Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanEmilio Gómez Espinoza Değiştirilmiş 6 yıl önce
1
7143 SAYILI BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA İLİŞKİN KANUN
5 HAZİRAN 2018
2
Kamuya olan borçların yapılandırılarak ödenmesi
Mevcut ve muhtemel ihtilafları sulh yoluyla sonlandırılması Matrah ve vergi artırımı yoluyla vergilemede öngörülebilirliğin artırılarak geçmiş vergilendirme dönemleri ile ilgili olası risklerin ortadan kaldırılması İşletme kayıtlarının fiili durumlarına uygun hale getirilerek kayıtlı ekonomiye geçişin teşvik edilmesi Yurt içi ve yurt dışındaki bazı varlıkların milli ekonomiye kazandırılması
3
KANUNA GENEL BAKIŞ MADDE İÇERİK 1. Madde Kapsam ve tanımlar 2. Madde
Kesinleşmiş alacaklar 3. Madde Kesinleşmemiş veya dava safhasında bulunanlar 4. Madde İnceleme ve tarhiyat safhasında bulunan işlemler 5. Madde Matrah ve vergi artırımı 6. Madde İşletme kayıtlarının düzeltilmesi 7. 8. Maddeler Sosyal Güvenlik Kurumu alacakları 9. Maddeler Ortak hükümler 10. Madde Diğer hükümler 11. Madde Müçbir sebep hali sonlandırılan bazı yerlerdeki beyan ve bildirimler 3
4
KAPSAM (I): Alacaklı İdare Açısından
Maliye Bakanlığına Gümrük ve Ticaret Bakanlığına Sosyal Güvenlik Kurumuna İl Özel İdarelerine Belediyelere YİKOB TOBB TESK TÜRMOB TÜRKİYE BAROLAR BİRLİĞİ’NE olan borçlar Kanun kapsamında yapılandırılacak
5
KAPSAM (II): Alacak Türleri Açısından
VERGİLER Gelir vergisi Kurumlar vergisi Katma değer vergisi Özel tüketim vergisi Motorlu taşıtlar vergisi Emlak vergisi Çevre temizlik vergisi Gümrük vergisi Diğer vergiler SOSYAL GÜVENLİK PRİMLERİ Sosyal güvenlik primleri İdari para cezaları, Gecikme cezaları, faiz ve zamları VERGİ CEZALARI Vergi cezaları, faizleri ve gecikme zamları Gümrük idari para cezaları
6
KAPSAM (II): Alacak Türleri Açısından
Trafik Para Cezaları Askerlik, Seçim, Nüfus Para Cezaları Karayolu Taşıma Kanununa göre kesilen para cezaları Karayollarından usulsüz geçişler nedeniyle kesilen para cezaları RTÜK idari para cezaları
7
KAPSAM (II): Alacak Türleri Açısından
Büyükşehir belediyeleri ve diğer belediyeler ile su ve kanalizasyon idarelerinin; Su, atık su Katı atık ücretleri Yol katılım payları Muhtelif ücretlerden kaynaklı alacakları ile zam ve faizleri
8
KAPSAM (II): Alacak Türleri Açısından
Öğrenim katkı kredisi ve öğrenim kredisi borçları Ecrimisiller Haksız alınan destekleme ödemeleri Kaynak kullanımı destekleme fonu Taşınmaz kültür varlıklarının korunmasına katkı payı (YİKOB tarafından tahsil edilecek)
9
KAPSAM (II): Alacak Türleri Açısından
SOSYAL GÜVENLİK PRİMLERİ Sigorta primleri, topluluk ve işsizlik sigortası primleri Sosyal güvenlik destek primi Emeklilik keseneği ve kurum karşılığı Genel sağlık sigortası primi İdari para cezaları Gecikme cezaları, faiz ve zamları kanun kapsamında ödenebilecek.
10
KAPSAM (II): Alacak Türleri Açısından
TOBB, TESK, TÜRMOB, TÜRKİYE BAROLAR BİRLİĞİ Üyelerinin aidat borçları Odaların birliğe olan borçları
11
Vergilerde Dönem Kanun kapsamı 31 Mart 2018 tarihi esas alınarak düzenlenmiştir. Vergiler için bu tarihten önceki vergilendirme dönemleri kapsama girmektedir. Beyannameli mükellefiyetlerde bu tarihten önce verilmesi gereken beyannameler kapsama alınmıştır. Vergilendirme dönemi 15 gün olan beyannamelerde, beyanname verme süresinin son günü 31 Mart 2018 ve öncesi olanlar kapsama girmekte, son günü Nisan/2018 ayına sirayet edenler girmemektedir. Aylık verilmesi gereken beyannamelerde Şubat/2018 dönemi kapsama girmekte, Mart/2018 dönemi kapsama girmemektedir. 3 aylık verilmesi gereken beyannamelerde /2017 dönemi kapsama girmekte, /2018 dönemi kapsama girmemektedir.
12
Vergilerde Dönem 2018 yılına ilişkin 31/03/2018 tarihinden önce tahakkuk eden motorlu taşıtlar vergisi (ikinci taksit hariç) kapsama girmektedir. 2018 yılında ödenmesi gereken geçici vergi kapsama girmemektedir. 2017 yılı gelir vergisinin ikinci taksiti (temmuz ayında ödenen) kapsama girmemektedir. 2018 yılına ilişkin emlak vergisi ile işyeri ve diğer şekillerde kullanılan binalara ait çevre temizlik vergisi kapsama girmemektedir.
13
RTÜK idari para cezaları
Cezalarda Dönem tarihinden önceki tespitlere dayanılarak kesilen/ kesilmesi gereken Usulsüzlük Cezaları Özel usulsüzlük cezaları tarihinden önce verilen Trafik Para Cezaları Karayolu Taşıma Kanununa göre kesilen para cezaları Karayollarından usulsüz geçişler nedeniyle kesilen para cezaları Askerlik, Seçim, Nüfus Para Cezaları RTÜK idari para cezaları
14
Diğer Alacaklarda Dönem
Vergi, vergi cezaları ve kapsama giren idari para cezaları dışında kalan amme alacaklarında dönem yerine vade tarihi esasına dayanan düzenleme yapılmıştır. Kanunun yayımlandığı tarih itibarıyla vadesi geldiği halde ödenmemiş ya da ödeme süresi geçmemiş bulunan ve vergi dairelerince 6183 sayılı Kanun hükümlerine göre takip edilen asli ve fer’i amme alacakları kapsamdadır.
15
KAPSAMA GENEL BAKIŞ Vergi Dönem + Beyanname Tarihinin Son Günü <
Usulsüzlük ve Özel Usulsüzlük Cezaları Tespit Tarihi İdari Para Cezası Verilme Tarihi Kapsamdaki Diğer Alacaklar Vade Tarihi + Ödeme Süresi Geçmemiş (kanunun yayım tarihi)
16
KESİNLEŞMİŞ ALACAKLAR (I)
Kesinleşmiş Kamu Alacaklarında; Alacak asıllarının (vergiler, diğer alacaklar) tamamı, Gecikme faizi, gecikme zammı ve cezai faiz gibi fer’i alacaklar yerine Yİ-ÜFE tutarı, ödenecektir. Vergi aslına bağlı olarak kesilen cezaların tamamının, Gecikme faizi, gecikme zammı ve cezai faiz gibi fer’i alacakların tamamının, tahsilinden vazgeçilecektir.
17
KESİNLEŞMİŞ ALACAKLAR (II)
Mevcut Alacaklar Tahsil Edilecek Alacaklar Vazgeçilecek Alacaklar Vergi Gecikme Faizi Gecikme Zammı Vergi Ziyaı Cezası V.Z.C.’na Ait Gecikme Zammı Vergi Yİ-ÜFE ------ Gecikme Faizi Gecikme Zammı Vergi Ziyaı Cezası V.Z.C.’na Ait Gecikme Zammı
18
KESİNLEŞMİŞ ALACAKLAR (III)
Vergi aslına bağlı olmayan; Usulsüzlük cezaları Özel usulsüzlük cezalarının YARISI ödenecek, kalanının tahsilinden vazgeçilecektir. Trafik, seçim, askerlik, nüfus para cezaları ile köprü ve otoyollardan usulsüz geçişler için kesilen para cezaları ile RTÜK para cezalarının tamamı, faizleri yerine Yİ-ÜFE tutarı ödenecek, faizlerin tahsilinden vazgeçilecektir. İştirak nedeniyle kesilmiş vergi cezalarını yarısı ile bu tutara ilişkin gecikme zammı yerine Yİ-ÜFE tutarı ödenecek, cezanın kalan yarısının ve bu cezaya bağlı gecikme zammının tahsilinden vazgeçilecek. 6183 sayılı Kanun kapsamında tahakkuk ettirilen %10 Haksız çıkma zamları da asli alacak olarak, 7143 sayılı Kanun kapsamında yapılandırılabilecektir.
