toplama işlemi yapar. Serkan, iki basamaklı doğal sayılarla deste bozarak çıkarma işlemi yapar. Serkan, iki basamaklı doğal sayılarda deste bozmasız çıkarma işlemi yapar. Serkan, okuduğu kısa hikayeyi anlatır. Serkan, okuduğu hikayedeki soruları yanıtlar. Serkan, bakmadan en az iki kıtalık şiiri ezbere okur.
53
K.D:A.1: Öğrenci şiirin birinci kıtasının birinci mısrasını okur.
U.D.A: Serkan, bağımsız olarak iki kıtalık bir şiiri bakmadan (ezbere) söyler. K.D:A.1: Öğrenci şiirin birinci kıtasının birinci mısrasını okur. Ö.A.1: Serkan, Okulumuz şiirinin “geçen yıl bilmiyordum” mısrasını bağımsız olarak %100 ölçütünde okur. K.D.A:2: Öğrenci şiirin birinci kıtasının birinci mısrasını bakmadan söyler. Ö.A.1: Serkan, Okulumuz şiirinin “geçen yıl bilmiyordum” mısrasını bakmadan bağımsız olarak %100 ölçütünde söyler. K.D:A:3: Öğrenci şiirin birinci kıtasının ikinci mısrasını okur. Ö.A.1: Serkan, Okulumuz şiirinin “okumayı yazmayı” mısrasını bağımsız olarak %100 ölçütünde okur. K.D.A.4: Öğrenci şiirin birinci kıtasının ikinci mısrasını bakmadan söyler. Ö.A.1: Serkan, Okulumuz şiirinin “okumayı yazmayı” mısrasını bağımsız olarak %100 ölçütünde bakmadan söyler. K.D.A.5. Öğrenci şiirin birinci ve ikinci mısrasını okur. Ö.A.1. Serkan, Okulumuz şiirinin “geçen yıl bilmiyordum, okumayı yazmayı” mısrasını bağımsız olarak %100 ölçütünde okur. K.D.A.6. Öğrenci şiirin birinci ve ikinci mısrasını bakmadan söyler. Ö.A.1: Serkan, Okulumuz şiirinin “geçen yıl bilmiyordum, okumayı yazmayı “ mısrasını bağımsız olarak %100 ölçütünde bakmadan söyler.
54
ÖMER SOLAKLIOĞLU MİLLİ MENSUCAT İ.O SEYHAN - ADANA
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.