19
KESİNLEŞMİŞ ALACAKLAR (II)
Mevcut Alacaklar Tahsil Edilecek Alacaklar Vazgeçilecek Alacaklar Usulsüzlük Cezası Özel Usulsüzlük Cezası İdari Para Cezası İPC’ye Ait Faizler Usulsüzlük Cezasının %50’si Özel Usulsüzlük Cezasının % 50’si İdari Para Cezası Yİ-ÜFE Usulsüzlük Cezasının % 50’si Özel Usulsüzlük Cezasının % 50’si ------ İPC’ye Ait Faizler
20
KESİNLEŞMİŞ ALACAKLAR (Örnek 1)
26/10/2016 vadeli TL katma değer vergisi süresinde ödenmemiştir. Bu Kanunun yayımı tarihine kadar 1.885,01 TL gecikme zammı hesaplanmıştır. Kanunun yayımı tarihi itibarıyla toplam borç tutarı 9.085,01 TL’dir. Söz konusu borcun 7143 sayılı kanun hükümlerine göre ödenmesi halinde ödenecek olan tutar ve vazgeçilen alacak tutarı şu şekildedir. Alacak türü Borç Miktarı 7143 S.K. Göre Ödenecek Tutar Vazgeçilen Alacak KDV 7.200,00 0,00 G.Z. /Yİ-ÜFE 1.885,01 506,57 1.328,44 TOPLAM 9.085,01 7.706,57 Tabloda belirtilen borcun 7143 sayılı kanun hükümlerine göre peşin olarak ödenmesi halinde ayrıca 455,91 TL Yİ-ÜFE ‘nin de tahsilinden vazgeçilecektir.. Bu durumda borçlunun ödemesi gereken tutar 7.250,66TL olacaktır.
21
KESİNLEŞMİŞ ALACAKLAR (Örnek 2)
2014 vergilendirme dönemine ilişkin olarak 25/3/2015 tarihine kadar elektronik ortamda verilmesi gereken yıllık gelir vergisi beyannamesi verilmemiştir. Yapılan inceleme sonucunda, 2014 dönemi için TL gelir vergisi tarh edilmesi ve bir kat vergi ziyaı cezası ile TL özel usulsüzlük cezası kesilmesi gerektiği tespit edilmiştir. Vergi/ceza ihbarnamesi 25/5/2016 tarihinde mükellefe tebliğ edilmiştir. İnceleme sonucu yapılan bu tarhiyat 24/6/2016 tarihinde tahakkuk etmiş ve Kanunun yayımı tarihine kadar herhangi bir ödemede bulunulmamıştır. Bu tarhiyata göre tahakkuk eden vergi, vergi ziyaı cezası, özel usulsüzlük cezası, gecikme faizi ve gecikme zamları şu şekildedir.
22
KESİNLEŞMİŞ ALACAKLAR (Örnek 2)
Alacak türü Borç Miktarı 7143 S.K. Göre Ödenecek Tutar Vazgeçilen Alacak Gelir vergisi 63.000,00 0,00 VZC Ö.Us. Cezası 1.300,00 650,00 G.F. / Yİ-ÜFE 10.584,00 2.160,90 8.423,10 G.Z./ Yİ-ÜFE 39.397,36 4.812,63 34.584,73 TOPLAM ,36 70.623,53 ,83 Tabloda belirtilen borcun 7143 sayılı kanun hükümlerine göre peşin olarak ödenmesi halinde ayrıca 6.276,18 TL Yİ-ÜFE’nin de tahsilinden vazgeçilecektir.. Bu durumda borçlunun ödemesi gereken tutar ,35 TL olacaktır.
23
KESİNLEŞMİŞ ALACAKLAR (Örnek 3)
24/8/2017 tarihinde verilmesi gereken katma değer vergisi beyannamesi süresinde verilmemiştir. Mükellefin defter ve belgeleri üzerinde yapılan inceleme sonucu adına TL katma değer vergisi tarh edilerek bir kat vergi ziyaı cezası ile TL özel usulsüzlük cezası kesilmesi gerektiği tespit edilmiştir. Buna ilişkin vergi/ceza ihbarnamesi 19/3/2018 tarihinde mükellefe tebliğ edilmiştir. Mükellef, 16/4/2018 tarihinde uzlaşma talebinde bulunmuş, 27/4/2018 tarihi uzlaşma günü olarak verilmiş ve aynı gün varılan uzlaşma sonucuna göre, vergi dairesince aşağıda yazılı tutarlar tahakkuk ettirilmiştir. Bu tarhiyata göre tahakkuk eden vergi, vergi ziyaı cezası, özel usulsüzlük cezası, gecikme faizi ve gecikme zamlarının 7143 sayılı kanun hükümlerine göre ödenmesi halinde ödenecek olan tutar ve vazgeçilen tutarlar şu şekildedir.
24
KESİNLEŞMİŞ ALACAKLAR (Örnek 3)
Alacak türü Borç Miktarı 7143 S.K. Göre Ödenecek Tutar Vazgeçilen Alacak Katma Değer Vergisi 50.000,00 0,00 Vergi ziyaı cezası Özel usulsüzlük cezası 1.400,00 700,00 Gecikme faizi / Yİ-ÜFE 3.360,00 840,00 2.520,00 TOPLAM ,00 51.540,00 53.220,00 Tabloda belirtilen borcun 7143 sayılı kanun hükümlerine göre peşin olarak ödenmesi halinde ayrıca 756,00 TL Yİ-ÜFE’nin de tahsilinden vazgeçilecektir. Bu durumda borçlunun ödemesi gereken tutar ,00 TL olacaktır.
25
KESİNLEŞMİŞ ALACAKLAR (Örnek 4-376 İhlal)
2017 yılına ilişkin belge basım görevi ile ilgili bildirim ödevini yerine getirmeyen matbaa işletmecisine 800 TL’lik özel usulsüzlük cezası kesilmiş ve vergi/ceza ihbarnamesi 7/4/2018 tarihinde tebliğ edilmiştir. Mükellef söz konusu vergi cezası için 213 sayılı Kanunun 376 ncı maddesi hükmünden yararlanmak üzere dava açma süresinin son günü olan 7/5/2018tarihinde vergi dairesine müracaat etmiştir. Vergi dairesince mükellefin talebi üzerine cezanın yarısı indirilerek, kalan 400 TL özel usulsüzlük cezası tahakkuk ettirilmiş ve mükellefe cezayı 7/6/2018 tarihine kadar ödemesi gerektiği bildirilmiştir. Kanunun yayımı tarihi itibarıyla ödeme süresi henüz geçmemiş olan bu alacağa ilişkin Kanundan yararlanmak üzere başvuruda bulunulması hâlinde, 213 sayılı Kanunun 376 ncı maddesi çerçevesinde hesaplanan 400 TL özel usulsüzlük cezası, 7143 sayılı Kanun hükümlerine göre %50 oranında indirilerek tahsil edilecektir. Söz konusu cezanın %50’sine isabet eden (400 x %50=)200 TL’nin Kanunda öngörülen süre ve şekilde ödenmesi hâlinde, özel usulsüzlük cezasından kalan 200 TL’nin tahsilinden vazgeçilecektir.
26
KESİNLEŞMİŞ ALACAKLAR(Örnek 5-371 İhlal)
Temmuz/2017 vergilendirme dönemine ilişkin elektronik ortamda verilmesi gereken katma değer vergisi beyannamesi 14/5/2018 tarihinde pişmanlıkla verilmiş, bunun üzerine TL vergi tahakkuk etmiş ve alacağın vadesi 29/5/2018 tarihi olarak oluşmuştur. Ayrıca, beyannamenin süresinde verilmemesi nedeniyle TL tutarında özel usulsüzlük cezası kesilerek aynı gün mükellefe tebliğ edilmiştir. Söz konusu borcun 7143 sayılı kanun hükümlerine göre ödenmesi halinde ödenecek olan tutar ve vazgeçilen alacak tutarı şu şekildedir.
27
KESİNLEŞMİŞ ALACAKLAR(Örnek 5-371 İhlal)
Alacak türü Borç Miktarı 7143 S.K. Göre Ödenecek Tutar Vazgeçilen Alacak Katma Değer Vergisi 15.000,00 0,00 Damga Vergisi 38,80 Pişmanlık Z./ Yİ-ÜFE 1.890,00 472,50 1.417,50 TOPLAM 16.928,80 15.511,30 Tabloda belirtilen borcun 7143 sayılı kanun hükümlerine göre peşin olarak ödenmesi halinde ayrıca 425,25 TL Yİ-ÜFE ‘nin de tahsilinden vazgeçilecektir.. Bu durumda borçlunun ödemesi gereken tutar ,05 TL olacaktır. Ayrıca mükellefe kesilmiş olan 1.400,00 TL tutarındaki özel usulsüzlük cezasına ilişkin vergi/ceza ihbarnamesinin 26/4/2018 tarihinde tebliğ edilmiş olması ve 7143 sayılı Kanunun yayımlandığı 17/5/2018 tarihi itibarıyla 30 günlük dava açma süresinin geçmemiş olması nedeniyle bu ceza için Kanunun 3 üncü maddesi hükmünden yararlanılması mümkündür.
28
KESİNLEŞMİŞ ALACAKLAR (Örnek 6)
VERGİ ASLINA BAĞLI OLMAYAN CEZALAR Mükellefe, yaptığı satışa ilişkin fatura vermemesinden dolayı 210 TL özel usulsüzlük cezası kesilmiş ve vergi/ceza ihbarnamesi 11/12/2017 tarihinde tebliğ edilmiştir. Kesilen ceza itirazsız kesinleşmiştir. Mükellefin, 7143 sayılı Kanundan yararlanmak için başvuruda bulunması hâlinde 210 TL özel usulsüzlük cezasının %50’sine isabet eden (210 x %50=)105 TL ödemesi gerekecektir. Söz konusu tutarın Kanunda öngörülen süre ve şekilde ödenmesi hâlinde kalan 105 TL özel usulsüzlük cezasının tahsilinden vazgeçilecektir.
29
KESİNLEŞMİŞ ALACAKLAR (Örnek 7-TPC)
28/6/2017 vadeli 206,00TL tutarlı trafik idari para cezasının, Kanundan yararlanılmak suretiyle ödenmesi durumunda ödenmesi gereken alacak tutarı ile tahsilinden vazgeçilen alacak tutarı şu şekilde olacaktır. Alacak türü Borç Miktarı 7143 S.K. Göre Ödenecek Tutar Vazgeçilen Alacak Trafik Para Cezası 206,00 0,00 Hes. Faiz / Yİ-ÜFE 113,30 7,93 105,37 TOPLAM 319,30 213,93 Tabloda belirtilen borcun 7143 sayılı kanun hükümlerine göre peşin olarak ödenmesi halinde ayrıca 7,13 TL Yİ-ÜFE ‘nin de tahsilinden vazgeçilecektir.. Bu durumda borçlunun ödemesi gereken tutar 206,79 TL olacaktır.
30
İHTİLAFLI VERGİ ALACAKLARI(I)
İhtilaflı vergi alacakları dava aşamasına göre yapılandırılıyor İhtilaf vergi mahkemesinde (henüz karara bağlanmamış) ise; Vergi/gümrük vergisi aslının % 50’sinin Gecikme faizi ve gecikme zammı yerine Yİ-ÜFE tutarının, ödenmesi halinde, Kalan % 50 vergi/gümrük vergisi aslından, Vergi aslına bağlı olarak kesilen vergi cezalarının/idari para cezalarının tamamından, Gecikme faizi ve gecikme zammından, vazgeçilecek.
31
İHTİLAFLI VERGİ ALACAKLARI(II)
İhtilaf, Danıştay veya BİM’de ise verilen en son karara bakılacaktır. Vergi Mahkemesi Vergiyi/gümrük vergisini terkin etmişse; Vergi/gümrük vergisi asıllarının % 20’si Gecikme faizi ve gecikme zammı yerine Yİ-ÜFE tutarı ödenecek. Vergiyi tasdik ya da tadilen tasdik etmişse; Tasdik edilen vergi /gümrük vergisi asıllarının tamamı Terkin edilen kısmın % 20’si Kalan vergi/gümrük asılları, vergi aslına bağlı olarak kesilen vergi cezalarını/idari para cezalarının tamamı ile gecikme faizi ve gecikme zammı gibi fer’i alacakların tahsilinden vazgeçilecek.
32
İHTİLAFLI VERGİ ALACAKLARI(III)
Usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezaları /gümrük yükümlülüğü ile ilgili idari para cezalarına açılan dava; Vergi mahkemesinde devam ediyorsa veya dava açma süresi henüz geçmemişse; cezanın % 25’i, Vergi mahkemesinde karar verilmişse Tasdik edilen cezanın %50’si Terkin edilen kısmın %10’u ödenecek, Kalan cezaların tahsilinden vazgeçilecektir.
33
İHTİLAFLI VERGİ ALACAKLARI(Örnek 1)
Mükellefin defter ve belgelerinin Mayıs/2016 vergilendirme dönemi katma değer vergisi yönünden incelenmesi sonucunda, mükellef adına TL katma değer vergisi tarh edilmesi ve bir kat vergi ziyaı cezası kesilmesi gerektiği tespit edilmiştir. Bu tarhiyata ilişkin vergi/ceza ihbarnamesi, 3/4/2017 tarihinde mükellefe tebliğ edilmiş, yapılan tarhiyata süresinde vergi mahkemesi nezdinde dava açılmış ve Kanunun yayım tarihi itibarıyla mahkemece bir karar verilmemiştir. Bu tarhiyata göre tahakkuk eden vergi, vergi ziyaı cezası, özel usulsüzlük cezası, gecikme faizi ve gecikme zamlarının 7143 sayılı kanun hükümlerine göre ödenmesi halinde ödenecek olan tutar ve vazgeçilen tutarlar şu şekildedir.
34
İHTİLAFLI VERGİ ALACAKLARI(Örnek 1)
Alacak türü Borç Miktarı 7143 S.K. Göre Ödenecek Tutar Vazgeçilen Alacak Katma Değer Vergisi ,00 ,00 Vergi ziyaı cezası 0,00 GF /Yİ-ÜFE 30.800,00 3.938,00 26.862,00 GZ / Yİ-ÜFE 70.636,72 4.415,18 66.221,54 TOPLAM ,72 ,18 ,54 Tabloda belirtilen borcun 7143 sayılı kanun hükümlerine göre peşin olarak ödenmesi halinde ayrıca 7.517,86 TL Yİ-ÜFE ‘nin de tahsilinden vazgeçilecektir. Bu durumda borçlunun ödemesi gereken tutar ,12 TL olacaktır.
35
İHTİLAFLI VERGİ ALACAKLARI(Örnek 2)
22/10/2017 tarihinde tebliğ edilmiş olan ve Kanunun yayımı tarihi itibarıyla ödenmemiş bulunan TL tutarlı trafik idari para cezasının iptali amacıyla 30/10/2017 tarihinde sulh ceza hakimliğinde dava açılmış ve mahkemece söz konusu idari para cezasının iptali yönünde karar verilmiş, bu karara karşı ilgili emniyet müdürlüğü tarafından üst yargı merciine itiraz edilmiştir. Bu safhada cezaya muhatap olan kişi, 7143 sayılı Kanundan yararlanmak üzere davasından vazgeçerek başvuru dilekçesini ilgili emniyet müdürlüğüne vermiştir. Emniyet müdürlüğünce dilekçenin bir örneği 3 iş günü içerisinde yargılamanın devam ettiği üst yargı merciine bir örneği de cezayı takiple yetkili vergi dairesine gönderilmiştir. Bu durumda vergi dairesince, idari para cezasının %20’si ile bu tutara isabet eden ve idari para cezasına vade tarihinden 7143 sayılı Kanunun yayımı tarihine kadar geçen süre için hesaplanan faiz yerine Yİ-ÜFE tutarı hesaplanacaktır. Buna göre Kanun kapsamında ödenecek idari para cezası tutarı ile bu tutara isabet eden Yİ-ÜFE tutarı şu şekilde olacaktır.
36
İHTİLAFLI VERGİ ALACAKLARI(Örnek 2)
Alacak türü Borç Miktarı 7143 S.K. Göre Ödenecek Tutar Vazgeçilen Alacak Trafik İPC 4.514,00 902,80 3.611,20 GZ / Yİ-ÜFE 1.354,20 18,96 1.335,24 TOPLAM 5.868,20 921,76 4.946,44 Tabloda belirtilen borcun 7143 sayılı kanun hükümlerine göre peşin olarak ödenmesi halinde ayrıca 17,06 TL Yİ-ÜFE ‘nin de tahsilinden vazgeçilecektir.. Bu durumda borçlunun ödemesi gereken tutar 904,70 TL olacaktır.
37
SAFHASINDAKİ VERGİ ALACAKLARI
İNCELEME VE TARHİYAT SAFHASINDAKİ VERGİ ALACAKLARI İnceleme ve tarhiyat safhasındaki alacaklarda başlanılmış olan vergi incelemeleri ile takdir, tarh ve tahakkuk işlemlerine devam edilecektir. Bu işlemlerin tamamlanmasından sonra; Verginin % 50’si, Gecikme faizi yerine Yİ-ÜFE tutarı, Kanunun yayımlandığı tarihten sonrası için gecikme faizi, Vergi aslına bağlı olmayan cezalarda cezanın %25’i ödenecek, Kalan vergi asılları, vergi cezaları ve gecikme faizi silinecek.
38
SAFHASINDAKİ VERGİ ALACAKLARI
İNCELEME VE TARHİYAT SAFHASINDAKİ VERGİ ALACAKLARI İncelemeler Kanunun yayımından sonra tamamlanacağı için ihbarnamenin tebliğinden itibaren 30 gün içinde başvuruda bulunulacaktır. Ödemeler ihbarnamenin tebliğini izleyen aydan başlayarak ikişer aylık dönemler halinde 6 eşit taksitte yapılacaktır. Matrah artırımında bulunan mükellefler hakkında incelemeler Kanunun yayım tarihini izleyen ayın başından itibaren 2 ay içerisinde tamamlanacaktır.
39
SAFHASINDAKİ VERGİ ALACAKLARI
İNCELEME VE TARHİYAT SAFHASINDAKİ VERGİ ALACAKLARI Mükellefin defter ve belgeleri Nisan/2016 vergilendirme dönemine ilişkin katma değer vergisi yönünden incelemeye başlanılmış ve 7143 sayılı Kanunun yayımı tarih itibarıyla inceleme sonuçlanmamıştır. Ayrıca mükellef tarafından bu Kanun uyarınca söz konusu vergi türünden artırımda da bulunulmamıştır. İnceleme sonucu düzenlenen vergi inceleme raporunun 6/6/2018 tarihinde vergi dairesi kayıtlarına intikal ettiği, rapor üzerine mükellef adına TL katma değer vergisi tarh edildiği, TL vergi ziyaı cezası kesildiği ve tarhiyata ilişkin vergi/ceza ihbarnamesinin 11/9/2018 tarihinde mükellefe tebliğ edildiği varsayıldığında, mükellef Kanunun 4 üncü maddesinin birinci ila yedinci fıkralarından aşağıda belirtilen şekilde yararlanabilecektir.
40
SAFHASINDAKİ VERGİ ALACAKLARI
İNCELEME VE TARHİYAT SAFHASINDAKİ VERGİ ALACAKLARI Alacak türü Borç Miktarı 7143 S.K. Göre Ödenecek Tutar Vazgeçilen Alacak Katma Değer Vergisi ,00 ,00 Vergi ziyaı cezası 0,00 GF /Yİ-ÜFE ( ’e kadar) , 00 ,000 ,00 TOPLAM ,00 ,00 6.361,950,00 Tabloda belirtilen borcun 7143 sayılı kanun hükümlerine göre peşin olarak ödenmesi halinde ayrıca ,00 TL Yİ-ÜFE ‘nin ve gecikme faizinin de tahsilinden vazgeçilecektir. Bu durumda borçlunun ödemesi gereken tutar ,00 TL olacaktır.
41
(İhtilaflı-Kesinleşmemiş) (İnceleme ve Tarhiyat)
Kanunun Yayımlandığı Tarih İtibarıyla Alacağın Durumu 2. Madde (Kesinleşmiş) 3. Madde (İhtilaflı-Kesinleşmemiş) 4. Madde (İnceleme ve Tarhiyat) Vadesi geçmiş, ödeme süresi başlamış VUK 376 kapsamında ödeme süresi sona geçmemiş Pişmanlıkla beyan edilen ödeme süresi geçmemiş Kesinleştiği halde 2 no.lu ihbarname tebliği yapılmamış İhbarnamenin tebliğ edilmiş olması Dava açma süresi geçmemiş Dava açılmış -İlk derece mahkemesinde -Üst mahkemede devam edenler Tarhiyat sonrası uzlaşma aşamasında İhbarname tebliğ edilmemiş olması Vergi incelemesi, takdir, tarh ve tahakkuk işlemleri devam edenler Tarhiyat öncesi uzlaşma aşamasında
42
VERGİLER İÇİN PİŞMANLIK BEYANLARI
Pişmanlıkla veya kendiliğinden beyanname veren mükelleflerin beyanları üzerine tahakkuk eden; Vergilerin tamamının, Pişmanlık zammı ve gecikme faizi yerine Yİ-ÜFE tutarının, ödenmesi halinde vergi cezalarının, pişmanlık zammının, gecikme faizinin tahsilinden vazgeçilecek.
43
VERGİLER İÇİN PİŞMANLIK BEYANLARI
GVK 64 Basit usule tabi ticaret erbabının yanında çalışanlar, Özel hizmetlerdeki şoförler Özel inşaat işlerinde çalışan inşaat işçileri Kira geliri elde eden gerçek kişilerin yanında çalışan diğer ücret geliri elde eden mükellefler 2018 yılı gelir vergilerini süresinde tarh ettirmemiş ise 2 ay içinde vergilerini tarh ettirebilecek. Bu takdirde pişmanlıkla beyanname verilen yıla/yıllara yönelik gelir vergisi ve vergi cezası aranılmayacak.
44
VERGİLER İÇİN PİŞMANLIK BEYANLARI
23 Kasım 2017 tarihine kadar verilmesi gereken Ekim 2017 dönemine ait gelir (stopaj) vergisi beyannamesi 7143 sayılı Kanun hükümlerinden yararlanmak suretiyle 7 Haziran 2018 tarihinde pişmanlıkla vergi dairesine verilmiştir. Pişmanlıkla verilen beyannameye istinaden ödenmesi gereken gelir (stopaj) vergisi TL, damga vergisi ise 38,80 TL’dir. Bu durumda; gelir (stopaj) vergisinin tamamı ile pişmanlık zammı yerine bu Kanunun yayımı tarihine kadar hesaplanacak Yİ-ÜFE tutarının ödenmesi hâlinde, pişmanlık zammı ve vergi aslına bağlı olmayan cezanın tamamının tahsilinden vazgeçilecektir. Alacak türü Borç Miktarı 7143 S.K. Göre Ödenecek Tutar Vazgeçilen Alacak Gelir (Stopaj) Vergisi 2.300,00 0,00 Damga Vergisi 38,80 Pişmanlık Z./Yİ-ÜFE 193,20 48,30 144,90 Özel Usulsüzlük C. 1.400,00 TOPLAM 3.932,00 2.387,10 1.544,90 44
45
MATRAH ve VERGİ ARTIRIMI
Mükelleflerin 2013 ila 2017 yıllarında beyan ettikleri; Gelir Vergisi Kurumlar Vergisi Gelir/Kurum Stopaj Vergisi Katma Değer Vergisi matrahlarını / vergilerini, Kanunda öngörülen oranlarda artırmaları, Belli bir oranda vergi ödemeleri halinde, bu vergi türleri nedeniyle vergi incelemesi ve vergi tarhiyatı yapılmayacak.
46
GELİR VERGİSİ MATRAH ARTIRIMI (I)
MATRAH ARTIRIM VE VERGİ ORANLARI İLE ASGARİ ARTIRIM TUTARI (TL) YIL MATRAH ARTIRIM ORANLARI ASGARİ ARTIRIM TUTARI (İŞLETME H.) (BİLANÇO ESASI VE SERBEST MESLEK KAZANCI) VERGİ ORANI 2013 % 35 12.279 18.095 % 20 2014 % 30 12.783 19.155 2015 % 25 13.558 20.344 2016 14.424 21.636 2017 % 15 16.350 24.525 Matrah artırımında bulunulan yıla ait vergilerini zamanında ödemiş uyumlu mükellefler için vergi oranı %15 olacak GELİR VERGİSİ MATRAH ARTIRIMI (I)
47
GELİR VERGİSİ MATRAH ARTIRIMI (II)
Kira geliri elde eden mükellefler için asgari matrah tutarı bilanço esasına göre defter tutan mükellefler için belirlenmiş matrahların 1/5’idir. Basit usulde vergilendirilen mükellefler için asgari matrah tutarı bilanço esasına göre defter tutan mükellefler için belirlenmiş matrahların 1/10’udur. ASGARİ ARTIRIM TUTARLARI (TL) YIL BASİT USULDE VERGİLENDİRİLEN MÜKELLEFLER GAYRİMENKUL SERMAYE İRADI MÜKELLEFLERİ 2013 1.810 3.619 2014 1.916 3.831 2015 2.034 4.069 2016 2.164 4.327 2017 2.453 4.905
48
GELİR VERGİSİ MATRAH ARTIRIMI (III)
Gelirleri; ücret, menkul sermaye iradı, diğer kazanç ve iratlardan oluşan gelir vergisi mükellefleri de matrah artırımı yapabilecektir. (Artırılacak tutar işletme hesabı esasına göre defter tutan mükellefler için belirlenmiş tutardan az olamaz.)
49
GELİR VERGİSİ MATRAH ARTIRIMI(Örnek)
Bilanço esasına göre defter tutan gelir vergisi mükellefi (A)’nın yıllık beyannamede beyan ettiği gelir vergisi matrahı, 2013 yılı için TL, 2014 yılı için TL, 2015 yılı için TL, 2016 yılı için TL ve 2017 yılı için ise TL'dir. Yıl İlgili Yıllar Vergi Matrahı (1) Artırım Oranı (2) Artırılan Matrah Tutarı (TL) (1x2) (3) Asgari Matrah Tutarı (TL) (4) Hesaplamaya Esas Matrah (TL) (3 veya 4'ten Fazla Olanı) (5) Vergi Oranı(6) Ödenecek Gelir Vergisi (TL) (5x6) (7) 2013 55.000 %35 19.250 18.095 %20 3.850 2014 70.000 %30 21.000 19.155 4.200 2015 85.000 %25 21.250 20.344 4.250 2016 22.000 21.636 4.400 2017 %15 27.000 24.525 5.400 Toplam 22.100
50
GELİR VERGİSİ MATRAH ARTIRIMI (Örnek)
Serbest meslek erbabı (C)’nin 2014 yılı gelir vergisi beyannamesinde beyan ettiği gelir vergisi matrahı TL’dir. Mükellefin bu matraha ilişkin beyan ettiği gelirleri şu şekildedir: Serbest meslek kazancı TL Birinci işverenden alınan ücret TL İkinci işverenden alınan ücret TL Kira geliri TL Yıl İlgili Yıl Vergi Matrahı (TL) (1) Artırım Oranı (2) Artırılan Matrah Tutarı (1X2) (3) Asgari Matrah Tutarı (TL) (4) Hesaplamaya Esas Matrah (TL) (3 veya 4’ten Fazla Olanı) (5) Vergi Oranı (6) Ödenecek Gelir Vergisi (TL) (5x6) (7) 2014 %30 45.000 19.155 %15 6.750
51
GELİR VERGİSİ MATRAH ARTIRIMI (Örnek)
Serbest meslek erbabı Bayan (C)’nin yıllık beyannamede beyan ettiği gelir vergisi matrahı, 2013 yılı için TL, 2014 yılı için TL, 2015 yılı için TL, 2016 yılı için TL ve 2017 yılı için ise TL’dir. Yıl İlgili Yıl Vergi Matrahı (TL) (1) Artırım Oranı (2) Artırılan Matrah Tutarı (1X2) (3) Asgari Matrah Tutarı (TL) (4) Hesaplamaya Esas Matrah (TL) (3 veya 4’ten Fazla Olanı (5) Vergi Oranı (6) Ödenecek Gelir Vergisi (TL) (5x6) (7) 2013 45.000 %35 15.750 18.095 %20 3.619,00 2014 52.000 %30 15.600 19.155 3.831,00 2015 75.000 %25 18.750 20.344 4.068,80 2016 86.000 17.200 21.636 4.327,20 2017 90.000 %15 13.500 24.525 4.905,00 Toplam 20.751,00
52
GELİR VERGİSİ MATRAH ARTIRIMI (Örnek)
Sadece basit usulde vergilendirilen Bay (D)’nin ticari kazancına ilişkin olarak 2013 yılı için beyan ettiği gelir vergisi matrahı TL’dir. Yıl İlgili Yıl Vergi Matrahı (TL) (1) Artırım Oranı (2) Artırılan Matrah Tutarı (1X2) (3) Asgari Matrah Tutarı (TL) (4) Hesaplamaya Esas Matrah (TL) (3 veya 4’ten Fazla Olanı) (5) Vergi Oranı (6) Ödenecek Gelir Vergisi (TL) (5x6) (7) 2013 25.000 %35 8.750 1.810 %20 1.750
53
GELİR VERGİSİ MATRAH ARTIRIMI (Örnek)
Ticari kazancı basit usulde vergilendirilen (A)’nın 2014 yılı için beyan ettiği gelir vergisi matrahı TL’dir. Mükellefin matrahının TL’si basit usulde ticari kazanç, TL’si konut kira gelirinden oluşmaktadır. Yıl İlgili Yıl Vergi Matrahı (TL) (1) Artırım (2) Oranı Artırılan Matrah Tutarı (1X2) (3) Asgari Matrah Tutarı (TL) (4) Hesaplamaya Esas Matrah (TL) (3 veya 4’ten Fazla Olanı) (5) Vergi Oranı (6) Ödenecek Gelir Vergisi (TL) (5X6) (7) 2014 22.300 %30 6.690 12.783 %20 2.556,60 Mükellefin beyanına göre hesaplanan matrah TL’dir. Ancak, 6736 sayılı Kanuna göre basit usul mükelleflerinin beyana tabi gelirinin yanında beyan edilen başka bir gelirinin de bulunması nedeniyle artırımda bulunacakları asgari matrahın tespitinde, işletme hesabı esasına göre defter tutan mükellefler için belirlenen asgari matrah tutarları esas alınacaktır. Buna göre asgari matrah tutarı, TL’den aşağı olamayacağından hesaplamada bu tutar dikkate alınacaktır.
54
GELİR VERGİSİ MATRAH ARTIRIMI (Örnek)
Üç ayrı işverenden elde ettiği ücret gelirinden dolayı yıllık gelir vergisi beyannamesi vermiş olan mükellef (G)’nin 2017 yılındaki vergi matrahı TL’dir. Ücret gelirinin tamamı tevkif yoluyla vergilendirilmiş bulunmaktadır. Birinci işverenden alınan ücret TL İkinci işverenden alınan ücret TL Üçüncü işverenden alınan ücret TL Yıl İlgili Yıl Vergi Matrahı (TL) (1) Artırım Oranı (2) Artırılan Matrah Tutarı (1X2) (3) Asgari Matrah Tutarı (TL) (4) Hesaplamaya Esas Matrah (TL) (3 veya 4’ten Fazla Olanı (5) Vergi Oranı (6) Ödenecek Gelir Vergisi (TL) (5X6) (7) 2017 96.000 %15 14.400 16.350 2.452,50
55
GELİR VERGİSİ MATRAH ARTIRIMI (Örnek)
Bilanço esasına göre defter tutan gelir vergisi mükellefi (K)’nın yıllık beyannamede beyan ettiği gelir vergisi matrahı, 2013 yılı için TL, 2014 yılı için TL, 2015 yılı için TL, 2016 yılı için TL’dir. Mükellef 2017 yılı için beyanname vermemiştir. Yıl İlgili Yıllar Vergi Matrahı (TL) (1) Artırım Oranı (2) Artırılan Matrah Tutarı (TL) (1x2) (3) Asgari Matrah Tutarı (TL) (4) Hesaplamaya Esas Matrah (TL) (3 veya 4'ten Fazla Olanı) (5) Vergi Oranı (6) Ödenecek Gelir Vergisi (TL) (5x6) (7) 2013 25.000 %35 8.750 18.095 %20 3.619 2014 90.000 %30 27.000 19.155 5.400 2015 %25 20.344 5.000 2016 24.000 21.636 4.800 2017 - %15 24.525 4.905 Toplam 23.724
56
GELİR VERGİSİ MATRAH ARTIRIMI (Örnek)
Bay (B), 2013 yılında kira geliri elde etmiş olduğu halde, bu gelirini vergi dairesinin bilgisi dışında bırakmış ve mükellefiyet tesis ettirmemiştir. Yıl Beyan Edilen Matrah Tutarı (TL) (1) Asgari Matrah Tutarı (TL) (2) Hesaplamaya Esas Matrah Tutarı (TL) (1 veya 2’den Fazla Olanı) (3) Vergi Oranı (4) Ödenecek Gelir Vergisi (TL) (3 x 4) (5) 2013 - 3.619 %20 723,80
57
KURUMLAR VERGİSİ MATRAH ARTIRIMI (I) ASGARİ ARTIRIM TUTARLARI (TL)
YIL MATRAH ARTIRIM ORANLARI ASGARİ ARTIRIM TUTARI VERGİ ORANI 2013 % 35 36.190 % 20 2014 % 30 38.323 2015 % 25 40.701 2016 43.260 2017 % 15 49.037 Matrah artırımında bulunulan yıla ait vergilerini zamanında ödemiş uyumlu mükellefler için vergi oranı %15 olacak.
58
KURUMLAR VERGİSİ MATRAH ARTIRIMI (II)
Kurumlar vergisi mükellefleri, yatırım indirimi istisnası stopajı nedeniyle, matrah artırımından yararlanabilecek. Bunun için daha önce stopaj yoluyla ödenen vergileri, artırarak ödeyecekler. Bu kapsamda artırımda bulunanlar kurumlar vergisi yönünden de matrah artıracak.
59
KURUMLAR VERGİSİ MATRAH ARTIRIMI
(K) A.Ş.’nin 2013 yılına ilişkin olarak vermiş olduğu kurumlar vergisi beyannamesinde beyan ettiği kazanç TL’dir. Kurum aynı yılda, TL yatırım indirimi istisnasından yararlanmış olduğundan kurumlar vergisi matrahı olarak TL beyan etmiştir. Şirket, 193 sayılı Kanunun geçici 61 inci maddesine göre de tevkif ettiği ( x %19,8=) TL vergiyi, muhtasar beyanname ile beyan ederek zamanında ödemiştir. Kurumlar Vergisinin Hesabı Yıl Beyan edilen matrah tutarı (TL) (1) Artırım oranı (2) Artırılan matrah tutarı (TL) (1 x 2) (3) Artırılan matraha uygulanacak vergi oranı (4) Ödenecek vergi (TL) (3 x 4) (5) 2013 %35 %20 28.000 Gelir (Stopaj) Vergisinin Hesabı Yıl Daha önce beyan edilen gelir (stopaj) vergisi tutarı (TL) (1) Artırım oranı (2) Ödenecek vergi (TL) (1 x 2) (3) 2013 79.200 %35 27.720
60
KURUMLAR VERGİSİ MATRAH ARTIRIMI
(M) A.Ş.’nin 2014 yılı için beyan ettiği kurum kazancı TL’dir. Aynı yılda TL yatırım indirimi istisnası tutarı indirim konusu yapıldığından kurumlar vergisi matrahı oluşmamış, ayrıca bu istisna uygulaması nedeniyle ( x %19,8=) TL vergi tevkif edilip muhtasar beyanname ile beyan edilmesi gerekirken bu beyan da yapılmamıştır. Kurumlar Vergisinin Hesabı Yıl Beyan edilen matrah tutarı (TL) (1) Artırılan matrah tutarı (TL) (2) Artırıma uygulanacak vergi oranı (3) Ödenecek vergi (TL) (2X3) (4) 2014 - 38.323 %20 28.000 Gelir (Stopaj) Vergisinin Hesabı Yıl Artırılıan gelir (stopaj) vergisi tutarı (TL) (1) Artırıma uygulanacak vergi oranı (2) Ödenecek vergi (TL) (1 x 2) (3) 2014 19.162 %15 2.874,30
61
KURUMLAR VERGİSİ MATRAH ARTIRIMI
Kurumlar vergisi mükellefi (A) A.Ş., 2013 yılında TL zarar, 2014 yılında TL zarar, 2015 yılında TL kar, 2016 yılında TL zarar ve 2017 yılında ise TL zarar beyan etmiştir. Mükellef, 2015 yılında beyan ettiği kar tutarından 2013 ve 2014 yıllarından devreden geçmiş yıl zararlarını mahsup etmiştir. Söz konusu mükellefin 2013, 2014, 2015, 2016 ve 2017 yılları için matrah artırımından yararlandığı durumda 2018 ve müteakip yıllarda mahsup edebileceği geçmiş yıl zarar tutarları 2014 yılından devreden (1.000/2=) 500 TL, 2016 yılından devreden (15.000/2 =) TL ve 2017 yılından devreden (8.000/2=) TL olmak üzere toplam TL olacaktır.
62
GELİR ve KURUMLAR VERGİSİ MATRAH ARTIRIMINA İLİŞKİN ORTAK HÜKÜMLER
Artırımda bulunulan yıllara ait zararların % 50’si, 2018 ve izleyen yıllar kârlarından mahsup edilebilecek. Yılın belli bir kısmında faaliyette bulunmuş mükellefler, Daha önce mükellefiyet tesis ettirmemiş kişiler, matrah artırımında bulunabilecek.
63
Serbest meslek ödemeleri,
VERGİSİ ARTIRIMI Yaptıkları ödemeler üzerinden stopaj yapmak durumunda olan mükellefler, 2013 ila 2017 yılları arasında Ücret ödemeleri , Serbest meslek ödemeleri, Yıllara sari inşaat ve onarım işlerine ilişkin ödemeler, Kira ödemeleri, Çiftçilere yaptıkları ödemeler, Vergiden muaf esnafa yaptıkları ödemeler, üzerinden, beyan ettikleri stopajları da artırılabilecek.
64
GELİR (STOPAJ) VERGİSİ ARTIRIM ORANI
Ücret ödemelerinin yıllık toplamı üzerinden, aşağıda belirtilen oranlarda stopaj artırımı yapılacak. YIL VERGİ ARTIRIM ORANI 2013 % 6 2014 % 5 2015 % 4 2016 % 3 2017 % 2 İlgili yıllarda muhtasar beyanname vermemiş mükellefler, asgari işçi sayıları ve asgari ücret tutarlarına göre artırım yapabilecek.
65
GELİR (STOPAJ) VERGİSİ ARTIRIMI (Örnek 1)
(S) A.Ş yılı vergilendirme dönemlerinin hiçbirinde hizmet erbabına ödemiş olduğu ücretler için muhtasar beyanname ve aylık prim ve hizmet belgesini vermemiştir. (S) A.Ş., 2016 yılına ilişkin Sosyal Güvenlik Kurumuna vermiş olduğu ilk aylık prim ve hizmet belgesinde 10 işçi için prim ödemesinde bulunmuştur. Bu durumda, 2015 yılında ödenen ücretlere ilişkin vergi artırımı aşağıdaki şekilde hesaplanacaktır. (2015 yılının son vergilendirme dönemi olan Aralık ayında 16 yaşından büyük işçiler için geçerli olan asgari ücretin yıllık brüt tutarı bir işçi için TL’dir.) 2015 yılı ücret ödemelerine ilişkin gelir (stp) vergisi matrahı (15.282x10=) ,00 TL Gelir (stopaj) vergisi ( x %4=) ,80 TL Mükellef 2015 yılına ilişkin olarak gelir stopaj vergisi artırım tutarı olan 6.112,80 TL’yi Kanunun yayımlandığı tarihi izleyen ikinci ayın sonuna kadar idareye başvurarak Kanunda öngörülen şekilde ödemeyi kabul etmesi hâlinde, bu yıla ilişkin ücretler yönünden gelir (stopaj) vergisi incelemesine ve tarhiyata muhatap tutulmayacaktır. Söz konusu vergi peşin ödenebileceği gibi taksitler hâlinde de ödenebilecektir.
66
GELİR (STOPAJ) VERGİSİ ARTIRIMI (Örnek 2)
Market işletmeciliği ile iştigal eden Bay (T), 2017 yılı vergilendirme dönemlerinin hiçbirinde serbest meslek erbabına yapmış olduğu ödemeler üzerinden kesilen vergilere ilişkin muhtasar beyannameyi vermemiştir. Bu durumda, 2017 yılı içinde yapılan serbest meslek ödemelerine ilişkin vergi artırımı aşağıdaki şekilde hesaplanacaktır. Bu mükellefin hiç beyanname vermemesi nedeniyle asgari matrahının belirlenmesinde bilanço esasına göre defter tutan mükellefler için belirlenmiş asgari gelir vergisi matrah tutarının (2017 yılı için TL) %50’si esas alınacak ve bu tutar üzerinde %15 vergi hesaplanacaktır. Buna göre;
67
GELİR (STOPAJ) VERGİSİ ARTIRIMI (Örnek 2)
2017 yılı toplam gelir (stopaj) vergisi matrahı ( x %50=) 12.263,00 TL Gelir (stopaj) vergisi ( x %15=) 1.839,45 TL Mükellefin, 2017 yılına ilişkin olarak gelir (stopaj) vergisi artırım tutarı olan 1.839,45 TL’yi Kanunun yayımlandığı tarihi izleyen üçüncü ayın sonuna kadar idareye başvurarak, 7143 sayılı Kanunun 5 inci maddesinde belirtilen süre ve şekilde ödenmesi durumunda, bu yıla ilişkin serbest meslek ödemeleriyle ilgili olarak gelir (stopaj) vergisi incelemesi ve tarhiyat yapılmayacaktır. Söz konusu vergi peşin ödenebileceği gibi altı eşit taksit hâlinde de ödenebilecektir.
68
GELİR (STOPAJ) VERGİSİ ARTIRIMI (Örnek 3)
2014 yılında faaliyete başlayan Kurum (A), 2014 ila 2017 yıllarına ait kira ödemelerinden kaynaklanan vergi tevkifatı için artırım hükümlerinden yararlanmak istemektedir. Muhtasar beyannamelerini üçer aylık dönemler itibarıyla veren mükellef kurumun, -2014 yılına ilişkin olarak 2014/Ocak-Şubat-Mart dönemine ait muhtasar beyannamesinde TL, -2015 yılına ilişkin olarak 2013/Ocak-Şubat-Mart dönemine ait muhtasar beyannamesinde TL, -2015/TemmuzAğustos-Eylül dönemine ait muhtasar beyannamesinde TL olmak üzere toplam TL kira ödemesi (brüt) bulunmaktadır. Diğer dönemlere ilişkin olarak kira ödemeleri yönünden muhtasar beyanname vermemiştir. Bu durumda, anılan mükellefin yılları içinde yapılan kira ödemelerine ilişkin vergi artırımı aşağıdaki şekilde hesaplanacaktır.
69
GELİR (STOPAJ) VERGİSİ ARTIRIMI (Örnek 3)
Muhtasar beyanname verdiği dönemlerde artırım: -2014 yılı için (3.000 x %5=) TL -2015 yılı için ( x %4=) TL Muhtasar beyanname vermediği dönemlerde artırım: Bu mükellefin 2014 ve 2015 yılı için hiç muhtasar beyanname vermemesi nedeniyle asgari matrahının belirlenmesinde geliri sadece gayrimenkul sermaye iradından oluşan mükellefler için belirlenmiş asgari gelir vergisi matrah tutarı esas alınacak ve bu tutar üzerinden de %15 vergi hesaplanacaktır. Buna göre mükellefin; yılı için (3.348 x %15=) ,20 TL yılı için (3.794 x %15=) ,10 TL olmak üzere, toplam 1.701,30 TL’yi 7143 sayılı Kanunun yayımlandığı tarihi izleyen ikinci ayın sonuna kadar idareye başvurarak ödemeyi kabul etmesi hâlinde, bu yıllara ilişkin kira ödemeleriyle ilgili olmak üzere gelir (stopaj) veya kurumlar (stopaj) vergisi incelemesi ve tarhiyat yapılmayacaktır.
70
SERBEST MESLEK ve KİRA STOPAJINDA ARTIRIM
Serbest meslek ve kira ödemelerine ilişkin gayrisafi tutarların yıllık toplamı üzerinden; aşağıda belirtilen oranlarda stopaj artırımı yapılabilecek. GELİR (STOPAJ) VERGİSİ ARTIRIM ORANI YIL VERGİ ARTIRIM ORANI 2013 % 6 2014 % 5 2015 % 4 2016 % 3 2017 % 2
71
YILLARA SARİ İNŞAAT İŞLERİ STOPAJINDA ARTIRIM
Yıllara sari inşaat ve onarım işlerine ilişkin ödemeler Birden fazla takvim yılına yaygın inşaat ve onarım işleri ile uğraşanlara bu işleri ile ilgili olarak yapılan hak ediş ödemelerinden % 1 oranında artırım yapılacak. 2013 ila 2017 yılları için artırım oranı aynı belirlendi.
72
YILLARA SARİ İNŞAAT İŞLERİ STOPAJINDA ARTIRIM
Kurumlar vergisi mükellefi (B) A.Ş., 2014 yılında ihale etmiş olduğu yıllara sari inşaat ve onarma işleri nedeniyle yapmış olduğu hakediş ödemeleri üzerinden tevkif etmiş olduğu vergilere ilişkin olarak artırımda bulunmak istemektedir. Söz konusu yılda muhtelif dönemlerde vermiş olduğu 5 adet muhtasar beyannamesinde toplam TL hakediş ödemesi (brüt) beyan etmiş bulunmaktadır. Bu durumda, anılan mükellefin 2014 yılı içinde yapmış olduğu hakediş ödemelerine ilişkin vergi artırımı aşağıdaki şekilde hesaplanacaktır. Mükellefin, 2014 yılı için ( x %1=) TL tevkifat tutarını Kanunun yayımlandığı tarihi izleyen üçüncü ayın sonuna kadar idareye başvurarak, 7143 sayılı Kanunun 5 inci maddesinde belirtilen süre ve şekilde ödenmesi durumunda, bu yıla ait söz konusu yıllara sari inşaat ve onarma işlerine ilişkin hakediş ödemeleri yönünden gelir (stopaj) ve kurumlar (stopaj) vergisi incelemesi ve tarhiyat yapılmayacaktır. Söz konusu vergi peşin ödenebileceği gibi altı eşit taksit hâlinde de ödenebilecektir.
73
VERGİDEN MUAF ESNAFA YAPILAN ÖDEMELERDE STOPAJ ARTIRIMI
Yıllar İmalata ilişkin hizmet bedeli, hurda alımlarına ilişkin ödemeler GVK 94/13-(a) ve (b) Diğer mal alımlarına ilişkin ödemeler GVK 94/13-(c) Diğer hizmet alımlarına ilişkin yapılan ödemeler GVK 94/13-(d) 2013 % 0,5 % 1,25 % 2,5 2014 2015 2016 2017 Esnaf muaflığı kapsamında bulunanlara yapılan ödemeler üzerinden, ilgili yıllarda geçerli olan tevkifat oranının 1/4’ü oranında artırım yapılacak.
74
VERGİDEN MUAF ESNAFA YAPILAN ÖDEMELERDE STOPAJ ARTIRIMI
(Y) Limited Şirketi, yılı vergilendirme dönemlerinde esnaf muaflığından yararlananlara yapmış olduğu ödemeler üzerinden tevkif etmiş olduğu vergilere ilişkin olarak artırımda bulunmak istemektedir. Mükellef, 2013, 2014, 2015 ve 2016 yılı vergilendirme dönemlerine ilişkin vermiş olduğu muhtasar beyannamelerinde, esnaf muaflığından yararlananlardan yapılmış olan vergi tevkifatlarına yer vermemiştir. 2017 yılında esnaf muaflığından yararlananlardan; -Hurda mal alımları için yapmış olduğu ödemelerin gayri safi tutarı TL, -Hizmet alımları için yapmış olduğu ödemelerin gayri safi tutarı ise TL’dir. Mükellef, 2017 yılı için yapmış olduğu tevkifatlar dolayısıyla muhtasar beyannamesini vermiş bulunmaktadır. Bu durumda, anılan mükellefin 2013, 2014, 2015 ve 2016 yıllarında esnaf muaflığı kapsamında bulunanlara yapmış olduğu ödemelerine ilişkin vergi artırımı aşağıdaki şekilde hesaplanacaktır.
75
VERGİDEN MUAF ESNAFA YAPILAN ÖDEMELERDE STOPAJ ARTIRIMI
2013 Yılı için (18.095x %5=) 904,75 TL 2014 Yılı için (19.155x %5=) 957,75 TL 2015 Yılı için (20.344x %5=) 1.017,20 TL 2016 Yılı için (21.636x %5=) 1.081,80 TL 2017 Yılı için; 1.250,00 TL Hurda mal alımları nedeniyle ( x %0,50= 250 TL) Hizmet alımları nedeniyle ( x %2,50= TL) Genel Toplam: 5.211,50 TL Mükellefin, yıllarına ilişkin olarak gelir (stopaj) vergisi artırım tutarı olan toplam 5.211,50 TL’yi, Kanunun yayımlandığı tarihi izleyen üçüncü ayın sonuna kadar idareye başvurarak, 7143 sayılı Kanunun 5 inci maddesinde belirtilen süre ve şekilde ödenmesi durumunda, bu yıllara ilişkin gelir (stopaj) vergisi incelemesi ve tarhiyat yapılmayacaktır. Söz konusu vergi peşin ödenebileceği gibi altı eşit taksit hâlinde de ödenebilecektir.
76
ÖDEMELERDE STOPAJ ARTIRIMI
Yıllar Borsaya tescilli hayvan alımına ilişkin yapılan ödemeler Borsaya tescilli olmayan hayvan alımına, borsaya tescilli olan diğer mahsullerin alımına ve bazı zirai hizmetlere ilişkin yapılan ödemeler Borsaya tescilli olmayan diğer mahsullerin alımına ve diğer zirai hizmetlere ilişkin yapılan ödemeler 2013 % 0,25 % 0,50 % 1 2014 2015 2016 2017 Zirai mahsul ve hizmetler için çiftçilere yapılan ödemeler üzerinden ilgili yıllarda geçerli olan tevkifat oranının 1/4’ü oranında artırım yapılacak.
77
KATMA DEĞER VERGİSİ ARTIRIMI
Katma değer vergisi mükellefleri; Her bir vergilendirme dönemine ilişkin olarak verdikleri beyannamelerinde yer alan hesaplanan katma değer vergisinin yıllık toplamı üzerinden 2013 yılı için 3,5 2014 yılı için 3 2015 yılı için 2,5 2016 yılı için 2 2017 yılı için 1,5 oranlarında katma değer vergisi artırımı yapacaklar. Artırımın yıllık yapılması gereklidir. İlgili yıllarda katma değer vergisi beyannamesi vermemiş mükellefler; gelir/kurumlar vergisi açısından matrah artırımında bulunacak artırılan matrahlar üzerinden % 18 oranında katma değer vergisi ödeyerek maddeden yararlanacak.
78
KATMA DEĞER VERGİSİ ARTIRIMI (Örnek 1)
Tüm KDV Beyannamelerini Vermiş Olanlar 14/5/2013 tarihinde mükellefiyetini tesis ettirerek faaliyetine başlayan (A) Ltd. Şti., 2013 ve 2014 takvim yıllarına ilişkin olarak KDV artırım imkanından yararlanmak için yasal süresi içinde vergi dairesine başvurmuştur. (A) Ltd. Şti., söz konusu dönemlere ilişkin 1 No.lu KDV Beyannamelerinin tamamını vermiştir. Mükellefin (A)’nın, 2013 yılında beyan ettiği hesaplanan KDV ,00 ve 2014 yılında beyan ettiği hesaplanan KDV ,00 TL’dir. Buna göre mükellefin artırım tutarı ve taksit tutarı aşağıdaki gibidir: 2013Yılı KDV Artırım Tutarı x %3,5 = 1.919,75 TL 2014 Yılı KDV Artırım Tutarı x %3 5.490 TL Taksit Tutarı [(1.919, ,00) x1,045] /6 1.290,53 TL
79
KATMA DEĞER VERGİSİ ARTIRIMI (Örnek 2)
En Az Üç Döneme Ait KDV Beyannamesi Vermiş Olanlar Mükellef 2014 yılı içinde sadece 5 vergilendirme dönemine ilişkin olarak KDV beyannamesi vermiştir. Mükellefin vermiş olduğu KDV beyannamelerindeki “Hesaplanan Katma Değer Vergisi” tutarları toplamı TL’dir. Buna göre, mükellefin KDV artırım tutarı (peşin ödeme imkânından yararlandığı varsayıldığında) aşağıdaki gibi hesaplanacaktır. Her Bir Dönem İçin Dikkate Alınacak Hesaplanan KDV / 5 = 9.000 TL 2014 Yılı KDV Artırımına Esas Tutar 9.000 x 12 TL 2014 Yılı KDV Artırım Tutarı x %3 3.240 TL
80
KATMA DEĞER VERGİSİ ARTIRIMI (Örnek 2)
Hiç Beyanname Vermemiş veya En Fazla İki Dönemde Beyanname Vermiş Olanlar Mükellef (U) A.Ş., 2014 yılı için KDV yönünden artırımda bulunmak istemektedir. Ancak söz konusu yıla ilişkin olarak sadece iki vergilendirme dönemi için KDV beyannamesi vermiştir. Mükellef, aynı takvim yılı ile ilgili olarak TL kurumlar vergisi matrah artırımında bulunmuştur. Bu durumda, mükellefin KDV artırım tutarı ve taksit tutarı (6 taksitten yararlandığı varsayıldığında) aşağıdaki gibi hesaplanacaktır. 2014 Yılı KDV Artırım Tutarı x %18 = TL Taksit Tutarı ( x 1,045) /6 2.508 TL
81
MATRAH ve VERGİ ARTIRIMINA İLİŞKİN ORTAK HÜKÜMLER
Matrah/vergi artırımı üzerinden hesaplanan vergiler, peşin veya ikişer aylık dönemler halinde azami altı eşit taksitte ödenmesi şattır. Belirtilen süresinde ödenmediği takdirde; Gecikme zammı ile birlikte takibe devam edilir Bu kanun hükümlerinden yararlanamaz Matrah/vergi artırımında bulunan mükellefler hakkında bu Kanundan önce başlanılmış incelemelerin 2 ay içinde bitirilmemesi halinde bu işlemlere devam edilmeyecek. Matrah/vergi artırımdan aşağıdaki kişiler yararlanamayacak; Defter, kayıt ve belgeleri yok edenler Defter sahifelerini yok ederek yerine başka yapraklar koyanlar veya hiç yaprak koymayanlar Belgelerin asıl veya suretlerini tamamen veya kısmen sahte olarak düzenleyenler
82
MATRAH ve VERGİ ARTIRIMINA İLİŞKİN ORTAK HÜKÜMLER
Matrah/vergi artırımdan aşağıdaki kişiler yararlanamayacak Terör suçundan hüküm giyenler, Haklarında terör örgütlerine veya Devletin milli güvenliğine karşı faaliyette bulunduğuna karar verilen yapı, oluşum veya gruplara üyeliği nedeniyle adli makamlar. Kolluk kuvvetleri veya MASAK tarafından yürütülen soruşturma ve kovuşturma kapsamında vergi incelemesi yapılması.terörün finansmanı veya aklama suçu kapsamında inceleme yapılması talep edilenler.
83
İŞLETMEDE BULUNDUĞU HALDE KAYITLARDA YER ALMAYAN KIYMETLER
Kayıtlarda yer almayan emtia, makine, teçhizat ve demirbaşların deftere kaydına imkan veriliyor. Genel orana tabi kıymetlerde % 10 oranında, İndirimli orana tabi olanlarda ise kıymetlerin tabi olduğu KDV oranlarının yarısı oranında hesaplanacak katma değer vergisi ödenecek. Sadece emtia üzerinden ödenen vergi indirim konusu yapılabilecek. Beyan edilen kıymetler için KDV Kanunu uyarınca sorumluluk uygulaması yapılmayacaktır. Beyan edilen kıymetlerin satış bedeli bunların deftere kaydedilen bedelinden düşük olamayacaktır.
84
İŞLETMEDE BULUNMAYAN EMTİA
Mükellefler, kayıtlarında yer aldığı halde işletmede mevcut olmayan emtialarını, fatura düzenlemek ve her türlü vergisel yükümlülüklerini yerine getirmek suretiyle kayıtlarını düzeltebilecek. Bu kapsamda ödenmesi gereken KDV, 3 taksitte ödenecek. Eczaneler, stoklarında bulunmayan ilaçlar için maliyet bedeli üzerinden fatura düzenleyecek ve % 4 oranında KDV ödeyecek. Fatura düzenlenerek kayıtlara alınan emtia için geçmişe yönelik ceza ve gecikme faizi uygulanmayacak.
85
KAYITLARDA YER ALDIĞI HALDE İŞLETMEDE BULUNMAYAN KASA MEVCUDU VE ORTAKLARDAN ALACAKLAR
Bilanço esasına tabi kurumlar vergisi mükelleflerine, işletmede bulunmayan kasa mevcudu ve ortaklardan alacakları ile bunlarla ilgili diğer hesaplarda yer alan işlemlerini gerçek duruma uygun hale getirmelerine imkan veriliyor. Bu kapsamda; 31/12/2017 tarihli bilanço esas alınacak Beyanda bulunulacak ve beyan edilen tutarlar üzerinden % 3 oranında vergi ödenecek. Ödenen vergiler, gelir veya kurumlar vergisinden mahsup edilmeyecek. Beyan edilen tutarlar ve ödenen vergiler gider olarak dikkate alınmayacak. Beyan edilen tutarlar için tarhiyat yapılmayacak.
86
YURT DIŞINDAKİ VARLIKLARIN BEYANI (I)
Kapsama giren varlıklar; Para, Altın, Döviz, Menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçları Bu varlıkların 31/07/2018 tarihine kadar Türkiye’deki banka ve aracı kurumlara bildirilmesi halinde vergi alınmayacak. Bu varlıkların 30/11/2018 tarihine kadar Türkiye’deki banka ve aracı kurumlara bildirilmesi gerekmektedir. Banka ve aracı kurumlar, bildirilen varlıklar üzerinden % 2 oranında hesapladıkları vergiyi 31/12/2018 tarihine kadar bağlı bulunduğu vergi dairesine beyan eder ve aynı sürede öderler.
87
YURT DIŞINDAKİ VARLIKLARIN BEYANI (II)
Yurt dışından getirilen varlıkların kanuni defterlere kaydedilmesi ihtiyari. Söz konusu varlıklar işletmelerce; Sermayeye ilave edilebilir. Özel fon hesabında tutulabilir. Yurt dışı kaynaklı kredilerin kapatılmasında kullanılabilir. Bu kapsamda yapılan işlemler dönem kazancının tespitinde dikkate alınmayacak, işletmeden çekilmesi kar dağıtımı sayılmayacak. Yurt dışı varlıklar Türkiye’ye getirilmeden yurt dışından kullanılmış kredi borçlarının ödenmesinde de kullanılabilecek. Kayıtlarda yer alan sermaye avansları, yurt dışından Kanunun yürürlüğe girmesinden önce getirilmiş olan varlıklarla kapatılabilecek.
88
YURT İÇİ VARLIKLARIN BEYANI
Gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerince sahip olunan ve yurt içinde bulunan; Bu varlıkların 31/07/2018 tarihine kadar işletme kayıtlarına alınması halinde vergi alınmayacak. Para, altın, döviz, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçları ile taşınmazlar 30/11/2018 tarihine kadar işletme kayıtlarına dahil edilebilecek. Bu kapsamda yapılan işlemler dönem kazancının tespitinde dikkate alınmayacak. İşletmeden çekilmesi kar dağıtımı sayılmayacak. Vergi dairelerine beyan edilen varlıkların değeri üzerinden % 2 vergi tarh edilir ve aynı süre içinde ödenir.
89
VARLIK BEYANI ORTAK HÜKÜMLER
Yurt dışından getirilen varlıklar nedeniyle ya da Yurt içindeki varlıkların defterlere kaydedilmesi nedeniyle vergi incelemesi ve tarhiyatı, herhangi bir araştırma, inceleme, soruşturma ve kovuşturma yapılmayacak.
90
KANUNDAN YARARLANMA ŞARTLARI
Açılan davalardan vazgeçilmesi Yazılı başvuruda bulunulması Ödemelerin süresinde yapılması Taksit ödeme süresince verilen beyanname ve bildirimler üzerine tahakkuk eden; yıllık gelir/kurumlar vergisini gelir/kurum stopaj vergisini katma değer vergisini özel tüketim vergisini zamanında ödenmesi (Çok zor durum halinde olan borçlular için bu şart aranılmayacaktır)
91
BAŞVURU, TAKSİT SAYISI VE ÖDEME SÜRESİ
Başvurular, Kanunun yayımlandığı tarihi (18/05/2018) izleyen 2. ay sonuna kadar. (31/07/2018) Ödemeler, Maliye, Gümrük, il özel idareleri ve belediyelere ve YİKOB lara Kanunun yayımını izleyen 4. ay sonuna kadar. (30/09/2018) SGK’ya Kanunun yayımını izleyen 3. ay sonuna kadar. (31/08/2018) Peşin ödeme - taksitle ödeme seçeneği
92
PEŞİN ÖDEME Hesaplanan tutarın tamamının ilk taksit ödeme süresi içinde ödenmesi halinde; Katsayı uygulanmaz, Yİ-ÜFE tutarının % 90 ının tahsilinden vazgeçilir, İdari para cezalarında % 25 indirim yapılır, Yapılandırılacak alacak sadece fer’i alacak ise fer’i alacak yerine hesaplanan Yİ-ÜFE tutarından % 50 indirim yapılır.
93
PEŞİN ÖDEME Hesaplanan tutarın tamamının ilk iki taksit ödeme süresi içinde ödenmesi halinde; -Yİ-ÜFE tutarının % 50 ının tahsilinden vazgeçilir, -İdari para cezalarında % 12,5 indirim yapılır, -Yapılandırılacak alacak sadece fer’i alacak ise fer’i alacak yerine hesaplanan Yİ-ÜFE tutarından % 25 indirim yapılır.
94
TAKSİTLİ ÖDEMELER TAKSİT SAYISI 6, 9, 12, 18 taksit
Taksitler iki ayda bir İl özel idareleri ve Spor kulüpleri azami 36 taksit Belediyeler aylık olmak üzere azami 144 taksit Taksitlerin kredi kartıyla ödenmesi imkanı Başvuru sırasında ödeme seçeneklerinden biri seçilecek ve taksitli ödeme seçeneği tercih edilmişse, yapılandırılmış tutar belli bir katsayıda artırılarak tahsil edilecek KATSAYILAR 6 taksitte 12 ayda yapılacak ödemelerde 1,045 9 taksitte 18 ayda yapılacak ödemelerde 1,083 12 taksitte 24 ayda yapılacak ödemelerde 1,105 18 taksitte 36 ayda yapılacak ödemelerde 1,15 Belediyelerin taksitleri genel bütçe vergi gelirlerinden ayrılan paylardan kesinti suretiyle tahsil edilecek.
95
SÜRESİNDE ÖDENMEYEN TAKSİTLER
İlk iki taksitin süresinde ödenmesi şart. Bir takvim yılında en fazla 2 taksit ödenmeyebilir. Süresinde ödenmeyen taksit, son taksiti izleyen ayın sonuna gecikme zammı oranında geç ödeme zammı ile ödenebilir. Cari dönem ödeme şartında da 1 takvim yılında en fazla 2 defa ihlal hakkı verilmektedir.
96
DİĞER HUSUSLAR 6552, 6736 ve 7020 sayılı kanun kapsamında yapılandırılan ve bu kanunun yayım tarihi itibariyle taksit ödemeleri devam eden alacaklar bu kanuna göre taksitlendirilemez . 6736 sayılı Kanuna göre tahakkuk eden alacaklar bu kanunun kapsamı dışında. 6552, 6736 ve 7020 sayılı kanun kapsamında yapılandırılan ve anılan kanun hükümlerine göre ödemeleri devam eden alacaklardan, kalan taksit tutarlarının tamamının, bu kanunun ilk taksit veya ilk iki taksit süresinde ödenmesi halinde Yİ-ÜFE indiriminden yararlanır. Vadesi 31/12/2013’den önce olan küçük tutarlı alacaklar tahsil edilmeyecek.
97
DİĞER HUSUSLAR 6552, 6736 ve 7020 sayılı yasa kapsamında yapılandırılan ve ödemeleri devam eden alacaklardan, ilgili kanun hükümler gereğince bir takvim yılında iki veya daha az taksiti ödememe veya eksik ödeme hakkının kullanılması nedeniyle bu kanunun yayım tarihi itibariyle ödenmemiş veya eksik ödenmiş taksit tutarlarının, son taksiti izleyen aydan ve ödeme süresi önce gelen aydan başlamak üzere ikişer aylık dönemler halinde ödenmesi şartıyla anılan kanun hükümlerinden faydalanması imkanı getirilmiştir.
98
Teşekkürler
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.